Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Johan100 » 12 jan 2018 23:38

Ereunao:
Maar vanaf vs 9 gaat het nog over het heilige Jeruzalem, de vrouw van het Lam. Daar hangt deze stad gedurende het millennium als een enorme lichtstad boven de aarde zoals eertijds de wolk- en vuurkolom boven de tabernakel terwijl op aarde de tempel van Ezech nog dienst doet. Hier is dus idd. sprake van een dubbelstad, een aards en een hemels Jeruzalem.

Ik lees dat helemaal nergens. Dat het nieuwe Jeruzalem boven het aardse Jeruzalem hangt terwijl de tempel van Ezech nog dienst doet. Waar haal haal je dat nu vandaan?
Dat nieuwe Jeruzalem hangt volgns Op. 21 boven een nieuwe aarde, waar dus ook geen tempel van Ezech. meer kan zijn.

Want 2 Petrus 3 zegt:

10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.

11 Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!

12 Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen
brandende zullen versmelten.
13 Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.

Je legt er dus mijns inziens weer iets in wat er niet staat.
En kom nu alsjeblieft niet met reacties over Augustinus en Calvijn zijn institutie, ik verwacht op een forum gewoon inhoudelijke reacties.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Johan100 » 12 jan 2018 23:46

Maar waar het hier over gaat is of er wel of geen derde tempel komt.
Ik geloof van wel, misschien zelfs een vierde.
Want ik geloof niet dat Christus Zijn intrek zal nemen in een door de antichrist verontreinigde tempel.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 13 jan 2018 05:40

Die tempel komt er beslist. Maar alleen tijdens het messiaanse rijk op aarde en niet in het hemelse Jeruzalem en ook niet op de n.aarde. Hier laat ik het maar weer bij, je ziet dat ik Schriftbewijzen genoeg aanvoer. Maar je moet de profetie van het O.T hierbij betrekken, anders krijg je nooit een compleet beeld. Zie Openb.10:7. Gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Johan100 » 19 jan 2018 15:14

ereunao schreef:johan100:


Beste Johan

1.Dat lees ik in Openb.21:1-8 waar het n.Jeruzalem neerdaalt uit de hemel en de tabernakel Gods bij de mensen op aarde is.

Als je denkt dat als ik niet meer reageer op je dat je dan automatisch gelijkt hebt, zal ik je even uit de droom helpen, want ik heb gewoon geen zin om continu welles-nietes-discussies te voeren. Maar in Op.21:1-8 gaat het over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde en 2 Petrus 3 zegt dat voordat die nieuwe hemel en die nieuwe aarde zullen komen eerst de oude aarde en de werken die daarin zijn zullen verbranden. Dus dat wil zeggen dat de tempel uit Ezechiel niet meer aanwezig is op de nieuwe aarde. Want God zal zelf de Tempel zijn. Je bewijst mij en allen die meelezen dus helemaal niets uit de Schrift.

ereunao schreef:2.Die tempel komt er dus beslist. Maar alleen tijdens het messiaanse rijk op aarde en niet in het hemelse Jeruzalem en ook niet op de n.aarde.
Precies. Nu zeg je het goed.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor dalethvav » 19 jan 2018 15:31

Johan100 schreef: Maar in Op.21:1-8 gaat het over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde

Dat is m.i. nog maar de vraag.
Moet je Op. 21:1-8 zien als een intermezzo, of moet je (door in het navolgende steeds weer het gebruik van het tussenvoegsel "en") het daarna volgende zien als het duizendjarig rijk?
Als dat gaat over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, zijn er dan op die nieuwe hemel en nieuwe aarde nog koningen (21:24). En zijn er dan nog tijden (van maand tot maand) zieken (genezing) en heidenen (22:2)?
Bovendien is er veel overeen komst tussen Op. 22:2 en Ez. 47:12.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor coby5 » 19 jan 2018 16:19

Johan100 schreef:Maar waar het hier over gaat is of er wel of geen derde tempel komt.
Ik geloof van wel, misschien zelfs een vierde.
Want ik geloof niet dat Christus Zijn intrek zal nemen in een door de antichrist verontreinigde tempel.

Ja dat denk ik ook.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Johan100 » 19 jan 2018 16:43

dalethvav schreef:1.Als dat gaat over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, zijn er dan op die nieuwe hemel en nieuwe aarde nog koningen (21:24).
2.En zijn er dan nog tijden (van maand tot maand)
3. zieken (genezing) en heidenen (22:2)?
Bovendien is er veel overeen komst tussen Op. 22:2 en Ez. 47:12.

Voor mij gaat het duidelijk over de nieuwe hemel en nieuwe aarde.

1. Lees de kanttekeningen: http://www.statenvertaling.nl/tekst.php ... d=1#startg
2.Van maand tot maand wil mijns inziens zeggen gedurig.
3. Kanttekeningen; http://www.statenvertaling.nl/tekst.php ... d=1#starth
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Bambi1 » 29 jan 2018 18:35

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor naamloos » 30 jan 2018 14:25

Als je de Bijbel leest vanuit het denksysteem van het Dispensationalisme i.p.v. het denksysteem van het Verbond, dan kun je gewoon beamen dat gelovigen in deze bedeling gezamelijk én individueel de tempel zijn, met Jezus als Hogepriester.
Echter, als in een volgende bedeling weer sprake is van een tempel, dan is dat geen stap terug.
Eerder was de tempeldienst een vooruitblik die wees op Jezus en wat hij zou gaan doen.
Tijdens Jezus' regering zal het een een terugblik zijn die, net als nu bij het H.A, wijst op Jezus en wat hij heeft gedaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor mohamed » 30 jan 2018 15:48

Jezus Christus is de derde tempel, want hij heeft gezegd breek deze tempel en ik zal hem in drie dagen herbouwen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2018 16:24

Bedoelt Jezus niet gewoon dat het lichaam een tempel is waar de Heilige Geest in woont.
Het lichaam van gelovigen word toch ook een tempel genoemd. We zijn toch ook geen 3e 4e 5e enz... tempels

mohamed

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor mohamed » 30 jan 2018 22:38

oekaboeka schreef:Bedoelt Jezus niet gewoon dat het lichaam een tempel is waar de Heilige Geest in woont.
Het lichaam van gelovigen word toch ook een tempel genoemd. We zijn toch ook geen 3e 4e 5e enz... tempels

In mijn Bijbel staat dat de gelovigen het lichaam van Christus zijn, in enkelvoud. We zijn levende stenen van de derde en laatste tempel. En dat is de tempel waar de heilige Geest in woont.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor oekaboeka » 30 jan 2018 23:58

Verwijderd door moderator. Lees de eerste posting om te weten waar dit topic over gaat.

Nina

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Nina » 31 jan 2018 07:51

Ik geloof absoluut dat er een nieuwe tempel komt, er zijn hele hoofdstukken in het boek Ezechiel aan gewijd. (die profetie is niet vervuld met de bouw van de 2e tempel, daarvoor wijkt die teveel af van de voorschriften genoemd in Ezechiel. Bovendien is veel er van niet vervuld) Dat kan je toch echt niet vergeestelijken. In Daniel staat dat de antichrist zich zal zetten in de tempel, en in het laatste hoofdstuk van Jesaja staat dat God zelfs uit de heidenen priesters zal aanstellen voor de tempeldienst. Dat zijn uit drie verschillende boeken aanwijzingen dat er nog een nieuwe tempel komt.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Cathy » 31 jan 2018 13:04

Vanuit Joods perspectief geloof ik ook dat er een derde tempel zal komen, ooit. Zij geloven niet Jezus als de Messias.
Maar vanuit mijn christenzijn is het niet nodig. Het voorhangsel is gescheurd; Jezus was het laatste, definitieve en afdoende offer. Offeren moet je dan niet meer willen want dan is het net of Jezus offer niet genoeg was.
Gaat Hebreeën 9 daar niet over?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten