Luchtje of kwade reuk?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 25 mei 2017 16:31

Bambi schreef:@gravo
Ik heb hier al eerder verteld dat ik in mijn nabije omgeving iemand heb, die dankzij al die artikelen en sites, die tegen de Bijbel ingingen, nu alleen nog maar gelooft dat er wel een God bestaat, maar niet zoals in de bijbel staat, maar dat die God in onszelf zit, een deel van onszelf is
Toendertijd heb ik vele van die onzin gelezen, om hem te proberen op andere gedachten te brengen, maar het heeft geen zin
Want mensen die alles weggooien, waar het geloof om draait en alles klakkeloos aannemen wat anderen schrijven, wat tegen God en de Bijbel ingaat en mij als naïef bestempelen dat ik de Bijbel klakkeloos aanneem, als zijnde waarheid, die zijn zelf doof en blind
Ik heb toendertijd al die onzin dus al gelezen en werd er misselijk van, dat mensen die onzin nog maar durven opschrijven
Zo word ik er ook misselijk van als ik overal, zelfs op christelijke sites lees, dat de wereld miljarden jaar bestaat. En dan moet ik die onzin gaan lezen, om meer verstand te hebben over waar ik over praat?
Ik heb alleen de Bijbel maar nodig, om te weten waar ik over praat
En had alleen het interview wat ik als 2e linkte maar nodig om te weten waar die man in gelooft en dan hoef ik niet te weten, waar hij die onzin vandaan heeft


Je gebruikt nu 5 keer het woord onzin. Dat krijg je als je generaliseert, omdat je eigenlijk niet precies weet waar je het over hebt. Dan is alles gewoon: onzin. Klaar.
Ik begrijp best dat je je veilig voelt bij je eigen overtuiging. Ik vraag ook niet om je overtuiging op te geven. ik wijs alleen maar op het gevaar dat je dit niet kunt volhouden. Heel lang kun je moedig de oren dichtstoppen en alle kennis en verschuivingen aan je voorbij laten gaan, maar op een dag zul je merken dat die veranderingen (ja, ook de veranderingen op het kerkelijk erf en in de inhoud van het christelijk geloof) zelfs dichtbij, in je eigen omgeving plaatsvinden. Je wist er niks van en je kunt er op zo'n moment dan ook niet meer mee omgaan. Voor iedereen om je heen zijn die veranderingen vrij logisch, maar voor jou is het dan een schok. Als reactie ga je grote woorden gebruiken en iedereen voor vals en ketter uitmaken.

Maar iedereen zal zijn schouders er over ophalen. En dan komt de verbittering. Je staat alleen. Je begrijpt het niet meer en anderen begrijpen jou niet meer. De mensen die jou in dit strakke keurslijf hebben gedwongen zijn ook in geen velden of wegen meer te bekennen.
Voor dit rampenscenario wil ik je waarschuwen en beschermen. En wees niet bang, het christelijke geloof zal altijd levend en krachtig blijven. In de kern van de zaak staat God daar borg voor. Maar de vormen en interpretaties zullen met de tijd steeds anders zijn. Daarom van harte gemeend nog eens het advies: hou een beetje in de gaten wat er om je heen gebeurt. En laat je geloof daar sterker en overtuigender door worden.

Groet,
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor pindas83 » 25 mei 2017 16:33

Johan100 schreef:Deze begrijp ik dan weer niet.


Viel mij ook al op. Dat is de 'vreemde eend in de bijt' denk ik.

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 25 mei 2017 17:06

gravo schreef:Je gebruikt nu 5 keer het woord onzin. Dat krijg je als je generaliseert, omdat je eigenlijk niet precies weet waar je het over hebt. Dan is alles gewoon: onzin. Klaar.
Ik begrijp best dat je je veilig voelt bij je eigen overtuiging. Ik vraag ook niet om je overtuiging op te geven. ik wijs alleen maar op het gevaar dat je dit niet kunt volhouden. Heel lang kun je moedig de oren dichtstoppen en alle kennis en verschuivingen aan je voorbij laten gaan, maar op een dag zul je merken dat die veranderingen (ja, ook de veranderingen op het kerkelijk erf en in de inhoud van het christelijk geloof) zelfs dichtbij, in je eigen omgeving plaatsvinden. Je wist er niks van en je kunt er op zo'n moment dan ook niet meer mee omgaan. Voor iedereen om je heen zijn die veranderingen vrij logisch, maar voor jou is het dan een schok. Als reactie ga je grote woorden gebruiken en iedereen voor vals en ketter uitmaken.

Maar iedereen zal zijn schouders er over ophalen. En dan komt de verbittering. Je staat alleen. Je begrijpt het niet meer en anderen begrijpen jou niet meer. De mensen die jou in dit strakke keurslijf hebben gedwongen zijn ook in geen velden of wegen meer te bekennen.
Voor dit rampenscenario wil ik je waarschuwen en beschermen. En wees niet bang, het christelijke geloof zal altijd levend en krachtig blijven. In de kern van de zaak staat God daar borg voor. Maar de vormen en interpretaties zullen met de tijd steeds anders zijn. Daarom van harte gemeend nog eens het advies: hou een beetje in de gaten wat er om je heen gebeurt. En laat je geloof daar sterker en overtuigender door worden.

Groet,
gravo

Klopt, onzin is het
En weet je wat ik gezien heb bij die persoon, die eerst begon in het andere uiterste, nl met prekenboeken lezen, zelfs in de bus en de tv weg willen doen, want dat was slecht enz? Ik heb gezien dat hij de persoonlijke relatie met God miste in zijn geloof en dat bleek ook wel, want later is hij weer omgeturnd de andere kant op door al die onzin te lezen overal. En dat gemis aan die relatie met de levende God Zelf is de bron van alle discussies, afval en ellende en de Bijbel verketteren en de mensen die er stellig in geloven verketteren

En dan komt er vast weer een hatelijke vraag, of ik die dan wel heb en of ik dan wel zeker weet of het dan wel een relatie met God is en dat anderen die iets heel anders geloven ook zeggen dat die een relatie met God hebben en zo kunnen we nog uren doorgaan met die woordspelletjes en mij verketteren. Want ook dat gebeurt en met mij anderen die hetzelfde denken worden verketterd, maar dat zien die ketteraars weer niet.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Speedy » 25 mei 2017 17:13

Bambi schreef:Klopt, onzin is het
En weet je wat ik gezien heb bij die persoon, die eerst begon in het andere uiterste, nl met prekenboeken lezen, zelfs in de bus en de tv weg willen doen, want dat was slecht enz? Ik heb gezien dat hij de persoonlijke relatie met God miste in zijn geloof en dat bleek ook wel, want later is hij weer omgeturnd de andere kant op door al die onzin te lezen overal. En dat gemis aan die relatie met de levende God Zelf is de bron van alle discussies, afval en ellende en de Bijbel verketteren en de mensen die er stellig in geloven verketteren

En dan komt er vast weer een hatelijke vraag, of ik die dan wel heb en of ik dan wel zeker weet of het dan wel een relatie met God is en dat anderen die iets heel anders geloven ook zeggen dat die een relatie met God hebben en zo kunnen we nog uren doorgaan met die woordspelletjes en mij verketteren. Want ook dat gebeurt en met mij anderen die hetzelfde denken worden verketterd, maar dat zien die ketteraars weer niet.


Helemaal mee eens. In mijn omgeving (en ik wist ook niet beter) die met de eerste geschriften van ene Harry Kuitert in aanraking kwam, diep onder denindruk van zo'n geleerdheid. Iedereen weet waar Kuitert staat en zo ook met hun volgelingen, verhard en compleet de Weg kwijt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 25 mei 2017 17:29

Bambi schreef:Klopt, onzin is het
En weet je wat ik gezien heb bij die persoon, die eerst begon in het andere uiterste, nl met prekenboeken lezen, zelfs in de bus en de tv weg willen doen, want dat was slecht enz? Ik heb gezien dat hij de persoonlijke relatie met God miste in zijn geloof en dat bleek ook wel, want later is hij weer omgeturnd de andere kant op door al die onzin te lezen overal. En dat gemis aan die relatie met de levende God Zelf is de bron van alle discussies, afval en ellende en de Bijbel verketteren en de mensen die er stellig in geloven verketteren

En dan komt er vast weer een hatelijke vraag, of ik die dan wel heb en of ik dan wel zeker weet of het dan wel een relatie met God is en dat anderen die iets heel anders geloven ook zeggen dat die een relatie met God hebben en zo kunnen we nog uren doorgaan met die woordspelletjes en mij verketteren. Want ook dat gebeurt en met mij anderen die hetzelfde denken worden verketterd, maar dat zien die ketteraars weer niet.


Doe het zoals jij denkt dat het beste is. Maar keep in contact met andersdenkenden. Niet altijd is een oordeel vanuit je eigen gezichtspunt een terecht oordeel.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 25 mei 2017 18:27

pindas83 schreef:Viel mij ook al op. Dat is de 'vreemde eend in de bijt' denk ik.

Ik begrijp niet waar hij op doelt. Dit is wel een bericht aan de ds waard.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 25 mei 2017 18:30

gravo schreef:Doe het zoals jij denkt dat het beste is. Maar keep in contact met andersdenkenden. Niet altijd is een oordeel vanuit je eigen gezichtspunt een terecht oordeel.

gravo

In Amerika geloven ze steeds meer in de hype dat de aarde plat is, met allemaal artikelen en linken erbij om aan te tonen dat dat zo is. Die lees ik ook niet, want dat is ook onzin, daar ga ik mijn hoofd toch niet mee vermoeien voor niks?
En daar gebruik ik mijn eigen verstand, wat zegt dat als de aarde plat was, we nooit dag en nacht konden hebben en nooit op verschillende tijden. daar hoef ik de Bijbel niet eens op na te slaan, of te lezen welke Bijbelteksten ze daarvoor gebruiken

Ik ga die discussie met die mensen niet eens aan en verdiep me er niet eens in
En dat doe ik ook bij mensen die vertellen dat Jezus, waar ik mee leef, niet bestaan heeft en ook niet bestaat, omdat daar geen bewijs voor is. Als die man met Jezus leefde, in de vorm van de Heilige Geest, kan hij dat nooit als waarheid hebben aangenomen dat Jezus niet bestaan heeft. Waarom moet ik dan dezelfde leugenboeken en artikelen dan lezen? Heb al genoeg aan mijn hoofd en dan ga ik het niet extra belasten met leugens te lezen

Ik ga met alle soorten mensen om, ook op social media en ga die discussies nu net uit de weg daar en kan dan prima met andersdenkenden omgaan. Maar op een forum met mensen die zeggen Christenen te zijn en dan mij verwijten een man te veroordelen die Jezus ontkent? Dat is hetzelfde als iemand die zegt dat mijn vent niet bestaat, waar ik de bruid van ben en mij dan voor ketter en halsstarrig uitmaken, als ik niet wil weten waar die persoon dat vandaan heeft. Sorry, maar mijn verstand mag dan hoogbegaafd zijn, maar werkt simpel met die dingen

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor pindas83 » 25 mei 2017 18:41

Johan100 schreef:Ik begrijp niet waar hij op doelt. Dit is wel een bericht aan de ds waard.


Bel jij hem? Ik moet zo weg :wink:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 25 mei 2017 19:24

pindas83 schreef:Bel jij hem? Ik moet zo weg :wink:

Moet je fietsen? Ga toch fietsen ;) Ik heb zijn nummer niet, de vragenrubriek is ook nog een optie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 25 mei 2017 19:45

Ik heb de vraag als volgt gesteld via de vragenrubriek.

Aan drs. J. Hoekman.

U schreef alweer enkele jaren geleden het volgende in dit antwoord http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20039/dwaalleer

4. Als je veel onderzoekt en bidt om de Heilige Geest of Hij je dit wil openbaren.

Dit antwoord kwam boven via de zoekfunctie naar aanleiding van een gesprek.
We vroegen ons af hoe u punt 4 bedoelde.


(Wordt dus vervolgd).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor mona » 25 mei 2017 21:26

gravo schreef:Je gebruikt nu 5 keer het woord onzin.

gravo schreef:Dat krijg je als je generaliseert, omdat je eigenlijk niet precies weet waar je het over hebt. Dan is alles gewoon: onzin. Klaar.
Ik begrijp best dat je je veilig voelt bij je eigen overtuiging. Ik vraag ook niet om je overtuiging op te geven. ik wijs alleen maar op het gevaar dat je dit niet kunt volhouden. Heel lang kun je moedig de oren dichtstoppen en alle kennis en verschuivingen aan je voorbij laten gaan, maar op een dag zul je merken dat die veranderingen (ja, ook de veranderingen op het kerkelijk erf en in de inhoud van het christelijk geloof) zelfs dichtbij, in je eigen omgeving plaatsvinden. Je wist er niks van en je kunt er op zo'n moment dan ook niet meer mee omgaan. Voor iedereen om je heen zijn die veranderingen vrij logisch, maar voor jou is het dan een schok. Als reactie ga je grote woorden gebruiken en iedereen voor vals en ketter uitmaken.


Gravo, wat Bambi doet is een Bijbels advies opvolgen: Blijf bij de dwaalleraren vandaan!
Dat heeft niets met " je veilig voelen bij je eigen overtuiging" te maken.
Als jij je er wel in wilt verdiepen moet je dat zelf weten, maar ga niet een ander beschuldigen van bekrompenheid en oren dicht stoppen, en de dreiging dat ze alleen komt te staan. Dat vind ik nou onzin!

Als jij een Bijbelse onderbouwing kunt geven om je wel in een dwaalleer te verdiepen, dan hoor ik dat graag van je.
Lees anders 2 Petrus 2 nog even, of anders hier nog een opfrisser:
2 Johannes 1:7
Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist.
Dit is precies van dhr vd Kaaij doet: het loochenen van Christus in het vlees.
Juist omdat Hij als Mens de zonde en vloek gedragen heeft, is de satan overwonnen. Dus ontkenning hier van betekent dan satan vrij spel heeft en er geen redding mogelijk is voor jou en mij!!!
Geen wonder dat deze leer een grote misleider en de antichrist wordt genoemd. Er bij vandaan blijven lijkt met velen malen Bijbelser dan me er in verdiepen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 25 mei 2017 22:30

mona schreef:Gravo... verdiepen.

Tut, tut, tut, wat een grote woorden allemaal. Ik ben het niet met je eens. Niet omdat ik het eens ben met ds. van der Kaaij, maar omdat je doorgaat op de volstrekt ongepaste omgang met mensen. Al die kwalificaties, zoals dwaalleraren, valse profeten en wat al niet komen voort uit een angstvallig christendom dat de aansluiting met de tijd niet heeft weten te maken. Het zal je misschien mee- of tegenvallen, maar zelf ben en blijf ik de klassieke christelijke geloofsleer aanhangen. Ik begrijp dus precies wat je bedoelt. Maar de manier waarop je je standpunt duidelijk maakt tegenover vrijzinnige christenen, zoals ds. van der Kaaij, geeft precies aan waar de schoen wringt. Je kunt en wilt niet meer in gesprek met de tijd en de wereld waarin je leeft. In een volstrekt digitaal gedachtengoed verdeel je alles in goed en fout, God en duivel. je hebt dus nooit begrepen welke impact de moderne tijd heeft op alles en iedereen die er binnen geboren wordt, inclusief op jezelf. Probeer jezelf nu eens te zien als mens onder de mensen, zonder direct zo exclusief vanuit een uitverkoren rol als alwetende christen op een ander neer te kijken. We zitten in hetzelfde schuitje, wij allen voelen aan den lijve hoe ons geloof op de proef wordt gesteld door de ontwikkelingen in deze tijd. Ook de zoektocht van een man als ds. van der Kaaij past in die enorme worsteling. Uit de vurige, fundamentalistische kruistocht die je nu inzet, blijkt ook dat je onder dezelfde angst en spanning leeft als iedereen in deze maatschappij. Als je werkelijk vanuit de liefde en de vrede van Christus zou leven, zou je niet zo in paniek zijn. Uiteraard worden de belangrijkste christelijke normen, waarden en geloofsartikelen tegenwoordig bij het grof vuil gezet. Vertel mij wat. Maar wat moet onze reactie daarop zijn? Veroordeling, minachting, verketteringen? Wat levert dat op? Welke aantrekkingskracht heeft dat op anderen, op jongeren?
Door fundamentalistische consequenties te trekken uit het verschil tussen jouw opvatting en die van andere christenen, toon je aan dat jouw manier van godsdienst beleven aan het einde is gekomen. Je hebt je gewonnen gegeven aan een bang en veroordelend christendom dat niet meer in staat is om even na te denken, voordat tot de aanval wordt overgegaan. Bitterheid, teleurstelling, onmacht, dat zijn de emoties die we met zo'n veroordelende toon communiceren. Sneu, sneuer, sneust. Dat is het terechte oordeel van de buitenwacht.
Omdat we niet meer in staat zijn om ook maar iets positiefs te brengen op plaatsen waar we het zo verschrikkelijk mis zien gaan. We reageren niet meer met liefde op personen die ons verontrusten, maar met ongeremde agressie.
Als wij werkelijk wensen dat het christendom zich weer overtuigend kan aandienen in onze tijd, dan moeten we bijzonder veel kennis hebben van onze omgeving, inclusief alle onwelgevallige opvattingen en denkstromen. Niet om die over te nemen, maar om te weten wat ons te doen staat, wat mensen nodig hebben en welke bijdrage wij daaraan kunnen leveren.

Of het moet zo zijn dat je het al hebt opgegeven, dat je liever kiest voor een stille aftocht, waarbij je de toch al verloren wereld zoekend en tastend achterlaat in de dilemma's van het moderne leven. Op de vlucht, zogezegd. Maar dan verzaak je je roeping.

Al dat gescheld, al die bangmakertjes, al dat schermen met satan en instortende werelden, hellegangen en andere catastrofes, ze zijn aan mij niet besteed. Net zomin als een ander daar ook maar een nacht minder om slaapt.
Zolang ik nog in gesprek kan blijven met andere christenen of niet-christenen is er hoop.
Dwaalleraren. Ach, wie meent te staan zie toe dat hij niet valle.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 25 mei 2017 22:44

Bambi schreef:In Amerika geloven ze steeds meer in de hype dat de aarde plat is, met allemaal artikelen en linken erbij om aan te tonen dat dat zo is. Die lees ik ook niet, want dat is ook onzin, daar ga ik mijn hoofd toch niet mee vermoeien voor niks?

Iets wat onzin is, mag je best onzin noemen.
Maar het vertrekpunt van ds. van der Kaaij (namelijk dat we buiten de Bijbel om eigenlijk nauwelijks aanwijzingen hebben omtrent de historiciteit van Jezus), is geen onzin. Ik deel niet de conclusie die deze dominee daaruit trekt, maar deze zaak is toch echt wat anders dan de genoemde platte-aarde-kletskoek. We moeten niet alles door elkaar gaan husselen. We hebben wel de gave van de onderscheiding van geesten nodig, natuurlijk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor pindas83 » 26 mei 2017 08:29

Doet me denken aan Herman Finkers die sprak over Galilei die ontdekte dat de aarde rond is Rond... als een pannenkoek :lol:

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor mona » 26 mei 2017 10:57

gravo schreef:Tut, tut, tut, wat een grote woorden allemaal............
................ Ik ben het niet met je eens.


Al je tekst ten spijt, je overtuigt me niet.
Dhr vd Kaaij is een 'predikant", dienaar van het Goddelijke Woord. Zolang hij dat welbewust verdraait hoef ik hem geen aai over de bol te geven.
Dat neemt niet weg dat ik van harte hoop dat hij zich van deze dwaling bekeert. En als hij dat doet, is God de Vader daar om hem met open armen te ontvangen!
Zo lief heeft God de wereld gehad!

Met een hartelijke groet van Mona
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten