12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor naamloos » 30 jan 2018 10:04

Cahier schreef:Stel je voor dat er twee zussen zijn. De ene is als baby uit het huis geplaatst en is terecht gekomen in een gezin waar men aanhanger is van het British Israelism. Toen de andere net geboren was hebben de ouders zich tot het Jodendom bekeerd.

De eerste trouwt met iemand uit Ethiopië die is opgegroeid in één of andere natuurgodsdienst, maar zich later heeft bekeerd tot het British Israelism. De tweede trouwt met een Ethiopische Jood die naar Israël was geëmigreerd en nog een rituele besnijdenis heeft ondergaan omdat het orthodoxe Jodendom hem anders niet als Jood zou hebben geaccepteerd. Die twee uit Ethiopië zijn toevallig neven uit twee ééneiige tweelingen die van elkaars bestaan niet weten. Nu wil het geval dat beide gezinnen buren van je worden.

Vervolgens heb je ook nog een overbuurman die in rechte mannelijke lijn van koning David en in rechte vrouwelijke lijn van één van de dochters van Zelofchad stamt en hij is lid van een traditionele gereformeerde kerk. Aan de muur van zijn woonkamer hangt een stamboom van 12 generaties vol met welluidende Nederlandse namen, en de bekering van zijn voorouders vond 72 generaties geleden plaats op die welbekende eerste pinksterdag.

Nu komt een gesprek een keer op Israël uit. De kans is groot dat je tegen het joodse echtpaar zult zeggen dat het land Israël hun toekomt en zij alija moeten doen, tegen het het tweede gezin dat ze vuile fascisten zijn zijn die niet moeten denken dat ze tot het natuurlijke Israël behoren en tot je overbuurman dat enkel de geestelijke beloften hem toekomen omdat hij nu eenmaal een christen uit de heidenen is. Heel het onderscheid tussen een “etnisch” Israël en “de kerk” is zo feitelijk een acceptatie van de zuurdesem van de Pharizeeën waarbij voor Israël het hallachisch (d.w.z. Rabbijnse Talmoedische) Joodse volk wordt geadopteerd.

Handelingen 3:22 Want Mozes heeft tot de vaderen gezegd: De Heere, uw God, zal u een Profeet verwekken, uit uw broederen, gelijk mij; Dien zult gij horen, in alles, wat Hij tot u spreken zal. 23 En het zal geschieden, dat alle ziel, die dezen Profeet niet zal gehoord hebben, uitgeroeid zal worden uit den volke.
Als ik dit lees dan kan ik niet ca. 2000 jaar aan uitgeworpen Joodse Christenen als kinderloos wegzetten en beloften die ook hun toekomen als natuurlijke nazaten van Abraham, Izaäk en Jacob enkel toebedelen aan het huidige Joodse volk. Dat is een omkering van zaken.

En hoe groot is eigenlijk de kans dat een willekeurige Nederlander een nakomeling is van Abraham? Volgens wetenschappers leefde 3500 jaar geleden de eerste gemeenschappelijke voorouder van alle mensen. En volgens een ander onderzoek zijn Europeanen zeer nauw aan elkaar verwant. Als je op grond hiervan zou concluderen dat het vrijwel onmogelijk is dat huidige Nederlanders niet van Abraham afstammen komt hun dan ook Palestina toe, of ga je dan toch voor de vergeestelijkte invulling van Paulus:
Romeinen 4:13 Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs. [...] 16 Daarom is zij uit het geloof, opdat zij naar genade zij; ten einde de belofte vast zij al den zade, niet alleen dat uit de wet is, maar ook dat uit het geloof Abrahams is, welke een vader is van ons allen; en verder Rom: 9:6 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn. 7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden. 8 Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
Door 1 losse zin uit mijn post te citeren doe je het voorkomen alsof ik zeg dat de twee volken de natuurlijke afstammelingen van Jacob én de proselieten zijn. Dat is niet het geval, ik schreef dit: (het rode heb ik nu toegevoegd voor de extra duidelijkheid)

naamloos schreef:God heeft a.h.w. 2 volken.
1. Het etnische Israël: alle natuurlijke afstammelingen van Jacob plus de proselieten. (zowel gelovig én ongelovig) Deze twee samen horen bij volk 1.
2. Alle gelovige Joden én heidenen die samen één nieuwe schepping vormen. (ook wel geestelijke kinderen van Abraham genoemd) Zij horen bij volk twee.

God noemt het etnische Israël (volk 1) zijn oogappel, maar daar volgt helemaal niet uit dat volk 2 wordt onterfd.
Zij erven-ontvangen alle geestelelijke zegeningen, en beloften voor later "zij zullen met Hem als koningen heersen" en ten slotte het eeuwige leven.
En alle natuurlijke beloften die God aan volk 1, het etnische Israël, heeft gedaan zal Hij ook vervullen.
Dus het gelovige deel van volk 1 heeft natuurlijke én geestelijke beloften en zegeningen, het ongelovige deel van volk 1 heeft alleen de natuurlijke; terwijl aan volk 2 geestelijke beloften en zegeningen zijn toegezegd. (Ef: gezegend met alle geestelijke zegeningen)
Door het etnische Israël los te laten wordt het van zijn natuurlijke erfenis ontroofd; en de natuurlijke beloften aan volk 1 worden vergeestelijkt en aan volk 2 toegewezen.
Wat je post betreft: ?:|

En de kans dat ik iemand ''vuile .... (wat dan ook)'' noem vanwege afkomst is niet groot, die is voor mij principieel uitgesloten. Praat voor jezelf!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Cahier » 30 jan 2018 23:33

naamloos schreef:Door 1 losse zin uit mijn post te citeren doe je het voorkomen alsof ik zeg dat de twee volken de natuurlijke afstammelingen van Jacob én de proselieten zijn. Dat is niet het geval, ik schreef dit: (het rode heb ik nu toegevoegd voor de extra duidelijkheid)

Wat je post betreft: ?:|

En de kans dat ik iemand ''vuile .... (wat dan ook)'' noem vanwege afkomst is niet groot, die is voor mij principieel uitgesloten. Praat voor jezelf!


Het spijt me. Het is en was niet mijn bedoeling je verkeerd te citeren of te belasteren. Ik heb nog geen tijd gezien om op de rest te reageren. Op de een of andere manier kan ik mijn postings moeilijk kort houden. Ik was alleen nog maar gekomen tot het etnische Israël.

Waar het mij in de post van gisteren om gaat is dat enerzijds de vraag wie een Jood is door het Jodendom al bijna een paar millennia op een bepaalde manier wordt ingevuld en nu min of meer samenvalt met het huidige Joodse volk. Hierbij is uiteindelijk de genetische band niet de bepalende factor maar de geloofsband (Talmoedisch Joods). Dit Joodse volk wordt over het algemeen door allerhande Christelijke groepen overgenomen als het etnische Israël.

Anderzijds is het onmogelijk om te weten wie tot de natuurlijke nakomelingen van Abraham Isaäk en Jakob behoren. Wanneer men dus het huidige Joodse volk voor Israël houdt sluit men hierdoor feitelijk al die nakomelingen uit van hen die uit de synagogen zijn geworpen om het evangelie en hun afkomst niet kennen of kunnen bewijzen. Eveneens is de kans dat iedere wereldburger op dit moment een nakomeling is van Abraham, Isaäk en Jakob reeël aanwezig.

Het toekennen van beloften aan volk 1 (natuurlijke nakomelingen + proselieten) wordt dan erg lastig.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor dalethvav » 31 jan 2018 08:36

Cahier schreef:Anderzijds is het onmogelijk om te weten wie tot de natuurlijke nakomelingen van Abraham Isaäk en Jakob behoren. Wanneer men dus het huidige Joodse volk voor Israël houdt sluit men hierdoor feitelijk al die nakomelingen uit van hen die uit de synagogen zijn geworpen om het evangelie en hun afkomst niet kennen of kunnen bewijzen. Eveneens is de kans dat iedere wereldburger op dit moment een nakomeling is van Abraham, Isaäk en Jakob reeël aanwezig.

Het toekennen van beloften aan volk 1 (natuurlijke nakomelingen + proselieten) wordt dan erg lastig.

Het valt me op dat, wanneer het gaat over het fysieke Israël, dit altijd weer uitloopt op de opmerking dat we dat helemaal niet meer kunnen weten.
Aan de andere kant lijkt er haast geen twijfel te bestaan over Palestijnen als volk. Tenminste, over hen lees ik die opmerking zelden of nooit. Werkelijk, de wereld op z'n kop.
Antisemieten, met als ultiem voorbeeld ene A.H. en consorten in de eerste helft van de vorige eeuw, weten dan vaak wel weer heel goed Joden aan te wijzen. Maar dat terzijde.

Wat voor ons echter een vraag zou kunnen zijn, wie Jood is, is voor God beslist een wéét. Hij zal er wel voor zorgen dat dit in orde komt. Daar twijfel ik geen moment aan.
Wij hebben echter wel de bijbel en die leert ons op meerdere schriftplaatsen (en die heb ik al eerder aangehaald in dit topic, maar daar wordt dan verder weer niet inhoudelijk op ingegaan) dát er in het 'laatste der dagen' 12 (twaalf!) stammen en een fysiek Israël zál zijn. En dat de Messias van Israël, en ook onze Verlosser, zoals beloofd, de Koning van dat fysieke Israël zal zijn en in Zijn Vrederijk, vanuit Jeruzalem, zal regeren over de gehele wereld.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor naamloos » 31 jan 2018 11:19

Cahier schreef:Het spijt me. Het is en was niet mijn bedoeling je verkeerd te citeren of te belasteren. Ik heb nog geen tijd gezien om op de rest te reageren. Op de een of andere manier kan ik mijn postings moeilijk kort houden. Ik was alleen nog maar gekomen tot het etnische Israël.
Oke.
Cahier schreef:Waar het mij in de post van gisteren om gaat is dat enerzijds de vraag wie een Jood is door het Jodendom al bijna een paar millennia op een bepaalde manier wordt ingevuld en nu min of meer samenvalt met het huidige Joodse volk. Hierbij is uiteindelijk de genetische band niet de bepalende factor maar de geloofsband (Talmoedisch Joods). Dit Joodse volk wordt over het algemeen door allerhande Christelijke groepen overgenomen als het etnische Israël.

Anderzijds is het onmogelijk om te weten wie tot de natuurlijke nakomelingen van Abraham Isaäk en Jakob behoren. Wanneer men dus het huidige Joodse volk voor Israël houdt sluit men hierdoor feitelijk al die nakomelingen uit van hen die uit de synagogen zijn geworpen om het evangelie en hun afkomst niet kennen of kunnen bewijzen. Eveneens is de kans dat iedere wereldburger op dit moment een nakomeling is van Abraham, Isaäk en Jakob reeël aanwezig.

Het toekennen van beloften aan volk 1 (natuurlijke nakomelingen + proselieten) wordt dan erg lastig.
De profeten profeteren duidelijk over het fysieke Juda én Israël - de 12 stammen.
De profetiën die nog niet uit zijn gekomen liggen dus nog in de toekomst, zo simpel is dat. En niet wij, maar God gaat ze bijeen verzamelen.
Ik vind profetiën volkomen ongeloofwaardig als ze opgedeeld worden in 3 stukken: Het ene deel wordt letterlijk genomen, het tweede deel vergeestelijkt (daar kan men dan alles van maken, naar gelang de theologische overtuiging of de actuele situatie enzo), en het derde deel wordt gewoon genegeerd.
Wat moet ik er dan nog mee, en wie bepaald welk deel letterlijk vervuld wordt, welk deel geestelijk toegepast moet worden en wat we beter kunnen negeren? Voor mij is het: of men gelooft in profetie of niet, maar geen gerommel ermee.

Maar goed, daar ging mijn post helemaal niet over. Jij had het over de onterving van het overblijfsel van Israël dat samen met de gelovigen uit de heidenen één volk vormt.
En dáár reageerde ik op. Eerst moet duidelijk zijn wie wat is, en wat bij wie hoort. Welke beloften horen bij welk volk.
En als de boel niet door elkaar gemikt wordt, dan blijkt dat er niemand onterfd word, en kun je gewoon alles laten staan zoals het er staat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 15 gasten