Herbevestiging ambtsdragers

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor GDK » 16 okt 2017 08:46

De vraag is eenvoudig : waarom worden ouderlingen en diaken herbevestigd (i.i.g. in de PKN) ? De roeping is immers duidelijk en de te beantwoorden vragen zijn dezelfde als vier jaren geleden. Herbevestigen lijkt dus een beetje overbodig. Waarom dan toch?
Vooruit met de geit!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2017 09:37

Dat is kerkrechtelijk zo bepaald:
De Fransche Gereformeerde kerken hebben Calvijn gevolgd en bepaald in Art. 22 en 23 van hare belijdenis, dat het ambt der ouderlingen en diakenen niet levenslang is.

Eveneens hebben de Nederlandsche Gereformeerde kerken van den aanvang af als regel aangenomen, dat er periodieke aftreding van ouderlingen en diakenen zou zijn.
http://www.kerkrecht.nl/node/2670
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor GDK » 16 okt 2017 15:31

Chaya schreef:Dat is kerkrechtelijk zo bepaald:
De Fransche Gereformeerde kerken hebben Calvijn gevolgd en bepaald in Art. 22 en 23 van hare belijdenis, dat het ambt der ouderlingen en diakenen niet levenslang is.


Dat snap ik, maar dat is eigenlijk m'n vraag niet. Als een ouderling na 4 jaar doorgaat met z'n ambt, waarom moet hij dan opnieuw bevestigd worden? Een politieman of rechter hoeft toch ook niet elke 4 jaar een ambtseed af te leggen?
Vooruit met de geit!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2017 15:45

GDK schreef:Dat snap ik, maar dat is eigenlijk m'n vraag niet. Als een ouderling na 4 jaar doorgaat met z'n ambt, waarom moet hij dan opnieuw bevestigd worden? Een politieman of rechter hoeft toch ook niet elke 4 jaar een ambtseed af te leggen?

Een politieagent is een beroep, net als een rechter.
Een k.r. lid is een kerkelijk tijdelijk ambt. Er is een max termijn afgesproken, wat voorkomt dat een k.r. jarenlang uit (vrijwel) dezelfde samenstelling zal bestaan en dus star wordt.
Het ambt wordt gezien als tijdelijk. En als een k.r. lid toch weer herkozen wordt, moet er bevestiging plaatsvinden.
In veel kerken heb je trouwens ook een max aantal keren dat iemand herbevestigd wordt.
Maar jij hebt moeite met die bevestiging als zodanig begrijp ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor Bambi » 16 okt 2017 21:51

GDK schreef:Dat snap ik, maar dat is eigenlijk m'n vraag niet. Als een ouderling na 4 jaar doorgaat met z'n ambt, waarom moet hij dan opnieuw bevestigd worden? Een politieman of rechter hoeft toch ook niet elke 4 jaar een ambtseed af te leggen?

Ik weet niet wie dit geschreven heeft, maar hij is het met je eens en zegt zelfs dat het tegen de Schrift in gaat

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... evestiging

Dies

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor Dies » 18 okt 2017 11:10

Chaya schreef:Er is een max termijn afgesproken, wat voorkomt dat een k.r. jarenlang uit (vrijwel) dezelfde samenstelling zal bestaan en dus star wordt.

Het is duidelijk dat men dit probeert te voorkomen maar op deze manier lukt het niet echt. Als er drie termijnen verstreken zijn is het genoeg om er een paar maanden uit te gaan en vervolgens weer erin. Zo zie ik het tenminste gebeuren. Sommige mensen zijn gewoon giïnstitutionaliseerd als ambtsdrager. Wat mij bij dergelijke herbevestigingen, dus na een tijdje eruit te zijn geweest, opvalt is dat er geen handoplegging plaats vindt. Wel bij degenen die voor het eerst bevestigd worden. Daar zal ook wel een verhaal achter zitten maar het blijft (voor mij) toch wel erg raadselachtig.

ereunao

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor ereunao » 18 okt 2017 17:49

Ef.4:10 Die nedergedaald is, is Dezelfde ook, Die opgevaren is verre boven al de hemelen, opdat Hij alle dingen vervullen zou.
11 En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
12 Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;

Strict genomen is een Dienaar van het Woord dus helemaal geen ambt, maar een gave van de verhoogde Christus aan Zijn Gemeente. In de bijbel werden die dan ook nooit bevestigd door handoplegging, ouderlingen en diakenen wel.

Dies

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor Dies » 18 okt 2017 19:02

Ereunao schreef:Strict genomen is een Dienaar van het Woord dus helemaal geen ambt, maar een gave van de verhoogde Christus aan Zijn Gemeente. In de bijbel werden die dan ook nooit bevestigd door handoplegging, ouderlingen en diakenen wel.

Timotheus kreeg de handen opgelegd nadat hij een gave had ontvangen die onder meer bestond uit voorlezen, vermanen en leren. De gave kreeg hij door het woord van een profeet. De handoplegging vond plaats door de gezamenlijke oudsten. (1 Tim 4:13-14)
Timotheus was geen oudste maar kreeg kennelijk wel de handen opgelegd.

ereunao

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor ereunao » 18 okt 2017 20:12

Dies:
Timotheus kreeg de handen opgelegd nadat hij een gave had ontvangen die onder meer bestond uit voorlezen, vermanen en leren. De gave kreeg hij door het woord van een profeet. De handoplegging vond plaats door de gezamenlijke oudsten. (1 Tim 4:13-14)
Timotheus was geen oudste maar kreeg kennelijk wel de handen opgelegd.


Dat ben ik met je eens, maar pas nadat hij daarvoor kennelijk door God geroepen en bevestigd was. Maar Paulus zegt dat hij niet van mensen, noch door een mens geroepen was.( Gal.1) En de apostelen hebben hem ook nooit bevestigd, maar spontaan als hun mededienstknecht erkend. En zo was het ook met Apollos, die is ook niet door Paulus bevestigd. Maar als zijn mededienstknecht erkend 1Kor.3:5. Met ouderlingen en diakenen was dat anders, hun dienstwerk was aan een plaatselijke gemeente gebonden. Maar toen Filippus van diaken een evangelist werd ging hij zonder menselijke opdracht of bevestiging in Samaria het evangelie verkondigen en was daarbij kennelijk ook bevoegd om te dopen.( Hand.8 )

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor Jesaja40 » 18 okt 2017 23:06

ereunao citeert:
Met ouderlingen en diakenen was dat anders, hun dienstwerk was aan een plaatselijke gemeente gebonden. Maar toen Filippus van diaken een evangelist werd ging hij zonder menselijke opdracht of bevestiging in Samaria het evangelie verkondigen en was daarbij kennelijk ook bevoegd om te dopen.( Hand.8 )


Hier zien we een systeem, wat vele honderden jaren uitstekend functioneerde. Kijk maar naar de stam van Levi, die afzonderlijke taken kregen toebedeeld. Hierin zat een waarborg voor de toekomst, dat de voorgeschreven taak van vader op zoon gewoon overging. Idem voor een familiegroep in de stam van Levi.

Voor iedere stam in Israël was het gebod om om te zien naar de naaste. Er mocht geen armlastige zijn onder ons volk. In de eerste Messiasbelijdende Joodse gemeente zocht men naar het aloude voorbeeld van taakverdeling. In die jonge gemeente, die bestond uit vele tienduizenden, was ook een deel die tot de priesters behoorde. Deze groep had didactische vaardigheden om de snel groeiende gemeente verder te dienen. De priesters werden conform de Thora onderhouden door hun volksgenoten. In die groei moest er tekens weer een herstructureing komen om die groei bij te kunnen houden. Filippus promoveerde niet van diaken naar evangelist. Er was geen rangorde, maar men keek naar de capaciteiten en de didactische vaardigheden om de groei niet te doen stagneren.

Mensen met kennis van financiele zaken werden aangesteld om in dat groeiproces deel te nemen. De kerk heeft daar een andere invulling aan gegeven door de taakomschrijving als een ambt te benoemen en heeft er een hiërarchie aan toegevoegd. Door alle eeuwen heen zijn er mensen nodig om als verkondiger en uitdeler te functioneren. Hier is niet gekozen voor de familiestructuren, zoals die in de stam van Levi was geregeld. Dan is de keuze, om dat voor een periode te doen, het meest juiste. Hier is immers geen sprake van erfopvolging van een specifieke taak. Op deze manier mogen we ook kijken naar de taken die er zijn in een kerkelijke gemeente.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor ereunao » 19 okt 2017 10:33

jsaja40:
Hier zien we een systeem, wat vele honderden jaren uitstekend functioneerde. Kijk maar naar de stam van Levi, die afzonderlijke taken kregen toebedeeld. Hierin zat een waarborg voor de toekomst, dat de voorgeschreven taak van vader op zoon gewoon overging. Idem voor een familiegroep in de stam van Levi. etc..


Ja, ik denk ook dat wij altijd rekening moete houden met de context waarin bepaalde tradities ontstaan zijn. Tijdens het leven van de apostelen was de Gemeente nog overwegend Joods. Het ligt dus voor de hand dat de inrichting van het leven van de Gemeente ook door de Torah bepaald werd. Bovendien was het nog een gemengde bedeling waarin de verzoening door het bloed van het Lam wel dezelfde was, maar de prediking nog gericht was op de nationale bekering van Israël. En nu is de eeuwige Torah van de liefde wel altijd dezelfde, maar vereist in een andere context ook telkens een andere toepassing. Maar het geslacht van de Farizeeërs is nog lang niet uitgestorven. De godsdienstige mens zoekt altijd weer naar eeuwig vaststaande regels en geboden waaraan hij zich vastklampt en zijn eigen gerechtigheid zoekt op te richten. Maar waar de Geest des Heren is daar is vrijheid. 2Kor.3:17

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor Jesaja40 » 19 okt 2017 16:42

*Off topic. Verwijderd door moderator* off topique-smile
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor ereunao » 19 okt 2017 18:38

*Off topic. Verwijderd door moderator* off topique-smile

Dies

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor Dies » 19 okt 2017 20:36

Dies schreef:Timotheus kreeg de handen opgelegd nadat hij een gave had ontvangen die onder meer bestond uit voorlezen, vermanen en leren. De gave kreeg hij door het woord van een profeet. De handoplegging vond plaats door de gezamenlijke oudsten. (1 Tim 4:13-14)
Timotheus was geen oudste maar kreeg kennelijk wel de handen opgelegd.

Ereunao schreef:Dat ben ik met je eens, maar pas nadat hij daarvoor kennelijk door God geroepen en bevestigd was. Maar Paulus zegt dat hij niet van mensen, noch door een mens geroepen was.( Gal.1) En de apostelen hebben hem ook nooit bevestigd, maar spontaan als hun mededienstknecht erkend.

In Hand. 13:2-3 wordt melding gemaakt van de uitzending van Paulus en Barnabas als apostelen voor de heidenen waarbij handoplegging plaats vond.

Ereunao schreef: En zo was het ook met Apollos, die is ook niet door Paulus bevestigd. Maar als zijn mededienstknecht erkend 1Kor.3:5. Met ouderlingen en diakenen was dat anders, hun dienstwerk was aan een plaatselijke gemeente gebonden. Maar toen Filippus van diaken een evangelist werd ging hij zonder menselijke opdracht of bevestiging in Samaria het evangelie verkondigen en was daarbij kennelijk ook bevoegd om te dopen.( Hand.8 )

Als er in de Handelingen of de brieven geen melding wordt gemaakt van bevestiging cq handoplegging kan dit nog niet gelden als argument dat iets dergelijks niet zou hebben plaatsgevonden. Ook Johannes vermeldt aan het eind van zijn evangelie dat niet alles beschreven is (Joh 21:25).
Vanuit afwezige informatie kan dus geen ambtstheologie worden geconcludeerd.

Overigens heb ik er veel moeite mee dat de wel aanwezige aanwijzingen gebruikt worden om in de kerken ouderlingen en diakenen te bevestigen en de handen op te leggen. Wetend hoe benoemingen veelal tot stand komen is dat naar mijn smaak een nogal lichtvaardig gebruik: 1 Tim 5:22 > Leg niemand overijld de handen op.

ereunao

Re: Herbevestiging ambtsdragers

Berichtdoor ereunao » 19 okt 2017 21:12

Dies:
In Hand. 13:2-3 wordt melding gemaakt van de uitzending van Paulus en Barnabas als apostelen voor de heidenen waarbij handoplegging plaats vond.


Jawel, maar dat was niet tot inleiding en bevestiging in een ambt, ze kregen hier de zegen van de Gemeente mee op hun zendingsreis
Als er in de Handelingen of de brieven geen melding wordt gemaakt van bevestiging cq handoplegging kan dit nog niet gelden als argument dat iets dergelijks niet zou hebben plaatsgevonden. Ook Johannes vermeldt aan het eind van zijn evangelie dat niet alles beschreven is (Joh 21:25).
Vanuit afwezige informatie kan dus geen ambtstheologie worden geconcludeerd.


Nee, maar ook niet bewezen! En het gaat bij Johannes niet over deze zaken, maar over de tekenen die Jezus gedaan heeft

Overigens heb ik er veel moeite mee dat de wel aanwezige aanwijzingen gebruikt worden om in de kerken ouderlingen en diakenen te bevestigen en de handen op te leggen. Wetend hoe benoemingen veelal tot stand komen is dat naar mijn smaak een nogal lichtvaardig gebruik: 1 Tim 5:22 > Leg niemand overijld de handen op.


Dat ben ik helemaal met je eens, vooral die overdrijving, soms nemen er wel 6 predikanten en dan ook nog een paar ouderlingen deel aan de handoplegging! 'Hoe meer hoe beter en effectiever' is hier blijkbaar de bijgelovige gedachte. gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten