diversiteit Gereformeerde kerken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor hans0166 » 05 aug 2018 21:25

Jesaja40 schreef:
En zo ontstonden er 70 talen in die dagen. En uit die geïsoleerde talen zijn opnieuw talen ontstaan.

Dat was een eenheid in de leer, zij weken daar niet vanaf.

Het wordt tijd dat de Messias terugkeert en het Hebreeuws weer de universele taal wordt.



soms weet je best humor in je posts te brengen

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2018 10:44

Er is een enkel bewijs dat Hebreeuws de universele taal was. Het scheppingsverhaal is niet eens van Hebreeuwse oorsprong, maar pas ten tijde van de Ballingschap in de Bijbel terechtgekomen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor elbert » 06 aug 2018 11:10

Blijf wel ontopic mensen. Het gaat hier niet over Hebreeuws.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2018 11:46

Ik denk dat je de diversiteit het beste zo kunt omschrijven:

Hersteld-Hervormde Kerk, delen van Christelijke Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland en (Oud-)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland): Reformatorisch, uitsluitend psalmen, Bijbel in Statenvertaling, sterke nadruk op bevindelijkheid

Gereformeerde Kerk (Vrijgemaakt), delen van Christelijke Gereformeerde Kerken, Confessionelen in de Protestantse Kerk in Nederland, Nederlandse Gereformeerde Kerken: opgeschoven naar het midden, soms evangelicale invloeden, recentere Bijbelvertaling, diversiteit in diensten

Vrijzinniger kerken: minder nadruk op Jezus, meer op het leven hier en nu, diversiteit in diensten
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Geytenbeekje » 07 aug 2018 12:41

Optimatus schreef:Ik denk dat je de diversiteit het beste zo kunt omschrijven:

Hersteld-Hervormde Kerk, delen van Christelijke Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland en (Oud-)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland): Reformatorisch, uitsluitend psalmen, Bijbel in Statenvertaling, sterke nadruk op bevindelijkheid

Gereformeerde Kerk (Vrijgemaakt), delen van Christelijke Gereformeerde Kerken, Confessionelen in de Protestantse Kerk in Nederland, Nederlandse Gereformeerde Kerken: opgeschoven naar het midden, soms evangelicale invloeden, recentere Bijbelvertaling, diversiteit in diensten

Vrijzinniger kerken: minder nadruk op Jezus, meer op het leven hier en nu, diversiteit in diensten


Niet helemaal waar, de PKN GB gebruikt in haar diensten de HSV :wink:

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor hans0166 » 07 aug 2018 13:31

Geytenbeekje schreef:Niet helemaal waar, de PKN GB gebruikt in haar diensten de HSV :wink:



... dat verschilt per gemeente, is geen algemeenheid.
Denk zelfs dat de rechterflank meestal de SV gebruikt in de diensten.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Geytenbeekje » 07 aug 2018 13:43

hans0166 schreef:... dat verschilt per gemeente, is geen algemeenheid.
Denk zelfs dat de rechterflank meestal de SV gebruikt in de diensten.


Ja misschien Ijsselmuiden,Urk,Rijssen maar dat zijn dan ook de enige, in mijn omgeving (BibleBelt) is dat niet het geval en lezen ze HSV

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor hans0166 » 07 aug 2018 18:18

Geytenbeekje schreef:J in mijn omgeving (BibleBelt) is dat niet het geval en lezen ze HSV


alweer zo'n algemeenheid.
Ik zit ook in de biblebelt en hier lezen ze allemaal SV, dus als ik jouw redenatie volg, lezen ze allemaal SV behalve in jouw buurt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23569
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2018 21:53

Wikipedia:

Er is een bepaalde variëteit aan gemeenten aan te wijzen binnen de Gereformeerde Bond. Dit varieert van gemeenten die meer bevindelijk van karakter zijn (zoals Waarder, Scherpenisse of Harskamp) enerzijds en meer modernere gemeenten anderzijds (zoals Utrecht of Groningen).

Verschilt dus per gemeente...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor hans0166 » 08 aug 2018 06:29

Marnix schreef: gemeenten die meer bevindelijk van karakter zijn enerzijds en meer modernere gemeenten anderzijds


eigenlijk best een beetje rare aanduiding.. "meer moderne" gemeenten .. alsof bevindelijk an sich niet modern kan zijn.

Let wel... ik beticht bv Scherpenisse helemaal niet een moderne gemeente (geen van de 3) te zijn! :-oo

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23569
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2018 08:58

hans0166 schreef:eigenlijk best een beetje rare aanduiding.. "meer moderne" gemeenten .. alsof bevindelijk an sich niet modern kan zijn.

Let wel... ik beticht bv Scherpenisse helemaal niet een moderne gemeente (geen van de 3) te zijn! :-oo


Ja klopt, het zijn termen die men ooit heeft bedacht. Wat bedoeld wordt is dat de ene gemeente qua vormen meer in de buurt van bevindelijk gereformeerde kerken zit waar de andere gemeente een nieuwere bijbelvertaling hanteert, mogelijk een nieuwere berijming, een wat andere liederen. Wat niet wil zeggen dat bevindelijk niet modern kan zijn of modern niet bevindelijk, dat er geen bevinding is in niet-bevindelijke kerken etc ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor elburger » 28 okt 2018 15:26

Al enige tijd heb ik deze site niet meer bezocht. Geheel toevallig ben ik momenteel het boek: HC van Smytegelt, aan het lezen alwaar ik hetvolgende las over ;quote" dan zullen wij u tonen, dat wij gereformeerden, de ware kerk hebben".
1. De ware kerk is de kerk waar God het meest verhoogd wordt.
2. Daar waar de zondaar het diepst vernederd wordt.
3. Daar waar die vernederde zondaar het bondigst naar Gods Woord getroost wordt.
4. Daar waar de getrooste zondaar wordt aangezet tot de allerinnigste godsvrucht.

Welke kerk, gereformeerden kerk komt hier nu het dichtst bij in de buurt?
Waarschijnlijk in mensenogen de zwartste en zwaartste gereformeerde gemeente.
Of dat nu de oud ger gem is, of de vrij ger gemeente, of de chr ger gem, dat is aan een ieder.

Wat ik wel weet is dat velen het niet met bovenstaande eens zullen zijn.

Geloof in God met heel je hart en ziel en belijdt dat je een zondaar bent die zonder het offer wat Jezus Christus heeft gebracht niets anders verdiend dan eeuwige hel en verdoemenis.
Leef naar de Geest.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor mona » 28 okt 2018 16:22

Elburger,
Ik denk dat het er niet om gaat of we denken de ware kerk te zijn, of dat we weten welke denominatie daar het dichtst bij komt.
Het gaat er om dat we een ware christen zijn, van welke kerk we ook lid zijn.
De ware kerk bestaat uit mensen van alle denominaties en vrije gemeenten wereldwijd, die gekocht zijn door het bloed van het Lam.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Veendam » 28 okt 2018 18:24

mona schreef:Elburger,
Ik denk dat het er niet om gaat of we denken de ware kerk te zijn, of dat we weten welke denominatie daar het dichtst bij komt.
Het gaat er om dat we een ware christen zijn, van welke kerk we ook lid zijn.
De ware kerk bestaat uit mensen van alle denominaties en vrije gemeenten wereldwijd, die gekocht zijn door het bloed van het Lam.



Dat is inderdaad een heel groot punt dat je aangehaald hebt, namelijk dat de verantwoordelijkheid bij ons zelf ligt.
Wij zijn verantwoordelijk voor onze wandel.
Ook is het zo dat we vandaag de dag heel veel zien dat mensen zeggen van ik ga heen waar ik het meeste kan krijgen, maar aan de andere kant denk ik dat we beter de houding kunnen hebben dat we daar moeten zijn waar WIJ het meest kunnen toevoegen door onze dienstbaarheid aan het plaatselijke Lichaam van Christus.

Wel moet ik zeggen dat er in die plaatselijke kerk wel de Leer der Verlossing centraal moet staan, namelijk ALLEEN door het Verlossend werk van Jezus Christus aan het kruis, waar hij al onze zonden op Zich nam, en al onze ziekten die Hij voor ons heeft gedragen door Zijn striemen.
Aangezien wereldwijd mensen zijn die deze leer der Verlossing geloven en belijden en er uit leven moeten we niet de ogen voorzien van oogkleppen maar hen gewoon erkennen als onze broeders en zusters van dezelfde Vader in de Hemel, en Jezus Christus ons aller oudste Broer is.
Het Bloed van Jezus Christus maakt waarlijk vrij !

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor StillAwake » 29 okt 2018 08:46

elburger schreef:Al enige tijd heb ik deze site niet meer bezocht. Geheel toevallig ben ik momenteel het boek: HC van Smytegelt, aan het lezen alwaar ik hetvolgende las over ;quote" dan zullen wij u tonen, dat wij gereformeerden, de ware kerk hebben".
1. De ware kerk is de kerk waar God het meest verhoogd wordt.
2. Daar waar de zondaar het diepst vernederd wordt.
3. Daar waar die vernederde zondaar het bondigst naar Gods Woord getroost wordt.
4. Daar waar de getrooste zondaar wordt aangezet tot de allerinnigste godsvrucht.

Welke kerk, gereformeerden kerk komt hier nu het dichtst bij in de buurt?
Waarschijnlijk in mensenogen de zwartste en zwaartste gereformeerde gemeente.
Of dat nu de oud ger gem is, of de vrij ger gemeente, of de chr ger gem, dat is aan een ieder.

Wat ik wel weet is dat velen het niet met bovenstaande eens zullen zijn.

Geloof in God met heel je hart en ziel en belijdt dat je een zondaar bent die zonder het offer wat Jezus Christus heeft gebracht niets anders verdiend dan eeuwige hel en verdoemenis.
Leef naar de Geest.

Juist die " zwartste en zwaartste gereformeerde gemeente" (jouw woorden) blinkt vaak niet uit in de bondigheid die in punt 3 gepropageerd wordt. ;-)

Punt 2 is een punt waarvan ik me afvraag waar het op gebaseerd is. Jezus zelf vernederde de hoogmoedigen, maar de zondaren niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten