De middag/avond kerkdienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2017 14:10

Chaya schreef:Lees nu eens goed wat iemand schrijft en trek het niet meteen in het zwart/witte.
Dat zeg ik nl. helemaal niet, ik vroeg het me af.

als ik jouw zin lees lees ik nog steeds dat jij suggereert dat het signaal van de ouders de kinderen van de kerk heeft afgedreven.
Chaya schreef:Er haken kinderen, op latere leeftijd, om 1000 redenen af, echt niet altijd door de schuld van de ouders. Of je moet het wel heel koud en liefdeloos gedaan hebben.

Ik zeg niet dat het de schuld van de ouders is, maar dat (volgens mijn zwagers) de cultuur een cultuur van "niks mogen" was.
Daarmee geef je als ouders (net als jouw al eerder opgevoerde zwager en schoonzus) een verkeerd signaal af.
En natuurlijk zullen er meerdere redenen meespelen, maar dit wordt door henzelf als belangrijkste reden opgevoerd.
Chaya schreef:Iedereen zoekt kennelijk voor zichzelf een legitieme reden. En dan is het makkelijk gezegd dat je wettische opvoeding de schuld is.
Maar als je volwassen bent geworden, kun je het zelf invullen. Dus wat is dan nog de werkelijke oorzaak?
Als je van deze stelling uitgaat: als je gaat geloven moet je heel veel en mag je nog maar weinig, tja, dan wordt het een last ipv een lust.

Dat klopt, maar dan geldt nog steeds dat je "gezond verstand" (volgens Einstein het pakket vooroordelen wat je rond je 18e verjaardag hebt opgebouwd) erg beïnvloed is in je jeugd.
En dat geldt voor jouzelf ook (getuige de manier waarop je het vooral voor de rechterkant van het spectrum op blijft nemen) en helaas ook voor mijzelf (waardoor ik iedere keer toch de niet-christen meen te moeten verdedigen).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2017 14:16

Chaya schreef:Ik oriënteer me op een andere manier dan jij denk ik. Ik zou in preekbeurten kijken welke dominee er waar preekt.
En ik beperk me tot de rechterflank, dus dan valt er al e.e.a. af.

Voor mij vallen er ook wel kerken af (ook wij trekken makkelijker naar rechts dan naar links), maar juist de meest rechtse kerken (in ons dorp, dit is geen veralgemenisering) waren bepaald geen warm bad voor geïnteresseerden, en aangezien voor mij de kerkgemeenschap zelf zeker zo belangrijk is als de predikant (die vaak toch over een paar jaar vervangen wordt) hebben we het daar niet kunnen vinden.
Bovendien versta ik "de tale Kanaäns" niet...

Sowieso, mijn vrouw komt uit de meest rechtse hoek die denkbaar is, en ik heb helemaal geen achtergrond op dit gebied, dat levert sowieso al een spanningsveld op.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor elburger » 12 jul 2017 19:50

Ik vind dat het wel verschil maakt of je "links" of "rechts" kerkelijk georiënteerd bent.
Maar "rechts" georiënteerd zie ik toch vaker ook 's morgens in de kerk verschijnen als "links" georiënteerd.
Maar waar het volgens mij om gaat is de beleving.
Menigeen denkt dat stappen tot 05.00 AM prima is en dan kan men wel naar de avonddienst.
Zij die naar de morgendienst gaan heb ik weinig tot 05.00AM buiten op straat gezien.
Die zitten netjes in de morgendienst.
Ook wat betreft de opvoeding zit er een wezenlijk verschil tussen hen die 's morgens en zij die de avonddienst bezoeken.
Maar feit blijft, m.i. dat de ontkerkelijking hard terug loopt aan de "rechter"zijde.

Nu ben ik wel eens benieuwd hoe mijn mede forum genoten hier op reageren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Teus » 12 jul 2017 20:30

Chaya schreef:Wat zou je dan moeten doen in de hemel? Daar komt nooit een einde aan.

Echt jammer, deze vergelijking.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor hans0166 » 13 jul 2017 06:25

elburger schreef:Maar feit blijft, m.i. dat de ontkerkelijking hard terug loopt aan de "rechter"zijde.

Nu ben ik wel eens benieuwd hoe mijn mede forum genoten hier op reageren.


bedoel je eigenlijk te zeggen dat de ontkerkelijking oploopt?... teruglopen van ontkerkelijking zou namelijk goed zijn :)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 13 jul 2017 08:00

elburger schreef:Ik vind dat het wel verschil maakt of je "links" of "rechts" kerkelijk georiënteerd bent.
Maar "rechts" georiënteerd zie ik toch vaker ook 's morgens in de kerk verschijnen als "links" georiënteerd.
Maar waar het volgens mij om gaat is de beleving.
Menigeen denkt dat stappen tot 05.00 AM prima is en dan kan men wel naar de avonddienst.
Zij die naar de morgendienst gaan heb ik weinig tot 05.00AM buiten op straat gezien.
Die zitten netjes in de morgendienst.
Ook wat betreft de opvoeding zit er een wezenlijk verschil tussen hen die 's morgens en zij die de avonddienst bezoeken.
Maar feit blijft, m.i. dat de ontkerkelijking hard terug loopt aan de "rechter"zijde.

Nu ben ik wel eens benieuwd hoe mijn mede forum genoten hier op reageren.

Nu zie ik mijzelf wel als redelijk rechts georienteerd, en dat klopt ook, want ik mis zelden een ochtenddienst (ziekte van mij of mijn kinderen is volgens mij de enige reden die ik de laatste twee jaar "gebruikt" heb), maar ik kmo regelmatig pas tegen 3.00 (AM) thuis van een feestje op zaterdag. Vreemd genoeg zie ik de mensen waarmee ik die avond het feestje heb gevierd over het algemeen ook netjes binnenkomen in de ochtenddienst.
Op de een of andere manier zie ik zelden mensen WEL 's middags, en NIET 's ochtends, maar wel andersom.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2017 11:35

StillAwake schreef: Vreemd genoeg zie ik de mensen waarmee ik die avond het feestje heb gevierd over het algemeen ook netjes binnenkomen in de ochtenddienst.
Op de een of andere manier zie ik zelden mensen WEL 's middags, en NIET 's ochtends, maar wel andersom.

Ja dat is het gekke. Of misschien ingestampt met de opvoeding door een strenge pa:
s' avonds een vent, s'ochtends dan ook een vent!
Zou de aanvangstijd misschien nog uitmaken?
Ik heb zo eens rondgekeken, maar er zijn kerken die om 08.30 uur al aanvangen en dan moet je best vroeg je bed uit.
Maar er zijn ook kerken die om 11 uur hun ochtenddienst hebben (w.s. moeten zij hun gebouw delen met een andere gemeente, die om 9 of 930 begint) en dan kun je toch nog lekker uitslapen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 13 jul 2017 12:04

Chaya schreef:Ja dat is het gekke. Of misschien ingestampt met de opvoeding door een strenge pa:
s' avonds een vent, s'ochtends dan ook een vent!
Zou de aanvangstijd misschien nog uitmaken?
Ik heb zo eens rondgekeken, maar er zijn kerken die om 08.30 uur al aanvangen en dan moet je best vroeg je bed uit.
Maar er zijn ook kerken die om 11 uur hun ochtenddienst hebben (w.s. moeten zij hun gebouw delen met een andere gemeente, die om 9 of 930 begint) en dan kun je toch nog lekker uitslapen.

Het kan er ook mee te maken hebben dat mensen het gewoon ZELF belangrijk vinden om in de kerk te zitten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2017 14:11

StillAwake schreef:Het kan er ook mee te maken hebben dat mensen het gewoon ZELF belangrijk vinden om in de kerk te zitten...

Maar s'middags vinden ze het ZELF niet belangrijk om in de kerk te zitten?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 13 jul 2017 14:15

Chaya schreef:Maar s'middags vinden ze het ZELF niet belangrijk om in de kerk te zitten?

Waar heb ik gezegd dat ik deze mensen 's middags niet zie?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 13 jul 2017 14:18

StillAwake schreef:Waar heb ik gezegd dat ik deze mensen 's middags niet zie?

Ik zie dat de laatste zin in het bericht waar jij op reageerde niet geheel duidelijk is.
Ik doelde erop dat ik zelden mensen 's middags wel zie waar ik ze 's ochtend niet gezien heb, maar wel andersom.
Dat stond in grote lijnen los van de leden van mijn vriendengroep, waar ik verder in dat bericht op doelde...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2017 14:25

StillAwake schreef:Waar heb ik gezegd dat ik deze mensen 's middags niet zie?

Nee niet, maar je zette ZELF zo nadrukkelijk neer, dat ik het zo interpreteerde.
StillAwake schreef:k zie dat de laatste zin in het bericht waar jij op reageerde niet geheel duidelijk is.
Ik doelde erop dat ik zelden mensen 's middags wel zie waar ik ze 's ochtend niet gezien heb, maar wel andersom.
Dat stond in grote lijnen los van de leden van mijn vriendengroep, waar ik verder in dat bericht op doelde...

O, okay, we praatten even langs elkaar heen dus. :D
In feite kies je er altijd zelf voor om te gaan, of juist niet te gaan...toch? :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 13 jul 2017 14:52

Chaya schreef:O, okay, we praatten even langs elkaar heen dus. :D
In feite kies je er altijd zelf voor om te gaan, of juist niet te gaan...toch? :wink:

Eens, maar jij weet dat zelf aan een strenge opvoeding: Pa had er volgens jou ingestampt dat als je 's avonds een vent bent je dat 's ochtends ook dient te zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2017 15:09

StillAwake schreef:Eens, maar jij weet dat zelf aan een strenge opvoeding: Pa had er volgens jou ingestampt dat als je 's avonds een vent bent je dat 's ochtends ook dient te zijn...

Uhh, deze zin loopt niet helemaal :-k
Ik bedoelde alleen maar dat het een veelgehoorde regel was, bekend bij de oudere - voornamelijk mannen - die christelijk opgevoed werden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 13 jul 2017 15:42

Chaya schreef:Uhh, deze zin loopt niet helemaal :-k
Ik bedoelde alleen maar dat het een veelgehoorde regel was, bekend bij de oudere - voornamelijk mannen - die christelijk opgevoed werden.

Mijn zinnen lopen altijd, en anders passen ze de taal maar aan ;-).
Zonder gekheid, volgens mij loopt hij wel, maar ik ben geen neerlandicus.
Ik ken de regel ook wel, maar denk dat hij voor beide geslachten zou moeten gelden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten