Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Johan100 » 03 jan 2018 13:40

Een antwoord van meneer Hulsman. Hij verwoordt het als volgt:

Maar hoe moet je nu als christen staan tegenover dit visioen van Ezechiël? Er zijn christenen die geloven dat er weer een derde tempel zal komen. Zelf geloof ik dat niet. Ik denk dat een aanvankelijke vervulling gevonden kan worden van wat Ezechiël geprofeteerd heeft in de herbouw van de tweede tempel. Verder zie ik een vervulling in de Heere Jezus. Hij noemde zichzelf een tempel (Joh.2:19). Zelfs kan Christus beschouwd worden als de vervulling van heel de tempeldienst. Nadat Christus zijn werk gedaan heeft hoeven er dan ook geen offers meer gebracht te worden. Christus bracht voor één keer het volkomen offer. De totale vervulling van deze profetie zal volgens mij in de toekomst komen. [u]Dan zal er geen tempel zijn, want de Heere zal voor zijn volk een Tempel zijn (Openbaring 21:22).

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/43 ... -ezechiel/

Mooi, alleen zou ik zeggen i.p.v. een Tempel in de laatste zin DE Tempel.
Op. 21:22 En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.

Sinds de kruisdood van de Heere Jezus is het grote volmaakte Offer gebracht en zijn er geen offerdiensten meer nodig.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 08 sep 2019 09:38, 3 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Chaya » 03 jan 2018 14:34

dalethvav schreef:Ook nog als je dit antwoord leest? Of dit antwoord?

M.i. ging het meer over de aandacht voor Israël.
Jouw links gaan over visioenen.
Mona vroeg hoe er over de toekomst en de plaats van het volk Israël gedacht wordt en of er over gepreekt wordt.
En daar kan ik dus bevestigend op antwoorden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor dalethvav » 03 jan 2018 15:07

Chaya schreef:M.i. ging het meer over de aandacht voor Israël.
Jouw links gaan over visioenen.
Mona vroeg hoe er over de toekomst en de plaats van het volk Israël gedacht wordt en of er over gepreekt wordt.
En daar kan ik dus bevestigend op antwoorden.

Die (toekomstige) tempel heeft toch alles te maken met de toekomst van Israël? Dat is toch niet van elkaar los te koppelen?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor dalethvav » 03 jan 2018 15:33

Ds. Hulsman antwoordt:
"Ik denk dat een aanvankelijke vervulling gevonden kan worden van wat Ezechiël geprofeteerd heeft in de herbouw van de tweede tempel."

Tegenargument:
De afmetingen van de tempel die genoemd worden in Ez. 40-48 kunnen nooit op de 2e tempel slaan. Daar wijken ze veel te veel voor af.

Ds. Hulsman antwoordt:
"Nadat Christus zijn werk gedaan heeft hoeven er dan ook geen offers meer gebracht te worden."

Tegenargument:
Na de hemelvaart gingen de discipelen en b.v. Paulus nog gewoon naar de tempel. Ook om te offeren hoor.


Op. 21:22: "En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam."
In Openb. 21:22 gaat het over het hemelse Jeruzalem dat neerdaalt uit de hemel. Dit in tegenstelling tot het aardse Jeruzalem, waarvan sprake is in het visioen van Ezechiël. Yerushalajim is geschreven in de meervoudsvorm. Je zou dus kunnen spreken van een "dubbelstad". En dat is idd waar je op uitkomt als je het aardse van het hemelse Jeruzalem weet te onderscheiden.

Johan100 schreef:Sinds de kruisdood van de Heere Jezus is het grote volmaakte Offer gebracht en zijn er geen offerdiensten meer nodig.
Waarom zou er dan een derde tempel moeten komen?

Lees b.v. dit eens.

Johan100 schreef:Ik zal weleens bewijs willen zien uit de Schrift voor een derde tempel.

Is het visioen van Ezechiël, waar het enkele hoofdstukken gaat over de derde tempel niet voldoende? Hoe zou je dat anders moeten verstaan dan?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor StillAwake » 03 jan 2018 15:46

dalethvav schreef:Na de hemelvaart gingen de discipelen en b.v. Paulus nog gewoon naar de tempel. Ook om te offeren hoor.

Waar lees je dat er nog geofferd werd?
dalethvav schreef:Is het visioen van Ezechiël, waar het enkele hoofdstukken gaat over de derde tempel niet voldoende? Hoe zou je dat anders moeten verstaan dan?
Ik lees dat op geen enkele wijze las verwijzing naar de geografische locatie van het huidige Jeruzalem.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor dalethvav » 03 jan 2018 22:00

N.a.v. het topic 12 stellingen t.a.v. Israël, ging het op een gegeven moment over wel/geen derde tempel. Een onderwerp dat zeker een eigen , blijkt het onderwerp een eigen topic waard te zijn. Bij deze.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor coby5 » 03 jan 2018 23:23

Ja. Staat in Openbaringen 11.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor benefietdiner » 04 jan 2018 09:40

Afbeelding

Deze mensen willen snel starten.

https://www.templeinstitute.org/main.htm

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 04 jan 2018 09:49

De herbouwde tempel zal het centrum van de godsverering zijn voor alle volken Jes.56:7. 7: 'Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken'.
Omdat ik weet dat dit voor veel oprechte christenen een breekpunt is wil ik hier wat uitvoeriger bij stil staan. Wie ook hier het Woord van God letterlijk gelooft krijgt onmiddellijk tegengeworpen dat het Nieuw Testament duidelijk leert, met name de Hebr. brief, dat met de komst van Christus alle schaduwachtige offerdiensten afgedaan hebben. Maar wat waar is voor de Gemeente die door de inwonende Geest organisch met Christus verbonden is in Zijn opstanding, geldt daarom nog niet voor Israël. Inderdaad hebben alle offers met dat doel en in die vorm opgehouden. Het gaat hier echter om een zuiver sacramentele instelling, terugziende op de dood van Christus zoals wij dit doen bij het Heilig Avondmaal. Het is een andere vorm van evangelie verkondiging door de rijke taal van de symbolen. Er zijn dan ook belangrijke verschillen: omdat Jezus buiten de poort geleden heeft komt deze tempel buiten de stad te staan. Als wij Ezech.45 goed lezen dan blijkt duidelijk dat de tempel in het Noordelijk deel en de stad Jeruzalem in het Zuidelijk deel van het heilig hefoffer komt te staan. Dit hefoffer is een afgezonderd stuk land dat de Heere geheiligd is, 25000 el, omgerekend ca. 14 km, in het vierkant, gelegen tussen het erfdeel van Juda in het Noorden en Benjamin in het Zuiden. Van Noord naar Zuid 10.000 el voor de tempel en de priesters (ca. 5,6 km) 10.000 voor de levieten en 5000 ca. 2,8 km voor de stad. Van hart tot hart is de afstand tussen de stad en het heiligdom dus ca. 10 km. Ook lezen wij van geen Hogepriester en van geen voorhangsel, want dat is gescheurd Math.27:51. 51: ‘En ziet, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden’. En zo zou er nog veel meer te noemen zijn. Al deze verschillen bewijzen duidelijk dat het feit dat Christus gekomen is en het offer gebracht heeft in deze offerdiensten duidelijk verdisconteerd is. De Hebreeënbrief leert ons dat het hogepriesterschap van Aäron overgegaan is naar dat van Melchizedek, maar nergens dat die afbeeldingen van Zijn offer hun functie en betekenis verloren hebben. Ze komen juist in het licht van het offer van het Lam Gods nu pas in het helderste licht te staan.
Laatst gewijzigd door ereunao op 04 jan 2018 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor dalethvav » 04 jan 2018 15:28

dalethvav schreef:Na de hemelvaart gingen de discipelen en b.v. Paulus nog gewoon naar de tempel. Ook om te offeren hoor.

johan100 schreef:Waar staat dat?

Dat de discipelen naar de tempel gingen is te lezen in Hand. 3 en 5.
Dat Paulus naar de tempel ging en er offerde is te lezen in Hand 21:26-30 en 24:17-18.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor dalethvav » 11 jan 2018 22:55

Het is goed om eens te letten op wat er vandaag de dag allemaal speelt.
Wie ziet dat het het hele gebeuren rond Israël niet "slechts" een politieke strijd is maar veel meer een geestelijke strijd, doorziet ook wat er aan de hand is rond de Tempelberg.
Het Oostelijke gedeelte van Jeruzalem moet koste wat koste weer in handen komen van de Palestijnen (lees moslims). En laat nu net dáár de Tempelberg liggen. Unesco doet de laatste tijd trouwens vrolijk mee met dat macabere spelletje.
Uiteindelijk draait het om die paarhonderd m2. Satan zal er alles aan doen om de herbouw van de tempel tegen te gaan. Alleen zal hem dat niet lukken. Wat theologen en politici er ook over menen te kunnen en te moeten zeggen. Gods beloften blijven stand houden tegen alle menselijke redenering in.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 12 jan 2018 14:46

Maar wat nu die herbouwde tempel betreft, ik geloof dat dat nier dezelfde is als in Openb.11. Want die wordt gedurende de 1e helft van de 70e jaarweek van de a-christ gebouwd en omdat hij op de plaats en volgens het bestek van God gebouwd is aanvankelijk door God erkend als Zijn eigendom. Want Hij laat hem meten en erkent hem daarmee als de Zijne. Maar als de a-christ het masker afwerpt en alle Goddelijke eer en aanbidding voor zichzelf opeist (2Thess.2:4) verwerpt God deze tempel en vlucht het gelovig overblijfsel dat in de tempel God aanbad naar de woestijn. Want dan is de beschermende vleugel van de cherubs boven het verzoendeksel een gruwelijke vleugel geworden ( Dan. 9:27 ).

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Johan100 » 12 jan 2018 20:32

dalethvav schreef:
Ds. Hulsman antwoordt:
"Nadat Christus zijn werk gedaan heeft hoeven er dan ook geen offers meer gebracht te worden."

Tegenargument:
Na de hemelvaart gingen de discipelen en b.v. Paulus nog gewoon naar de tempel. Ook om te offeren hoor.


Johan100 schreef:Waar staat dat?


dalethvav schreef:Dat de discipelen naar de tempel gingen is te lezen in Hand. 3 en 5.
Dat Paulus naar de tempel ging en er offerde is te lezen in Hand 21:26-30 en 24:17-18.


Oké, gelezen! Tegenargument: Heeft dat niet te maken met 1 Kor.9?

Paulus zegt daar dat hij met de Joden een Jood is geworden om zich met hen die aan de wet onderworpen zijn, onder de wet te stellen, alhoewel de wet geen vat op hem heeft.

19 Want daar ik van alles vrij was, heb ik mijzelven allen dienstbaar gemaakt, opdat ik er meer zou winnen.
20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen die onder de wet zijn, winnen zou;
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Johan100 » 12 jan 2018 21:17

Johan100 schreef:

En hoe verklaren we Op. 21:22? En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.


dalethvav schreef:
Op. 21:22: "En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam."
In Openb. 21:22 gaat het over het hemelse Jeruzalem dat neerdaalt uit de hemel. Dit in tegenstelling tot het aardse Jeruzalem, waarvan sprake is in het visioen van Ezechiël.
Inderdaad,hier heb je gelijk in. Op. 21:22 gaat over de nieuwe hemel en nieuwe aarde. Over het nieuwe Jeruzalem wat neerdaalt uit de hemel.

dalethvav schreef: Yerushalajim is geschreven in de meervoudsvorm.
Je zou dus kunnen spreken van een "dubbelstad". En dat is idd waar je op uitkomt als je het aardse van het hemelse Jeruzalem weet te onderscheiden.
Dat je kunt spreken van een dubbelstad weet ik nog zo net niet hoor. Hoe bedoel je dat? Het hemelse Jeruzalem hangt dan boven het aardse Jeruzalem?

Als het waar is dat het in Ezechiel gaat het over een nieuwe tempel, komt die tempel er nog in de toekomst. Jij zegt dat de afmetingen anders zijn dan de tempel die inmiddels verwoest is. Dus laten we ervan uitgaan dat er een nieuwe tempel komt op deze aarde.

Maar dan ziet Johannes in Op. 21 een visioen met een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, met een nieuw Jeruzalem wat neerdaalt uit de hemel.
'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam'

Op de nieuwe aarde is dus de tempel uit Ezechiel niet meer aanwezig denk ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 12 jan 2018 22:12

johan100:
1.Als het waar is dat het in Ezechiel gaat het over een nieuwe tempel, komt die tempel er nog in de toekomst. Jij zegt dat de afmetingen anders zijn dan de tempel die inmiddels verwoest is. Dus laten we ervan uitgaan dat er een nieuwe tempel komt op deze aarde.
2.Maar dan ziet Johannes in Op. 21 een visioen met een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, met een nieuw Jeruzalem wat neerdaalt uit de hemel.
3.'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam'
Op de nieuwe aarde is dus de tempel uit Ezechiel niet meer aanwezig denk ik.


1. Dat is correct ja.
2. En daar is idd.geen tempel meer, want daar is de tabernake Gods bij de mensen en woont Hijzelf bij hen. Maar vanaf vs 9 gaat het nog over het heilige Jeruzalem, de vrouw van het Lam. Daar hangt deze stad gedurende het millennium als een enorme lichtstad boven de aarde zoals eertijds de wolk- en vuurkolom boven de tabernakel terwijl op aarde de tempel van Ezech nog dienst doet. Hier is dus idd. sprake van een dubbelstad, een aards en een hemels Jeruzalem. En het is van hieruit dat de zegeningen gedurende het millennium neerdalen op het aardse Zie Hos.2:20.
3. Je moet dus de nieuwe hemel en de n.aarde van hst.21:1-8, waar idd.geen tempel meer is, onderscheiden van de grote stad, het heilige Jeruzalem vanaf vs 9


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten