Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Origenes » 08 feb 2018 23:05

Johan100 schreef:In Op. 22 is alles al hersteld volgens mij. Net als in Op.2.7 gaat het hier om beeldspraak. De Boom des levens is Christus. Op.2:7.Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den Boom des levens, Die in het midden van het paradijs Gods is.
22:2 en de bladeren des Booms waren tot genezing der heidenen.
Het gaat hier over mensen die zalig geworden zijn uit de heidenen. En die 12 vruchten uit Op.2:2 heeft m.i. met de 12 stammen Israëls te maken.
Het paradijs wordt in ieder geval naar mijn mening hier de derde hemel mee bedoelt. Zie 2 Kor.12:2-4.
In Op.21, 22 gaat het over de nieuwe hemel en nieuwe aarde, beiden hersteld.
En daar zal geen tempel zijn. 21:22 En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.

Het is beeldspraak. Daarover zijn we het eens. Beeldspraak kan trouwens niet in strijd zijn met een bepaalde realiteit waar het over gaat. Als er sprake is van bomen met bladeren die dienen tot genezing van de goyim (volkeren / heidenen) dan moet dat een functie hebben in de gegeven situatie.

Volgens R. van Kooten in 'de dingen die met haast geschieden moeten' (deel II, p305) roept dit beeld vragen op: *komen er dan nog heidenen binnen? *Is er dan nog genezing mogelijk? Volgens van Kooten zijn het beelden die we in de huidige bedeling niet zullen verstaan.
Maar toch geeft Van Kooten vervolgens een verklaring die het er op laat lijken dat alles dan al definitief hersteld is. Ook die verklaring roept binnen het betoog van Van Kooten een vraag op: waarom geeft hij een verklaring terwijl het eerder in zijn betoog niet mogelijk is om nu al een verklaring te geven?

Ik ben het met Van Kooten eens dat pas op het moment als het nodig is God de openbaring geeft die nodig is (Daniël 12:4 - de kennis zal vermeerderen; Amos 3:7 - de Here HERE doet geen ding of hij openbaart Zijn raad aan Zijn knechten, de profeten).
Er ligt dus ook nog profetie in het verschiet. Misschien is dat wel de reden waarom we het nu nog niet allemaal precies weten.
Dan gaat het wel over dingen die nog niet volledig geopenbaard zijn.

Maar hier gaat het toch over iets anders. Openb. 22:2 spreekt duidelijke taal en er wordt niets achtergehouden. Openb 22:2 geeft het perspectief dat die periode behoort tot de tijden van de wederoprichting van alle dingen (Hand. 3:21). Daar draait Van Kooten wel een beetje omheen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 09 feb 2018 09:32

johan100 citeert:
In Op. 22 is alles al hersteld volgens mij. Net als in Op.2.7 gaat het hier om beeldspraak. De Boom des levens is Christus. Op.2:7.Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den Boom des levens, Die in het midden van het paradijs Gods is.
22:2 en de bladeren des Booms waren tot genezing der heidenen.
Het gaat hier over mensen die zalig geworden zijn uit de heidenen. En die 12 vruchten uit Op.2:2 heeft m.i. met de 12 stammen Israëls te maken.


Ik denk niet dat hier sprake is van een beeldspraak. Dan jagen we iets na wat onbereikbaar is. Als de Eeuwige zegt dat Hij alles vernieuwen zal past dat niet in de aanname dat er een beeldspraak gaande is in dit vers.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Johan100 » 09 feb 2018 09:36

Jesaja40 schreef:Ik denk niet dat hier sprake is van een beeldspraak. Dan jagen we iets na wat onbereikbaar is. Als de Eeuwige zegt dat Hij alles vernieuwen zal past dat niet in de aanname dat er een beeldspraak gaande is in dit vers.

Ik denk dat u me verkeerd begrijpt. Ik bedoel dat de Boom des levens een beeld is van Christus.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Johan100 » 10 feb 2018 10:43

Jesaja40 schreef:Ik denk niet dat hier sprake is van een beeldspraak. Dan jagen we iets na wat onbereikbaar is. Als de Eeuwige zegt dat Hij alles vernieuwen zal past dat niet in de aanname dat er een beeldspraak gaande is in dit vers.

Waarom niet? Denkt u echt aan twee letterlijk fysieke bomen aan beide kanten van de weg? Ik leer graag nieuwe dingen ....het kan heus zijn dat ik mijn visie hier en daar moet bijschaven. Ik pretendeer niet de absolute waarheid in pacht te hebben. Nieuwe dingen zullen me wel moeten overtuigen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 11 feb 2018 11:19

Johan100 citeert:
Waarom niet? Denkt u echt aan twee letterlijk fysieke bomen aan beide kanten van de weg? Ik leer graag nieuwe dingen ....het kan heus zijn dat ik mijn visie hier en daar moet bijschaven. Ik pretendeer niet de absolute waarheid in pacht te hebben. Nieuwe dingen zullen me wel moeten overtuigen.


Let op het proces wat hierbij beschreven wordt. De rijen bomen die naast de tempelbeek zullen opkomen brengen maandelijks hun vruchten voort. Een ongekende cyclus die wij niet kunnen volgen. Nog moeilijker wordt het dat zelfs de bladeren van deze bomen een geneeskrachtige werking bevatten. Als we kijken naar de wereldbevolking dan zijn deze bomen zeer snel van hun blad ontdaan en kaal zijn. Toch wordt er gesproken over bladerrijk geboomte. Dat maakt het wonder alleen maar groter. Je zou kunnen spreken van een haast paradijselijke situatie. Toch is dat niet zo heel erg verwonderlijk. Immers de profeet Jesaja haalt aan dat er een grote maaltijd zal zijn en daarbij is geen tekort. Kijk maar eens naar de wonderbare spijziging die zoveel vermenigvuldigingskracht in zich heeft zitten. Dit alles door de almacht van de Eeuwige. Denk ook aan het oliekruikje wat niet leeg raakte totdat alle vaten in het huis, en de geleende vaten van de buren tot aan de rand gevuld werden. Dat zijn geen zinnebeeldige gebeurtenissen te noemen maar een werkelijkheid. Zo wil de Eeuwige de toenemende mensenmassa op de vernieuwde aarde voeden en in stand houden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Yoshi » 16 feb 2018 19:10

Of er een derde tempel gebouwd gaat worden weet ik niet. Gezien de politieke spanningen lijkt me voorlopig van niet in ieder geval. Maar mocht de situatie het toelaten en men bouwt een derde tempel, zou het dan enig verschil maken in de wereld? Ik denk het niet, ik denk dat het voor de joden een hele heugelijke gebeurtenis zou zijn en dat dat het dan ook is.

Nina

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Nina » 18 feb 2018 18:18

Vandaag las ik dit stuk nog in Jesaja, waar ook de nieuwe tempel wordt genoemd, en heidenen die daar ook naartoe opgaan:

Jesaja 2: 2,3
'Het zal in de laatste der dagen geschieden, dat de berg van het huis van de HEERE (= de tempel) vast zal staan als de hoogste der bergen, en dat hij verheven zal worden boven de heuvels, en dat alle heidenvolken ernaartoe zullen stromen.
Vele volken zullen opgaan en zeggen: Kom, laten wij opgaan naar de berg van de HEERE, naar het huis van de God van Jacob; dan zal HIj ons onderwijzen aangaande Zijn wegen, en zullen wij Zijn paden bewandelen.'

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ben db bd » 18 feb 2018 22:08

wellicht nogal plompverloren binnen vallend in deze discussie, wil ik toch graag mijn mening geven. (was ik hier eerder??)
De door Nina aangehaalde tekst uit Jesaja doet mij denken aan ook het laatste hoofdstuk van Zacharia, waar ook de situatie in het 1000 jarig Vrederijk wordt geschetst. De tempel welke daar gevonden wordt zou volgens sommige uitleggers wel de 4e tempel kunnen zijn, omdat de 3e tempel welke door de antichrist ontheiligd zal worden door zich daarin te nestelen, om te laten zien dat hij een god is, mogelijk de laatste Jeruzalem-oorlog niet zal overleven.

Het zal al wel vaker zijn gezegd dat voor de derde tempel nu reeds alles zo ongeveer gereed ligt. In Openb.11 wordt ook al de opdracht gegeven om die in te meten, uit te zetten noemen we dat in de bouw. Onze predikant moest leren dat het daar 'vergeestelijkend' over de Gemeente van Christus gaat, welke opgemeten moest worden. Nou is het natuurlijk een feit dat de Gemeente als een tempel van de heilige geest wordt gezien, maar die meet je niet met een meetlat uiteraard en die heeft ook geen voorhof die voorlopig overgeslagen moet worden omdat daar nog 3,5 jaar heidenen zullen huizen. Daarbij is de gedachte aan nu nog de moskeeën van de moslims op het tempelplein natuurlijk niet onlogisch.

De bomen (geboomte zou vertaald mogen worden) langs de rivier van levend water in Op.22 kunnen we gewoon als letterlijke bomen zien.
En als vergeestelijken niet in eerste instantie nodig is omdat je anders onzin krijgt, laten we dan a.u.b. stoppen met overbodig 'vergeestelijken',... verdraaien dus.

De (heiden)volken welke zalig worden op de nieuwe aarde, kunnen niet meer sterven, want de dood en het dodenrijk zijn in het eeuwige vuur geworpen (Op. 20:14), maar ze blijken nog wel ziek te kunnen worden, zoals we zien. (22:2)
Laten we er ook erg in houden dat het vanaf Op.21:1 over de nieuwe hemel en aarde gaat, weshalve de stroom niet van onder de drempel van de tempel te voorschijn komt, zoals in het Vrederijk, maar uit de troon van God en het Lam.
Zo hoop ik dat Jesaja met de 'vernieuwde' aarde ook bedoelt wat wij graag het 1000jarig vrederijk plegen te noemen. Want op de nieuwe aarde sterven de mensen niet meer en trouwen dus ook niet meer, 'nemen niet meer toe', zoals de Heere Jezus betoogde naar de Sadduceeën toe.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ben db bd » 18 feb 2018 22:35

nog even als aanvulling: dat rare gereformeerd 'vergeestelijkende' de 'Boom des levens' en verder dat 'geeft Hij Zijn vrucht' (hoofdletters) in Op.22:2 kom ik gelukkig alleen in onze HSV tegen en niet in andere (zinnige) vertalingen, zelfs in de oude SV niet.

Nina

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Nina » 18 feb 2018 22:54

ben db bd schreef:nog even als aanvulling: dat rare gereformeerd 'vergeestelijkende' de 'Boom des levens' en verder dat 'geeft Hij Zijn vrucht' (hoofdletters) in Op.22:2 kom ik gelukkig alleen in onze HSV tegen en niet in andere (zinnige) vertalingen, zelfs in de oude SV niet.


Was me nog niet opgevallen! Diezelfde fout hebben ze (de vertalers van de HSV) ook gemaakt in Openbaring 6:2. Ik ben er van overtuigd dat de ruiter op het vale paard niet de Here Jezus is, maar de anti-christ. Ik denk dat de ruiter op het witte paard uit Openbaring 19:11-13 pas de Here Jezus is.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2018 13:02

In de tempel werd geofferd. Dat hoeft niet meer, want Jezus is opgestaan. Waarom zou er dan nog een tempel nodig zijn?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 06 mar 2018 14:25

Optimatus:
In de tempel werd geofferd. Dat hoeft niet meer, want Jezus is opgestaan. Waarom zou er dan nog een tempel nodig zijn?


Het is correct dat de offers[u] in die vorm en met dat doel niet meer nodig zijn.[/u] Maar de in Ezech 40-44 beshreven offers zijn terugziende op de dood van het Lam Gods, zoals de Gemeente v.Chr. dat doet bij het H.A. Het is een andere vorm van evangelie verkondiging door de rijke taal van de symbolen. Er zijn dan ook belangrijke verschillen: omdat Jezus buiten de poort geleden heeft komt deze tempel buiten de stad te staan. Als wij Ezech.45 goed lezen dan blijkt duidelijk dat de tempel in het Noordelijk deel en de stad Jeruzalem in het Zuidelijk deel van het heilig hefoffer komt te staan. Dit hefoffer is een afgezonderd stuk land dat de Heere geheiligd is, 25000 el, omgerekend ca. 14 km, in het vierkant, gelegen tussen het erfdeel van Juda in het Noorden en Benjamin in het Zuiden. Van Noord naar Zuid 10.000 el voor de tempel en de priesters (ca. 5,6 km) 10.000 voor de levieten en 5000 ca. 2,8 km voor de stad. Van hart tot hart is de afstand tussen de stad en het heiligdom dus ca. 10 km. Ook lezen wij van geen Hogepriester en van geen voorhangsel, want dat is gescheurd Math.27:51. 51: ‘En ziet, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden’. En zo zou er nog veel meer te noemen zijn. Al deze verschillen bewijzen duidelijk dat het feit dat Christus gekomen is en het offer gebracht heeft in deze offerdiensten duidelijk verdisconteerd is. De Hebreeënbrief leert ons dat het hogepriesterschap van Aäron overgegaan is naar dat van Melchizedek, maar nergens dat die afbeeldingen van Zijn offer hun functie en betekenis verloren hebben. Ze komen juist in het licht van het offer van het Lam Gods nu pas in het helderste licht te staan.Ook wijs ik er hierop dat de Heere Zich in Jer 33 met ede aan het huis van David en het levitische priesterschap vebonden heeft:
:20 Dus spreekt de Heer: indien mijn verbond met den dag en den nacht zal ophouden, dat er geen dag en nacht meer zij op zijnen tijd,
21 zo zal ook mijn verbond met mijnen knecht David ophouden, dat hij geen zoon zal hebben tot koning op zijnen troon; en met de Levieten en de priesters, mijne dienaars.
22 Gelijk men het heir des hemels niet tellen, noch het zand der zee meten kan, alzo zal Ik vermenigvuldigen het zaad van David, mijnen knecht, en de Levieten, die Mij dienen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor elbert » 06 mar 2018 14:34

ereunao schreef:Maar de in Ezech 40-44 beshreven offers zijn terugziende op de dood van het Lam Gods,
Waar staat dat precies in Ez. 40-44?

Ik lees in Ez. 40-44 over brandoffers, slachtoffers, zondoffers, schuldoffers en spijsoffers, maar ik lees daar niet dat die terugzien op de dood van het Lam van God. Wat ik er wel lees, is dat die offers noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld: het bloed van het zondoffer is noodzakelijk tot ontzondiging van het brandofferaltaar (Ez. 43:20) en tot verzoening. Ik lees daar niets over "terugzien op de dood van het Lam Gods".
Ik vind wel dat als je iets beweert, je het moet aantonen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 06 mar 2018 19:28

elbert:
Waar staat dat precies in Ez. 40-44?

Ik lees in Ez. 40-44 over brandoffers, slachtoffers, zondoffers, schuldoffers en spijsoffers, maar ik lees daar niet dat die terugzien op de dood van het Lam van God. Wat ik er wel lees, is dat die offers noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld: het bloed van het zondoffer is noodzakelijk tot ontzondiging van het brandofferaltaar (Ez. 43:20) en tot verzoening. Ik lees daar niets over "terugzien op de dood van het Lam Gods".
Ik vind wel dat als je iets beweert, je het moet aantonen.


Dat bewijst de hele context. Het is duidelijk dat het hier gaat over de tempel in het messiaanse rijk. Want er is nooit eerder een tempel gebouwd waar levend water onder de dorpel vandaan stroomde die door een beek naar de dode zee stroomde. En ook de verschillen met de O.T-ische offerdiensten die ik noemde bewijzen dat het hier over een totaal andere heilsbedeling gaat die als vanzelf ook een andere wijze van aanbidding en eredienst vereisen.gr: ereunao

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Veendam » 06 mar 2018 22:10

Optimatus schreef:In de tempel werd geofferd. Dat hoeft niet meer, want Jezus is opgestaan. Waarom zou er dan nog een tempel nodig zijn?


De Joden ontkennen dat Jezus de Messias is en volgens hen zijn de offers dus nog steeds nodig.
Als ik lees in de Bijbel dat er een nieuwe Tempel zal komen dan geloof ik dat het inderdaad zal gaan gebeuren.
Wanneer ik kijk naar de profetieën en naar Openbaringen dan kan ik er slechts van uit gaan dat er iemand zal opstaan (de antichrist) en dat deze een oplossing zal hebben die voor de Joden met zich mee zal brengen dat de tempel herbouwd kan worden.
De Joden zullen dan daarom ook massaal achter deze persoon aanlopen omdat deze het mogelijk heeft gemaakt dat er weer een tempel komt.

Naar mijn ovetuiging zal ik dat niet meer hier meemaken, omdat ik dan al Jezus tegemoet ben gegaan in de lucht (opname).


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 6 gasten