kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Niagara
Mineur
Mineur

Re: kerk

Berichtdoor Niagara » 30 nov 2017 14:00

Teus schreef:Inderdaad moet een mens weten wie hij is, zondig. Maar waar moeten we dan aan voldoen? Wat moeten we weten aangaande onze zonden, ik weet het niet. We zullen nooit weten hoe zondig we zijn, in omvang niet en zeker niet in de diepte. Daarom zegt God “kom zoals je ben” Dat we zondaar zijn, God op het hoogst misdaan hebben, die wetenschap en besef is voldoende. Daar kun je zeker een preek over houden maar vertel dan wel direct dat er IEMAND met open armen klaar staat om het te vergeven, besteed daar 3x zoveel tijd aan. Maar wat baat het wanneer je diep in je zonden graaft en het niet bij God brengt?
Wanneer ik iets van jou steel en heb er spijt van en blijf er tijden me lopen dan wordt het alleen maar lastiger. Het is een handvat van satan, die zegt “wat maakt het uit joh, hij heeft toch zat, er zijn wel ergere dingen. Maar als ik bij jou kom en zeg “sorry joh ik heb dit van je gejat en wil het terug geven, wil je me vergeven? Dan is het klaar, toch? Wanneer je voor het eerst God oprecht om vergeving vraagt kun je je hele hart openleggen en je praat een uur over wat je verkeerd gedaan hebt, wellicht heb je dan één honderdduizendste van alles verteld, je komt er nooit. Een beetje plastisch omschreven maar ik wil ermee zeggen dat je nooit kunt voldoen aan hetgeen je denkt te doen met zondenkennis. Gericht bidden is bidden op de manier zoals God het wil. God wil erkenning dat je gezondigd heb, een overgave, vertrouwen en het geloof wat Jezus gedaan heeft aan het kruis, je leven laat leiden door Hem. Hij zegt nergens in zijn Woord dat we moeten proberen onze zonden te kennen, je kunt dat pas in de Kracht van de Heilige Geest, als God het zou willen. Bekeren is je afwenden van het kwade en richten op het goede. Dat kun je niet zelf maar als je God daarom vraagt zal Hij je achter Jezus sturen om Hem te volgen.
Bij zondekennis komt kijken dat we niet waard zijn om voor God te leven, zo moeten we ons gedragen maar God is de mens ALLES waard. Hij heeft alles wat Hij had gegeven, Zijn Enige Zoon had Hij er voor over.
Voor 1 zonde hebben we Jezus' bloed al nodig om voor Gods aangezicht te kunnen wandelen, wat wil je dan nog meer weten van je zonden om tot bekering te komen?
Het gaat om de erkenning.

Het gaat een beetje off-topic geloof ik...

Maar ik denk dat God wel graag ziet dat wij onderzoeken wat onze motieven zijn waar vanuit wij dingen doen. Zonde wordt mijns inziens niet bepaald door welk ding je precies doet, maar welke heer je daarmee dient. Als je jezelf dient boven God, of je partner of je kinderen of je carrière o.i.d. boven God stelt, komen daar zonden uit voort. Ik denk echt niet dat God zegt: nou, je bent wel zondig, maar leef maar gewoon lekker zo door en vraag je niet eens af wat nou maakt dat je die zonde doet.
God gebruikt toch zeker ook jouw eigen verstand en geeft je inzichten in je gebrokenheid en daaruit voortvloeiende zonde (+ de mogelijkheid tot een uitweg daaruit) om je te helen en je leven te heiligen. En dat kan hij o.a. doen door een preek over zondekennis.
Je hebt namelijk als mens een keuze. Je natuurlijke neiging is de zonde. Als je tégen de zonde wilt kiezen en voor God, heb je bewustwording nodig om dat te kunnen doen. Je kunt namelijk best met je hoofd kiezen vóór God, maar het geloof je eigen maken is meer dan dat. Dat is ook met Gods hulp strijden tegen je oude natuur die liever andere heren dan God dient. En daarvoor is het nodig te herkennen wat je oude natuur is, toch? Ik zeg niet dat dat een doel op zich is, absoluut niet. En ook niet dat je dat alleen kan, want dan ga je nog steeds niet die relatie aan met God. Maar juist in je relatie met Hem toont Hij je ook welke dingen nog tussen jou en Hem instaan. En dat kan hij o.a. doen door een preek over zondekennis. En dan zeg ik niet dat die preek dus helemaal gevuld moet zijn met 'dit is fout' en 'dat is fout', nee ik denk juist dat daarin ook heel duidelijk vertelt moet worden hoe je wél de relatie met God aangaat, want dat is de enige weg uit de zonde. Maar nogmaals, de conclusie dat niemand uit Jezus' naam aanwezig kan zijn in een dergelijke preek lijkt mij onjuist.
Afbeelding

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 30 nov 2017 21:31

Niagara schreef:Het gaat een beetje off-topic geloof ik...

Maar ik denk dat God wel graag ziet dat wij onderzoeken wat onze motieven zijn waar vanuit wij dingen doen. Zonde wordt mijns inziens niet bepaald door welk ding je precies doet, maar welke heer je daarmee dient. Als je jezelf dient boven God, of je partner of je kinderen of je carrière o.i.d. boven God stelt, komen daar zonden uit voort. Ik denk echt niet dat God zegt: nou, je bent wel zondig, maar leef maar gewoon lekker zo door en vraag je niet eens af wat nou maakt dat je die zonde doet.
God gebruikt toch zeker ook jouw eigen verstand en geeft je inzichten in je gebrokenheid en daaruit voortvloeiende zonde (+ de mogelijkheid tot een uitweg daaruit) om je te helen en je leven te heiligen. En dat kan hij o.a. doen door een preek over zondekennis.
Je hebt namelijk als mens een keuze. Je natuurlijke neiging is de zonde. Als je tégen de zonde wilt kiezen en voor God, heb je bewustwording nodig om dat te kunnen doen. Je kunt namelijk best met je hoofd kiezen vóór God, maar het geloof je eigen maken is meer dan dat. Dat is ook met Gods hulp strijden tegen je oude natuur die liever andere heren dan God dient. En daarvoor is het nodig te herkennen wat je oude natuur is, toch? Ik zeg niet dat dat een doel op zich is, absoluut niet. En ook niet dat je dat alleen kan, want dan ga je nog steeds niet die relatie aan met God. Maar juist in je relatie met Hem toont Hij je ook welke dingen nog tussen jou en Hem instaan. En dat kan hij o.a. doen door een preek over zondekennis. En dan zeg ik niet dat die preek dus helemaal gevuld moet zijn met 'dit is fout' en 'dat is fout', nee ik denk juist dat daarin ook heel duidelijk vertelt moet worden hoe je wél de relatie met God aangaat, want dat is de enige weg uit de zonde. Maar nogmaals, de conclusie dat niemand uit Jezus' naam aanwezig kan zijn in een dergelijke preek lijkt mij onjuist.

Het is zo, wanneer je zondigt dien je satan, dat is een feit.
Nee God denkt zeker niet, zoals je zegt zondig maar lekker door, Wat Hij wil is dat we niet zondigen en als we toch daarin vallen ze bij Hem brengen.

Om eens ietsje meer on-topic te gaan.
In Jezus Naam zijn betekend, zoals ik al schreef, In Zijn Hoedanigheid, Zijn Autoriteit, zijn in Wie Hij is, zeg maar 'als Jezus' In detail kan een kind van God dat zijn. Denk aan bevrijding.
Laten we vooropstellen dat iemand die Jezus niet lief heeft nooit in “Jezus Naam” kan zijn.
Nu hebben we het alleen over een kind van God. Een kind van God, met een oprecht geloof, gelooft voor 100% zeker dat het verlost is van zijn of haar zonden. Ik wel, God heeft het me persoonlijk verteld. Dat er soms twijfel kan zijn is weer wat anders. Die gelooft dat alle zonden die gedaan zijn en ook de komende, vergeven zijn. Het is Gods belofte, Hij heeft het beloofd. Er vanuit gaande dat je ze direct bij God breng wanneer je zondigt. Overigens hou je dat niet lang uit hoor als je je relatie met God wil behouden. Dat betekent niet dat we maar aan kunnen zondigen want dan zouden we ook nog onze zaligheid kunnen verliezen. Wanneer je, als kind van God niet gelooft dat al je zonden vergeven zijn en er dus, waar we het nu over hebben, over gepiekerd, gesproken en wellicht gediscussieerd wordt hoe slecht we wel zijn ben je niet “als Jezus”. Wanneer je niet gelooft dat je zonden vergeven zijn al niet.
Wanneer je in Jezus ben heb je de Heilige Geest en draag die volledig uit, net zoals Jezus het doet, Hij kon het niet eens over Zijn zonden hebben.
God heeft jou zonden weggedaan zover het oosten als het westen verwijderd is, in de diepte van de zee en dan ga jij het er nog eens over hebben, dat is toch niet Jezus' stijl?
We zeggen wel zo snel “In Jezus' Naam”, maar m.i. vaak te snel.
Zeker kunnen we het over zonden hebben die we niet kennen maar dat is geen zondekennis. Ik kwam er b.v. later achter dat wanneer je te hard met de auto rijdt zondigt. Totdat God me er op attendeerde. Dan is het goed om dat aan anderen mee te delen, opdat zij het ook direct bij God te brengen, niet meer en niet minder.
Zondekennis is gebukt gaan onder de zonden. Dan komen er zwarte kleren en lopen goed gebukt en voelen zich niet waardig om voor God te verschijnen.

Jezus spreekt in de Bijbel alleen over zonden wegdoen. Tegen de rijke jongeling zei Hij ook niet “hoe kom je toch aan al die spullen, waarom heb je dat gedaan. Weet je niet dat dat zondigen tegen God is als je ziet hoe je er aan gekomen ben en hoe je er mee omgaat? Je wil alleen maar meer en je bet er nog gek op ook, je kunt er geen afstand van doen, je rijkdom is je slaaf geworden”
Nee, Jezus zegt alleen “verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Hij had het niet over zijn zonden, hij moest zijn zonden wegdoen.
Aanbidding is: God vertellen wat je in Jezus Christus gezien hebt.
Geloven is: Leven naar Gods beloften.

elburger
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor elburger » 01 dec 2017 13:06

Moestuin schreef:

Woont God in de kerk of woont God in mensen harten?

Volgens mij woont God - de Heilige Geest , in elk hart dat zich openstelt voor Hem.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

MoesTuin
Majoor
Majoor

Berichtdoor MoesTuin » 02 dec 2017 11:58

elburger schreef:Moestuin schreef:

Volgens mij woont God - de Heilige Geest , in elk hart dat zich openstelt voor Hem.

Dat is een zeker weten!
De Heilige Geest werkt.....veel verder dan de mens beseft.... de Heilige Geest waait als de wind, waarvan je hem niet ziet en de richting niet kent, zo werkt de Heilige Geest ook.
Durf je je over te geven aan Hem?
Versta je Gods Stem hierin?
Heere, ik zal doen wat U van mij vraagt....wilt U mij Leiden door Uw Woord en Uw Geest.
Amen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 02 dec 2017 14:49

elburger schreef:Volgens mij woont God - de Heilige Geest , in elk hart dat zich openstelt voor Hem.

En daarom verlang je zo ernaar om onder het Woord te zitten, iedere zondag, toch?
De predikant zegt dan ook: in Die Naam groet ik u (of iets soortgelijks) en aan het einde van dienst:
De HEERE zegene u, en behoede u!
De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten, en zij u genadig!
De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u, en geve u vrede!'
Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2017 09:10

Hmm, ik ben een beetje allergisch voor de uitdrukking "Onder het woord zitten." Dat hoorde ik thuis ook altijd met als idee dat het vooral gaat om de prediking, die is het belangrijkst. Maar de kerk is zoveel meer dan met z'n allen op zondag naar een preek luisteren, dat en dat zijn we wel eens vergeten. Als je in het NT kijkt naar wat er allemaal over de gemeente en de erediensten staat, heeft het "onder het woord zitten" maar een beperkte rol, de prediking met stip op 1 zetten van waar het om gaat in de kerk is echt iets van de laatste paar honderd jaar. Wat niet wil zeggen dat ik ook maar iets tegen verkondiging zou hebben... Maar de rest, wat minstens zo belangrijk is raakt wel eens ondergesneeuwd omdat een preek van minstens een half uur tot hoofdzaak / kern van de eredienst is gemaakt.
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 dec 2017 11:51

Marnix schreef:Maar de rest, wat minstens zo belangrijk is raakt wel eens ondergesneeuwd omdat een preek van minstens een half uur tot hoofdzaak / kern van de eredienst is gemaakt.

We zitten er niet alleen voor de preek, dat is maar een klein onderdeel ervan. We zitten er ook niet alleen voor onszelf.
God roept ons, tot gehoorzaamheid en we loven en eren Hem tezamen in een gemeente!
Marnix schreef:Hmm, ik ben een beetje allergisch voor de uitdrukking "Onder het woord zitten." Dat hoorde ik thuis ook altijd met als idee dat het vooral gaat om de prediking, die is het belangrijkst.

Dit klinkt tamelijk onvolwassen zo. Wees je ouders dankbaar voor de christelijke opvoeding die je hebt gehad!
Die stemmen klinken nog steeds in mijn hart, als ik eens geen zin heb om naar de kerk te gaan.
Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 dec 2017 12:31

MoesTuin schreef:Woont God in de kerk of woont God in mensen harten?

Hij gaat in de mensenharten mee naar de kerk............

MoesTuin
Majoor
Majoor

Berichtdoor MoesTuin » 04 dec 2017 13:03

Bambi schreef:Hij gaat in de mensenharten mee naar de kerk............

Mooi omschreven Bambi, zo is het ten diepste... God is overal bij je als je mag weten dat Hij in je hart woont wat kan in geloof in Christus alleen door de Heilige Geest
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2017 16:28

Chaya schreef:We zitten er niet alleen voor de preek, dat is maar een klein onderdeel ervan. We zitten er ook niet alleen voor onszelf.
God roept ons, tot gehoorzaamheid en we loven en eren Hem tezamen in een gemeente!

Dit klinkt tamelijk onvolwassen zo. Wees je ouders dankbaar voor de christelijke opvoeding die je hebt gehad!
Die stemmen klinken nog steeds in mijn hart, als ik eens geen zin heb om naar de kerk te gaan.

Ik ben er ook wel dankbaar voor. Maar in de stap naar volwassenheid durf ik daar ook kritisch naar te kijken en bepaalde dingen anders te zien. Een van die dingen is dat de prediking, onder het woord zitten, vaak wel een erg grote rol kreeg, terwijl je over andere dingen veel minder hoorde. Na afloop werd er vaak gedankt dat we weer naar het woord mochten luisteren. En dan dacht ik wel eens: Maar we mochten ook samen zingen, samen bidden, elkaar ontmoeten. Maar blijkbaar ben je dat wel met me eens want je geeft zelf aan dat de preek maar een klein onderdeel is van het geheel. Dat bedoelde ik dus ook. Daar is niets ondankbaars aan. Ik besprak dat soort dingen ook wel gewoon met mijn ouders en nog steeds wel eens met mijn moeder. En die begrijpt dat dan ook wel weer.
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 dec 2017 17:17

Marnix schreef:Ik ben er ook wel dankbaar voor. Maar in de stap naar volwassenheid durf ik daar ook kritisch naar te kijken en bepaalde dingen anders te zien.

Ik vond het een beetje opmerkelijk dat je het woord allergisch gebruikte.
Onder het Woord zitten is gewoon een wat ouderwetse, maar wel veel gebruikte uitdrukking. Je maakte het nu groter dan het is.
Tegenwoordig zeg je: ik ga naar de kerk, het woord preek wordt steeds vaker vervangen door verkondiging.
Het betekent allemaal hetzelfde.
Alle dingen zijn aan veranderingen onderhevig, ook de kerkdiensten.
Over twintig jaar zal jouw zoon waarschijnlijk hetzelfde zeggen over jou. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2017 22:14

Wie weet. Hopelijk ben ik dan zo slim om daar naar te luisteren dan ;)

En ja, ik snap de uitdrukking wel maar het geeft volgens mij ook wel uitdrukking aan het klassieke gereformeerde idee dat de verkondiging het belangrijkst is. Wat natuurlijk weet een beetje een tegengeluid was op de katholieke viering waar het veel meer om de dingen daar omheen draaide. Wat geen verkeerde intentie is maar ik denk dat men daarin ook wel eens naar de andere kant is doorgeslagen. Ik ben daarom wel blij dat dit wat veranderd is en dat is niet iets wat alleen door de jongere generatie wordt gedragen gelukkig.
― C.S. Lewis

Terug naar “[Religie] - Dogmatiek/Kerkleer”