De middag/avond kerkdienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2017 13:58

Tweede dienst op zondag wortelt in tempeldienst.

De middagdienst staat onder druk. Het aantal kerkgangers daalt in veel kerken, tijdens de middagdienst.

ARTIKEL

de situatie van de eerste christenen. Die konden vaak op zondagmorgen niet samenkomen omdat ze dan moesten werken. De zondagsrust deed pas in de vierde eeuw zijn intrede onder keizer Constantijn de Grote.

Een ander belangrijk gegeven uit de tempeldienst is volgens Van Kooten de gang van zaken met de kandelaar. „Die werd ’s morgens gereinigd door de priester, maar pas ’s avonds aangestoken om het heiligdom te verlichten. Het heiligdom is een beeld van de kerk van Christus. In de verkondiging van het Woord straalt het licht naar de gelovigen toe. Die mogen daardoor zelf een licht zijn, dat zij na de kerkdienst weer verder verspreiden.”


Het argument dat het een menselijk verzinsel is om de zondag in te vullen, klopt dus niet.
Hoe is het in jullie gemeente gesteld? Zitten er s'morgens beduidend meer mensen dan s'middags?
Verzuim je zelf gemakkelijk een middagdienst?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor elburger » 30 jun 2017 15:54

Bij ons is de middag dienst om 17.00 uur en altijd druk bezocht. In mijn oude gemeente merkte ik wel dat de morgendiensten goed tot zeer goed bezocht werden maar de avonddiensten hadden een ong 100/150 bezoekers. De morgendienst tussen de 800 en 950.
Er zijn op de NW Veluwe maar enkele kerkgemeenten meer die op de zondagmiddag een dienst hebben..
Maar kort gezegd, het kerkbezoek neemt dramatisch af.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor hans0166 » 30 jun 2017 20:02

Chaya schreef:Een ander belangrijk gegeven uit de tempeldienst is volgens Van Kooten de gang van zaken met de kandelaar. „Die werd ’s morgens gereinigd door de priester, maar pas ’s avonds aangestoken om het heiligdom te verlichten. Het heiligdom is een beeld van de kerk van Christus. In de verkondiging van het Woord straalt het licht naar de gelovigen toe. Die mogen daardoor zelf een licht zijn, dat zij na de kerkdienst weer verder verspreiden.”[/i]


wat een kunsten moeten we weer uithalen om zaken maar op een kerkdienst te laten slaan...
De kerkdiensten hebben niets met de tempeldienst te maken. Dat zijn vrome (wensen) verzinsels.

Wij komen voort uit de heiden-christenen, niet de joodse bekeerlingen.
De heiden-christenen, kwamen bijeen, braken het brood, vierden de Dankzegging, hebben de Schriften gelezen, en kregen uitleg. Nérgens staat 2 of 3 keer op een zondag.
Áls er al gelijkenissen zijn komen die uit de Synagoge diensten.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Niagara » 30 jun 2017 21:03

Bij ons is 's ochtends de eredienst erg vol, 's middags is er een rustige leerdienst (ongeveer 1/6 van de hoeveelheid bezoekers die 's ochtends komt). Ik vind het erg prettig dat de middagdienst rustiger is, aangezien ik nogal prikkelgevoelig ben en op 1 zondag twee diensten zo vol als de ochtenddienst bijwonen voor mij vaak niet haalbaar zou zijn. Ik merk dat voornamelijk voor ouderen de ochtenddienst te snel gaat (band en orgel wisselen af, kindermoment is soms onverstaanbaar of chaotisch voor ze, gemeenteleden doen de schriftlezing, vertellen wat over de collecte etc), waar de jeugd de middagdienst vaak saai en traag vindt. Ik waardeer beide, vind het lekker om in de ochtenddiensten mee te spelen in de band, maar het is ook heerlijk om in de middagdienst even niks te hoeven dan luisteren. Ik heb wel het idee dat veel jeugd tegenwoordig zo gewend is om elk moment vermaakt te worden dat ze het lastig vinden een leerdienst uit te zitten tenzij ze echt het belang voelen van wat er verteld wordt. En in leerdiensten hebben sommige predikanten nog wel eens de neiging om erg theoretisch te preken over dingen die voor jeugd minder urgent kunnen voelen. De ouderen zijn geloof ik van jongs af aan gewend om langer de aandacht op één ding te houden en dat het vaker wat dogmatischer is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Jesaja40 » 01 jul 2017 18:03

Een tweede dienst komt niet voor in de Messias belijdende Joden. Het heeft op geen enkele manier te maken bij het morgen of avondoffer. Dan zou men minimaal 14 keer per week naar de synagoge moeten gaan als men redeneert als in de topic wordt aangegeven.

Soms moet ik een verre reis maken om ergens in een gemeente voor te gaan. Dan vind ik het jammer dat daar maar nog een dienst is. Primair gaat het mij om de toehoorders uitleg te geven.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2017 07:55

Chaya schreef:Tweede dienst op zondag wortelt in tempeldienst.

De middagdienst staat onder druk. Het aantal kerkgangers daalt in veel kerken, tijdens de middagdienst.

de situatie van de eerste christenen. Die konden vaak op zondagmorgen niet samenkomen omdat ze dan moesten werken. De zondagsrust deed pas in de vierde eeuw zijn intrede onder keizer Constantijn de Grote.

Een ander belangrijk gegeven uit de tempeldienst is volgens Van Kooten de gang van zaken met de kandelaar. „Die werd ’s morgens gereinigd door de priester, maar pas ’s avonds aangestoken om het heiligdom te verlichten. Het heiligdom is een beeld van de kerk van Christus. In de verkondiging van het Woord straalt het licht naar de gelovigen toe. Die mogen daardoor zelf een licht zijn, dat zij na de kerkdienst weer verder verspreiden.”




Dus hiermee wil je aantonen dat de middagdienst juister is dan de ochtenddienst.
Wie weet zit iedereen dan ook meer uitgeslapen in de dienst in de middag dan.....
Maar goed.....beetje ver gezocht allemaal denk ik.....en hier gaat het ook allemaal ten diepste niet om.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor naamloos » 02 jul 2017 11:23

Geen middagdienst hier, en ik vind 1x ook wel genoeg.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jul 2017 16:03

De tweede dienst die tijdens de Reformatie zijn intrede deed moet u gewoon zien als een inhaalslag. Er scheen nog maar weinig licht in de door velen bewierookte RK kerk. En overal waar wierrook is verliest het Evangelie zijn glans. De donkere middeleeuwen kregen door de uitvinding van de boekdrukkunst een revolutie te verwerken. Een handgeschreven Bijbel kon door de druktechniek zeer snel vermenigvuldigd worden. En wat was de honger naar het Woord groot in die dagen. Een groot deel van de RK achterban ging over naar het Protestantisme. Zij waren behept met de geestelijke bagage van de eeuwen daarvoor. En natuurlijk waren er leiders die een goed inzicht kregen in de Bijbel. Echter ook zij moesten het hebben van gebrekkig onderwijs en moesten nog heel veel leren. We noemen ze nu de oudvaders, dat wil zeggen de mannen die enig inzicht kregen in de Bijbel. Hun tijdreden zijn bewaard gebleven, gewoon omdat de uitleg zeer schaars was. Er moest ook een leerboek komen die het principe van de Bijbel moest gaan uitleggen. We kennen deze en die zijn deels tijdgebonden gebleven. Er zitten zeker goede dingen in.

*Deel verwijderd door moderator. Blijf a.u.b. bij het onderwerp*
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2017 14:04

naamloos schreef:Geen middagdienst hier, en ik vind 1x ook wel genoeg.

Wat zou je dan moeten doen in de hemel? Daar komt nooit een einde aan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor naamloos » 03 jul 2017 15:45

Chaya schreef:Wat zou je dan moeten doen in de hemel? Daar komt nooit een einde aan.
Wat ga jij in de hemel doen dan?
(pfft, je doet net alsof je alleen maar in een kerkgebouw contact met God kan hebben. Wat een rarigheid!)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2017 15:53

naamloos schreef:Wat ga jij in de hemel doen dan?
(pfft, je doet net alsof je alleen maar in een kerkgebouw contact met God kan hebben. Wat een rarigheid!)

Eén dag is in Uw Huis mij meer, dan 1000 waar ik u ontbeer.
Het is maar net waar je verlangen naar uit gaat.
En zeker op de zondag.
Je gaat niet naar de kerk alleen om contact met God.
Maar om tezamen God de lof en eer toe brengen, als bemoediging voor alle gemeenteleden.
Een gemeente bestaat niet uit individuele personen, die allen maar zelf iets doen of laten.
Het is het moderne individuele christelijk denken, 1 uurtje per week, de rest vul je zelf in.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor naamloos » 03 jul 2017 16:12

Chaya schreef:Eén dag is in Uw Huis mij meer, dan 1000 waar ik u ontbeer.
Ja, in het O.T. woonde God in de tabernakel en later de tempel.
In het N.T. woont Hij in ons hart, daar zijn we zelf de tabernakel. Het huis wat met levende stenen gebouwd is.
Dus???
Chaya schreef:Het is maar net waar je verlangen naar uit gaat.
O, ik ga meestal graag naar de samenkomsten hoor. Maar 2x per dag vind ik wat teveel van het goede.
Chaya schreef:En zeker op de zondag.
Je gaat niet naar de kerk alleen om contact met God.
Maar om tezamen God de lof en eer toe brengen, als bemoediging voor alle gemeenteleden.
Ja, en? Als je elkaar smorgens bemoedigd hebt, moet dan dan een paar uur later weer?
En voor een praise en worship-dienst wil ik nog wel een keer extra komen, geen probleem.
Chaya schreef:Een gemeente bestaat niet uit individuele personen, die allen maar zelf iets doen of laten.
Het is het moderne individuele christelijk denken, 1 uurtje per week, de rest vul je zelf in.
Omdat bij ons 1x de gewoonte is?
Raar hoor, als in een bepaalde kerk 3x de gewoonte is kunnen ze jou op heun beurt hetzelfde verwijten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor naamloos » 03 jul 2017 16:29

Chaya schreef:Maar om tezamen God de lof en eer toe brengen, als bemoediging voor alle gemeenteleden.
Een gemeente bestaat niet uit individuele personen, die allen maar zelf iets doen of laten.
Het is het moderne individuele christelijk denken, 1 uurtje per week, de rest vul je zelf in.
Als ik me goed herinner zei jij eerder dat je er niet zo voor was om gezamelijk koffie te drinken na de dienst.
Hoe zie jij die bemoediging van elkaar dan? Gewoon samen individueel luisteren?

En trouwens, onze dienst duurt geen uurtje maar ongeveer 2 tot 2.5 uur, incl. koffie.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2017 13:59

naamloos schreef:Als ik me goed herinner zei jij eerder dat je er niet zo voor was om gezamelijk koffie te drinken na de dienst.
Hoe zie jij die bemoediging van elkaar dan? Gewoon samen individueel luisteren?

In onze kerk wordt nooit na de dienst gezamenlijk koffie gedronken, alleen na een bijzondere dienst (doop of belijdenis)
De bemoediging zit m hierin, dat je met een aantal mensen, waarmee je je verbonden weet, God looft en dankt.
Tevens wordt je onderwezen uit Gods Woord.
Als ik vraag aan gemeenteleden wat ze nu het meest verdrietig vinden, zeggen ze allemaal, zonder uitzondering:
dat we niet meer naar de kerk kunnen.
Ja, ze luisteren mee, die technische mogelijkheid is er, en fijn dat het kan, maar ze missen die verbondenheid.
Vóór de dienst heb je soms een fijn gesprekje, na de dienst ook wel eens.
En als je van de mensen van Open doors hoort dat mensen "jaloers" zijn op ons omdat we in vrijheid naar de kerk kunnen,
en zij kunnen dat niet, dan is dat toch iets om innig dankbaar voor te zijn en dan die mogelijkheid om te gaan, niet te verachten?
naamloos schreef:En trouwens, onze dienst duurt geen uurtje maar ongeveer 2 tot 2.5 uur, incl. koffie.

De duur is minder belangrijk, uurtje was bij wijze van spreken. :wink:
henkie schreef:Het verschil in aantal kerkgangers tussen een morgen- en avonddienst zit grotendeels in de kinderen die s'avonds niet meegaan en de vaders en moeders die dan oppassen, denk ik.

Soms is dat het geval, maar dat is echt niet het grootste verschil w.b. het aantal.
In de rechterflank bestaat dit fenomeen niet of i.i.g. veel minder.
De eerste middagdiensten werden afgeschaft in de linker en evangelische flank.
Sommige kerken hier hebben tijdens de zomerperiode (mei t/m medio sept) alleen een ochtenddienst, omdat er smiddags niemand op kwam dagen.
naamloos schreef:O, ik ga meestal graag naar de samenkomsten hoor. Maar 2x per dag vind ik wat teveel van het goede.

Kun je dat uitleggen, kun je teveel van iets goeds krijgen dan?
naamloos schreef:Volgens mij vallen in de hemel een paar dingen af die in een kerkdienst wel aan de orde zijn.

Het gaat erom, waar je hart naar uit gaat, dat bedoelde ik te zeggen. In de kerk wordt je niet afgeleid van hetgeen waar het om gaat.
De zondag (zo je wilt de sabbath) is door de Heere Zelf apart gezet, van de rest van de dagen.
We mogen 6 dagen voor onszelf hebben, daarin kun je alles doen, is Hij het dan niet waard om er 1 dag in zijn geheel aan te wijden, niet alleen met kerkdienst, maar met bijbellezing, zingen, meditatie, een goed (theologisch) boek lezen?
Niet op een wettische manier! Maar uit verlangen om Hem te dienen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor mona » 04 jul 2017 14:35

Chaya schreef:Het gaat erom, waar je hart naar uit gaat, dat bedoelde ik te zeggen. In de kerk wordt je niet afgeleid van hetgeen waar het om gaat.
De zondag (zo je wilt de sabbath) is door de Heere Zelf apart gezet, van de rest van de dagen.
We mogen 6 dagen voor onszelf hebben, daarin kun je alles doen, is Hij het dan niet waard om er 1 dag in zijn geheel aan te wijden, niet alleen met kerkdienst, maar met bijbellezing, zingen, meditatie, een goed (theologisch) boek lezen?
Niet op een wettische manier! Maar uit verlangen om Hem te dienen.


Die zes dagen zijn ook voor de Heere! Alle dagen zijn voor de Heere. Maar het is goed om 1 dag apart te hebben, samen te komen en te rusten/ontspannen.
Ook bij ons zijn er in de avonddienst maar 25 tot 30.
Altijd dezelfde mensen.
Ook die mensen die je door de week ziet bij aktiviteiten zoals bijbelstudie, gemeenteavond enz.
Alleen met de jaarlijkse rommelmarkt en de BBQ zie je wat andere mensen die zich inzetten....
Ja, waar gaat je hart naar uit!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten