Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 13 mar 2018 12:50

Ik heb de nickname van Origenes niet geschonden. Dat hij er zijn conclusies uit trekt dat ik hem hier confronteer met de ongerijmdheden die hij op een andere topic en onder een andere nickname geschreven heeft is heel wat anders. En ook hier weer dezelfde tactiek: als hij geen steekhoudende argumenten meer heeft roept hij de moderator te hulp!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor hans0166 » 13 mar 2018 14:12

h gr. ereunao schreef:Het is allemaal zo dwaas en onlogisch dat ik mij verbijsterd afvraag hoe iemand zoiets verzinnen kan.


niemand wil met jou in discussie... omdat je geen discussie voert.

Je drijft iedereen tot het uiterste en hakt dan met een storvloed van citaten en gedachtenspinsels, iedereen de kop af die het ook maar in het minste met je oneens is.

Je bent totaal verblind door je eigen bedenksels.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 14 mar 2018 09:57

ereunao schreef:Dat hij er zijn conclusies uit trekt dat ik hem hier confronteer met de ongerijmdheden die hij op een andere topic en onder een andere nickname geschreven heeft is heel wat anders. En ook hier weer dezelfde tactiek: als hij geen steekhoudende argumenten meer heeft roept hij de moderator te hulp!

Als je denkt dat ik ooit nog een discussie met je aanga dan heb je het goed mis. Je bent niet eens in staat om iemands opvattingen enigszins waarheidsgetrouw weer te geven of fatsoenlijk te quoten laat staan dat je eigen schrijfsels steekhoudend zijn.

Nog nooit heb ik zo'n hoogmoedig pot vreten meegemaakt als jij. Er is voor jou maar één waarheid: "het ereunionisme".
Weet je wat je moet doen? Richt een sekte op. Er zijn altijd wel mensen die er in trappen. En het is je op het lijf geschreven. Succes verzekerd! Wie weet komt je beweging dan nog eens uitgebreid in het nieuws als "de sekte van Jan Vlot".
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 14 mar 2018 11:39

Het postchiliasme in relatie tot een derde tempel:

Ik wil daar wel een verantwoording over geven al is het niet meer mijn bedoeling om hierover in discussie te gaan met ereunao. Die weg heeft hij zelf geblokkeerd.

Over het postchiliasme in relatie tot een derde tempel heb ik mijn mening niet gegeven.
Daar komt bij dat 'het postchiliasme' niet bestaat. Het is een gematigde vorm van chiliasme en het is meer gevarieerd in vergelijking met het pré-chiliasme. Dat komt omdat er binnen het post-chiliasme verschillende stromingen zijn in de loop van de theologiegeschiedenis. Het postchiliasme denkt aan een duizendjarig rijk tijdens deze bedeling. In mijn optiek speelt het Joodse volk daarin een hoofdrol.

In mijn zienswijze is een tempel tijdens de duizend jaren niet geheel uitgesloten en ik zie daarbij ook geen belemmering vanuit een post-chiliastisch stelsel. In de loop van deze discussie (met forumlid Jesaja40) heb ik vanuit mijn eigen opvatting de mogelijkheid van een tempel tijdens het messiaanse rijk erkend. (Daarmee staat de conclusie van ereunao dus al volledig op zijn kop).

De profetie van Ezechiël 40-48 toepassen op een tempel tijdens de 1000 jaren is naar mijn smaak te veel van het goede. Een tempel tijdens de 1000 jaren is naar mijn smaak geen vervulling van deze profetie. Ik zie het meer als 'een mogelijkheid' en dat is heel iets anders.

In mijn discussie met ereunao heb ik me dus op geen enkele manier laten leiden door een postchiliastische visie. Mijn insteek was verkennend, los gedacht van welk stelsel dan ook. De oorzaak is dat mijn visie op dit onderwerp nog niet rijp doordacht is. Ik vind het geen schande om dat te erkennen al komt het bij ereunao waarschijnlijk wel over als een schande maar dat is zijn probleem. Ik ben me er overigens wel van bewust dat ik tegenover ereunao me heb afgezet tegen de idee van een tempel tijdens de 1000 jaren. De oorzaak daarvan is dat ereunao nogal op een rabiate manier redeneert vanuit het dispensationalisme. Dat resulteert vanzelfsprekend in een discussie waarbij ik de hakken in het zand zet. Bij de discussie met Jesaja 40 was dat niet het geval omdat wij geen van beiden redeneerden vanuit een stelsel.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 14 mar 2018 12:27

origenes:
Nog nooit heb ik zo'n hoogmoedig pot vreten meegemaakt als jij. Er is voor jou maar één waarheid: "het ereunionisme".
Weet je wat je moet doen? Richt een sekte op. Er zijn altijd wel mensen die er in trappen. En het is je op het lijf geschreven. Succes verzekerd! Wie weet komt je beweging dan nog eens uitgebreid in het nieuws als "de sekte van Jan Vlot"


U nog mooier! Wie schendt er nu een nickname, jij of ik?


Als je denkt dat ik ooit nog een discussie met je aanga dan heb je het goed mis. Je bent niet eens in staat om iemands opvattingen enigszins waarheidsgetrouw weer te geven of fatsoenlijk te quoten laat staan dat je eigen schrijfsels steekhoudend zijn.
In mijn discussie met ereunao heb ik me dus op geen enkele manier laten lijden door een postchiliastische visie. Mijn insteek was verkennend, los gedacht van welk stelsel dan ook. Ik ben me er overigens wel van bewust dat ik tegenover ereunao me heb afgezet tegen een tempel tijdens de 1000 jaren. De oorzaak daarvan is dat ereunao nogal op een rabiate manier redeneert vanuit het dispensationalisme. Dat resulteert vanzelfsprekend in een discussie waarbij ik de hakken in het zand zet. Bij de discussie met Jesaja 40 was dat niet het geval omdat wij geen van beiden redeneerden vanuit een stelsel.


Dat is niet waar je conformeerde je restloos met de post-chiliastische visie van Leenhouts die heel de bijbelse heilsorde op zijn kop zet:

. vr jan 12, 2018 10:24 pm Chiliasme? Pré of post Dogmatiek/kerkleer.
Je schreef daar:
‘Openb. 10 is dus als het ware een scharnierpunt in het geheel van Openbaringen. Het is dus niet verwonderlijk dat ook in Matth. 24, na de grote verdrukking, geen sprake is van de doorbraak van het Messiaanse Rijk. De 1000 jaren zijn dan namelijk al voorbij’

Dat staat haaks op het getuigenis van heel de Schrift in zowel.het O.T als het N.T. dat bij de (weder) komst van de Koning en niet eerder het Messiaanse Rijk doorbreekt. Dat blijkt ook wel uit hst 25 waar de koning op de troon Zijner heerlijkheid zit en de volken oordeelt. Vind je het dan vreemd als ik met dit citaat in mijn achterhoofd in deze discussie op mijn beurt ook mijn hakken in het zand zet? Want die tempel kan nergens anders dan in het Messiaanse rijk geplaatst worden. In deze bedeling tot de wederkomst kan er geen tempel zijn. En van het hemelse Jeruzalem in Openb.21:22 lezen wij: Én ik zag geen tempel in dezelve’. Nee Dies Kaashoek, jij hebt zelf mijn reactie uitgelokt door op een bijna tastbare wijze heel de Schrift te verdraaien en op zijn kop te zetten. En ik betaal je met gelijke munt als ik nu ook jouw volle naam hier onthul. Gr: ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 14 mar 2018 12:34

ereunao schreef:U nog mooier! Wie schendt er nu een nickname, jij of ik?

Je had gelijk! Het mag van de forumleiding, tenminste, we moeten het onderling regelen. Wat ik niet met jou zie zitten.
Daarom een koekje van eigen deeg :lol:

Het is op dit forum trouwens niet zo moeilijk te ontdekken hoor. Er is een prima zoekfunctie beschikbaar. Zoeken op 'maranathakerk' en binnen een minuut is er deze link: viewtopic.php?f=29&t=29897&p=2063283&hilit=maranathakerk#p2063283

ereunao schreef:Dat is niet waar je conformeerde je restloos met de post-chiliastische visie van Leenhouts die heel de bijbelse heilsorde op zijn kop zet:

Dat was in een ander topic in een andere discussie en verder ben ik er aan jou geen verantwoording over verschuldigd. [-(
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 14 mar 2018 15:08

origenes:
Dat was in een ander topic in een andere discussie en verder ben ik er aan jou geen verantwoording over verschuldigd.


En daar heb jij weer gelijk in, Ik heb al die tijd geweten dat jij Dies was, maar ik heb zelfs die (nick)name hier niet genoemd. Maar jij moet zakelijk blijven en je het ook niet zo persoonlijk aantrekken als ik reageer zoals ik gedaan heb. Want heus Dies, ik heb niets tegen jou, maar jij maakt van mij een sektariër omdat ik Gods Woord handhaaf zoals het er staat. En ik ben idd. wat allergisch voor die verv.-leer. En jij weet net zo goed als ik dat al die vergeestelijkingen, ook die van de tempel, vrucht zijn van deze denkwijze. Het is alleen omdat Israël voorgoed afgedaan heeft en geen enkele heilsfunktie meer hebben zou omdat dit niet bij de kerk, maar alleen bij Israël past dat het zo uitgelegd wordt. En nu wordt dit al gauw als off-topic afgedaan, maar dit denken speelt in elke theologische discussie meer of min op de achtergrond een belangrijke rol. Want heel de christelijke theologie is als een zuurdeeg doortrokken van dit verv-denken. Maar wat mij betreft, even goede vrienden hoor Dies!
h.gr: ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 14 mar 2018 15:27

Origenes schreef:Dat was in een ander topic in een andere discussie en verder ben ik er aan jou geen verantwoording over verschuldigd.

ereunao schreef:En daar heb jij weer gelijk in

Fijn dat we het daarover eens zijn en verder koester je jezelf maar heerlijk in je eigen gelijk.
En als je het zo goed met me voor hebt, doe me dan een plezier: val me hoe dan ook niet meer lastig met je eindeloze cliché's, gevolgtrekkingen en overige :^o onzin want dat hangt me inmiddels meters lang de keel uit. ::(( :?
En of ik in jouw ogen nu wel of geen vervangingsdenker ben interesseert mij geen moer! Nogmaals: ik ben naar jou toe geen enkele verantwoording verschuldigd. Stop!, Klaar! Basta! Amen!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Veendam » 14 mar 2018 17:05

@Origenes:

Beetje ver off topic zo......

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 14 mar 2018 17:17

Veendam schreef:Beetje ver off topic zo......

Rangschik het dan maar onder de huishoudelijke mededelingen. :mrgreen:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 14 mar 2018 17:36

Laten we die vraag eens op een andere manier benaderen. Is het wenselijk om nog te denken aan een derde tempel of is het zo dat de opvatting om een en ander symbolisch te zien ook een uitleg geeft?

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat die derde tempel er komt. Mijn overtuiging (dus niet mijn gelijk) haal ik uit het feit wat de functie is van deze tempel, die helder wordt beschreven. In een tempel, in welke tijd dan ook brachten de kinderen van Israël hun offers. Dat waren naast schuldoffers ook dankoffers.

Dat roept de vraag meteen op dus dan geen dankoffers meer brengen? Dat gaat mij gewoon tekort door de bocht en doet naar mijn mening afbreuk aam Hem, wie het Huis van Israël zijn offers brengt. Dat is de Eeuwige. Heft Hij soms de offers afgeschaft en waar staat dat in de Bijbel?
Volg niet direct uw kerkelijke dogma, daar heeft het Huis van Israël niets mee te maken.

Laten we dan nog eens kijken waar die tempel komt te staan, dan zal het u duidelijk worden dat die in Israël gebouwd zal gaan worden. Wat hebben de volkeren daarmee te maken? Is het soms hun tempel en bepalen zij of die wel of niet komt.

Jammer dat u een stelling vasthoud als zijnde: dit is het. De Tabernakel is gebouwd als een draagbare Miskan, die overal in Israël geplaatst kon worden. Pas vele eeuwen later kreeg onze koning David het idee om een tempel te gaan bouwen. Dat was zijn eigen initiatief om een moderne hedendaagse tempel te gaan bouwen. Wie is de architect? Huram, uit de Libanon is de bouwmeester en ontwerper. Die tempel paste volledig in het toenmalige tijdsbeeld en viel daardoor niet zo op in bouwstijl. Wat wel opviel is dat er zoveel goud werd toegevoegd aan het gebouw van binnen en van buiten.

Dan is die tempel na vele maanden van bouwen af. Koning Salomo wijdt deze tempel in. Hij zal vaak genoeg op de bouwplaats geweest zijn en zich bij laten praten over het een en ander. Echter bij de inwijding zelf lezen we zeer nadrukkelijk dat de Roeach van de Eeuwige dit huis vervult en de dienstdoende priesters deze tijdelijk niet kunnen betreden. Het gebed van koning Salomo is gericht naar het Huis van Israël en de volkeren, waarvoor wij jaarlijks verzoenende offers moeten brengen ten tijde van het Loofhuttenfeest.

Allemaal zalen die niet los zijn te koppelen van elkaar. En onze wijze koning Salomo is niet hooghartig, hij weet immers dat hij en zijn volksgenoten kunnen struikelen. Hij pleit voor herstel en inkeer opdat de Eeuwige weer onder ons kan wonen. Dat de Eeuwige zich terugtrekt en het toestaat om deze kostbare tempel aan door rovers en plunderaars te schenden mag door de vreemdeling nimmer uitgelegd worden: zie je wel, het Huis van Israël is afvallig. Wie zo denkt heeft als eerste niets van de Bijbel begrepen en neemt de plaats van Israël in.

Hoe zit dat dan met die derde tempel? Wat is er op tegen om die niet te bouwen? Mag daar dan geen levend water meer uit vloeien om als eerste ook de wateren rein te maken en te zuiveren? Moet de aarde dan niet gezuiverd worden (denk aan de plastic soep in de oceaanen)? De derde tempel heeft dus toch een functie. Velen denken direct dat in tempels offers worden gebracht en keuren dit op dogmatische inzichten geheel af.

Dus er is meer, en dat lijkt mij een zeer goed argument om daar met elkaar over na te denken.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 14 mar 2018 19:02

Jesaja40 schreef:Laten we die vraag eens op een andere manier benaderen. Is het wenselijk om nog te denken aan een derde tempel of is het zo dat de opvatting om een en ander symbolisch te zien ook een uitleg geeft?
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat die derde tempel er komt. Mijn overtuiging (dus niet mijn gelijk) haal ik uit het feit wat de functie is van deze tempel, die helder wordt beschreven. In een tempel, in welke tijd dan ook brachten de kinderen van Israël hun offers. Dat waren naast schuldoffers ook dankoffers.

Zoals ik in mijn bijdrage "het postchiliasme in relatie tot een derde tempel" schreef is mijn bezinning op dit onderwerp nog niet rijp doordacht. Ook word ik niet gehinderd door kerkelijke vooroordelen. Dat is een frequent voorkomend verwijt bij dit soort discussies en dat is tot nog toe niet stimulerend geweest voor een vruchtbare gedachtenwisseling.

Ook heb ik in het voorgaande benoemd dat er ook Joodse exegeten zijn geweest die een symbolische uitleg voorstonden (bijvoorbeeld Luzzatto). Het gaat dus te kort door de bocht om een voorkeur voor een symbolische uitleg zonder meer te verbinden met een kerkelijk dogmatisch vooroordeel.

Daarnaast is het mij niet duidelijk hoe een passage uit Openb. 21/22 over het Nieuwe Jeruzalem in verband kan worden gebracht met het Messiaanse Rijk. Ik besef dat er veel van af hangt hoe je de Openbaring leest maar dan nog is het merkwaardig dat juist in dat gedeelte staat dat Johannes geen tempel zag in het Nieuwe Jeruzalem (21:22).

In elk geval dank voor je bijdrage maar graag lees ik over deze genoemde zaken een evenwichtige reactie.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor benefietdiner » 14 mar 2018 19:05

Jesaja40 schreef: dan geen dankoffers meer brengen? Dat gaat mij gewoon tekort door de bocht en doet naar mijn mening afbreuk aam Hem, wie het Huis van Israël zijn offers brengt. Dat is de Eeuwige. Heft Hij soms de offers afgeschaft en waar staat dat in de Bijbel?
Verzoening werd onder de wet van Mozes bereikt door het offeren van dieren. De schrijver van de brief uit Hebreeën 8 legt uit aan Joodse gelovigen dat het offersysteem zijn hoogtepunt heeft bereikt in de ultieme verzoeningsdood van Jezus aan het kruis.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 14 mar 2018 21:29

Origenes:
Fijn dat we het daarover eens zijn en verder koester je jezelf maar heerlijk in je eigen gelijk.
En als je het zo goed met me voor hebt, doe me dan een plezier: val me hoe dan ook niet meer lastig met je eindeloze cliché's, gevolgtrekkingen en overige :^o onzin want dat hangt me inmiddels meters lang de keel uit. ::(( :?
En of ik in jouw ogen nu wel of geen vervangingsdenker ben interesseert mij geen moer! Nogmaals: ik ben naar jou toe geen enkele verantwoording verschuldigd. Stop!, Klaar! Basta! Amen!



Hoor eens Dies, ik heb je een hand toegestoken, maar nu je zo reageert ben ik het van mijn kant ook zat. Ik ga hier dus niet op in, maar zal mij voor het Forum verantwoorden:

Ik ben gewoon om op het scherpst van de sneede te discussiëren, dat is nu eenmaal mijn stijl. Maar ik speel nooit op de man, ik weeg de de argumenten van mijn opponenten op zijn bijbelse mérites. Daarom verwacht ik van mijn opponenten ook inhoudelijke reacties en geen scheldkannonnades. Als ik voel dat mijn opponent een punt heeft geef ik dat ook eerlijk toe. Maar Dies begint te schelden als ik hem schaakmat zet met de vraag hoe hij het verklaart dat in de hemel de bruiloft van het Lam al gevierd wordt met een bruid die volgens hem nog op aarde in de gr.verdr. leeft. Want die bruiloft kan natuurlijk alleen in een opstandingslichaam Dat bewijst dus 1e . Dat er nog een eerdere opstanding moet zijn dan die van de martelaren. En ten 2e dat die martelaren wel gelovigen zijn, maar niet tot de Gemeente behoren. Wie het weet mag het zeggen! Gr:ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 14 mar 2018 22:00

ereunao schreef:Maar ik speel nooit op de man

:^o

ereunao schreef:Maar wie niet gehoorzaam het Woord volgt maar eigen opvattingen die haaks op de Schrift staan is een vrijdenker.
= oordeel over mijn intenties

ereunao schreef:Kortom. Het is allemaal zo dwaas
= contra Mattheus 5:22 [-X


En ik heb 1 x jouw eigenlijke naam gebruikt maar wie blijft er aan de gang? Juist!

En dat pik ik allemaal niet!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten