Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor learsi » 06 feb 2018 21:03

Voor geïnteresseerden

http://www.wiskerkevandooren.nl/artikel ... el/inhoud/

rechts boven in de site hoofdstukken aanklikken

H.g.
Leari
Laatst gewijzigd door learsi op 07 feb 2018 09:18, 2 keer totaal gewijzigd.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor learsi » 06 feb 2018 21:20

Type in de google balk:

John Bunyan de heilige stad theologienet

2e hit van boven


Hg
Learsi
Laatst gewijzigd door learsi op 07 feb 2018 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor learsi » 06 feb 2018 21:26

Type in de googlebalk:

Het toekomst visioen van Ezechiel Bas Krins

1e hit als het goed is

H.g.
Learsi
Laatst gewijzigd door learsi op 07 feb 2018 09:28, 2 keer totaal gewijzigd.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor learsi » 06 feb 2018 21:37


learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor learsi » 06 feb 2018 21:47

Laatst gewijzigd door learsi op 07 feb 2018 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 06 feb 2018 22:37

Learsi, bedankt voor de tips.
Maar alle drie de links werken niet. Tenminste niet op mijn laptop.
Misschien kan je er even naar kijken.

bij voorbaat dank, Origenes
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor learsi » 07 feb 2018 09:51

Een en ander ff aangepast
hoop dat het nu lukt
hg
learsi

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor dalethvav » 07 feb 2018 10:40

@ learsi:
Je verwijst naar dit artikel:
http://www.wiskerkevandooren.nl/artikel ... el/inhoud/

Hierin kan ik me totaal niet vinden. Eigenlijk wordt de toon in het begin van H2 gezet.
Wiskerke van Dooren:
Voor we dieper ingaan op heel deze materie gaan we na welke andere conclusies getrokken zijn uit deze goddelijke openbaring, dan die, welke straks doorgegeven zullen worden.

a. Er zijn christenen die er van overtuigd zijn dat bepaalde oudtestamentische profetieën ten aanzien van het hedendaagse Joodse volk nog in vervulling moeten gaan. Eén daarvan is volgens hen een in de toekomst op te richten Jeruzalemse tempel, naar het voorbeeld dat Ezechiël kwam te zien.

b. Ook orthodoxe joden zelf zijn ervan overtuigd dat er te Jeruzalem eens weer een tempel zal verrijzen. Hun gebeden aan de Klaagmuur zijn ermee gevuld. In verband daarmee wordt gesproken over de komende Derde Tempel. Men heeft zelfs al een model ervan gemaakt, dat in oud-Jeruzalem verborgen is achter zware, vergrendelde deuren. Men is zo zeker van die komende gebeurtenis dat jonge mannen daarvoor al opgeleid worden. Ja, er wordt zelfs al in alle rust linnen geweven voor hun kledij. Daar zit echter veel aan vast. Want het gebouw moet komen op de plaats van de vroegere tempel, dus op de tempelberg. Maar… op die plek staat al jarenlang de Rotskoepel, een moskee. Wat zullen daarvan de consequenties zijn!


Maar veel anders is er ook niet te verwachten van iemand (Jelier Reinier Wiskerke) die dit uit zijn pen kan laten voortkomen:
http://www.wiskerkevandooren.nl/artikel ... erkiezing/

In een andere link bedoel je waarschijnlijk dit:
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-van-d ... -1.1359551
Of dit:
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-van-d ... -1.1359966

Deze artikelen maken me eigenlijk wel nieuwsgierig. Ik bemerk bij v.d. Herik wel een omslag in denken. Hij lijkt niet rücksichtslos de geijkte gereformeerde theologie/dogmatiek te volgen. En dat lijkt me in dit geval al winst.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor learsi » 07 feb 2018 11:10

Uitgeverij de Banier:

Een woonplaats voor de Heilige

34,95

hg
learsi

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Cathy » 07 feb 2018 13:25

Jesaja40 schreef:Dan is de RK kerk wel heel erg resoluut in die zaken. Binnen het Huis van Israël worden meningen weergegeven en zorgvuldig tegenover elkaar afgewogen. Iedere mening telt daar, want niemand weet het juiste antwoord. Dat is geen gemis omdat er geen eensluidende mening is over een bepaalde zaak/ Het zet ons aan om vanuit diverse standpunten te kijken en elkaar in waarde laten. Wij weten dat op een zeker moment alles aan het licht zal komen. Dan leert men ook respect te krijgen voor hen die er net even iets anders naar kijken. Zij zullen, als zoveel anderen, totaal verrast worden omtrent de uitkomst. Dat moet het uiteindelijke doel zijn. De Bijbel is geen spoorboekje met vaste stations en stadia die gepasseerd moeten worden. De Bijbel geeft ons richting aan. Voor hen die de grondtaal niet beheerst moet deze het doen met de uitleg van derden. Je hoopt dan maar dat die uitleg zo goed mogelijk is gedaan.

Ik moet denken aan een opmerking van rabbijn Nathan Lopes Cardozo (even in eigen woorden): Het jodendom dankt haar bestaan aan het voortzetten van discussies, niet om daaraan een eind te maken. Een eind maken aan discussies komt uit het Vaticaan en niet uit het jodendom. :)
Dat de Bijbel ons de richting aangeeft is voor mij belangrijk. Iedereen mag/moet zijn/haar eigen geloofspaadje lopen. Niet de exacte voetstappen zijn belangrijk maar de juiste richting is het belangrijkste. Dat geeft vrijheid, rust en vertrouwen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Johan100 » 07 feb 2018 14:04

Origenes schreef:
4. Ook Joodse exegeten hanteren een niet letterlijke betekenis van Ezech. 40-48.
Rabbi Mosje Chaim Luzzatto [Ramchal], 1707-1746) geeft een beschrijving in 'Mishkanay Elyon' (woningen van de Allerhoogste) in die beschrijving volgt Ramchal Rasji.

Eén Joodse 'exegeet' is niet alle Joodse exegeten.
Ik hecht er eerlijk gezegd geen waarde aan als ik lees over zijn figuur.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 07 feb 2018 14:42

Johan100 schreef:Eén Joodse 'exegeet' is niet alle Joodse exegeten.

Dat is ook niet wat ik beweerde. Het is wel zo dat Luzzatto in het punt wat ik benoemde dacht in de lijn van Rasji. In het Jodendom toch een autoriteit met gezag.

Johan100 schreef:Ik hecht er eerlijk gezegd geen waarde aan als ik lees over zijn figuur.

Het is ook niet verplichtend. Het is jouw vrijheid :)
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 07 feb 2018 15:33

Origenes citeert:

Dat is ook niet wat ik beweerde. Het is wel zo dat Luzzatto in het punt wat ik benoemde dacht in de lijn van Rasji. In het Jodendom toch een autoriteit met gezag.


Door alle eeuwen heen zien wij Joodse geleerden die een specialiteit in zich hebben. Dat zijn geen hobbyisten maar hebben een grote belangstelling voor een bepaald onderwerp die zij graag willen delen met anderen. Het kan ook zijn dat briljante leerlingen van hem vragen gaan stellen, waarop de leraar zich nog meer gaar verdiepen om nog beter onderwijs te kunnen geven. Persoonlijk heb ik altijd meer geleerd van de vragen die gesteld werden, die mij dwingen om nog dieper te gaan zoeken.

Bij Rasji zien wij een zeer breed commentaar, die regelmatig geciteerd wordt in de synagoge. Hij fungeert dan als onze concordantie en postume uitlegger.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Johan100 » 07 feb 2018 23:01

learsi schreef:Voor geïnteresseerden

http://www.wiskerkevandooren.nl/artikel ... el/inhoud/

rechts boven in de site hoofdstukken aanklikken

H.g.
Leari

Flinke studie van gemaakt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Johan100 » 08 feb 2018 19:19

Origenes schreef: Er is geen nacht meer (21:25; 22:5). Ik ben het met je eens dat er in de slothoofdstukken van Openbaringen nog steeds sprake van een wereld in herstel: er is 'geboomte des levens' waarvan de bladeren dienen tot genezing van de volkeren (22:2).

In Op. 22 is alles al hersteld volgens mij. Net als in Op.2.7 gaat het hier om beeldspraak. De Boom des levens is Christus. Op.2:7.Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den Boom des levens, Die in het midden van het paradijs Gods is.
22:2 en de bladeren des Booms waren tot genezing der heidenen.
Het gaat hier over mensen die zalig geworden zijn uit de heidenen. En die 12 vruchten uit Op.2:2 heeft m.i. met de 12 stammen Israëls te maken.
Het paradijs wordt in ieder geval naar mijn mening hier de derde hemel mee bedoelt. Zie 2 Kor.12:2-4.
In Op.21, 22 gaat het over de nieuwe hemel en nieuwe aarde, beiden hersteld.
En daar zal geen tempel zijn. 21:22 En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten