12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2018 01:09

mona schreef:Wat een vreemde uitspraak. Wie dient hier het volk Israel in plaats van de Heere? Waar in dit topic wordt het Joodse volk op een voetstuk geplaatst?
Zij hebben een aparte plaats onder de volken. Er staat niet voor niets de Bijbel dat Israël Gods oogappel is.
Er is in de wereld zoveel te doen om dat ene kleine stukje land, en die ene stad Jeruzalem. Dat zal jullie niet ontgaan zijn.
Enig idee waarom?

Christus is de Schepper en mensen zijn schepsels. Wat wij vereren is de Schepper en niet het schepsel.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mona » 17 jan 2018 10:06

mohamed schreef:Christus is de Schepper en mensen zijn schepsels. Wat wij vereren is de Schepper en niet het schepsel.

Ja dat is waar, en nu even uitleggen waar die verering van de Joden uit bestaat volgens jou.

mohamed schreef:Dat het geen etniciteit was wordt duidelijk als God Jakob zijn naam verandert.

Maar evengoed blijft Israël Gods uitverkoren volk. Jakob wordt zelfs Israël genoemd. Waarom zou een Israëliet geen etniciteit hebben?

Cahier schreef: In het OT wordt Israël inderdaad Gods oogappel genoemd, maar eveneens gemeente des Heeren. Kun je ook maar een voorbeeld geven waar de Joden in het NT gemeente des Heeren wordt genoemd?

Sorry, ik heb even een tijdje over deze vraag nagedacht, maar ik snap niet zo goed wat je bedoeld, en waar je naar toe wilt. In het NT staat wel: Gemeente Gods, of Mijn gemeente. Maar wat bedoel je precies?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2018 14:48

mona schreef:Maar evengoed blijft Israël Gods uitverkoren volk. Jakob wordt zelfs Israël genoemd. Waarom zou een Israëliet geen etniciteit hebben?

Jakob zijn etniciteit veranderde niet toen hij Israël genoemd werd. Dus als Jakob een Hebreeër van geboorte was, dan bleef hij dat ook na zijn bekering. Wat jij aanbidt zijn mensen van vlees en bloed die een andere religie hebben als Jakob die christen was.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Optimatus » 17 jan 2018 15:36

Tja... wanneer is er sprake van een etniciteit?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2018 16:01

Optimatus schreef:Tja... wanneer is er sprake van een etniciteit?

Geen idee, maar Jacob z'n uiterlijk veranderde niet en zijn broer was geen Israeliet. Ik moet de eerste neger nog tegenkomen wiens broer een andere etniciteit heeft als hij.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mona » 17 jan 2018 16:14

mohamed schreef:. Wat jij aanbidt zijn mensen van vlees en bloed

Nog 1 keer: waar bestaat mijn aanbidding uit, graag voorbeelden.
Als je die niet hebt, dan graag ophouden met die onzin.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2018 16:24

mona schreef:Nog 1 keer: waar bestaat mijn aanbidding uit, graag voorbeelden.
Als je die niet hebt, dan graag ophouden met die onzin.

Het op en voetstuk plaatsen van mensen die geen christenen zijn en mooi dat je zelf nu ook in ziet dat het onzin is!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mona » 17 jan 2018 17:12

Ik vereer 1 Jood en dat is Jezus Christus.
En ik heb daarom het Joodse volk lief.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Cahier » 17 jan 2018 19:52

mona schreef:Maar evengoed blijft Israël Gods uitverkoren volk. Jakob wordt zelfs Israël genoemd. Waarom zou een Israëliet geen etniciteit hebben?

Sorry, ik heb even een tijdje over deze vraag nagedacht, maar ik snap niet zo goed wat je bedoeld, en waar je naar toe wilt. In het NT staat wel: Gemeente Gods, of Mijn gemeente. Maar wat bedoel je precies?

Jakob kreeg de naam Israël van Jezus Christus (die voor zijn menswording zich openbaarde als de Engel des Heeren) aan de Jabbok. Uit bijvoorbeeld Jesaja 49 of de vervulling van de profetie uit Hosea “uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen” (zie Mattheus) blijkt overduidelijk dat Jezus Christus zelf het ware Israël is. Die lijn mag niet verbroken worden.

Als in het Nieuwe Testament wordt gesproken van Gemeente Gods of Mijn gemeente duidt dat de christelijke Kerk aan. In het Oude Testament heeft soortgelijk taalgebruik daarentegen betrekking op het volk Israël die daar als Kerk van Christus wordt getypeerd. De term oogappel komt in de hele bijbel maar een paar keer voor. Waarom moet dit dan worden toegepast op “Gods volk a la Korach, Datan en Abiram" (Num. 16:41)?

Als ik het moet geloven dan is na de eerste paar eeuwen de Kerk plotseling heidens en blijft als enige kandidaat voor Israël de Joden over die zich om de Talmoed hebben geschaard. Het (christelijke) overblijfsel waar Paulus het over heeft in Romeinen 11 en dat volgens de Profeten Jesaja en Jeremia de landbelofte toekomt (zie bijv. Jes. 11:11 of Jer. 23:3) en dat die andere belofte aan Israël (te weten de Heilige Geest) al had ontvangen (Hand. 2) bestaat niet meer. En als Petrus het volk voorhoudt dat ieder die niet naar de Profeet (i.e. Jezus) luistert uit het volk wordt uitgeroeid (Hand. 3), dan is het natuurlijk logisch te geloven dat er geen christelijk Israël bestaat bestaande uit twaalf stammen (Jac. 1) maar wel een antichristelijk volk. M.i. zou als dit de situatie is de enige logische conclusie moeten zijn dat Jezus Christus niet de messias is.

Of neem nu die tekst die tegenwoordig zo graag wordt toegepast op de Joden: “Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt” (Gen. 12:3, 27:29) Sinds men vanaf de tweede wereldoorlog uit schuldbesef en medelijden is begonnen het huidige Joodse volk te zegenen zijn de kerken tot niets gereduceerd en is Nederland binnen één generatie een post-christelijk land geworden. De vrijzinnigheid was er als de kippen bij om de christelijke Kerk als antisemitisch bolwerk aan te klagen (en een woord als dialoog te introduceren), maar enig positief resultaat van al dat zegenen heb ik nog niet gezien.

mohamed

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2018 23:08

Helemaal mee eens Cahier! d:)b

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor pindas83 » 18 jan 2018 13:21

Mohamed zal heus niet zo snel worden beticht van racisme gezien zijn Arabische achtergrond.
Deze mensen zijn zelf gewend gediscrimineerd te worden en mogen op hun beurt ook wel eens een sneer uitdelen. :-({|=

Ik heb dat overdreven Israël/Joden vereren eigenlijk ook wel een beetje gehad.
Zijn ook gewoon mensen die naar de wc moeten van tijd tot tijd. Of zin in een broodje bal hebben.
Daarbij kan je je afvragen in hoeverre er nog ‘raszuivere’ afstammelingen van Abraham zijn zonder vermenging van allerlei andere, (lees:heidense) nationaliteiten.
Ik heb zelfs ergens wel eens vernomen dat de hedendaagse “israeli” voornamelijk uit het gebied van de Kaukasus komt en eerder een soort Russisch is dan Joods. Maar knoop me er niet op vast!!
Veel belangrijker is toch dat je het geloof van Jezus aanhangt en met Hem een relatie hebt?
Dan maakt het volgens mij geen bal uit of je Palestijn of Jood bent.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor dalethvav » 18 jan 2018 13:27

Cahier schreef:Als in het Nieuwe Testament wordt gesproken van Gemeente Gods of Mijn gemeente duidt dat de christelijke Kerk aan. In het Oude Testament heeft soortgelijk taalgebruik daarentegen betrekking op het volk Israël die daar als Kerk van Christus wordt getypeerd. De term oogappel komt in de hele bijbel maar een paar keer voor. Waarom moet dit dan worden toegepast op “Gods volk a la Korach, Datan en Abiram" (Num. 16:41)?"

Dit is wel een hele simplistische voorstelling van zaken. Natuurijk, het woord oogappel staat er maar een paar keer. Maar heb je ook gezien hoe veel vaker er sprake Gods liefde tot Israël? Hieronder een kleine bloemlezing.

Deut. 4:37-38
37 Omdat Hij uw vaderen liefhad en hun nageslacht na hen verkozen had, heeft Hij u Zelf met Zijn grote kracht uit Egypte geleid,
38 om volken die groter en machtiger zijn dan u, van voor uw ogen uit hun bezit te verdrijven, om u in hun land te brengen en het u als erfelijk bezit te geven, zoals het op deze dag is.

Deut. 7:6-8
6 Want u bent een heilig volk voor de HEERE, uw God. De HEERE, uw God, heeft ú uitgekozen uit alle volken op de aardbodem om voor Hem tot een volk te zijn dat Zijn persoonlijk eigendom is.
7 Niet omdat u groter was dan al de andere volken heeft de HEERE liefde voor u opgevat en u uitgekozen, want u was het kleinste van al de volken.

Deut. 23:5
5 De HEERE, uw God, echter wilde niet naar Bileam luisteren, maar de HEERE, uw God, heeft de vloek voor u in een zegen veranderd, omdat de HEERE, uw God, u liefhad.

Deut. 32:10
10 Hij vond hem in een woestijngebied, in een woeste, huilende wildernis. Hij omringde hem, Hij onderwees hem, Hij beschermde hem als Zijn oogappel.

Deut. 33:12,29
12 Over Benjamin zei hij: De door de HEERE beminde, hij zal onbezorgd bij Hem wonen. Hij zal hem heel de dag beschermen, en tussen zijn schouders zal Hij wonen!
29 Welzalig bent u, Israël! Wie is zoals u? U bent een volk dat door de HEERE verlost is. Hij is een schild en een hulp voor u, Hij is uw majesteitelijke zwaard; daarom zullen uw vijanden zich geveinsd aan u onderwerpen, en ú zult hun hoogten betreden!

Ps. 47:5
5 Hij kiest voor ons ons erfelijk bezit uit: de glorie van Jakob, die Hij heeft liefgehad.

Ps. 74:19
19 Geef aan de wil de dieren de ziel van Uw tortelduif niet over, vergeet niet voor altijd het volk van Uw ellendigen.

Ps. 94:14
14 Want de HEERE zal Zijn volk niet in de steek laten, Hij zal Zijn eigendom niet verlaten.

Jes. 5:7
7 Want de wijngaard van de HEERE van de legermachten is het huis van Israël, en de mannen van Juda zijn Zijn lievelingsplant.

Jes. 27:2-3
2 Op die dag zal er een wijngaard zijn van bruisende wijn; zing ervan in beurtzang!
3 Ik, de HEERE, bescherm hem, elk ogenblik bevochtig Ik hem. Opdat de vijand hem niet kan beschadigen, bescherm Ik hem nacht en dag.

Jes. 41:8-9
8 Maar u, Israël, Mijn dienaar, u, Jakob, die Ik heb verkozen, het nageslacht van Abraham, die Mij liefhad,
9 u, die Ik gegrepen heb van de einden der aarde, geroepen uit haar uithoeken, en tegen wie Ik zei: U bent Mijn dienaar, Ik heb u verkozen, Ik heb u niet verworpen.

Jes. 46:3-4
3 Luister naar Mij, huis van Jakob, en heel het overblijfsel van het huis van Israël, u, die door Mij gedragen bent vanaf de moederschoot, gedragen vanaf de baarmoeder.
4 Tot uw ouderdom toe zal Ik Dezelfde zijn, ja, tot uw grijsheid toe zal Ík u[]/i dragen; Ík heb het gedaan en Ík zal [i]u opnemen, Ík zal dragen en redden.

Jes. 62:4-5, 12
4 Tegen u zal niet meer gezegd worden: verlatene, en tegen uw land zal niet meer gezegd worden: woestenij, maar u zult genoemd worden: Mijn welgevallen is in haar, en uw land: getrouwde; want de HEERE verlangt naar u, en uw land zal getrouwd worden.
5 Want zoals een jongeman trouwt met een jonge vrouw, zo zullen uw kinderen trouwen met u; zoals een bruidegom zich verblijdt over zijn bruid, zo zal uw God Zich over u verblijden.
12 Zij zullen hen noemen: het heilige volk, de verlosten van de HEERE, en u zult genoemd worden: Gezochte, Stad die niet verlaten is.

Jer. 31:2-5,20
2 Zo zegt de HEERE: Het volk dat aan het zwaard ontkomen was, heeft genade gevonden in de woestijn, toen Ik op weg ging om hem, Israël, tot rust te brengen.
3 Van verre tijden af is de HEERE aan mij verschenen: Met eeuwige liefde heb Ik u liefgehad, daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
4 Ik zal u weer bouwen en u zult gebouwd worden, maagd Israël. Opnieuw zult u zich tooien met uw tamboerijnen, opnieuw zult u uittrekken in een reidans van vrolijke mensen.
20 Is Efraïm voor Mij niet een dierbare zoon, is hij voor Mij niet een lievelingskind? Want zo dikwijls als Ik tot hem spreek, denk Ik nog voortdurend aan hem. Daarom is Mijn binnenste bewogen over hem, Ik zal Mij zeker over hem ontfermen, spreekt de HEERE.


Jer. 32:41
41 Ik zal Mij over hen verblijden en hun goeddoen. En Ik zal hen in getrouwheid in dit land planten, met heel Mijn hart en met heel Mijn ziel.

Jer. 33:9
9 Het zal voor Mij worden tot een vreugdevolle naam, tot roem en tot luister bij alle heidenvolken van de aarde, die al het goede zullen horen dat Ik hun doe. Zij zullen beangst zijn en sidderen vanwege al het goede en vanwege al de vrede die Ik het verschaf.

Ez. 16:14
14 Van u ging een naam uit onder de heidenvolken vanwege uw schoonheid, want die was volmaakt door Mijn glorie, die Ik op u gelegd had, spreekt de Heere HEERE.

Hos. 11:1,8
1 Toen Israël een kind was, had Ik hem lief, en uit Egypte heb Ik Mijn zoon geroepen.
8 Hoe zou Ik u prijsgeven, Efraïm, u uitleveren, Israël? Hoe zou Ik u prijsgeven als Adama, met u doen als met Zeboïm? Mijn hart keert zich in Mij om, al Mijn medelijden is opgewekt.

Hos. 14:5-7
5 Ik zal hun afkerigheid genezen, Ik zal hen vrijwillig liefhebben, want Mijn toorn heeft zich van hem afgewend.
6 Ik zal voor Israël zijn als de dauw. Hij zal in bloei staan als de lelie, wortel schieten als de Libanon.
7 Zijn jonge loten zullen uitlopen, zodat zijn pracht zal zijn als die van de olijfboom, en hij zal een geur hebben als de Libanon.

Zach. 1:14
14 De Engel Die met mij sprak, zei tegen mij: Predik: Zo zegt de HEERE van de legermachten: Met grote na-ijver zet Ik Mij in voor Jeruzalem en voor Sion.

Zach. 2:12
12 De HEERE zal Juda in eigendom nemen als Zijn deel in het heilige land. Hij zal Jeruzalem nog verkiezen.

Mal. 1:2-3
2 Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE, maar u zegt: Waarin hebt U ons liefgehad? Was Ezau niet de broer van Jakob? spreekt de HEERE. Toch heb Ik Jakob liefgehad,
3 en Ezau heb Ik gehaat.

Cahier schreef:Of neem nu die tekst die tegenwoordig zo graag wordt toegepast op de Joden: “Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt” (Gen. 12:3, 27:29) Sinds men vanaf de tweede wereldoorlog uit schuldbesef en medelijden is begonnen het huidige Joodse volk te zegenen zijn de kerken tot niets gereduceerd en is Nederland binnen één generatie een post-christelijk land geworden.(.....)

De tekst die je noemt drukt het in de grondtaal trouwens nog veel sterker uit. “Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u veracht”. M.a.w., alleen al wanneer je Israël 'slechts' veracht roep je de vervloeking van God over je af (en let erop, dit zijn niet mijn woorden hoor).
Wat jij hier doet is een omkering van de zaken:
Het verval van de kerken is niet ondanks het zegenen van Israël (trouwens, het zegenen van Israël door de kerk is vaak nog heel ver te zoeken) maar, juist in Europa, veel eerder als gevolg van de shoah, waarmee Israël op ongekende wijze vervloekt is door Europa. Inderdaad, zoals de tekst zegt. misschien iets om over na te denken?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ereunao

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor ereunao » 18 jan 2018 16:51

dalethvav:
Het verval van de kerken is niet ondanks het zegenen van Israël (trouwens, het zegenen van Israël door de kerk is vaak nog heel ver te zoeken) maar, juist in Europa, veel eerder als gevolg van de shoah, waarmee Israël op ongekende wijze vervloekt is door Europa. Inderdaad, zoals de tekst zegt. misschien iets om over na te denken?


Helemaal mee eens dalethvav:
‘De leeggeroofde huizen van de vermoorde Joden zullen tot een getuigenis zijn tegen de leeggestroomde kerken van het ‘çhr’ West Europa tot in eeuwigheid’ ( prof.A.v/d.Beek )

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Cahier » 18 jan 2018 22:54

dalethvav schreef:Dit is wel een hele simplistische voorstelling van zaken. Natuurijk, het woord oogappel staat er maar een paar keer. Maar heb je ook gezien hoe veel vaker er sprake Gods liefde tot Israël? Hieronder een kleine bloemlezing.

Het eigenlijke punt van dispuut is niet Gods liefde tot Israël, maar de identiteit van Israël anno nu. De persoon Israël (Jezus Christus) wordt losgekoppeld van het volk Israël om zo van de synagoge van Satan (of hun natuurlijke nakomelingen) Gods oogappel te maken, terwijl tegelijkertijd het overblijfsel van Israël (dat samen met de gelovigen uit de heidenen één volk vormt) wordt onterfd.

Je kunt het enigszins vergelijken met Nederland-België. Na 1830 kwam het merendeel van de Nederlanders onder het bestuur van Koning Leopold terecht. Toch is de naam van onze zuiderburen niet koninkrijk der Nederlanden en zijn wij niet het koninkrijk Holland. De ware voortzetting van het Koninkrijk der Nederlanden is die van de noordelijke Nederlanden die haar vorst behield - dus ongeacht het aantal inwoners of hoeveel buitenlanders daarna ook een Nederlands paspoort hebben gekregen. Alle voorrechten die het Nederlands paspoort brengt, gelden dan ook niet alle Nederlanders (noordelijken en zuiderlijken), maar alleen die het bezitten (noordelijken).

Het merendeel van de geciteerde teksten kan daarom als bewijs meteen worden geschrapt. Lees je over de wijngaard, lees dan Marcus 12:1-9. Lees je over het overblijfsel van Israël lees dan Rom. 11:5. Lees je over de uitverkiezing van Israël, leg dat naast 1 Petrus 2:9. Leg Psalm 47 naast Christus hemelvaart en zijn kerkvergaderend werk. Psalm 74 zou zo gezongen kunnen worden door de heiligen onder het altaar (Openb. 6:10). En zo kan ik doorgaan.

Het verval van de kerken is niet ondanks het zegenen van Israël (trouwens, het zegenen van Israël door de kerk is vaak nog heel ver te zoeken) maar, juist in Europa, veel eerder als gevolg van de shoah, waarmee Israël op ongekende wijze vervloekt is door Europa. Inderdaad, zoals de tekst zegt. misschien iets om over na te denken?

Ik heb erover nagedacht, daarom schreef ik het juist.
Of plaatselijke kerken nu broeinesten waren van verzet en hulp aan onderduikers gaven, of niet: de ontkerkelijking sloeg er geen over. Of men nu positief of negatief staat of stond ten opzichte van de staat Israël, het maakt niets uit. Als ik nu kijk naar de huidige staat van de evangelische wereld (hier in Nederland) die toch vanaf hun ontstaan als pro-Israel of pro-Joods te boek staat, dan ben ik ervan overtuigd dat ze hetzelfde lot beschoren is als de zogenaamde traditionele kerken.
De evangelische wereld houdt ons constant voor dat voor hun opkomst (dus toen de christelijke kerk al verscheidene bloeiperiodes en inzinkingen heeft gekend) het maar donkere en zwarte tijden waren voor de Joden in en buiten de kerk. Als men kijkt naar de houding van de christenen tijdens de bloeiperiodes dan wijkt die niet wezenlijk af van die van de christenen tijdens WWII.
Kortom ik zie geen correlatie tussen zegen en vloek en hoe men tegen het Joodse volk aankijkt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor naamloos » 19 jan 2018 10:53

Cahier schreef:Het eigenlijke punt van dispuut is niet Gods liefde tot Israël, maar de identiteit van Israël anno nu. De persoon Israël (Jezus Christus) wordt losgekoppeld van het volk Israël om zo van de synagoge van Satan (of hun natuurlijke nakomelingen) Gods oogappel te maken, terwijl tegelijkertijd het overblijfsel van Israël (dat samen met de gelovigen uit de heidenen één volk vormt) wordt onterfd.
God heeft a.h.w. 2 volken.
1. Het etnische Israël: alle natuurlijke afstammelingen van Jacob plus de proselieten. (zowel gelovig én ongelovig)
2. Alle gelovige Joden én heidenen die samen één nieuwe schepping vormen. (ook wel geestelijke kinderen van Abraham genoemd)

God noemt het etnische Israël (volk 1) zijn oogappel, maar daar volgt helemaal niet uit dat volk 2 wordt onterfd.
Zij erven-ontvangen alle geestelelijke zegeningen, en beloften voor later "zij zullen met Hem als koningen heersen" en ten slotte het eeuwige leven.
En alle natuurlijke beloften die God aan volk 1, het etnische Israël, heeft gedaan zal Hij ook vervullen.
Dus het gelovige deel van volk 1 heeft natuurlijke én geestelijke beloften en zegeningen, het ongelovige deel van volk 1 heeft alleen de natuurlijke; terwijl aan volk 2 geestelijke beloften en zegeningen zijn toegezegd. (Ef: gezegend met alle geestelijke zegeningen)
Door het etnische Israël los te laten wordt het van zijn natuurlijke erfenis ontroofd; en de natuurlijke beloften aan volk 1 worden vergeestelijkt en aan volk 2 toegewezen.


Verder ben ik niet zo van 'de voetstukken', en evenmin neig ik ertoe om allerlei Joodse gebruiken over te nemen.
Ik aanvaard en respecteer gewoon de plaats die God Israël geeft, maar wat ik me moet voorstellen bij "liefde" voor hen weet ik eigenlijk niet.
Mensen die ik ken kan ik liefhebben. Mensen die mooie en goede dingen doen, daar kan ik ook liefde voor voelen zonder ze persoonlijk te kennen.
Maar ja, dat geldt voor alle mensen, niet alleen voor de Joden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten