Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 20 mar 2018 19:44

Learsi citeert:

Je gebruikt een aantal malen het woord "kennis".
Geef eens aan wat jij daar precies onder verstaat?
bvd


Ooit gehoord van de boom van kennis en goed en van kwaad? Daar begint de ellende voor de mensheid. De Eeuwige stelt daar iets tegenover als Hij een belofte geeft dat eens de Messias geboren gaat worden. Dat zijn troostrijke woorden en biedt een geweldig perspectief. Het kwam bij Adam en Eva binnen en zij hebben er reikhalzend naar uitgezien. Het wachten duurde zeer lang en zij hebben de beloofde Messias niet ontmoet. Toch leefden zij voort met die beloften die zij op hun beurt weer doorgaven aan hun verre nageslacht. Zij waren de ooggetuigen van die belofte.
Met hun dood ging het over op de navolgende geslachten. Ik heb daar een notitie van gemaakt.

In de gehele Tenach lezen we van die belofte, die openlijk wordt verkondigd en ook in de symboliek is weergegeven. De Messiasbelijdende Joden herkenden de teksten die betrekking hadden op de Messias. Denk aan de Joden die in Berea woonden en het verkondigde woord toetsten aan de Thora en alle voorhanden zijnde geschriften en profeten.


Ik krijg de indruk dat je iets probeert te zeggen over de goede verhouding tussen het synagogale Jodendom en de volgelingen van Jezus?
Als je dat niet bedoelt, leg dan eens uit tegen wie de "nieuwkomers" zich in jou ogen afzetten?
bvd


Dacht u dat de Messias belijdende Joden een andere synagoge er op na hielden na de opstanding van de Messias? Men ging gewoon naar de eigen plaatselijke synagoge om daar heel gewoon uit de Thora en de profeten onderwezen te worden. Dat gebeurt nu nog steeds bij de Messias belijdende Joden. Het verschil zit in de uitleg van de schriften hoe de profetieën zijn vervuld aangaande de Messias. Dacht u werkelijk dat de Messias belijdende Joden de evangelieën zoals wij die nu kennen predikten? Zij waren ooggetuigen en velen onder mijn volksgenoten waren levende getuigen van de wonderen. De lammen die weer konden lopen, de blinden die weer konden zien waren geen enkelingen. Natuurlijk was er een oppositie, dat hoef ik u toch niet uit te leggen. Een deel van mijn volksgenoten had de Eeuwige onder de bedekking geplaatst. Als dat niet zo was zouden zij er alles aan gedaan hebben om Yeshua nooit te veroordelen.

Dacht u werkelijk dat er in de diaspora geen Joodse gemeenschappen waren? Als eerste worden die door de reizende apostelen bezocht. Ieder jaar komt er een delegatie vanuit de diaspora naar Jeruzalem om daar een van de hoge feesten te vieren. Wist u dat dan juist de nieuwtjes worden uitgewisseld. Zij, die optrokken naar Jeruzalem waren het draadloze internet. Zij kwamen met de verhalen thuis dat Yeshua op de dag voor Pesach aan het kruis werd gehangen. De sterke instructie die vanuit het sanhedrin over de niet opgestane Yeshua kwam hen ook ter ore. Dat is de reden waarom er op het eerstkomende wekenfeest zoveel Joden naar Jeruzalem trekken. Zij willen het naadje van de kous weten en ooggetuigen spreken. De verwarring was zeer groot en het antwoord zat in de ooggetuigen. Niet de grote woorden van het sanhedrin die probeerden mensen te beïnvloeden.

De Joodse gemeenten in de diaspora geloofden het woord van de getuigen. Daaraan werden gelovigen uit de volkeren aan toegevoegd. Zij begrepen wat Salomo bedoelde met de inwijding van de tempel in Jeruzalem. Voor hen was de plaat compleet geworden. Zij begrepen de woorden van Daniël over het uitroeien van een Messias; Jesaja 53; de Psalmen die over de Messias gaan. Voor hun was het beeld compleet en zag men in wat de liefde van de Eeuwige was. Zij zagen de rode lijn vanaf de eerste bladzijde van de Bijbel tot aan het laatste hoofdstuk van Kronieken. Die vreugde van ontdekking was niet alleen voor het Huis van Israël maar voor alle volkeren op deze aarde.

En men stelde de deuren open voor die "nieuwkomers". U weet heel goed wat ik daarmee bedoel. Zij vormden een meerderheid op de korte termijn en overstemden hen die vanuit de schriften de rode draad wisten door te geven. De rode lijn vanaf de eerste bladzijde van de Bijbel trekt zijn diepe sporen door het Huis van Israël. Leest u maar eens de brieven van Sja'oel aan de gemeenten waarin hij Jood en heiden benoemd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 20 mar 2018 20:00

Origenes citeert:

Ik denk dat je me niet goed begrijpt. Ik concludeer uit de tekst van de Openbaring een onderscheid tussen twee verschillende perioden zoals uit het voorgaande mag blijken. De presentie van de grote Zoon van David zal een feit zijn gedurende de tijd die beschreven wordt in Openb. 21-22. Tijdens de duizend jaren (21:1-3) zal het Joodse volk de taak van Koninkrijk van Priesters vervullen ten behoeve van de volkeren.


Over het 1000 jarig Vrederijk zijn lang niet alle christenen het eens. Er zijn er onder u die zeggen dat dit al heeft plaats gevonden. O ja, wanneer dan? Ik lees niets in de geschiedenis daarvan en de oorlogen zijn er de aflopen 2000 jaar geweest. Dan komt men met het verhaal aanzetten: men moet dat geestelijk zien. Ook dat is niet juist. Als het profetisch is voorzegd zal het ook uitkomen. Dus nog even geduld, tenzij vanavond al onze Messias terugkeert naar deze aarde om op de troon van Zijn vader David plaats te nemen.

Letterlijk zal in vervulling gaan dat 10 mannen uit de volkeren de slip van een Joods man zal vastgrijpen en zeggen: ga met ons. Enig idee wat de uitkomst is van deze rebus? 70 x 4 x 10 = 2.800 mannen. En zij zijn er klaar voor om als dienaar van Yeshua deze taak op te pakken. Iedere Messias belijdende Jood wacht niet af tot dat moment aanbreekt dat wij in de wijngaard uit moeten gaan. Weet u dat ook de seculiere en de orthodoxe Jood daaraan zal deelnemen. Allen krijgen uiterst zorgvuldig instructies van Yeshua. Weet u wat Yeshua doet na Zijn opstanding? Toen opende Hij hun verstand opdat zij de schrift verstonden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 20 mar 2018 20:21

Origenes schreef:Ik denk dat je me niet goed begrijpt. Ik concludeer uit de tekst van de Openbaring een onderscheid tussen twee verschillende perioden zoals uit het voorgaande mag blijken. De presentie van de grote Zoon van David zal een feit zijn gedurende de tijd die beschreven wordt in Openb. 21-22. Tijdens de duizend jaren (21:1-3) zal het Joodse volk de taak van Koninkrijk van Priesters vervullen ten behoeve van de volkeren.

Jesaja40 schreef:Over het 1000 jarig Vrederijk zijn lang niet alle christenen het eens. Er zijn er onder u die zeggen dat dit al heeft plaats gevonden. O ja, wanneer dan? Ik lees niets in de geschiedenis daarvan en de oorlogen zijn er de aflopen 2000 jaar geweest. Dan komt men met het verhaal aanzetten: men moet dat geestelijk zien. Ook dat is niet juist. Als het profetisch is voorzegd zal het ook uitkomen. Dus nog even geduld, tenzij vanavond al onze Messias terugkeert naar deze aarde om op de troon van Zijn vader David plaats te nemen.

Het bovenstaande klinkt me allemaal teveel vanuit een verdedigingspositie alsof er in dit opzicht iets te verdedigen zou zijn ten overstaan van mijn persoon, alsof ik tot de categorie zou behoren die gelooft dat het 1000-jarig rijk (a) nu is of (b) al heeft plaatsgevonden. Mijn positie binnen de christelijke theologische definities is die van een postchiliast. Dat betekent in elk geval dat ik de duizend jaren beschouw als een toekomstig gebeuren.

Jesaja40 schreef:Letterlijk zal in vervulling gaan dat 10 mannen uit de volkeren de slip van een Joods man zal vastgrijpen en zeggen: ga met ons. Enig idee wat de uitkomst is van deze rebus? 70 x 4 x 10 = 2.800 mannen. En zij zijn er klaar voor om als dienaar van Yeshua deze taak op te pakken. Iedere Messias belijdende Jood wacht niet af tot dat moment aanbreekt dat wij in de wijngaard uit moeten gaan. Weet u dat ook de seculiere en de orthodoxe Jood daaraan zal deelnemen. Allen krijgen uiterst zorgvuldig instructies van Yeshua. Weet u wat Yeshua doet na Zijn opstanding? Toen opende Hij hun verstand opdat zij de schrift verstonden.

Van deze uiteenzetting zal ik dankbaar kennis nemen en bestuderen maar ik zie niet in hoe dit een adequaat antwoord genoemd kan worden n.a.v. de vragen en opmerkingen die ik heb neergelegd over de verhouding van Openb. 20:1-3 tot Openb. 21-22.

Nogal teleurstellend eigenlijk... :?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 20 mar 2018 20:47

Origenes citeert:

n.a.v. de vragen en opmerkingen die ik heb neergelegd over de verhouding van Openb. 20:1-3 tot Openb. 21-22.

Nogal teleurstellend eigenlijk... :?


Jammer dat u teleurgesteld wordt als ik niet op uw vragen wil ingaan.
Ik hoop dat u mijn terughoudendheid respecteert.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 20 mar 2018 21:11

Jesaja40 schreef:Jammer dat u teleurgesteld wordt als ik niet op uw vragen wil ingaan.
Ik hoop dat u mijn terughoudendheid respecteert.

Als het vanuit terughoudendheid is heb ik er zeker wel begrip voor.
Onderwerpen als deze lijken soms wel dynamiet.
Maar intussen lijkt het wel een beetje op selectieve terughoudendheid binnen de spanwijdte van deze discussie.

En eigenlijk heb ik een dergelijke terughoudendheid nog nooit meegemaakt naar aanleiding van het stellen van vragen.
Ik ben opgevoed met de slogan "kinderen die vragen worden overgeslagen".
Maar ik meende dat het stellen van vragen binnen het Jodendom juist aangemoedigd wordt.

Ik kan u natuurlijk niet dwingen. En respecteren kan ik het ook.
Maar teleurstellend is het intussen natuurlijk wel...
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 20 mar 2018 22:50

dalethvav:
Ik krijg de indruk dat je iets probeert te zeggen over de goede verhouding tussen het synagogale Jodendom en de volgelingen van Jezus?
Als je dat niet bedoelt, leg dan eens uit tegen wie de "nieuwkomers" zich in jou ogen afzetten


Dat ligt enigszins dubbel; enerzijds hadden de gelovigen genade bij het ganse volk Hand 2:47, De christen-joden werden nog lang gezien als een stroming binnen het jodendom. Ze gingen gewoon naar de tempel en namen deel aan de offerdiensten Maar de leiders, het Sanhedrin, was van meet af aan zeer vijandig, Bij het volk kwam de breuk pas echt toen de christenen niet meededen aan de opstand tegen de Romeinen, Toen werden ze als verraders gezien en werd een vloek tegen de nazareners opgenomen in het achttiengebed, Maar de kerk heeft oneindig veel meer Jodenhaat en vervolging gepleegd dan de Joden christenen vervolgd hebben. gr: ereunao

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor dalethvav » 21 mar 2018 12:44

@ Ereunao
Even ter verheldering: Bovenstaande quote is niet van mij maar van "learsi".
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 21 mar 2018 13:55

dalethvav:
[quote]Even ter verheldering: Bovenstaande quote is niet van mij maar van "learsi"
O.sorry, je hebt gelijk.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 21 mar 2018 18:18

erenao citeert:

Dat ligt enigszins dubbel; enerzijds hadden de gelovigen genade bij het ganse volk Hand 2:47, De christen-joden werden nog lang gezien als een stroming binnen het jodendom. Ze gingen gewoon naar de tempel en namen deel aan de offerdiensten Maar de leiders, het Sanhedrin, was van meet af aan zeer vijandig, Bij het volk kwam de breuk pas echt toen de christenen niet meededen aan de opstand tegen de Romeinen, Toen werden ze als verraders gezien en werd een vloek tegen de nazareners opgenomen in het achttiengebed, M


De groep Messaiasbelijdende Joden hebben altijd veel last gehad van de Sadduceeën die de meerderheid vormden in het sanhedrin. Zij handelden uit de mondelingen leer van Yeshua, die hun voorhield: als je de gruwel der verwoesting ziet, vlucht dan naar de bergen. Daarmee interpreteerden zij volkomen terecht dat zij zich niet in het strijdproces mochten mengen. Hun reactie was helemaal volgens de Thora, in die zin, dat iedereen die bevreesd of angstig was niet ter strijde mocht trekken.

Hiermee werd het defensieve leger versterkt en kwam defaitisme zelden voor. Slechts de meest dappere willen hun leven in de waagschaal zetten. Wie paste de juiste Thora instructie toe? Waren dat niet degenen die wisten dat zij zwak waren en in hun zwakte kwam de Eeuwige hen tegemoet. Zij waren de belangrijkste schakel in het doorgeven van het werk van de Messias Yeshua. Ook hier wordt een drogreden aangevoerd door het sanhedrin om de gehele groep van Messiasbelijdende Joden volkomen uit te schakelen. Zij vergaten echter dat er zeer veel onnodig bloed had gevloeid. Die schuld wentelen zij af op de Messiasbelijdende Joden.

Ten tijde van Jeremia was het niet anders. Men geloofde hem niet en daardoor is er onnodig bloed vergoten en is de eerste tempel verwoest. Het sanhedrin geloofde het niet en aanvaarde het ook niet en dachten dat de Eeuwige wel zou ingrijpen. Velen van mijn volksgenoten zijn door die onnodige opstand omgebracht. Dit geld voor de beperkte opstand in het jaar 70 en de daaropvolgende Bar-Kochba opstand.

Het jaartal maakt niet zo heel veel uit, hier gaat het om een Thora principe en het negeren van de mondelinge leer.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 22 mar 2018 11:48

jesaja40:
Ook het tijdperk van de 7e Bijbelse dag zal heel anders zijn. Waarom moet de mensheid altijd een spoorboekje of een voor ingevuld programma in handen hebben? Leert en dan niet meer om blindelings te vertrouwen op wat de Eeuwige belooft? We moeten alles weten. Maar waar blijft dan het vertrouwen en overgave?



Ja die 7e dag, dat is nu het trefwoord in deze hele materie! Want de 7e dag is de dag van de zegen en de rust voor de aarde en als zodanig een type van het messiaanse vrederijk. Maar de 8e is de dag van de opstanding, de nieuwe schepping en wijst profetisch vooruit naar de n.hemel en de n.aarde, de laatste en definitieve gestalte van het Koninkrijk waar het tenslotte allemaal om draait. Want als de messiaanse Koning 1000jr geregeerd heeft en alle volken de Tora geleerd zullen hebben geeft Hij het Koninkrijk over aan de Vader en is God weer alles in allen (1Kor.15.) En dan vloeien hemel en aarde samen tot een ongedeeld Koninkrijk . Dat is dan ook de diepere en geestelijke toepassing van die 2 houten in de hand van Ezech.37.En daarom heeft het loofhuttenfeest een 8e dag die vooruitwijst naar de tijd dat het beweeglijk Koninkrijk overgaat in het onbeweeglijk (Hebr.12:28) van Openb.21:1-9 waar de zee er idd. niet meer zal zijn .Maar Openb. 21:9-27 beschrijft niet het n-Jeruzalem van vs2, maar de grote stad, het heilige Jeruzalem dat gedurende het messiaanse rijk als een enorme lichtstad boven de aarde hangt zoals eertijds de Sjechina boven de tabernakel. Het is dus wel dezelfde stad, maar in een andere positie t.o.v. de aarde. Hier ligt het accent op het hemelse leven en heerlijkheid van de met Chr. reeds opgestane en verheerlijkte heiligen. Maar het messiaanse rijk is nog binnen-historisch. Want van de messiaanse Koning lezen wij in ps.72:
8 En hij zal heersen van de zee tot aan de zee, en van de rivier tot aan de einden der aarde.
9 De ingezetenen van dorre plaatsen zullen voor zijn aangezicht knielen, en zijn vijanden zullen het stof lekken.
10 De koningen van Tharsis en de eilanden zullen geschenken aanbrengen; de koningen van Scheba en Seba zullen vereringen toevoeren.
11 Ja, alle koningen zullen zich voor hem nederbuigen, alle heidenen zullen hem dienen.
En dit kan dus niet voor Zijn komst in heerlijkheid met Zijn heligen zie hiervoor Dan.7 :13 en 14, Zach.14: 5-9 en het parallelle hoofdstuk Openb.19:11-21.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor learsi » 22 mar 2018 13:10

Jesaja40 schreef:Ooit gehoord van de boom van kennis en goed en van kwaad? Daar begint de ellende voor de mensheid. De Eeuwige stelt daar iets tegenover als Hij een belofte geeft dat eens de Messias geboren gaat worden. Dat zijn troostrijke woorden en biedt een geweldig perspectief. Het kwam bij Adam en Eva binnen en zij hebben er reikhalzend naar uitgezien. Het wachten duurde zeer lang en zij hebben de beloofde Messias niet ontmoet. Toch leefden zij voort met die beloften die zij op hun beurt weer doorgaven aan hun verre nageslacht. Zij waren de ooggetuigen van die belofte.
Met hun dood ging het over op de navolgende geslachten. Ik heb daar een notitie van gemaakt.

In de gehele Tenach lezen we van die belofte, die openlijk wordt verkondigd en ook in de symboliek is weergegeven. De Messiasbelijdende Joden herkenden de teksten die betrekking hadden op de Messias. Denk aan de Joden die in Berea woonden en het verkondigde woord toetsten aan de Thora en alle voorhanden zijnde geschriften en profeten.


@Jesaja40
Met "kennis" bedoel je dus "het kennen van de belofte van de komst van de Messias".
Messiasbelijdende Joden in de tijd van Jezus herkenden dus de vervulling van de beloften van de komst van de in de Tenach beloofde Messias.
Jij bent Messias belijdende Jood geworden.
Wat is er voor jou persoonlijk veranderd, toen je tot de erkennig kwam, dat Jezus de Messias was?

Jesaja40 schreef:Dacht u dat de Messias belijdende Joden een andere synagoge er op na hielden na de opstanding van de Messias? Men ging gewoon naar de eigen plaatselijke synagoge om daar heel gewoon uit de Thora en de profeten onderwezen te worden. Dat gebeurt nu nog steeds bij de Messias belijdende Joden. Het verschil zit in de uitleg van de schriften hoe de profetieën zijn vervuld aangaande de Messias.

Je suggereert hier, dat het onderwijs van iemand die Jezus niet als de Messias erkent, niet wezenlijk verschilt van het onderwijs van iemand die Hem wél als Messias erkent?


De Joodse gemeenten in de diaspora geloofden het woord van de getuigen.
Wat versta je hier onder Joodse gemeenten?

En men stelde de deuren open voor die "nieuwkomers". U weet heel goed wat ik daarmee bedoel. Zij vormden een meerderheid op de korte termijn en overstemden hen die vanuit de schriften de rode draad wisten door te geven. De rode lijn vanaf de eerste bladzijde van de Bijbel trekt zijn diepe sporen door het Huis van Israël.

Je vindt dus dat heidenen die rode draad (vanwege eigen schuld) niet meer kunnen zien?


Leest u maar eens de brieven van Sja'oel aan de gemeenten waarin hij Jood en heiden benoemd.

Van mij mag je best concreter aangeven, waarop je nu precies doelt in de brieven van Paulus.


Hartelijk groet
Learsi

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 22 mar 2018 14:31

Jesaja40 schreef:En men stelde de deuren open voor die "nieuwkomers". U weet heel goed wat ik daarmee bedoel. Zij vormden een meerderheid op de korte termijn en overstemden hen die vanuit de schriften de rode draad wisten door te geven. De rode lijn vanaf de eerste bladzijde van de Bijbel trekt zijn diepe sporen door het Huis van Israël.

learsi schreef:Je vindt dus dat heidenen die rode draad (vanwege eigen schuld) niet meer kunnen zien?

Aanvullend: Ik begrijp dat het problematisch was toen heidenen, die de schriften (nog) onvoldoende kenden, in de gemeenten gingen overheersen. Dat is toen inderdaad niet goed gegaan. Maar wat moet ik, een heidenchristen zijnde, ermee als een Messiasbelijdende Jood weigert antwoord te geven naar aanleiding van prangende vragen? Misschien waren er destijds ook teveel Joden die 'terughoudend' reageerden?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 22 mar 2018 18:58

Origenes citeert:

Maar wat moet ik, een heidenchristen zijnde, ermee als een Messiasbelijdende Jood weigert antwoord te geven naar aanleiding van prangende vragen? Misschien waren er destijds ook teveel Joden die 'terughoudend' reageerden?


Vragen staat uiteraard vrij, echter de wijze waarop u antwoord van mij verlangt vind ik niet passend.

Uw suggestieve opmerking dat "Misschien waren er destijds ook teveel Joden die 'terughoudend' reageerden?"
dat u geen respect hebt voor mijn eerder gedane uitspraak van terughoudendheid.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 22 mar 2018 19:11

Learsi citeert:
Je suggereert hier, dat het onderwijs van iemand die Jezus niet als de Messias erkent, niet wezenlijk verschilt van het onderwijs van iemand die Hem wél als Messias erkent?


Het onderwijs in iedere synagoge, waar ook ter wereld, is uniform. Wij lezen dezelfde passages. Bij de Messiasbelijdende Joden worden teksten uit de Evangeliën of uit de brieven toegevoegd.


De Joodse gemeenten in de diaspora geloofden het woord van de getuigen.
Wat versta je hier onder Joodse gemeenten?


Dat zijn alle synagogen die in het buitenland waren. U kent deze wel: Berea, waar men niet klakkeloos het getuigenis van Paulus aannam maar deze bestudeerde op waarheid in het Hebreeuwse deel van de Bijbel.

Je vindt dus dat heidenen die rode draad (vanwege eigen schuld) niet meer kunnen zien?


Wat denkt u zelf daarvan? Uw Bijbels onderwijs krijgt u van uw kerkleiders aangereikt. Zien zij de rode lijn nog wel, nadat zij openlijk hebben verklaard niets met het Jodendom meer te maken willen hebben. De harde uitspraken van de vroege concilie's zijn nimmer herroepen of herzien. Aan de andere kant hoop ik dat u wel inziet dat er fouten zijn gemaakt door de kerkleiding en dat u die betreurt.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 22 mar 2018 19:28

Jesaja40 schreef:Vragen staat uiteraard vrij, echter de wijze waarop u antwoord van mij verlangt vind ik niet passend.

Nu nog mooier! De wijze waarop u antwoord gaf op vragen door mij gesteld, dat was juist suggestief. Toen ik aandrong op adequate beantwoording werd u ineens terughoudend. Dat alles bij elkaar vind ik op mijn beurt niet erg gepast.

Jesaja40 schreef:Wat denkt u zelf daarvan? Uw Bijbels onderwijs krijgt u van uw kerkleiders aangereikt.

Het was niet aan mij gericht maar het klinkt wel alsof kerkleiders altijd ongelijk hebben; heidenchristenen niet zelf op zoek kunnen gaan naar alternatieven van wat kerkleiders aanreiken. Dus het veronderstelt ook de suggestie dat heidenchristenen niet zelfstandig kunnen nadenken.

Maar goed, ik laat het hier maar bij.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten