Komt er wel/geen derde tempel?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Komt er wel/geen derde tempel?

Berichtdoor dalethvav » 11 jan 2018 22:55

Het is goed om eens te letten op wat er vandaag de dag allemaal speelt.
Wie ziet dat het het hele gebeuren rond Israël niet "slechts" een politieke strijd is maar veel meer een geestelijke strijd, doorziet ook wat er aan de hand is rond de Tempelberg.
Het Oostelijke gedeelte van Jeruzalem moet koste wat koste weer in handen komen van de Palestijnen (lees moslims). En laat nu net dáár de Tempelberg liggen. Unesco doet de laatste tijd trouwens vrolijk mee met dat macabere spelletje.
Uiteindelijk draait het om die paarhonderd m2. Satan zal er alles aan doen om de herbouw van de tempel tegen te gaan. Alleen zal hem dat niet lukken. Wat theologen en politici er ook over menen te kunnen en te moeten zeggen. Gods beloften blijven stand houden tegen alle menselijke redenering in.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 12 jan 2018 14:46

dalethvav:
Het is goed om eens te letten op wat er vandaag de dag allemaal speelt....

Je verwoord hier precies mijn gedachten waarmee ik intussen niet zeg dat het huidige Israël nu ook in |Gods gunt weer in het beloofde land woont .Ik geloof eerder dat het in Zijn raadsplan past en dat Hij in stappenplan dat wij niet kennen reeds werkt aan het herstel van Israël. Zolang Israël zijn Messias niet aangenomen heeft is het dus wel naar Gods raad, maar geen vervulling van de belofte in de context van Ezech 37:25. Want de praktische positie van Israël is nog steeds die van Lo-Ammi/ niet Mijn volk hoewel zij wat de verkiezing betreft de beminden om der vaderen wil zijn en blijven. Precies zoals de vader toch zijn vader bleef toen de verloren zoon in een vergelegen land bij de varkens zat. Maar wat nu die herbouwde tempel betreft, ik geloof dat dat nier dezelfde is als in Openb.11. Want die wordt gedurende de 1e helft van de 70e jaarweek van de a-christ gebouwd en omdat hij op de plaats en volgens het bestek van God gebouwd is aanvankelijk door God erkend als Zijn eigendom. Want Hij laat hem meten en erkent hem daarmee als de Zijne. Maar als de a-christ het masker afwerpt en alle Goddelijke eer en aanbidding voor zichzelf opeist (2Thess.2:4) verwerpt God deze tempel en vlucht het gelovig overblijfsel dat in de tempel God aanbad naar de woestijn. Want dan is de beschermende vleugel van de cherubs boven het verzoendeksel een gruwelijke vleugel geworden ( Dan. 9:27 ) Dit is echter een dogmatische ketterij voor iedre geref. theoloog omdat dit niet bij de kerk maar alleen bij Israël past. Want Israël heeft bij deze theologen nooit een eigen van de kerk onderscheiden identiteit gehad. Maar nu intussen bewezen is dat de kerk niet het ‘geestelijk Israël’ is zal de kerk nu op zoek moeten naar haar eigen identiteit. Want wie is zij dan wel ??...gr:ereunao

hans0166
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hans0166 » 12 jan 2018 15:38

ereunao schreef:Maar op een discussieforum verwacht ik verstandige en vooral inhoudelijke reacties of vragen

en eigenlijk verwacht ik dat op een reformatorisch forum die ellenlange, soms op het sektarische af, teksten van jou eens onderwerp van bespreking worden, en niet op ieder onderwerp dat je maar kan kapen dat ellenlange gebrei van woorden.
Nog niet zo lang geleden verweet jij anderen van lange posten, maar je bedoelde eigenlijk dat jij dat alleen mag?

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 12 jan 2018 19:18

Hanso106:
en eigenlijk verwacht ik dat op een reformatorisch forum die ellenlange, soms op het sektarische af, teksten van jou eens onderwerp van bespreking worden, en niet op ieder onderwerp dat je maar kan kapen dat ellenlange gebrei van woorden.
Nog niet zo lang geleden verweet jij anderen van lange posten, maar je bedoelde eigenlijk dat jij dat alleen mag?

Dit slaat werkelijk nergens op, ik schrijf helemaal geen lange postings, ik let er altijd op dat ze niet langer zijn dan hoogstens 1 pag. in word. Maar ze worden soms wel wat lang door al die qouts. En ik kaap geen onderwerpen maar haak eenvoudig in op lopende discussies. En als ik al zelf een topic start staat het ieder vrij om daarop te reageren. Maar dan wel inhoudelijk en niet met zulke schimpscheuten!

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 12 jan 2018 20:32

dalethvav schreef:
Ds. Hulsman antwoordt:
"Nadat Christus zijn werk gedaan heeft hoeven er dan ook geen offers meer gebracht te worden."

Tegenargument:
Na de hemelvaart gingen de discipelen en b.v. Paulus nog gewoon naar de tempel. Ook om te offeren hoor.

Johan100 schreef:Waar staat dat?

dalethvav schreef:Dat de discipelen naar de tempel gingen is te lezen in Hand. 3 en 5.
Dat Paulus naar de tempel ging en er offerde is te lezen in Hand 21:26-30 en 24:17-18.

Oké, gelezen! Tegenargument: Heeft dat niet te maken met 1 Kor.9?

Paulus zegt daar dat hij met de Joden een Jood is geworden om zich met hen die aan de wet onderworpen zijn, onder de wet te stellen, alhoewel de wet geen vat op hem heeft.

19 Want daar ik van alles vrij was, heb ik mijzelven allen dienstbaar gemaakt, opdat ik er meer zou winnen.
20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen die onder de wet zijn, winnen zou;
Want waar nijd en twistgierigheid is, aldaar is verwarring en alle boze handel. ((Jak.3:16)

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 12 jan 2018 21:17

Johan100 schreef:

En hoe verklaren we Op. 21:22? En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.

dalethvav schreef:
Op. 21:22: "En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam."
In Openb. 21:22 gaat het over het hemelse Jeruzalem dat neerdaalt uit de hemel. Dit in tegenstelling tot het aardse Jeruzalem, waarvan sprake is in het visioen van Ezechiël.
Inderdaad,hier heb je gelijk in. Op. 21:22 gaat over de nieuwe hemel en nieuwe aarde. Over het nieuwe Jeruzalem wat neerdaalt uit de hemel.

dalethvav schreef: Yerushalajim is geschreven in de meervoudsvorm.
Je zou dus kunnen spreken van een "dubbelstad". En dat is idd waar je op uitkomt als je het aardse van het hemelse Jeruzalem weet te onderscheiden.
Dat je kunt spreken van een dubbelstad weet ik nog zo net niet hoor. Hoe bedoel je dat? Het hemelse Jeruzalem hangt dan boven het aardse Jeruzalem?

Als het waar is dat het in Ezechiel gaat het over een nieuwe tempel, komt die tempel er nog in de toekomst. Jij zegt dat de afmetingen anders zijn dan de tempel die inmiddels verwoest is. Dus laten we ervan uitgaan dat er een nieuwe tempel komt op deze aarde.

Maar dan ziet Johannes in Op. 21 een visioen met een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, met een nieuw Jeruzalem wat neerdaalt uit de hemel.
'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam'

Op de nieuwe aarde is dus de tempel uit Ezechiel niet meer aanwezig denk ik.
Want waar nijd en twistgierigheid is, aldaar is verwarring en alle boze handel. ((Jak.3:16)

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 12 jan 2018 22:12

johan100:
1.Als het waar is dat het in Ezechiel gaat het over een nieuwe tempel, komt die tempel er nog in de toekomst. Jij zegt dat de afmetingen anders zijn dan de tempel die inmiddels verwoest is. Dus laten we ervan uitgaan dat er een nieuwe tempel komt op deze aarde.
2.Maar dan ziet Johannes in Op. 21 een visioen met een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, met een nieuw Jeruzalem wat neerdaalt uit de hemel.
3.'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam'
Op de nieuwe aarde is dus de tempel uit Ezechiel niet meer aanwezig denk ik.

1. Dat is correct ja.
2. En daar is idd.geen tempel meer, want daar is de tabernake Gods bij de mensen en woont Hijzelf bij hen. Maar vanaf vs 9 gaat het nog over het heilige Jeruzalem, de vrouw van het Lam. Daar hangt deze stad gedurende het millennium als een enorme lichtstad boven de aarde zoals eertijds de wolk- en vuurkolom boven de tabernakel terwijl op aarde de tempel van Ezech nog dienst doet. Hier is dus idd. sprake van een dubbelstad, een aards en een hemels Jeruzalem. En het is van hieruit dat de zegeningen gedurende het millennium neerdalen op het aardse Zie Hos.2:20.
3. Je moet dus de nieuwe hemel en de n.aarde van hst.21:1-8, waar idd.geen tempel meer is, onderscheiden van de grote stad, het heilige Jeruzalem vanaf vs 9

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 12 jan 2018 23:38

Ereunao:
Maar vanaf vs 9 gaat het nog over het heilige Jeruzalem, de vrouw van het Lam. Daar hangt deze stad gedurende het millennium als een enorme lichtstad boven de aarde zoals eertijds de wolk- en vuurkolom boven de tabernakel terwijl op aarde de tempel van Ezech nog dienst doet. Hier is dus idd. sprake van een dubbelstad, een aards en een hemels Jeruzalem.

Ik lees dat helemaal nergens. Dat het nieuwe Jeruzalem boven het aardse Jeruzalem hangt terwijl de tempel van Ezech nog dienst doet. Waar haal haal je dat nu vandaan?
Dat nieuwe Jeruzalem hangt volgns Op. 21 boven een nieuwe aarde, waar dus ook geen tempel van Ezech. meer kan zijn.

Want 2 Petrus 3 zegt:

10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.

11 Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heiligen wandel en godzaligheid!

12 Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen
brandende zullen versmelten.
13 Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.

Je legt er dus mijns inziens weer iets in wat er niet staat.
En kom nu alsjeblieft niet met reacties over Augustinus en Calvijn zijn institutie, ik verwacht op een forum gewoon inhoudelijke reacties.

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 12 jan 2018 23:46

Maar waar het hier over gaat is of er wel of geen derde tempel komt.
Ik geloof van wel, misschien zelfs een vierde.
Want ik geloof niet dat Christus Zijn intrek zal nemen in een door de antichrist verontreinigde tempel.

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 13 jan 2018 05:40

johan100:
1.Ik lees dat helemaal nergens. Dat het nieuwe Jeruzalem boven het aardse Jeruzalem hangt terwijl de tempel van Ezech nog dienst doet. Waar haal haal je dat nu vandaan?
Dat nieuwe Jeruzalem hangt volgns Op. 21 boven een nieuwe aarde, waar dus ook geen tempel van Ezech. meer kan zijn.
Want 2 Petrus 3 zegt:….
2.Maar waar het hier over gaat is of er wel of geen derde tempel komt.
Want ik geloof niet dat Christus Zijn intrek zal nemen in een door de antichrist verontreinigde tempel.

B Johan
Je hebt een totaal verkeerd beeld van het eschaton van de eindtijd. daarom heb ik destijds ook die link geplaatst op die site over het chiliasme.: http://watkrijgenwe.nu/maranathakerk.nu ... komst.html
1.Dat lees ik in Openb.21:1-8 waar het n.Jeruzalem neerdaalt uit de hemel en de tabernakel Gods bij de mensen op aarde is. Maar in vs 24 brengen de koningen der aarde hun heerlijkheid in het hemelse Jeruzalem die idd. geen tempel heeft. En dat klopt weer met Hos.2 waar het messiaaanse rijk op aarde aardse door het hemelse Jeruzalem gezegend wordt.En wij lezen ook in ps.72 dat de koningen van Tharsis geschenken aan zullen brengen en de koningen en Scheba en Seba vereringen toe zullen voeren en al de koningen der aarde zich voor Hem buigen zullen en de volken Hem dienen zullen. En ps.72 is ongetwijfeld een profetische vooruitblik op het messiaanse rijk, al is het uitgangspunt de regering van Salomo als type van de vredevorst. Maar in vs 1-8 woont God bij de mensen en heeft de Zoon nadat Hijm1000jr geregeerd en alles aan Zijn voeten onderworpen heeft het Koninkrijk aan de Vader overgegeven en is God alles en in allen.

Het is ook hier dus een zaak van Schrift met Schrift vergelijken. En daar vallen de grens tussen het hemelse en het aardse weg en vloeien op een voor ons nog onbevattelijke wijze samen tot een groot rijksgebied. En dat je een totaal verkeerd beeld van een en ander hebt bewijs je op die site over het chiliasme waar je het koninkrijk in Matt. 24-25 niet vinden kan en her oordeel over de [u]levende volken volken[/u]oor de 1000jr verwart met het oordeel voor de grote, witte troon over [u]de doden [/u]na de 1000jr. En het is heel eenvoudig als je maar zonder vooroordeel leest wat er staat; Matt.24 de komst van de Koning met al zijn heiligen zie Openb.19:14, als zijn voeten zullen staan op de olijfberg en Hij tot Koning zal zijn over de ganse aarde zal zijn ( Zach.14 ) En in Matt. 25 vind je de koning op de troon van David die rechtspreekt over de volken. zie Matt.19:28 en Luk.22:30.

2.Die tempel komt er dus beslist. Maar alleen tijdens het messiaanse rijk op aarde en niet in het hemelse Jeruzalem en ook niet op de n.aarde. Hier laat ik het maar weer bij, je ziet dat ik Schriftbewijzen genoeg aanvoer. Maar je moet de profetie van het O.T hierbij betrekken, anders krijg je nooit een compleet beeld. Zie Openb.10:7. Gr: ereunao

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 19 jan 2018 15:14

ereunao schreef:johan100:

Beste Johan

1.Dat lees ik in Openb.21:1-8 waar het n.Jeruzalem neerdaalt uit de hemel en de tabernakel Gods bij de mensen op aarde is.

Als je denkt dat als ik niet meer reageer op je dat je dan automatisch gelijkt hebt, zal ik je even uit de droom helpen, want ik heb gewoon geen zin om continu welles-nietes-discussies te voeren. Maar in Op.21:1-8 gaat het over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde en 2 Petrus 3 zegt dat voordat die nieuwe hemel en die nieuwe aarde zullen komen eerst de oude aarde en de werken die daarin zijn zullen verbranden. Dus dat wil zeggen dat de tempel uit Ezechiel niet meer aanwezig is op de nieuwe aarde. Want God zal zelf de Tempel zijn. Je bewijst mij en allen die meelezen dus helemaal niets uit de Schrift.

ereunao schreef: En dat je een totaal verkeerd beeld van een en ander hebt bewijs je op die site over het chiliasme...(blabla)

Off-topic. Vind je het niet een beetje schimmig om hier over een ander topic te beginnen? Reageer gewoon daar! Maar je zegt dus eigenlijk dat jij een totaal goed beeld hebt. Dat is niet meer dan een stinkende walm voor me wat rookgordijnen opwerpt. Laat dat maar achterwege en reageer gewoon inhoudelijk.

Even kort over het topic 'chiliasme, post- of pré-. Ik heb daar in een post wat gedachten op 'papier' gezet, en ik pretendeer niet dat ik alles tot in detail weet, als jij iets iets anders ziet reageer dan gewoon daar in dat topic op de inhoudt met Schriftbewijzen. Kom dan wel met echte Schriftbewijzen en niet zoals je in dit topic bewijst met eigenlijk helemaal geen bewijzen te komen. Zie je daar!

ereunao schreef:2.Die tempel komt er dus beslist. Maar alleen tijdens het messiaanse rijk op aarde en niet in het hemelse Jeruzalem en ook niet op de n.aarde.
Precies. Nu zeg je het goed.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 jan 2018 15:31

Johan100 schreef: Maar in Op.21:1-8 gaat het over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde

Dat is m.i. nog maar de vraag.
Moet je Op. 21:1-8 zien als een intermezzo, of moet je (door in het navolgende steeds weer het gebruik van het tussenvoegsel "en") het daarna volgende zien als het duizendjarig rijk?
Als dat gaat over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, zijn er dan op die nieuwe hemel en nieuwe aarde nog koningen (21:24). En zijn er dan nog tijden (van maand tot maand) zieken (genezing) en heidenen (22:2)?
Bovendien is er veel overeen komst tussen Op. 22:2 en Ez. 47:12.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

coby5
Mineur
Mineur

Berichtdoor coby5 » 19 jan 2018 16:19

Johan100 schreef:Maar waar het hier over gaat is of er wel of geen derde tempel komt.

Ja dat denk ik ook.

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 19 jan 2018 16:43

dalethvav schreef:1.Als dat gaat over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, zijn er dan op die nieuwe hemel en nieuwe aarde nog koningen (21:24).
2.En zijn er dan nog tijden (van maand tot maand)
3. zieken (genezing) en heidenen (22:2)?
Bovendien is er veel overeen komst tussen Op. 22:2 en Ez. 47:12.

Voor mij gaat het duidelijk over de nieuwe hemel en nieuwe aarde.

1. Lees de kanttekeningen: http://www.statenvertaling.nl/tekst.php ... d=1#startg
2.Van maand tot maand wil mijns inziens zeggen gedurig.
3. Kanttekeningen; http://www.statenvertaling.nl/tekst.php ... d=1#starth

Nina
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Nina » 19 jan 2018 20:30

ereunao schreef
Dit slaat werkelijk nergens op, ik schrijf helemaal geen lange postings, ik let er altijd op dat ze niet langer zijn dan hoogstens 1 pag. in word. Maar ze worden soms wel wat lang door al die qouts. En ik kaap geen onderwerpen maar haak eenvoudig in op lopende discussies. En als ik al zelf een topic start staat het ieder vrij om daarop te reageren. Maar dan wel inhoudelijk en niet met zulke schimpscheuten!

Eerlijk gezegd lees ik nooit wat je schrijft, omdat de grote lappen tekst me ontmoedigen. Het zou erg prettig zijn als je je stukken tekst in alinea's opdeelt. Dat zou het al een heel stuk leesbaarder maken.

Terug naar “[Religie] - Dogmatiek/Kerkleer”