12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor benefietdiner » 05 jan 2018 10:25

Johan100 schreef:Ik zie dat de moderator de berichten van benefiet en ereunao verwijderd heeft. Misschien kunnen we een nieuw topic openen over de olijfboom?

Daar is al een topic over wel een oude viewtopic.php?t=25926

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor schaapje » 10 jan 2018 11:22

Evangelisatie onder de Joden, wonderlijke antwoorden.
[youtube][/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=y8nbIC1qnYU
Er is gewoon een hoofdstuk uit de Tenach gehaald.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor MoesTuin » 10 jan 2018 11:57

Het is denk ik niet zo zeer van belang om nu te benadrukken hoe de linkse rechtse kromme smalle brede lange vrolijke trieste of wat voor soort kerken nu tav Israel staan en hoe goed de 1 zijn of haar kerk vind en vooral de kerk van die ander zo slecht op dit punt is, welnee!

Het gaat met name hierom

Alles wat God nu met en voor Israël doet, is slechts zeer voorlopig vergeleken met het heil dat nog wacht.
Het is jammer als de verschillende visies op Israël tot hete hoofden leiden.
Een voet lager ontstaan koude harten.
Bevroren harten bidden niet.

Het is mooi om mijn serie bijdragen aan Toegespitst met Israël te besluiten.
Op 4 februari 2006 schreef ik mijn eerste bijdrage ook over Israël.
Daarin verwees ik naar de Schotse theoloog Thomas Boston (1676-1732), die, toen er nog niets van te zien was, al geloofde dat de Joden naar hun eigen land zouden terugkeren.
Hij riep vooral op tot gebed: „Verlangt u naar een opwekking in de kerk die nu als een vallei vol doodsbeenderen is?
Bidt dan om de bekering van de Joden.” Daarmee is de cirkel rond.
Ik dank de redactie voor het vertrouwen, de lezers voor hun mildheid en wens allen een zalig kerstfeest.


bron: God heeft maar 1 Volk : Israel https://www.rd.nl/opinie/columns/god-he ... l-1.275667
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor ereunao » 10 jan 2018 14:05

Moestuin:
Het is mooi om mijn serie bijdragen aan Toegespitst met Israël te besluiten.
Op 4 februari 2006 schreef ik mijn eerste bijdrage ook over Israël.
Daarin verwees ik naar de Schotse theoloog Thomas Boston (1676-1732), die, toen er nog niets van te zien was, al geloofde dat de Joden naar hun eigen land zouden terugkeren.
Hij riep vooral op tot gebed: „Verlangt u naar een opwekking in de kerk die nu als een vallei vol doodsbeenderen is?
Bidt dan om de bekering van de Joden.” Daarmee is de cirkel rond.
Ik dank de redactie voor het vertrouwen, de lezers voor hun mildheid en wens allen een zalig kerstfeest.


Boston was met vele oudvaders een postchiliast en mijn bezwaar hiertegen is:

Dat het z.g.n. postchiliasme eerst het vrederijk verwacht en pas 1000 jr later de Koning die toch dat rijk oprichten en regeren zal ! Bovendien is er ook voor de aanhangers van deze theorie geen opstanding voor de wederkomst. Maar het zijn juist de heiligen uit de 1e opstanding die met Hem regeren zullen! Daarom wordt deze opstanding vergeestelijkt in die zin dat de martelaren niet opstaan maar dat de zaak waarvoor zij geleden en gestreden boven zal drijven! Maar t.o.v.de verv-leer was het al een stap vooruit. ereunao

Dies

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Dies » 10 jan 2018 17:10

Deze reactie heb ik geplaatst als openingspost in een nieuw topic: "Chiliasme - pré- of post- ?
Op dit topic is het teveel een zijpaadje... ;)

Ereunao schreef:Dat het z.g.n. postchiliasme eerst het vrederijk verwacht en pas 1000 jr later de Koning die toch dat rijk oprichten en regeren zal !

Ter verdediging van het post-chiliasme het volgende. Binnen de context van Mattheus 24 duidt vers 14 op de grote finale van het Evangelie van het Koninkrijk. Er staat in deze tekst niet zonder meer dat evangelie ooit overal verkondigd zal zijn en dan het einde. Vers 14 is de belofte van het Messiaanse Rijk waarin het Evangelie zal zegevieren. Daarna vindt een grote verdrukking plaats (Matth 24:15-30). Terstond na die verdrukking is er de wederkomst van Jezus Christus waarmee het einde van alle dingen wordt ingeluid (Matth 24:31-36). De volgorde van Matth. 24 sluit dus totaal niet aan bij het pré-chiliastische eindtijdschema die eerst de grote verdrukking laat plaatsvinden, daarna de wederkomst en daarna het duizendjarig Rijk.
Het is belangrijk om de chronologie van Matth. 24 te volgen bij de interpretatie van de Openbaring aan Johannes.

Ereunao schreef:Bovendien is er ook voor de aanhangers van deze theorie geen opstanding voor de wederkomst. Maar het zijn juist de heiligen uit de 1e opstanding die met Hem regeren zullen! Daarom wordt deze opstanding vergeestelijkt in die zin dat de martelaren niet opstaan maar dat de zaak waarvoor zij geleden en gestreden boven zal drijven!

Ik kan niet beoordelen of je hier een bepaalde vorm van postchiliasme bestrijdt, bijvoorbeeld die van de oudvaders. Daar ben ik niet in thuis. Ik verdedig hier mijn eigen inzicht. Wat mij betreft is er sprake van een andere opvatting over de betekenis van het onderscheid tussen de eerste en de tweede opstanding'. Het is niet een kwestie van een letterlijke interpretatie tegenover een vergeestelijking want daarmee maken pré-chiliasten het zich veel te makkelijk.
De centrale vraag is hoe Openb. 20 gelezen moet worden. In hoeverre is er in Openb. 20 sprake van een beschrijving van een opeenvolgende reeks gebeurtenissen en in hoeverre is er sprake van profetische beoordeling. In Openb. 20:1-3 is sprake van een opeenvolgende reeks gebeurtenissen maar in het boek Openbaringen is regelmatig sprake van het literaire genre ‘troostvisioen’. De passage 4-6 kan in die zin heel goed gelezen worden als een zaligspreking. En dat maakt een groot verschil. ‘Eerste’ is dan niet een chronologische aanduiding maar een aanduiding voor de manier waarop God het martelaarschap beoordeelt van de gelovigen die in de grote verdrukking na het Messiaanse Rijk een groot lijden zullen meemaken. Die martelaren zijn degenen die in Openb. 6 worden aangeduid als de roepende zielen onder het altaar. In de sfeer van zaligspreking is het helemaal niet tegenstrijdig dat de zielen op de tronen, die met Christus regeren, in de chronologische werkelijkheid pas na de bindingstijd van satan gedood zullen worden. En het sluit helemaal aan bij de chronologie in Mattheus 24 waar het einde van alle dingen direct plaatsvindt na de grote verdrukking.

ereunao

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor ereunao » 10 jan 2018 19:33

Dies:
Ik kan niet beoordelen of je hier een bepaalde vorm van postchiliasme bestrijdt, bijvoorbeeld die van de oudvaders. Daar ben ik niet in thuis. Ik verdedig hier mijn eigen inzicht. Wat mij betreft is er sprake van een andere opvatting over de betekenis van het onderscheid tussen de eerste en de tweede opstanding'. Het is niet een kwestie van een letterlijke interpretatie tegenover een vergeestelijking want daarmee maken pré-chiliasten het zich veel te makkelijk.


De centrale vraag is hoe Openb. 20 gelezen moet worden. In hoeverre is er in Openb. 20 sprake van een beschrijving van een opeenvolgende reeks gebeurtenissen en in hoeverre is er sprake van profetische beoordeling. In Openb. 20:1-3 is sprake van een opeenvolgende reeks gebeurtenissen maar in het boek Openbaringen is regelmatig sprake van het literaire genre ‘troostvisioen’. De passage 4-6 kan in die zin heel goed gelezen worden als een zaligspreking. En dat maakt een groot verschil. ‘Eerste’ is dan niet een chronologische aanduiding maar een aanduiding voor de manier waarop God het martelaarschap beoordeelt van de gelovigen die in de grote verdrukking na het Messiaanse Rijk een groot lijden zullen meemaken. Die martelaren zijn degenen die in Openb. 6 worden aangeduid als de roepende zielen onder het altaar. In de sfeer van zaligspreking is het helemaal niet tegenstrijdig dat de zielen op de tronen, die met Christus regeren, in de chronologische werkelijkheid pas na de bindingstijd van satan gedood zullen worden. En het sluit helemaal aan bij de chronologie in Mattheus 24 waar het einde van alle dingen direct plaatsvindt na de grote verdrukking.


1.De chronologie van Openb.19-21:9 wordt bepaald door het 9x herhaalde ‘en ik zag’ en de logische causale verbanden. Eerst wordt de grote hoer, de valse bruid geoordeeld voordat na de bruiloft van het Lam in de hemel de ware bruid met Christus geopenbaard wordt zie Koll.3;4 en 1 Joh.3:2. Eerst de overwinning op het rijk van het beest en dan de opstanding van de martelaren En als de tekst daar geen aanleiding voor geeft moeten wij geen rookgordijn ophangen door onlogische veronderstellingen.

2. En ook in Matt.24 luidt de wederkomst van de Koning niet het einde maar de oprichting aller dingen en de manifeste koningsheerschappij van de Messias in (zie Dan.7:13,14, Zach.14:9) Bij de 7e bazuin Openb.11:15. En die 7e bazuin vinden wij in de chronologie van de Openb. al in hst.11:15. Want de hoofdstukken zijn idd. niet chronologisch, maar de chronologie wordt juist bepaald door de zegelen, de bazuinen en de toornschalen. Het 7e zegel geeft de bazuinen en de 7e bazuin geeft de toornshalen uit. Maar men wringt zich in 1000 bochten om het onmogelijke aannemelijk te maken. Want de klassieke theologie is gebaseerd op Augustinus die , misleid door de politieke overwinning van het christendom in zijn dagen, aan de hemelvaart en de kerk verbonden heeft wat de Schrift duidelijk aan de wederkomst van de Koning en Israël verbindt.

Maar je had het over een andere topic, plaats dan hier even de link wil je? gr: ereunao

Dies

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Dies » 10 jan 2018 19:37

Beste Ereunao,

Dit is de nieuwe topic.
viewtopic.php?f=30&t=30245

mohamed

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mohamed » 13 jan 2018 23:41

Christus heeft gezegd dat niemand twee heren kan dienen en het voetstuk waar het joodse volk op wordt geplaatst lijkt mij passender voor hem. Dien de Schepper en niet het schepsel.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 15:26

mohamed schreef:Christus heeft gezegd dat niemand twee heren kan dienen en het voetstuk waar het joodse volk op wordt geplaatst lijkt mij passender voor hem. Dien de Schepper en niet het schepsel.

Mooi gezegd. We zijn het blijkbaar toch wel eens wel met elkaar eens Mo!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 15:27

schaapje schreef:Evangelisatie onder de Joden, wonderlijke antwoorden.
[youtube][/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=y8nbIC1qnYU
Er is gewoon een hoofdstuk uit de Tenach gehaald.

En je enige bron voor die stelling in een youtube-filmpje?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor schaapje » 16 jan 2018 16:48

StillAwake schreef:En je enige bron voor die stelling in een youtube-filmpje?

Hier is nog een bron.


http://www.israelendebijbel.nl/bijbelon ... isterd/273


https://www.youtube.com/channel/UCHJNR0 ... x5aXyLarlQ
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mona » 16 jan 2018 19:04

mohamed schreef:Christus heeft gezegd dat niemand twee heren kan dienen en het voetstuk waar het joodse volk op wordt geplaatst lijkt mij passender voor hem. Dien de Schepper en niet het schepsel.

StillAwake schreef:Mooi gezegd. We zijn het blijkbaar toch wel eens wel met elkaar eens Mo!


Wat een vreemde uitspraak. Wie dient hier het volk Israel in plaats van de Heere? Waar in dit topic wordt het Joodse volk op een voetstuk geplaatst?
Zij hebben een aparte plaats onder de volken. Er staat niet voor niets de Bijbel dat Israël Gods oogappel is.
Er is in de wereld zoveel te doen om dat ene kleine stukje land, en die ene stad Jeruzalem. Dat zal jullie niet ontgaan zijn.
Enig idee waarom?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Cahier » 17 jan 2018 00:16

mona schreef:Wat een vreemde uitspraak. Wie dient hier het volk Israel in plaats van de Heere? Waar in dit topic wordt het Joodse volk op een voetstuk geplaatst?
Zij hebben een aparte plaats onder de volken. Er staat niet voor niets de Bijbel dat Israël Gods oogappel is.
Er is in de wereld zoveel te doen om dat ene kleine stukje land, en die ene stad Jeruzalem. Dat zal jullie niet ontgaan zijn.
Enig idee waarom?


Jezus Christus is niet een bijzettafeltje bij het OT, in tegendeel het OT gaat juist over Hem (Joh. 5:39). Als je de gelijkenis leest van de akker met het onkruid (Matt. 13), dan blijft dat onkruid staan, omwille van het tarwe dat gezaaid is door de Zoon des mensen (Mat 13:25). Mozes achtede de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte (Hebr. 11:26). Het Joodse volk was christelijk vanaf haar prilste begin. Het oogappelschap kan en mag daarom niet los worden gekoppeld van Jezus Christus. In het OT wordt Israël inderdaad Gods oogappel genoemd, maar eveneens gemeente des Heeren. Kun je ook maar een voorbeeld geven waar de Joden in het NT gemeente des Heeren wordt genoemd?

mohamed

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2018 01:02

StillAwake schreef:Mooi gezegd. We zijn het blijkbaar toch wel eens wel met elkaar eens Mo!

Zo is dat bro! :)

mohamed

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2018 01:06

Cahier schreef:Jezus Christus is niet een bijzettafeltje bij het OT, in tegendeel het OT gaat juist over Hem (Joh. 5:39). Als je de gelijkenis leest van de akker met het onkruid (Matt. 13), dan blijft dat onkruid staan, omwille van het tarwe dat gezaaid is door de Zoon des mensen (Mat 13:25). Mozes achtede de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte (Hebr. 11:26). Het Joodse volk was christelijk vanaf haar prilste begin. Het oogappelschap kan en mag daarom niet los worden gekoppeld van Jezus Christus. In het OT wordt Israël inderdaad Gods oogappel genoemd, maar eveneens gemeente des Heeren. Kun je ook maar een voorbeeld geven waar de Joden in het NT gemeente des Heeren wordt genoemd?

Ja, het joodse volk is absoluut christelijk in beginsel, daarvan zou ik haast in mijn handen klappen en halleluja roepen! De oogappel Gods is Christus en als het joodse volk in beginsel christelijk was en Christus het begin van alles, dan is Christus Israël mijn vrienden en dóór Christus wordt men Israëliet. Dat het geen etniciteit was wordt duidelijk als God Jakob zijn naam verandert. :arrow:


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten