Gedoe in de kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gedoe in de kerk

Berichtdoor Chaya » 24 mar 2018 20:56

Origenes schreef:Chaya, Is het bij een onoplosbaar slepend conflict dan nodig om het op die manier op te lossen? Want ik begrijp hieruit dat de klager anders niet "vrij" zou zijn. En waarvan moet de klager dan vrijgemaakt worden? Ik geloof niet dat het Gods bedoeling is dat ik eindeloos aan een dood paard moet blijven sjorren, allen maar omdat er een zogenaamd door God geroepen kerkenraad aan het roer staat. In werkelijkheid is het niet meer dan een regentenclub.

Nee en daarom zei ik ook, als er een ernstig probleem plaatsheeft en het wordt niet opgelost (omdat men niet wil of kan) maak jezelf dan vrij door een brief te schrijven. Niet als doel om het op te lossen, want dat lukt dus niet, maar voor jezelf.
A. Je bent niet langer verantwoordelijke en je hebt de bijbelse weg bewandeld.
B. Je geweten is niet langer belast hiermee.
Want zolang je zelf lid of getuige bent, ben je mede verantwoordelijk en kan het schade toebrengen aan jezelf.
Ik ken mensen die letterlijk overspannen zijn geworden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gedoe in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 24 mar 2018 21:13

Chaya schreef:Nee en daarom zei ik ook, als er een ernstig probleem plaatsheeft en het wordt niet opgelost (omdat men niet wil of kan) maak jezelf dan vrij door een brief te schrijven. Niet als doel om het op te lossen, want dat lukt dus niet, maar voor jezelf.
A. Je bent niet langer verantwoordelijke en je hebt de bijbelse weg bewandeld.
B. Je geweten is niet langer belast hiermee.
Want zolang je zelf lid of getuige bent, ben je mede verantwoordelijk en kan het schade toebrengen aan jezelf.
Ik ken mensen die letterlijk overspannen zijn geworden.

Dan hou je jezelf ook wel voor de mal hoor.
Je kunt dan wel net doen of je geweten er niet meer mee belast is maar dat is natuurlijk jezelf voor de gek houden, zo werkt dat niet. Tevens wordt je dan ook een individu in je gemeente tenminste bij mij werkt dat wel zo. Ik ben na een jaren lang conflict uiteindelijk opgestapt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gedoe in de kerk

Berichtdoor Chaya » 24 mar 2018 21:24

benefietdiner schreef:Dan hou je jezelf ook wel voor de mal hoor.
Je kunt dan wel net doen of je geweten er niet meer mee belast is maar dat is natuurlijk jezelf voor de gek houden, zo werkt dat niet. Tevens wordt je dan ook een individu in je gemeente tenminste bij mij werkt dat wel zo. Ik ben na een jaren lang conflict uiteindelijk opgestapt.

Jij wel ja, zal wel in je karakter zitten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gedoe in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 24 mar 2018 21:57

Chaya schreef:Jij wel ja, zal wel in je karakter zitten.
Vast wel, de praktijk werkt anders dan een theoretisch sommetje.
Misschien zou je dit eens moeten volgen.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 4&start=30

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Gedoe in de kerk

Berichtdoor Origenes » 24 mar 2018 22:18

benefietdiner schreef:Dan hou je jezelf ook wel voor de mal hoor.
Je kunt dan wel net doen of je geweten er niet meer mee belast is maar dat is natuurlijk jezelf voor de gek houden, zo werkt dat niet. Tevens wordt je dan ook een individu in je gemeente tenminste bij mij werkt dat wel zo. Ik ben na een jaren lang conflict uiteindelijk opgestapt.

Dit is helemaal waar!
Een individu worden in een gemeente - en zo werkt het als je kritiek hebt - werkt vereenzaming in de hand en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Ik zie niet in waarom je jezelf niet mag behoeden voor dat soort valkuilen in het kerkelijke gebeuren. Vrij zijn door toedoen van het volgen van een bepaalde procedure, maar toch binnen de gemeente willen blijven functioneren, daarvan word je juist overspannen! Je merkt van alle kanten dat je niet meer welkom bent.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Gedoe in de kerk

Berichtdoor elburger » 21 mei 2018 14:52

Graag wil ik op deze stelling wel eens reageren.

Een jaar of 5, misschien 7 geleden was er vanuit mijn oude kerkgemeenschap een discussie/informatieavond over hoe het beleidsplan 2020 eruit moest gaan zien.
Men kom ideeën aandragen, meedenken en meediscussiëren in groepjes van 5/6 personen.
Deze uitnodiging, voor elk dooplid van deze PKN gemeente, heb ik graag aangenomen.
Totaal waren er ruim 60 aanwezigen die onderleiding van de predikant en ouderlingen en kerkenraadsleden hun visie op het conceptbeleidsplan en eventuele suggesties konden geven.
Na een ruime inleiding volgde een groepsindeling en kon er over worden gediscussieerd.
Prachtig natuurlijk.
Na dat uur volgde een inventarisatie van de gesprekken en werd er met een ieder over gesproken.
Helaas moest ik toen vertrekken.
De predikant heb ik ven apart genomen en verteld waarom ik helaas niet kon blijven.
Geen probleem natuurlijk.
Ik heb hem toen gevraagd wat er eigenlijk met de "input" vanuit de gemeente zou worden gedaan, waarop hij zei:" niets, want wij stellen het beleidsplan op en dat staat al vast".

Toen zakte mij mijn broek bijna af.
Meepraten mag, maar dat was in dit geval toch vooral voor de goede sier.
En ja, bijna iedereen slikt het en ja, ik ben wat dat betreft een moeilijke jongen en heb duidelijk en netjes kenbaar gemaakt dat ik het "zonde" van mijn tijd vond.

Ik kan mij dus heel goed vinden in de quote van Origenes
Zodra ik als gemeentelid eens kritisch was over de gang van zaken kreeg ik te vaak te horen dat ik een uitzondering was. Een manier van zeggen die eigenlijk betekent dat je niet meetelt.


Ben hierin dus zeker niet de enige.
En kritiek wordt gezien als een aanval op het etablissement, terwijl het juist opbouwende kritiek kan zijn.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Gedoe in de kerk

Berichtdoor coby6 » 21 mei 2018 17:14

Ik bezocht ooit eens een kerk, omdat er 2 goede gastsprekers kwamen. Die voorganger was overleden en nu was z'n zoon de voorganger geworden en hij was zo bazig als wat en iedereen was boos en verwond en die 2 brachten echt verzoening.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten