het klassieke doopformulier gewijzigd

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2017 11:19

Uit het RD van 8/12 ;

Op aangeven van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is een toevoeging aan het klassieke doopformulier gewijzigd. Het synodebestuur ging akkoord met de aanvullende tekst en beveelt het gebruik ervan in de liturgie aan.
Dat schrijft ds. J. A. W. Verhoeven in het donderdag verschenen nummer van De Waarheidsvriend, het weekblad van de Gereformeerde Bond.

Het klassieke doopformulier is halverwege de zestiende eeuw opgesteld door Marten Micron, predikant van de Nederlandse vluchtelingengemeente in Londen. Aan de zinsnede „aangezien nu de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen” werden in 2004 tussen haken de woorden „onder het nieuwe verbond” toegevoegd. De bedoeling was om de verhouding tussen oude en nieuwe verbond te verduidelijken.

De laatste jaren ontving het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond signalen dat deze toevoeging te onduidelijk zou zijn. Een commissie, bestaande uit leden van de werkgroep eredienst en kerkmuziek van de Protestantse Kerk (ds. W. P. van der Aa, ds. C. Baggerman en ds. P. M. J. Hoogstrate) en predikanten uit de kring van de Gereformeerde Bond (prof. dr. G. van den Brink, ds. C. J. Overeem en ds. Verhoeven), stelde vervolgens voor de toevoeging te wijzigen. Die luidt nu als volgt: „Omdat nu [voor de gelovigen uit de volken] de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen (...) te dopen.”

Ds. Verhoeven: „Met deze omschrijving is tegelijk vastgehouden dat voor de gelovigen uit Israël, vaak aangeduid als Messiasbelijdende Joden, de besnijdenis als teken van het verbond met Israël niet heeft afgedaan. De besnijdenis onderstreept hun band met het Joodse volk.”

De klassieke tekst van het doopformulier bleef onveranderd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor Johan100 » 09 dec 2017 09:22

Ik snap de bedoeling van dit topic niet.

De titel luidt 'het klassieke doopformulier gewijzigd' en onderaan lees ik dat 'de tekst van het klassieke doopformulier ongewijzigd bleef'.

Nu is er net een topic over de doop gesloten en als ik me niet vergis reageerde jij, rotterdam, nogal vaak boos als de kinderdoop ter discussie werd gesteld en nu open je een nieuw topic over de doop.

Wat is nu je bedoeling?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor benefietdiner » 09 dec 2017 10:06

Johan100 schreef:Ik snap de bedoeling van dit topic niet.

De titel luidt 'het klassieke doopformulier gewijzigd' en onderaan lees ik dat 'de tekst van het klassieke doopformulier ongewijzigd bleef'.

Nu is er net een topic over de doop gesloten en als ik me niet vergis reageerde jij, rotterdam, nogal vaak boos als de kinderdoop ter discussie werd gesteld en nu open je een nieuw topic over de doop.

Wat is nu je bedoeling?


Goed lezen denk ik dan. :D

De tekst is ongewijzigd.

Er is een toevoeging gedaan.

De laatste jaren ontving het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond signalen dat deze toevoeging te onduidelijk zou zijn. Een commissie, bestaande uit leden van de werkgroep eredienst en kerkmuziek van de Protestantse Kerk (ds. W. P. van der Aa, ds. C. Baggerman en ds. P. M. J. Hoogstrate) en predikanten uit de kring van de Gereformeerde Bond (prof. dr. G. van den Brink, ds. C. J. Overeem en ds. Verhoeven), stelde vervolgens voor de toevoeging te wijzigen. Die luidt nu als volgt:[Omdat nu voor de gelovigen uit de volken] de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen (...) te dopen.”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor Johan100 » 09 dec 2017 10:42

Oh oke! Is dat het ! Ja, ze weten zich geen raad!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2017 11:11

Johan100 schreef:Oh oke! Is dat het ! Ja, ze weten zich geen raad!


Inderdaad....hup schrap en wijzig....allemaal mensenwerk de formulieren ten diepste uiteindelijk.

Maar Gods Woord houdt stand, tot in eeuwigheid!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor benefietdiner » 09 dec 2017 11:13

Johan100 schreef:Oh oke! Is dat het ! Ja, ze weten zich geen raad!

Ik zeg maar: één zeer klein millimetertje de goed richting op ....... totdat zij er achter komen dat het gehele doopformulier een totale toevoeging is.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor rotterdam » 09 dec 2017 11:57

Johan100 schreef:Ik snap de bedoeling van dit topic niet.

Wat is nu je bedoeling?


Ik wilde je informeren.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor rotterdam » 09 dec 2017 12:08

Johan100 schreef:Ja, ze weten zich geen raad!


Ik weet ook uit betrouwbare bron dat de P.K.N. jou, Johan100, heel dankbaar is dat je ze het licht heb laten zien. :mrgreen:
20 eeuwen kinderdoop - 20 eeuwen dwaling in Gods kerk.
Ik ben niet boos hoor, verwonderd dat wel, dat jij en anderen dit geloven.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor de passant » 09 dec 2017 12:25

rotterdam schreef:Ik weet ook uit betrouwbare bron dat de P.K.N.
20 eeuwen kinderdoop - 20 eeuwen dwaling in Gods kerk.

Bestaat de P.K.N. al 20 eeuwen??? :shock: tjonge nooit geweten :oops: , maar ja, ik ben dan ook geen refo hè :wink:

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor benefietdiner » 09 dec 2017 13:35

de passant schreef:Bestaat de P.K.N. al 20 eeuwen??? :shock: tjonge nooit geweten :oops: , maar ja, ik ben dan ook geen refo hè :wink:

Verkeert gelezen, goed lezen a.u.b. dat staat er niet.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor de passant » 09 dec 2017 14:36

benefietdiner schreef:Verkeert gelezen, goed lezen a.u.b. dat staat er niet.


Dat gebrek om ergens de humor van in te zien , is dat nou iets wat bij refo,s hoort of bij PVVers????? ](*,)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor benefietdiner » 09 dec 2017 15:09

de passant schreef:Dat gebrek om ergens de humor van in te zien , is dat nou iets wat bij refo,s hoort
Nee, dat is geen gebrek maar slechte, totaal geen humor van een passant. :-$

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor rotterdam » 09 dec 2017 16:28

de passant schreef:Dat gebrek om ergens de humor van in te zien


Ik heb gelachen hoor - een echte dijenkletser.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor naamloos » 09 dec 2017 18:42

Ik zou meer verwonderd zijn, als er maar 1 jaar van de 20 eeuwen zou zijn, dat de kerk niet zou dwalen. Helaas zijn we dwaalzieke mensen he!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: het klassieke doopformulier gewijzigd

Berichtdoor Boanerges » 10 dec 2017 00:52

Het doopformulier, of het nu klassiek is of niet, voegt niet veel toe. Zoals al eerder is opgemerkt is het mensenwerk. Je zou kunnen zeggen dat het een soort preek is. Ik neem aan dat in de gereformeerde-reformatorische gezindte de predikant ook niet elke zondag dezelfde preek houdt.
Onderwijs rondom het sacrament is natuurlijk prima, het verafgoden van een stukje tekst lijkt mij dan weer te veel van het goede. Mij dunkt....een synode kan zich beter drukmaken over wezenlijke zaken. Helaas heeft de reformatorische gezindte de neiging om alle op schrift gestelde formulieren, verklaringen en belijdenissen gelijk te stellen met de Bijbel. Als de opstellers dat geweten hadden.....


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 17 gasten

cron