diversiteit Gereformeerde kerken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor elburger » 28 mar 2018 17:29

Ik begrijp bar weinig van de benaming , gereformeerde kerken.
Door de versplintering is het zo'n warboel geworden dat ik er bijna geen touw meer aan kan vastknopen.
Kan iemand voor mij eens uit de doeken doen wat de lichtste stroming is en hoe die opbouw loopt naar bijv. oud ger.
Je hebt ger gem, oud ger. gemeenten, ger, kerken ned hersteld.
Nou ja, ik begrijp het nu al niet meer
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Yoshi » 28 mar 2018 17:35

Dat lijkt mij ook fijn.
Aanvullend zou ik een (complete) stamboom wel fijn vinden om het te visualiseren. En dan kort met wat steekwoorden bij elke kerk wat hun onderscheid ten opzichte van de rest.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Johan100 » 28 mar 2018 18:06

Afbeelding
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor benefietdiner » 28 mar 2018 18:11

Sinds 1816 is er sprake geweest van de volgende gereformeerde denominaties:

Van 1816 tot 2004: Nederlandse Hervormde Kerk (NHK)
Van 1834 tot 1869: Christelijke afgescheiden gemeenten
Van 1834 tot 1869: Gereformeerde Kerken onder het Kruis (GKohK)
Van 1840 tot 1907: Ledeboeriaanse gemeenten
Vanaf 1869: Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK)
Van 1886 tot 1982: Nederduitse Gereformeerde Kerken (NdGK)
Van 1892 tot 2004: Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN)
Vanaf 1907: Gereformeerde Gemeenten
Van 1907 tot 1948: Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG)
Van 1922 tot 1948: Federatie van Oud Gereformeerde Gemeenten
Van 1926 tot 1946: Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband
Vanaf 1944: Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV)
Vanaf 1948: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN)
Van 1952 tot 1968: Christelijke Gereformeerde Gemeente (CGG)
Vanaf 1953: Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN)
Vanaf 1967: Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK)
Vanaf 1980: Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband)
Vanaf 2003: Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld) (DGK)
Vanaf 2004: Hersteld Hervormde Kerk (HHK)
Vanaf 2004: Protestantse Kerk in Nederland (PKN)
Vanaf 2004: Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland (VGKiN)
Vanaf 2009: Gereformeerde Kerken Nederland (GKN)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Christeli ... _Nederland

Yoshi

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Yoshi » 28 mar 2018 18:17

Johan100 schreef:Afbeelding

Top, dankjewel. Is dit overzicht compleet en actueel?

Iemand nog steekwoorden toe te voegen zodat snel duidelijk is wat de verschillen zijn?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Johan100 » 28 mar 2018 18:45

Yoshi schreef:Top, dankjewel. Is dit overzicht compleet en actueel?

Graag gedaan. Geen idee, zo goed ben ik niet op de hoogte.
Vond dat overzicht hier: 2 x op het plaatje klikken en je hebt hem duidelijker voor je. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gereforme ... rmeerd.svg
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Johan100 » 28 mar 2018 18:50

Yoshi schreef:Iemand nog steekwoorden toe te voegen zodat snel duidelijk is wat de verschillen zijn?

Ik denk dat het handig is eerst eens te beginnen bij de afscheiding van 1834 o.l.v. Hendik de Cock.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrik_de_Cock
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Niagara » 29 mar 2018 08:57

Mooie stamboom! Of ‘ie compleet is? Ik denk het niet, er zijn ook weer veel plaatselijke samenwerkingsverbanden en afsplitsingen natuurlijk. Zit zelf in een CGKv, samenvoeging van christelijk gereformeerde kerk en gereformeerd vrijgemaakt. Weet ook dat er veel NGK’s zijn die weer eenwording zoeken met de GKv’s waar ze een aantal decennia geleden van afgescheiden zijn, vorderingen daarin verschillen ook per plaats. Er schijnen ook samenvoegingen van NGK, GKv en CGK te bestaan.
Maarja, het ligt er ook aan wanneer je iets een daadwerkelijke samenvoeging noemt. Plaatselijk, binnen onze samengevoegde gemeente, zie ik geen stempeltjes CGK-afkomst of GKv-afkomst op de voorhoofden staan. We zijn gewoon samen één kerk.
Dit levert echter nog wel eens moeite op met classisvergaderingen, want daarin hebben we wel de CGK en de GKv classis. En het is wel treurig dat kerkeraadsleden van de andere denominatie dan van waar de classis is, geen recht van spreken mogen hebben binnen die vergaderingen. Dus wij maken als gemeente geen onderscheid, maar de classis nog wel...
Ik denk dat de tabel nooit volledig is. Je kunt kiezen alleen naar de landelijke verbanden te kijken, wat het nog een beetje binnen de perken houdt, maar de kans is natuurlijk altijd aanwezig dat je een kerk binnenstapt waarvan je ziet dat die de naam gereformeerd draagt, maar die niet in de tabel voorkomt. En dan heb je ook nog kerken die zichzelf bekendmaken als simpelweg ‘gereformeerde kerk’, maar die als je doorvraagt toch een gecompliceerdere achtergrond/minder overkoepelende identiteit blijken te hebben dan de eenvoud van de naam suggereert. Helaas, het is een wirwar, en ik vrees dat dat ook nog wel even zo blijft.
Afbeelding

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor elburger » 08 apr 2018 07:08

Dat plaatje had ik ook al wel gezien op internet.
Maar echt duidelijker wordt mij dat nog niet, helaas.
Er is zoveel versplintering.
Maar wie weet zit hier nog een knappe kop die mij, en ongetwijfeld anderen op weg kan helpen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor benefietdiner » 05 aug 2018 11:40

elburger schreef:Dat plaatje had ik ook al wel gezien op internet.
Maar echt duidelijker wordt mij dat nog niet, helaas.
Er is zoveel versplintering.
Maar wie weet zit hier nog een knappe kop die mij, en ongetwijfeld anderen op weg kan helpen.

Misschien is het goed om je eens te verdiepen in het woord 'Doleantie'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Doleantie
Het is wel niet zo'n geliefd persoon hier maar Prediker G.P.P Burggraaf heeft het er over.
https://www.youtube.com/watch?v=aM4-xvoIe4o&t=4262s

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor gravo » 05 aug 2018 14:06

benefietdiner schreef:Misschien is het goed om je eens te verdiepen in het woord 'Doleantie'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Doleantie
Het is wel niet zo'n geliefd persoon hier maar Prediker G.P.P Burggraaf heeft het er over.
https://www.youtube.com/watch?v=aM4-xvoIe4o&t=4262s


Hoezeer ik ook iedereen zou willen aansporen om van veel dingen kennis te nemen en hoezeer ik ook achter de volgende Bijbelse oproep sta: "Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede!", toch zou ik in alle gevallen en ten aanzien van alle onderwerpen ten alle tijde adviseren om NIET meer naar enige publicatie van dhr. G.P.P. Burggraaf te verwijzen, laat staat kennis te nemen van een van die publicaties.

Dit omwille van uw aller zielenheil.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Veendam » 05 aug 2018 16:51

gravo schreef:Hoezeer ik ook iedereen zou willen aansporen om van veel dingen kennis te nemen en hoezeer ik ook achter de volgende Bijbelse oproep sta: "Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede!", toch zou ik in alle gevallen en ten aanzien van alle onderwerpen ten alle tijde adviseren om NIET meer naar enige publicatie van dhr. G.P.P. Burggraaf te verwijzen, laat staat kennis te nemen van een van die publicaties.

Dit omwille van uw aller zielenheil.

gravo

Mijn ziele heil is niet afhankelijk van het welof niet lezen van welke publicaties dan ook.
Het is al helemaal niet zo dat mijn ziel minder kans zal hebben om het heil te zien als ik de publicaties wel zou lezen.
Het heil van mijn ziel is zeker omdat ik IN CHRISTUS BEN.
Christus is voor mij tot zonde gemaakt met als doel dat wij gerechtigheid worden van God IN CHRISTUS.
Of we nu een publicatie lezen, of we lezen andere zaken die niet tot eer van God zijn, dat verandert niets hoe God naar ons kijkt, Hij blijft namelijk Zijn Gerechtigheid zien.

Is het dan fout om publicaties te lezen ?
Nou nee, maar Gods Woord is het Levend makende woord en daarin is kracht.
Publicaties OVER GOD WOORD zijn slechts een slap aftreksel van Gods Eigen Woord (hoewel sommige publicaties soms kunnen helpen om iets beter te begrijpen, maar dan gelijk weer terug naar Gods Woord).

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Jesaja40 » 05 aug 2018 19:36

elburger vraagt:

Dat plaatje had ik ook al wel gezien op internet.
Maar echt duidelijker wordt mij dat nog niet, helaas.
Er is zoveel versplintering.
Maar wie weet zit hier nog een knappe kop die mij, en ongetwijfeld anderen op weg kan helpen.


Er is maar een punt van overeenkomst: dat is de Bijbel. Maar ook daarvan zullen velen zeggen: die of die vertaling die is de beste. En ook daarin verschillen nagenoeg alle kerkgenootschappen zich met elkaar. Allemaal mensenwerk, die de basis heeft: wij willen ons als een god gedragen. Wij bouwen een toren die tot aan de hemel reikt voor het geval er weer een zondvloed komt. Oké zegt de Eeuwige, dan zullen jullie ook verdeeld zijn, want jullie willen geen gehoor geven aan Mijn opdracht om je te verspreiden over de gehele aarde. En zo ontstonden er 70 talen in die dagen. En uit die geïsoleerde talen zijn opnieuw talen ontstaan.

Jullie kregen beste heidenen onderwijs van Joodse apostelen. Dat was een eenheid in de leer, zij weken daar niet vanaf. Wat is er van die eenheid terecht gekomen? Nee, wij doen het onze eigen manier, daar voelen wij ons in thuis. Dat is onze comfortzone en die willen wij niet prijs geven. Wij verdedigen onze leer en wie het daar niet mee eens is die verlaat maar onze kerk. Zo netjes is het op papier, maar de werkelijkheid is: wij gooien hen er uit. De geschilpunten zijn een basis voor een nieuwe leerstellingen. Zo ontstaan er nieuwe kerken vaak door een enkeling die een afwijkende mening heeft of een die een dieper inzicht heeft verworden en vindt dat de ander schromelijk achterblijft. De theologische opleiding is puur kerkgericht en iedere student krijgt zijn (haar) onderwijs vanuit die visie.

Het inventariseren van kerkgenootschappen heeft mijns inziens geen enkele zin. Het gaat ten diepste om de verscheidenheid in meningen, die hier vaak genoeg op het forum aan bod komen. Aan de reacties is de tot op het bot verdeeldheid te zien. Als ik dit zie als een spraakverwarring krijg ik medestanders en tegenstanders. Het wordt tijd dat de Messias terugkeert en het Hebreeuws weer de universele taal wordt. Dan is er geen interpretatieverschil meer. Maar ja Hebreeuws, dat mag je niet meer propageren want dan wordt de kerkelijke wereld op zijn kop gezet. Hun leerstellingen ontmaskerd en schaamrood siert niet de mens.

De vinger op bij zere plek leggen is pijnlijk en is gewoon de zwakke schakel.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor gravo » 05 aug 2018 19:41

Veendam schreef:Mijn ziele heil is niet afhankelijk van het welof niet lezen van welke publicaties dan ook.
Het is al helemaal niet zo dat mijn ziel minder kans zal hebben om het heil te zien als ik de publicaties wel zou lezen.
Het heil van mijn ziel is zeker omdat ik IN CHRISTUS BEN.
Christus is voor mij tot zonde gemaakt met als doel dat wij gerechtigheid worden van God IN CHRISTUS.
Of we nu een publicatie lezen, of we lezen andere zaken die niet tot eer van God zijn, dat verandert niets hoe God naar ons kijkt, Hij blijft namelijk Zijn Gerechtigheid zien.

Is het dan fout om publicaties te lezen ?
Nou nee, maar Gods Woord is het Levend makende woord en daarin is kracht.
Publicaties OVER GOD WOORD zijn slechts een slap aftreksel van Gods Eigen Woord (hoewel sommige publicaties soms kunnen helpen om iets beter te begrijpen, maar dan gelijk weer terug naar Gods Woord).

Oh, Veendam, wat neem je het weer uiterst serieus.
Mijn bedoeling was natuurlijk om met de gebruikte hyperbool te wijzen op de armoe die GPPB tentoonspreidt.
Allemaal prietpraat namelijk. Vrome prietpraat, zeker. Maar niettemin prietpraat.
Lees mijn post maar zo: er zijn hoogstaandere bronnen te raadplegen dan de armoedige brulbeer GPPB.

gravo

En als je niet te zwaar gegeten hebt kun je best eens even de mestvaalt van deze alles- onderschijtende querelant bezoeken, maar mijn advies blijft: beter van niet.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor coby6 » 05 aug 2018 21:00

Je hebt artikel 31. Die hebben zich afgescheiden omdat Jezus over het water liep en niet op het wad.
Oh kijk eens wat ik krijg als ik dat google:
viewtopic.php?t=29169


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten