Gods wil

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Gods wil

Berichtdoor Nina » 11 jan 2018 08:41

In de vragenrubriek staat een vraag over Gods wil.
Ds van den Brink geeft hier een antwoord op, zijn conclusie is dat Gods wil altijd gebeurt. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

'Waar ik met name mee zit is dat er in de kerk wordt geleerd dat God niet wil dat alle mensen zalig worden, als Hij dat had gewild, dan had Hij het wel gedaan. Hoe zit dat precies? En kunnen wij zijn wil wel tegenstaan?' Is een stukje uit de vraag.

Ik lees in mijn Bijbel ook dat God zou willen dat iedereen behouden zou worden: God, onze Zaligmaker; Welke wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen (1 Timotheüs 2:3b en 4).
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen (2 Petrus 3:9).

Zonder af te doen aan de almacht van God, denk ik te begrijpen dat Gods wil NIET altijd gebeurt hier op aarde. God IS almachtig, maar gebruikt die almacht niet altijd. De mens is niet een marionet, maar heeft een wil gekregen.

Hoe zien jullie dat?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Gods wil

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2018 09:34

Nina schreef:In de vragenrubriek staat een vraag over Gods wil.
Ds van den Brink geeft hier een antwoord op, zijn conclusie is dat Gods wil altijd gebeurt. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

'Waar ik met name mee zit is dat er in de kerk wordt geleerd dat God niet wil dat alle mensen zalig worden, als Hij dat had gewild, dan had Hij het wel gedaan. Hoe zit dat precies? En kunnen wij zijn wil wel tegenstaan?' Is een stukje uit de vraag.

Ik lees in mijn Bijbel ook dat God zou willen dat iedereen behouden zou worden: God, onze Zaligmaker; Welke wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen (1 Timotheüs 2:3b en 4).
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen (2 Petrus 3:9).

Zonder af te doen aan de almacht van God, denk ik te begrijpen dat Gods wil NIET altijd gebeurt hier op aarde. God IS almachtig, maar gebruikt die almacht niet altijd. De mens is niet een marionet, maar heeft een wil gekregen.

Hoe zien jullie dat?

Ik denk dat wij God niet kunnen doorgronden wat Zijn wil betreft, we lezen dat wij ook Gods Geest kunnen bedroeven, zou dat Zijn wil zijn?
En in het O.T. wanneer het volk Hem zo vaak ontrouw is en afdwalen en andere goden achterna gaan, zou dat ook Zijn wil zijn?
Wel weten we dat Zijn plan met deze wereld door gaat, er komt een nieuwe aarde en Zijn vijanden worden verslagen.

Omega heeft een mooi antwoord gegeven en wel dat het Gods verlangen is dat mensen worden gered.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gods wil

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2018 09:46

Precies. De zondeval, was dat dan ook Gods wil? Alle oorlogen, geweld, misdrijven? Natuurlijk is dat niet Gods wil. Het is zijn wil dat de mens geen robot is. Dat heeft dingen tot gevolg die tegen Zijn wil zijn. Dat is wat anders dan dat hij de situatie niet onder controle zou hebben, dat Hij het niet in de hand heeft, machteloos is. Die zaken worden vaak ten onrechte tegenover elkaar gezet (als dingen niet Gods wil zijn is Hij dus niet almachtig)

De Here Jezus leert ons niet voor niets bidden: "Uw wil geschiedde..." en niet: "uw wil geschiedt". Laat uw wil worden gedaan. Als alles wat er gebeurt al de wil van God is zou dat niet nodig zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dies

Re: Gods wil

Berichtdoor Dies » 11 jan 2018 10:20

Marnix schreef:Precies. De zondeval, was dat dan ook Gods wil? Alle oorlogen, geweld, misdrijven? Natuurlijk is dat niet Gods wil. Het is zijn wil dat de mens geen robot is. Dat heeft dingen tot gevolg die tegen Zijn wil zijn. Dat is wat anders dan dat hij de situatie niet onder controle zou hebben, dat Hij het niet in de hand heeft, machteloos is. Die zaken worden vaak ten onrechte tegenover elkaar gezet (als dingen niet Gods wil zijn is Hij dus niet almachtig)

Het onderscheid dat ds. Van de Brink maakt tussen de wil van het bevel en de wil van het besluit is een klassiek dogmatisch onderscheid dat niet het probleem oplost.
Als God de zondeval niet gewild zou hebben laat dan toch onverlet dat het paradijs dat Hij geschapen had niet veilig was door toedoen van de aanwezigheid van een slang met gladde praatjes.

Ik noem een aantal passages uit het Oude Testament die te denken geven:

Richt. 9:23 - zond God een boze geest tussen Abimelek en de burgers van Sichem, zodat de burgers van Sichem ontrouw werden aan Abimelek.
Vraag: Waarom gebruikt God een BOZE geest om een politiek doel te bereiken? Kon dat ook niet met behulp van een goede engel? (vgl 1 Kon 22:23). En kennelijk staan de boze geesten ook onder Gods bestuur.
Nota Bene: Volgens de joodse engelenleer hebben engelen geen vrije wil terwijl mensen wel een vrije wil hebben. Hoewel de stelling wringt is er moeilijk een bijbels argument te bedenken waarom het anders zou zijn.

1 Sam. 2:25b - Zij (Hofni en Pinehas) luisterden niet naar hun vader, want de HERE wilde hen doden.
Vraag: Had God er de hand in dat Hofni en Pinehas niet luisterden naar hun vader?

1 Sam. 16:14 - Maar van Saul was de Geest des HEREN geweken, en een boze geest, die van de HERE kwam, joeg hem angst aan.
Vraag: Kon Saul er wel iets aan doen dat hij in zo'n duistere psychische situatie was terecht gekomen?

1 Kon. 22:23 - Nu dan, zie, de Here heeft een leugengeest gegeven in de mond van al deze profeten van u, en de Here heeft onheil over u besloten.
Vraag: Maakt het zenden van een leugengeest God niet verantwoordelijk voor valse profetie?

Marnix schreef:De Here Jezus leert ons niet voor niets bidden: "Uw wil geschiedde..." en niet: "uw wil geschiedt". Laat uw wil worden gedaan. Als alles wat er gebeurt al de wil van God is zou dat niet nodig zijn.

Ik denk dat hier moet staan: "uw wil geschiede".
Overigens blijft het dan wel een gebed waarin gebeden wordt dat Gods wil ooit gaat geschieden, zowel op aarde als in de hemel!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gods wil

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2018 16:30

Ik denk dat het inhoudt dat niets zonder de wil van God gebeurt. Dat is iets anders dan dat allea wat gebeurt Zijn wil is. In het paradijs zien we dat Gods wil is dat de mens een vrije wil heeft en het goede en het kwade kan kiezen. Als de mens dan in zonde valt is het Gods wil dat ze die keuze konden maken maar wilde God daarmee nog niet dat de mens het verkeerde zou kiezen. En boze geesten kunnen niet meer dan de ruimte die God ze geeft. Ik kan dingen doen waardoor ik een boze geest toelaat. Het is Gods wil dat ik die dingen kan doen of laten. Wat nog niet wil zeggen dat het Gods schuld is als dat gebeurt, het is dan mijn schuld.

Meer dan dat begrijp ik er ook niet van, Gods wil kan ik niet begrijpen (buiten wat Hij er over leert) en Zijn wegen zijn veel hoger en dieper dan de mijne... en mijn beperkte verstand.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Gods wil

Berichtdoor Nina » 12 jan 2018 08:48

Marnix schreef:
Ik denk dat het inhoudt dat niets zonder de wil van God gebeurt. Dat is iets anders dan dat allea wat gebeurt Zijn wil is.


Precies, hier kan ik me helemaal in vinden. Maar dat is niet wat ds. van den Brink als antwoord geeft. Begrijp ik het goed dat volgens de gereformeerde leer alles wat er gebeurd door God gewild is?

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Gods wil

Berichtdoor dalethvav » 12 jan 2018 10:28

Kan het ook zijn dat het antwoord van v.d. Brink is ingegeven doordat er vaak een in werkelijkheid niet bestaande tekst geciteerd wordt?
Vaak wordt er gezegd dat er niets gebeurt "zonder de wil van onze Vader", daarbij verwijzend naar Matt 10:29-30.
Zie b.v. de Ned. Geloofsbelijdenis art. 13, waar het "citaat" ook nog eens gecursiveerd wordt. Juist die cursievering suggereert m.i. dat het hier zou gaan om een rechtstreeks citaat uit de Bijbel, terwijl dat beslist niet het geval blijkt te zijn:

NGB art. 13:
"(.....) Hij waakt over ons met een vaderlijke zorg, terwijl Hij zó over alle schepselen heerst, dat niet één haar van ons hoofd - want die zijn alle geteld - en niet één musje ter aarde zal vallen zonder de wil van onze Vader (Matt.10 : 29-30)."

De crux zit 'm in het gegeven dat de drie woorden 'de wil van' er niet staan.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gods wil

Berichtdoor Cathy » 12 jan 2018 10:41

Nina schreef:Begrijp ik het goed dat volgens de gereformeerde leer alles wat er gebeurd door God gewild is?

Ik denk dat je dat goed begrijpt. Zie zondag 10 van 'de Heidelberger'

Vr. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bijgeval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Gods wil

Berichtdoor de passant » 12 jan 2018 13:05

Cathy schreef:Ik denk dat je dat goed begrijpt. Zie zondag 10 van 'de Heidelberger'

Vr. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bijgeval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.

Nina schreef: Begrijp ik het goed dat volgens de gereformeerde leer alles wat er gebeurd door God gewild is?
Nee , Alles wat er gebeurd is niet Gods wil , immers Gods woord roept ons op om niet te zondigen ,maar om hem te gehoorzamen en ons van onze zonden te bekeren , de heel Bijbel staat vol met de oproep om hem, God lief te hebben en zijn wil te doen!
dus de "de gereformeerde leer alles wat er gebeurd door God gewild is" is gewoon onzin! De moord op Anne Faber door God gewild????(onderdeel van alles!) de gedachte alleen al is afschuwelijk!!! idem voor auschwitz , bedenk eens wat voor afschuwelijke consequenties deze (valse)leer heeft!!! werp deze leer daarom ook uit je gedachten! HET KWAAD IS NIET DOOR GOD GEWILD!!!
Gelukkig leert de Bijbel iets heel wat anders , namelijk dat je een keuze voor Jezus kunt maken!!! Hij is voor ons aan het kruis gegaan en ten derde dage weer opgestaan en zo de duivel heeft overwonnen!!!

Nina

Re: Gods wil

Berichtdoor Nina » 12 jan 2018 13:15

Ik ben het met je eens, passant. Ik denk dat dit soort dogma's bijdragen aan een vertekend Gods beeld. Ik bemerk bij mijn GG contacten dat zij God vaak zien als streng, als een rechter die altijd wel weer iets vindt waar de mens op wordt veroordeeld. En houd me ten goede: ik realiseer me dat wij als mensen elke dag weer zondigen, maar God kijkt naar zijn kinderen door de Here Jezus heen, en ziet mij niet als een zondaar, maar als een gereinigd en vergeven mens. Dat is zó bij zonder: God die Zelf voor een oplossing van het zondeprobleem heeft gezorgd.
Ik kan God daarom nu zien als een liefdevolle Vader. Wij doen God toch vreselijk tekort met zulke dogma's?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gods wil

Berichtdoor Cathy » 12 jan 2018 15:21

de passant schreef:Nina schreef: Begrijp ik het goed dat volgens de gereformeerde leer alles wat er gebeurd door God gewild is?
Nee , Alles wat er gebeurd is niet Gods wil , immers Gods woord roept ons op om niet te zondigen ,maar om hem te gehoorzamen en ons van onze zonden te bekeren , de heel Bijbel staat vol met de oproep om hem, God lief te hebben en zijn wil te doen!
dus de "de gereformeerde leer alles wat er gebeurd door God gewild is" is gewoon onzin! De moord op Anne Faber door God gewild????(onderdeel van alles!) de gedachte alleen al is afschuwelijk!!! idem voor auschwitz , bedenk eens wat voor afschuwelijke consequenties deze (valse)leer heeft!!! werp deze leer daarom ook uit je gedachten! HET KWAAD IS NIET DOOR GOD GEWILD!!!
Gelukkig leert de Bijbel iets heel wat anders , namelijk dat je een keuze voor Jezus kunt maken!!! Hij is voor ons aan het kruis gegaan en ten derde dage weer opgestaan en zo de duivel heeft overwonnen!!!

Ik begrijp je emotionele uitbarsting maar....
Wanneer het kwaad niet door God is gewild (op welke manier van 'willen' of 'toelaten' dan ook) dan is de consequentie van jouw gedachtegang dat het kwaad God is overkomen en dan is Hij niet Almachtig.
Daar verzet ik me dan weer heel erg tegen. Dat is voor mij een valse leer.

He's got the whole world in His hand.
Dit is dan ook de teneur van zondag 10 die tot de gereformeerde leer behoort.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Gods wil

Berichtdoor learsi » 12 jan 2018 15:58

dalethvav schreef:De crux zit 'm in het gegeven dat de drie woorden 'de wil van' er niet staan.

Wat is dan volgens jou de bedoeling van het gebruikte woordje ""zonder" ?
bvd
hg
learsi

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Gods wil

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2018 20:28

Cathy schreef:Wanneer het kwaad niet door God is gewild (op welke manier van 'willen' of 'toelaten' dan ook) dan is de consequentie van jouw gedachtegang dat het kwaad God is overkomen en dan is Hij niet Almachtig.
Daar verzet ik me dan weer heel erg tegen. Dat is voor mij een valse leer.


God is Almachtig Hij heeft afgerekend aan het kruis met de zonden van de gelovigen in Zijn Zoon Jezus.
En met Zijn vijanden zal Hij nog afrekenen staat opgeschreven in het boek Openbaringen.
Maar ja als je dat leest als een bolwerk van symboliek...... :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Gods wil

Berichtdoor GDK » 12 jan 2018 20:43

Nina schreef:Marnix schreef:

Precies, hier kan ik me helemaal in vinden. Maar dat is niet wat ds. van den Brink als antwoord geeft. Begrijp ik het goed dat volgens de gereformeerde leer alles wat er gebeurd door God gewild is?


Volgens mij is dat niet alleen gereformeerd, maar belijden alle kerken dat. In de apostolische geloofsbelijdenis wordt bijvoorbeeld als enige eigenschap van de Vader vermeld, dat Hij almachtig is. Als Zijn andere kwaliteiten (liefde, goedheid, geduld, vul maar aan) blijven onvermeld. Vaders wil is wet !
Vooruit met de geit!

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Gods wil

Berichtdoor coby5 » 12 jan 2018 21:50

Cathy schreef:Ik begrijp je emotionele uitbarsting maar....
Wanneer het kwaad niet door God is gewild (op welke manier van 'willen' of 'toelaten' dan ook) dan is de consequentie van jouw gedachtegang dat het kwaad God is overkomen en dan is Hij niet Almachtig.
Daar verzet ik me dan weer heel erg tegen. Dat is voor mij een valse leer.

He's got the whole world in His hand.
Dit is dan ook de teneur van zondag 10 die tot de gereformeerde leer behoort.

God wil niet dat iemand verloren gaat of dat mensen of engelen ongehoorzaam zijn, maar Hij gebruikt de duivel en kwaden gewoon. Hij verdraagt ze en gebruikt ze gewoon.
De satan heeft verlangd ulieden te ziften als de tarwe. Hij zei niet tegen de duivel: laat Mijn discipelen met rust, Hij bad dat hun geloof het niet zou begeven. Ze werden er alleen maar sterker door.
En wij moeten de duivel binden in Zijn Naam en bidden dat Zijn wil geschied.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten