De middag/avond kerkdienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor MoesTuin » 21 aug 2017 11:23

ds C Blenk, schrijft een indringend stuk.... emeritus predikant op leefdtijd, maar de huidige tijd ook willen en kunnen doorzien.
de middag / avonddienst, maar er is veel meer.....



http://dewaarheidsvriend.nl/blog/roepin ... eze-mensen

citaat ds C Blenk:

‘Wij ademden op, toen we elf jaar geleden in Lienden de biblebelt leerden kennen. Jullie hebben het nog, dachten we. Tegelijk trok en trekt de stad. Mijn vrouw wilde graag weer naar Den Haag, waar ze is opgegroeid. In de stad ervaar je aan den lijve de urgentie die bij het Evangelie hoort. Als ik in Amsterdam op de preekstoel stond, voer er een gevoel in mij dat ik normaal niet heb: nu zitten ze er nog, het is erop of eronder. In de stad gebeurt het. Dat was in de tijd van Paulus zo en tijdens de Reformatie, en zo is het met de ontkerstening. Waar het front ligt, daar wil ik zijn en redden wat er te redden valt.

‘Ik heb het aantal avondmaalgangers zien verdubbelen en tegelijk het aantal bezoekers van de avonddienst zien halveren − twee trends die loodrecht op elkaar staan. Hier zit een wereld achter. De vraag naar de toe-eigening van het heil is uit beeld geraakt. Het Godsbesef is veranderd: de heilige God werd een God van liefde. Dit zal komen door nadruk op het verbond alsook door evangelische invloeden. Maar wie in de middagdienst ontbreekt, halveert de zondag, halveert de gemeenschap en mist de ruggengraat van het geloof: de leer en de leerdienst. Dat is ernstig. Ik probeer mensen te laten meedenken: is dit een opwekking of juist vervlakking, of allebei?

We zoeken in deze nieuwe fase naar gidsen die we zelf niet in huis hebben. Ik denk aan Miskotte of Bonhoeffer, die de afval al in hun tijd zagen gebeuren. Ik kan een heel eind met hen meekomen, al moet je je theologisch niet aan hen uitleveren. Ik wil graag gereformeerd blijven. Als Bonhoeffer schrijft dat de Bijbel ‘verwijst naar Gods onmacht en lijden; alleen de lijdende God kan helpen’, vind ik dat historisch ontroerend – de bommen vielen op zijn Berlijn. Maar theologisch niet – het is patripassianisme, dat al in de Oudheid is afgewezen. Bij Miskotte heb ik theologisch ook vragen, maar hij zag de afval eerder dan wij. Al voor de oorlog preekte hij over: ‘Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet ophoude.’

Vooral in Amsterdam heb ik de Kurios-titel in het Nieuwe Testament ontdekt: Jezus is Heer. Hij heeft niet alleen de schuld verzoend maar ook de macht van de zonde gebroken. Toen ik daar eens over preekte, raakte dat een verslaafde jongen. Dit had hij nodig: een Kurios die de macht van de zonde verbreekt. Het is niets nieuws – je leest het ook in de Heidelbergse Catechismus.’


Ds C Blenk, in de topic "internet kerk diensten beluisteren" is de dienst van gisteren Zondag 20 Augustus te beluisteren vanuit de Noorderkerk in Amsterdam, Ds C Blenk.
Heel rustig en eenvoudig en hedendaagse taal legt hij de Blijde Boodschap uit in onze hoofdstad Amsterdam
Ds Blenk, eind zeventig jaar, met de tijd meegaand, maar het Ware Woord van God klinkt in alle eenvoud.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2017 12:09

Jostijn schreef:Dat er een morgen- en avondoffer was is toch gewoon waar.
Dat jij vind dat je dan ook moet doorredeneren is jouw persoonlijke mening.

Ik vind het prima dat Gods spreken op zondag centraal staat.
Maar in veel kerken is dat al niet meer zo.
Preken worden korter en de mens komt meer in het middelpunt.

Het is goed dat er twee diensten zijn, ontspanning daar is tijd voor op zaterdag.
Alleen door de ontwikkelingen dat mensen/christenen minder tijd hebben en meer tijd voor ontspanning willen komt iets als de tweede dienst onder druk te staan. De preken moeten al korter omdat men meent dat aandachtspanne maar beperkt is, en dan moet ook nog de tweede dienst afgeschaft worden.....hm...

In de tijd van de Reformatie had men vaker kerk ja, bij Calvijn elke dag en op meer plaatsen.
Waren zeker niet altijd lange diensten.

Neem mijn leven, laat het, Heer,
toegewijd zijn aan uw eer.
Maak mijn uren en mijn tijd
tot uw lof en dienst bereid.


Zingen sommigen, dan kan die tweede dienst toch ook wel, dan is dat niet zwaar maar een lust... samen bidden, zingen en naar Gods woord luisteren.


Ik denk dat de kerken ook wel eens teveel de woordverkondiging / schriftuitleg centraal hebben gezet waardoor er minder aandacht is voor gemeenschap. Zaterdag was ik de hele dag bezig met allerlei klussen dus dat je ontspanning ook kan doen op zaterdag kan kloppen, maar gaat niet altijd op. De zondag is ook een dag om uit te rusten. Wat de aandachtsspanne betreft, dat is onderzocht en blijkt gewoon zo te zijn. Ook omdat we tegenwoordig veel meer een beeldcultuur dan een woordcultuur hebben. Daardoor kunnen mensen niet zo heel lang meer luisteren. Daar rekening mee houden lijkt me dan niet zo vreemd. Je leest in de Bijbel nergens dat er 2x op een zondag uitgebreid werd gepreekt. Wel dat men alles deelde, samen at en badm het brood brak bij elkaar thuis. Ik zou dan ook eerder de middagdienst vervangen door iets waarbij je meer praktisch de eenheid zoekt. Samen eten, bidden en delen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Jesaja40 » 21 aug 2017 18:26

Marnix schreef:
De zondag is ook een dag om uit te rusten. Wat de aandachtsspanne betreft, dat is onderzocht en blijkt gewoon zo te zijn. Ook omdat we tegenwoordig veel meer een beeldcultuur dan een woordcultuur hebben. Daardoor kunnen mensen niet zo heel lang meer luisteren. Daar rekening mee houden lijkt me dan niet zo vreemd.


Het is ook de gave van een spreker om beeldend te kunnen spreken. Deze neemt de hoorders mee in het verhaal en dan verslapt de aandacht niet. Zo was het van ouds in de synagoge en het was heel gebruikelijk om heel gezellig de maaltijd te gebruiken en gesprekken te voeren met elkaar. Heel Israël was immers directe familie van elkaar. Een ideaalbeeld, dat moet ik toegeven. Maar wat is er mis mee om na de dienst bij elkaar te komen in een ontspannen sfeer? Dat biedt ook ruimte aan hen die nog even met elkaar in gesprek willen over wat zij gehoord hebben in de bijeenkomst. Genieten van een dag rust in de week behoort ook tot de scheppingsorde.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten