Theologie en dogmatiek/kerkleer

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Johan100 » 05 mar 2018 16:17

Chaya schreef:Haal het vraagteken maar weg Learsi. Zo is het precies.

Jij dus ook niet gezien op 'dogmavrij' !
Enige onderbouwing stel ik trouwens wel op prijs.
We moeten proberen het niveau van de discussie wel een beetje op een redelijk pijl te houden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2018 16:24

Johan100 schreef:Jij dus ook niet gezien op 'dogmavrij' !

Ik dacht dat dit je ondertussen wel duidelijk was.
Johan100 schreef:Enige onderbouwing stel ik trouwens wel op prijs.

Wat moet ik onderbouwen Johan?
Dogma's zijn leerstellingen die je onderschrijft als je lid van een kerkelijke gemeente wordt, toch?
Dan past het toch niet om die vervolgens ter discussie te stellen of verdacht te maken?
Het christelijk geloof is geen wetenschap en de kerk geen universiteit.
God wees in de Bijbel al leiders aan, die het volk moesten gehoorzamen.
Toen ze dat vervolgens weigerden en aan de regels gingen tornen, ging het altijd mis.
Johan100 schreef:We moeten proberen het niveau van de discussie wel een beetje op een redelijk pijl te houden.

Voordat iemand er een flauwe grap over maakt: het is peil. :wink:
Ik vrees dat dit topic weer zwart wit gaat worden, voor- en tegenstanders. Met de tegenstanders in de meerderheid.
Want hoe "linkser" hoe vrijer er gedacht wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Johan100 » 05 mar 2018 16:39

Chaya schreef:

Wat moet ik onderbouwen Johan?
Dogma's zijn leerstellingen die je onderschrijft als je lid van een kerkelijke gemeente wordt, toch?
Dan past het toch niet om die vervolgens ter discussie te stellen of verdacht te maken?
Het christelijk geloof is geen wetenschap en de kerk geen universiteit.
God wees in de Bijbel al leiders aan, die het volk moesten gehoorzamen.
Toen ze dat vervolgens weigerden en aan de regels gingen tornen, ging het altijd mis.

Ja klopt. Dit is een onderbouwing.
Op basis hiervan kunnen we een gesprek voeren.
In die andere reactie las ik alleen een oordeel, waar ik verder niets mee kan.
Dogma's zijn leerstellingen die horen bij het christelijke geloof, als het goed is gebaseerd op de Bijbel, maar waar het nu om gaat (zie openingspost), is dat er zoveel denominaties zijn met hun eigen dogma's.

Een ander punt wat ik bijvoorbeeld aansnijd is of dogma's er maar zijn om blind geloofd te worden, of moeten we net als de Bereeërs toetsen of de dingen alzo zijn? Ik heb verschillende punten in mijn openingspost, van verschillende kanten belicht, aangehaald om er een goed gesprek over te voeren.

Chaya schreef: Voordat iemand er een flauwe grap over maakt: het is peil. :wink:
Ik vrees dat dit topic weer zwart wit gaat worden, voor- en tegenstanders. Met de tegenstanders in de meerderheid.
Want hoe "linkser" hoe vrijer er gedacht wordt.

Ik zij ook redelijk pijl :wink:

Ik denk dat je niet altijd maar van het slechtste moet uitgaan. Tot nog toe verloopt de discussie redelijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2018 16:49

Johan100 schreef:Een ander punt wat ik bijvoorbeeld aansnijd is of dogma's er maar zijn om blind geloofd te worden, of moeten we net als de Bereeërs toetsen of de dingen alzo zijn? Ik heb verschillende punten in mijn openingspost, van verschillende kanten belicht, aangehaald om er een goed gesprek over te voeren.

Als je jezelf als een Bereeër ziet en je gaat voortdurend toetsen, waar kom je dan op uit? Op geschriften.
Die originele geschriften zijn lang niet voor iedereen toegankelijk.
Wij kunnen de oud- en kerkvaders lezen. En dan hoef je niet alles 1 op 1 over te nemen.
Het gaat maar om 1 zaak, de belangrijkste! Hoe kom ik tot God bekeerd..
En: leid mij nu in Uw waarheid Heere.
Je was eerder met Gravo hierover in gesprek en hij is zo iemand die de dogma's uit zijn jeugd, heeft "verworpen".
Dan heeft het geen zin om hem te gaan overtuigen Johan. Echt niet.

Johan100 schreef: Moeten deze boeken dan voor gravo en alleman die eerder genoemde kluis in en de sleutel vervolgens weggegooid worden zodat niemand er meer bij kan?
Dan zeg ik: Nee.
Ik geloof dat God aan bepaalde mensen bijzondere gaven en talenten schenkt. Ik geloof in het begrip: geroepen knechten.
De zichzelf benoemde theologen vallen heus vroeger of later door het mandje. Of ze vallen letterlijk van hun geloof.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Johan100 » 05 mar 2018 16:56

Chaya schreef:Als je jezelf als een Bereeër ziet en je gaat voortdurend toetsen, waar kom je dan op uit? Op geschriften.

Waarom op geschriften? De Bereeërs toetsten juist datgene wat ze hoorden of lazen aan dé Schriften.
Die zijn het die van Hem getuigen.

Chaya schreef:Je was eerder met Gravo hierover in gesprek en hij is zo iemand die de dogma's uit zijn jeugd, heeft "verworpen".
Dan heeft het geen zin om hem te gaan overtuigen Johan. Echt niet.

Ik ken gravo zijn achtergrond helemaal niet en het is ook helemaal niet mijn bedoeling om hem ergens van te overtuigen.
Ik reageerde op een reactie in een ander topic en wil gewoon een gesprek voeren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2018 17:08

“Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is”, zegt God tegen Hosea.
En in Handelingen 17:
En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Berea; welke, daar gekomen zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden;

En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.


Dus ja, lees je Bijbel. Maar verwerp de dogmatiek?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Johan100 » 05 mar 2018 19:13

Misschien moet je dit eens lezen. Inclusief de reacties eronder. Dan zie je wat sommige theologieen en dogma's voor uitwerking kunnen hebben.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/234 ... derde-weg/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/234 ... de-weg-2-/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor MoesTuin » 05 mar 2018 21:17

Chaya schreef:“Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is”, zegt God tegen Hosea.
En in Handelingen 17:
En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Berea; welke, daar gekomen zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden;

En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.


Dus ja, lees je Bijbel. Maar verwerp de dogmatiek?


Gezien het bijbelgedeelte wat je citeerd....haal je er slechts een klein gedeelte eruit.
Er staat namelijk niet dat de Bereeers alleen de bijbel lazen....welnee....het ging veel verder.
Ze onderzochten dagelijks de schriften.
Dat gaat dus vele vele malen verder dan enkel het lezen van de bijbel.


Er is zoveel onwetendheid en alles wordt automatisch voor waar aangenomen omdat het nu eenmaal zo is of de dominee dit zegt of het kerkverband.
Waar is het zelfonderzoek
Denk inderdaad aan de Joden in Berea die het Woord hoorden (niet van de dominee want die was er helemaal niet in de eerste christengemeenten) maar ze hoorden het woord van verschillende leraars en onderzochten zelf nogeens de Schriften of het wel waar was en het klopte.

De dwalende kerk....als je dit opschrijft schiet iedereen in een kramp van boosheid want dat mag je niet zo stellen.
En we slapen weer verder in de luiers en we wipperen in de wippertjes weer op onze zo geliefde en vertrouwde kerkorde en dogma s en het is te hopen dat we van onze blindheid eens ziende mogen worden.

En t klinkt misschien raar, maar ik heb al die kerken en gemeenten lief, maar heb te doen met ze tegelijk.
Vroeger zag ik het ook niet zelfs Christus zag ik niet.
Proces van jaren geweest...
Niet zónder slag en stoot...
Heel heftig en pijnlijk.
Maar het bracht me verder en dichter bij Hem.
Alle eer en dank aan God.
Geestelijk groeien in Hem
Nog steeds...nu nog....eindigt nooit...
Met vallen en opstaan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Origenes » 05 mar 2018 21:41

Origenes schreef:Overigens weet ik nu nog steeds niet of ik een babychristen ben of een volwassenchristen.

Chaya schreef:Wil je het weten, of moet je het weten?

Ik ga er niet vanuit dat een ander daar over kan oordelen maar MoesTuin had nu eenmaal een opvatting over babychristen zijn in relatie tot het nodig hebben van dogma's. En op die manier was ik er dus benieuwd naar.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Origenes » 05 mar 2018 21:58

Learsi schreef:Van Dale: "een vastomlijnde, aan geen discussie meer onderhevige leerstelling"

Ik vraag me af of het realistisch is om het voor te stellen als niet meer aan discussie onderhevige leerstelling. In de praktijk van een verdeeld christendom kan een dogma niet als zodanig functioneren. Er zal altijd discussie over blijven en zo functioneert het ook in de praktijk.

Learsi schreef:Een dogma, dat waar is, en niet meer onderhevig is aan discussie, houdt ons denken binnen de grenzen van het dogma? Wie zich buiten het dogma begeeft, betreedt het gebied der onwaarheid?

Een dogma is een officiële leerstelling die functioneert binnen een bepaald kerkelijk verband. Als zodanig biedt een dogma duidelijkheid over wat er binnen een bepaalde kerkelijke context gedacht en geloofd wordt. Dat hoeft discussie cq voortschrijdend inzicht niet uit te sluiten al is dat in sommige kerken wel het geval.

Learsi schreef:Dogmas stuiten op aversie bij de hedendaagse mens die vindt dat hij alles zelf wil en kan bepalen?

Binnen een kerkelijk verband kan iemand die andere opvattingen heeft dan wat de dogma's aangeven niet zomaar om de bestaande dogma's heen. Hij zal zijn positie t.o.v. die dogma's ook moeten verantwoorden. Het is dus niet de bedoeling dat iedereen van alles gaat roepen zonder er bijbelse argumenten bij te vermelden. Helaas wordt er in die zin wel veel geroepen maar het bijbelse gehalte daarvan is niet zelden zoek.

Learsi schreef:Zelfs degeen die stelt dat alle dogmas verwerpelijk zijn, vaardigt op het moment dat hij dat zegt, een dogma uit?

Daar komt het denk ik wel op neer. Het is ook wel inherent aan het protestantisme dat geen officieel kerkelijk leergezag kent. Op de manier zoals het nu vaak gaat, is elk kerklid zijn eigen paus.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Johan100 » 05 mar 2018 22:03

Chaya schreef:
Dus ja, lees je Bijbel. Maar verwerp de dogmatiek?


MoesTuin schreef:

Gezien het bijbelgedeelte wat je citeerd....haal je er slechts een klein gedeelte eruit.
Er staat namelijk niet dat de Bereeers alleen de bijbel lazen....welnee....het ging veel verder.
Ze onderzochten dagelijks de schriften.
Dat gaat dus vele vele malen verder dan enkel het lezen van de bijbel.

Dat viel me ook al op ja. Mooie aanvulling.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2018 22:20

Johan100 schreef:Dat viel me ook al op ja. Mooie aanvulling.

:?:
Jij noemt papegaaien een mooie aanvulling?
Chaya schreef:En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

Origenes schreef:Ik ga er niet vanuit dat een ander daar over kan oordelen maar MoesTuin had nu eenmaal een opvatting over babychristen zijn in relatie tot het nodig hebben van dogma's. En op die manier was ik er dus benieuwd naar.

Ach ja... het blijft kennelijk bij een opvatting. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Johan100 » 05 mar 2018 22:30

Chaya schreef::?:
Jij noemt papegaaien een mooie aanvulling?

Papegaaien? Wat bedoel je? Hij/zij vult aan dat ze niet alleen maar lazen, maar dagelijks de Schriften onderzochten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2018 22:33

Johan100 schreef:Papegaaien? Wat bedoel je? Hij/zij vult aan dat ze niet alleen maar lazen, maar dagelijks de Schriften onderzochten.

Lees nu eens wat ik schreef:!
Chaya schreef:onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Theologie en dogmatiek/kerkleer

Berichtdoor Johan100 » 05 mar 2018 22:37

Chaya schreef:Lees nu eens wat ik schreef:!

Heb ik allang gedaan. Je noemde teksten en toen concludeerde je aan de hand van die tekst dat we inderdaad de Bijbel moeten lezen, maar Moestuin vulde even aan dat het veel dieper gaat dan lezen. Niks mis mee toch. Zo helpen we elkaar.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten