Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 13:28

Nogmaals een reactie op mohamed ik weet zeker waar dit topic over gaat (niet verwijderen graag ) en geef een reactie op mohamed zijn uitleg over de 3e tempel. Mohamed zegt dat het lichaam van Christus de 3e en laatste tempel is maar in 1 korinthe 6 18t/m20 staat dat ieder individueel lichaam een tempel is van de Heilige Geest.
Dus dan zouden er veel meer tempels zijn dan 3 en volgens mij gaat dit topic ook over of er een 3e fysieke tempel komt en dat is dus niet Christus lichaam of de lichamen van elke individuele christen.

mohamed

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2018 16:19

Heeft Christus niet gezegd meer dan Salomo is hier? Dachten jullie soms dat hij een toekomstig bouwwerk bedoelde? Kleingelovigheid ten top, want God woont niet in gebouwen die door mensen zijn gebouwd, stelletje filosemieten.

En nog maar een keer, de christenen worden levende stenen genoemd, met je meerdere tempels.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor oekaboeka » 31 jan 2018 16:31

Mohamed : Heeft Christus niet gezegd meer dan Salomo is hier? Dachten jullie soms dat hij een toekomstig bouwwerk bedoelde? Kleingelovigheid ten top, want God woont niet in gebouwen die door mensen zijn gebouwd, stelletje filosemieten.

En nog maar een keer, de christenen worden levende stenen genoemd, met je meerdere tempels.


Iedereen die volgens jou niet jou visie deelt is kleingelovig ? oke :-k maar je kan het beter met de Bijbel aantonen lijkt mij inplaats van een ander weg te zetten onder het mom kleingelovig en filosemiet, goede vruchten mohamed verder is het gewoon een zwaktebod.

Dus omdat christenen levende stenen worden genoemd is de 3e tempel Christus lichaam ? heb ik dat goed ?
Verder hoef je niet zo minachtend te doen met met je meerdere tempels .

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 01 feb 2018 12:49

Het lijkt mij onmogelijk die tempel in Ezaech.40-44 te vergeestelijken, daarvoor is het allemaal veel te gedetailleerd en ook geografisch bepaald. Dat ook de Gemeente een tempel genoemd wordt zegt niets. Beelden zijn flitsend ; hetzelfde beeld kan voor verschillende zaken gebruikt worden en ook worden voor dezelde zaak wel verschillende beelden gebruikt. Jezus gebruikt zowel het beeld van de herder, de deur als de wijnstok om zijn relatie met zijn discipelen te verklaren. En een geestelijke tempel kan niet met een rietstok gemeten worden, heeft geen voorhof dat aan de heidenen gegeven is

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor oekaboeka » 01 feb 2018 13:07

Dat denk ik ook ereunao maar volgens mohamed ben je dan kleingelovig en filosemiet.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Bambi1 » 01 feb 2018 13:10

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor hans0166 » 01 feb 2018 13:35

oekaboeka schreef: Mohamed zegt dat het lichaam van Christus de 3e en laatste tempel is
maar in 1 korinthe 6 18t/m20 staat dat ieder individueel lichaam een tempel is van de Heilige Geest.
Dus dan zouden er veel meer tempels zijn dan 3 en volgens mij gaat dit topic ook over of er een 3e fysieke tempel komt en dat is dus niet Christus lichaam of de lichamen van elke individuele christen.


ik snap je redenatie niet zo goed eerlijk gezegd..
iedere gelovige is het Lichaam van Christus in deze wereld
iedere gelovige is tempel van de Heilige Geest.

wat nu meerdere tempels?...alles is geheel in de delen, zoals Christus Alles in allen is, is Alles geheel in de delen en toch Eén.

Overigens is de ene tempel in Jeruzalem ook "maar" een geevolueerde idee, er waren eerder meerdere tempels en heiligdommen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor oekaboeka » 01 feb 2018 14:19

Hans0166 : ik snap je redenatie niet zo goed eerlijk gezegd..
iedere gelovige is het Lichaam van Christus in deze wereld
iedere gelovige is tempel van de Heilige Geest.

wat nu meerdere tempels?...alles is geheel in de delen, zoals Christus Alles in allen is, is Alles geheel in de delen en toch Eén.

Overigens is de ene tempel in Jeruzalem ook "maar" een geevolueerde idee, er waren eerder meerdere tempels en heiligdommen.


Ik geloof ook niet dat er meerdere tempels( tenminste niet in de zin waar we het nu over hebben ) zijn maar mohamed noemde het lichaam van Christus de 3e tempel wat ik nergens kan terug vinden dat Christus lichaam de 3e tempel is. Los van of er nu wel of niet een derde tempel komt of er al is.Wat ik wel kan vinden in de Bijbel wat staat geschreven in 1 korinthe 6 19 (stat.vert) : Of weet gij niet dat ULIEDER lichaam EEN tempel IS van den Heiligen Geest Die IN u IS.
Dus dan is elk lichaam individueel een tempel van de Heilige Geest en zou je zo bekeken dus meerdere tempels hebben maar dat heeft inderdaad niks te maken met of er wel of niet een 3e tempel komt of er al is zoals mohamed beweert , maar ik kan dat nergens terug vinden dat het lichaam van Christus de 3e tempel is.mohamed speelt dan liever op de man en zonder sterke onderbouwing wel jammer maar het zij zo.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor dalethvav » 01 feb 2018 14:43

ereunao schreef:Het lijkt mij onmogelijk die tempel in Ezaech.40-44 te vergeestelijken, daarvoor is het allemaal veel te gedetailleerd en ook geografisch bepaald. Dat ook de Gemeente een tempel genoemd wordt zegt niets.

Daar komt bij dat, wanneer Paulus het lichaam en/of de gelovige vergelijkt met een tempel, hij dat doet op het moment dat de 2e tempel nog bestaat (en Paulus daar ook gewoon nog offert).
(Een) geestelijke tempel(s), lichaam/gemeente, en een fysieke tempel kunnen dus gewoon nast elkaar bestaan. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor hans0166 » 01 feb 2018 15:02

oekaboeka schreef: 1 korinthe 6 19 (stat.vert) : Of weet gij niet dat ULIEDER lichaam EEN tempel IS van den Heiligen Geest Die IN u IS.


er staat in de grondtekst : ben je je er dan niet van bewust(of: heb je niet begrepen) dat je lichaam tempel is van de Heilige Geest, die je van God hebt, niet van jezelf.
Eén en ulieder staat er totaal niet.

oekaboeka schreef: Dus dan is elk lichaam individueel een tempel van de Heilige Geest en zou je zo bekeken dus meerdere tempels hebben


Je redenatie klopt niet. De Geest woont in alle gelovigen, net als je volledig deel hebt aan de verlossing in Christus en niet zomaar een stukje.
Jou redenatie omdraaiend en op Christus toepassend zouden er ook meerdere Christussen of meerdere kruisigingen nodig zijn... één voor ieder.
Christus is helemaal voor jou, maar ook helemaal voor mij, en voor allemaal gestorven en opgestaan.En toch maar één Christus.
Zo is ook de Geest volledig in jou, in mij, en allemaal. En toch Eén.

oekaboeka schreef:maar dat heeft inderdaad niks te maken met of er wel of niet een 3e tempel komt of er al is zoals mohamed beweert , maar ik kan dat nergens terug vinden dat het lichaam van Christus de 3e tempel is.mohamed speelt dan liever op de man en zonder sterke onderbouwing wel jammer maar het zij zo.


Ik haal hieruit niet echt dat het op de man gespeeld wordt. Christus spreekt wel over de herbouw van de tempel... in drie dagen zou hij hem herbouwen. Toch geestelijk gezien de 3e?... zou zomaar weleens zo kunnen zijn.
In alle Christelijke theologieen is Godvolk drager van de Geest... allen zijn tempel.
Nergens in de Bijbel wordt gezegd dat hij uit steen is. Wordt alleen beschreven naar het voorbeeld van de oude stenen tempel van Salomo. Beetje raar dat juist protestanten die God niet aan een plaats willen plakken zo opgaan in de stenen herbouw van de plaats waar hij zou wonen.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 01 feb 2018 15:07

Vergeestelijken is trouwens altijd fout; Een geestelijke toepassing mutatis mutandis van hetzelfde principe in een ander context is wat anders, daar mag de primaire betekenis nooit aan opgeofferd worden. Een tempel was en is een bekend begrip en Paulus gebruikt dat hier voor de Gemeente waar de Geest in woont zoals vroeger in het binnenste heiligdom boven het verzoendeksel. Maar dat bewijst natuurlijk niet dat de historische tempel daarin opgaat en nooit meer gebouwd zal worden. Want als de Gemeente ‘vol en thuisgehaald is ( Joh 14:1-3’1 Thess.4:17 ) keerst de stroom van Gods genade in de Messias weer terug in de bedding van het verbond met Abraham. En dan worden al de beloften van het N.V. vervuld in de context waarin dezen bij de profeten staan . En daar hoort ook die tempel in het messiaanse rijk van Ezech.40-44 bij. Zie Zach. 1:16,Ezech.37:26,27.. Maar het probleem is dat dit alleen bij Israël en niet bij de Gemeente past. En in de klassieke theologie heeft Israël nooit geen eigen identiteit gehad. ‘Israël is de Kerk en de Kerk is Israël’ dat is de redenering.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor oekaboeka » 01 feb 2018 15:16

oekaboeka schreef:
1 korinthe 6 19 (stat.vert) : Of weet gij niet dat ULIEDER lichaam EEN tempel IS van den Heiligen Geest Die IN u IS.


er staat in de grondtekst : ben je je er dan niet van bewust(of: heb je niet begrepen) dat je lichaam tempel is van de Heilige Geest, die je van God hebt, niet van jezelf.
Eén en ulieder staat er totaal niet.

oekaboeka schreef:
Dus dan is elk lichaam individueel een tempel van de Heilige Geest en zou je zo bekeken dus meerdere tempels hebben


Je redenatie klopt niet. De Geest woont in alle gelovigen, net als je volledig deel hebt aan de verlossing in Christus en niet zomaar een stukje.
Jou redenatie omdraaiend en op Christus toepassend zouden er ook meerdere Christussen of meerdere kruisigingen nodig zijn... één voor ieder.
Christus is helemaal voor jou, maar ook helemaal voor mij, en voor allemaal gestorven en opgestaan.En toch maar één Christus.
Zo is ook de Geest volledig in jou, in mij, en allemaal. En toch Eén.

oekaboeka schreef:
maar dat heeft inderdaad niks te maken met of er wel of niet een 3e tempel komt of er al is zoals mohamed beweert , maar ik kan dat nergens terug vinden dat het lichaam van Christus de 3e tempel is.mohamed speelt dan liever op de man en zonder sterke onderbouwing wel jammer maar het zij zo.


Ik haal hieruit niet echt dat het op de man gespeeld wordt. Christus spreekt wel over de herbouw van de tempel... in drie dagen zou hij hem herbouwen. Toch geestelijk gezien de 3e?... zou zomaar weleens zo kunnen zijn.
In alle Christelijke theologieen is Godvolk drager van de Geest... allen zijn tempel.
Nergens in de Bijbel wordt gezegd dat hij uit steen is. Wordt alleen beschreven naar het voorbeeld van de oude stenen tempel van Salomo. Beetje raar dat juist protestanten die God niet aan een plaats willen plakken zo opgaan in de stenen herbouw van de plaats waar hij zou wonen.







Grondtekst heb ik niet. Mag aannemen dat de statenvertaling het wel aardig goed heeft
Meerdere Christussen :? dan is jou redenatie een beetje raar. Er is toch 1 Geest die in elk individu zit dan zijn er niet meerdere Christussen maar vanuit de lichamen bekeken is elk lichaam een tempel van de Heilige Geest.
mohamed komt met kleingelovigheid ten top omdat hij ervaart dat zijn visie niet word gedeeld , dat is zeker op de man spelen en voegt niks toe en hij had het nog over filosemiet.

ereunao

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor ereunao » 01 feb 2018 16:03

dalethvav:
Daar komt bij dat, wanneer Paulus het lichaam en/of de gelovige vergelijkt met een tempel, hij dat doet op het moment dat de 2e tempel nog bestaat (en Paulus daar ook gewoon nog offert).
(Een) geestelijke tempel(s), lichaam/gemeente, en een fysieke tempel kunnen dus gewoon nast elkaar bestaan. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.


Ze konden toen idd. naast elkaar bestaan, nu niet meer, de tempel van Ezech.40-44 staat straks in het messiaanse rijk. Dat is een geheel anderssoortige heilsbedeling die alleen bij Israëë en de volken in het messiaanse rijk past

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Arco » 02 feb 2018 09:13

oekaboeka schreef:Grondtekst heb ik niet. Mag aannemen dat de statenvertaling het wel aardig goed heeft


Nee, neem dat niet aan. De Statenvertaling is een goede vertaling, maar heeft aantoonbare fouten. Daarover is op dit forum al een topic.

Het mooiste is als je de grondtalen gaat leren. Een paar jaar geleden heb ik Hebreeuws geleerd en ben daardoor steeds minder afhankelijk van vertalingen. Het is niet zo moeilijk dan veel mensen denken, het Hebreeuws. Het Grieks volgt wellicht nog, maar dankzij het Hebreeuws kan ik al 2/3 van de Bijbel lezen, zonder tussenkomst van een vertaling. En het deel in het Grieks, daarvoor gebruik ik bijvoorbeeld https://www.blueletterbible.org/.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor Jesaja40 » 02 feb 2018 18:33

arco citeert:
Het mooiste is als je de grondtalen gaat leren. Een paar jaar geleden heb ik Hebreeuws geleerd en ben daardoor steeds minder afhankelijk van vertalingen. Het is niet zo moeilijk dan veel mensen denken, het Hebreeuws. Het Grieks volgt wellicht nog, maar dankzij het Hebreeuws kan ik al 2/3 van de Bijbel lezen, zonder tussenkomst van een vertaling.


Dat klopt, het Hebreeuws lezen is inderdaad niet zo moeilijk. De prefix en de suffix geven wel de richting aan hoe de tekst geïnterpreteerd dient te worden. Een stukje Joodse cultuur eigen maken en dan vallen de vertaalinterpretaties vanzelf op. Dan kijk men met een knipoog naar de interpretatie van de vertaler wat die in zijn/haar tijdsbeeld het beste van weet te maken.

-----------

Maar komt er wel of niet een derde tempel? Mijn mening is van wel, anders zou daar niet zoveel over geschreven worden. Maar zegt menigeen: een complete offerdienst met dieren en zo hoeft toch niet meer. Dan blijkt dat men toch weinig weet dat er ook graanoffers worden gebracht. Daar vloeit geen bloed en de intentie van die offers is het laten zien van de dankbaarheid. Velen onder u denken mijns inziens teveel aan de bloedige offers die gebracht werden in de tabernakel, de eerste tempel en de tweede tempel. Het kan zijn dat men het beeld van de derde tempel op dat punt even moet bijstellen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten