Luchtje of kwade reuk?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor mona » 24 mei 2017 15:23

Citaat van der Kaai:
"Uiteindelijk gaat het erom dat je ontdekt ‘dat Christus in jezelf bestaat’, vond de predikant. “Het is niet makkelijk om dat te begrijpen, ook voor mezelf niet. Maar volgens mij ben ik uitgekomen in het hart van het christelijke geloof.”

Het hart van het christelijk geloof?
Wat is het hart van het christelijk geloof?
Galaten 1 vers 4
Die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld, overeenkomstig de wil van onze God en Vader.

Oke, dhr vd Kaai is op zijn eigen zoektocht uitgekomen bij een een ander evangelie. De zoektocht zonder de leiding van de Heilige Geest, want hij uit uitgekomen bij het feit dat Jezus niet heeft bestaan.
Ik lees een paar verzen verderop in Galaten het volgende:
Galaten 1:
Geen ander Evangelie
6 Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie,
7 terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien.
8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Ai ai dat is pijnlijk....
Heeft Paulus dat wel in liefde gezegd?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 24 mei 2017 16:22

mona schreef:
Ai ai dat is pijnlijk....
Heeft Paulus dat wel in liefde gezegd?

Ja hoor, misschien vinden anderen het dat je het te letterlijk leest, ( :mrgreen: )maar het is nu eenmaal: wie niet voor Jezus is, die is tegen Hem, met de gevolgen van dien

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 24 mei 2017 16:51

mona schreef:
Ai ai dat is pijnlijk....
Heeft Paulus dat wel in liefde gezegd?

Ja dat geloof ik wel. Deze woorden zijn geïnspireerd door God en God waarschuwt hier uit liefde. De liefde zoekt zichzelf niet en zoekt geen sensatie, maar verzwijgt niet de waarheid. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd wat zijn of haar intentie is om op deze predikant te reageren.
Maar ik begrijp Gravo ook wel een beetje en lekkerbek ook. Laten we in de gaten houden dat we dingen in liefde en bewogenheid bespreken en niet dat het een persoonlijke 'steniging' wordt van die of gene. Maar we mogen de waarheid ook niet verzwijgen, want dat is ook geen liefde. Zoals Marnix al zei heb je hier een beetje te maken met een bepaald spanningsveld. Paulus kende ook die innerlijke strijdt vast wel tussen zomaar lichtvaardig iets roepen en oordelen versus iets zeggen uit liefde tot de Waarheid en de medemens gedreven door de Geest rechtvaardige dingen sprekende.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 24 mei 2017 17:19

Lees meneer zijn eerste interview maar eens
Een citaat eruit
k kwam tot de ontdekking dat alle elementen uit het verhaal van Jezus voorkomen in de oude mythe van Osiris uit Egypte. Daar vind je de blauwdruk van wat later het christelijke evangelieverhaal werd."

Hoe zien we deze mythe volgens u terug in het christendom?

"De kern van de mythe van Osiris is de stervende godheid die weer opstaat uit de dood. Kern is ook de godheid die mens werd en geboren is zonder tussenkomst van een man. Overigens ben ik van mening dat die mythe van de stervende en opstaande terug gaat op een nóg veel ouder archetype: de zon gaat onder en komt elke ochtend weer op. Dat wordt in veel religies, ook in het oude Egypte, gezien als God die naar de onderwereld gaat en daar 's morgens weer uit oprijst."

"De lijn is dat alle volken nationale versies maakten van deze oermythe. Ik onderschrijf de theorie dat in Alexandrië, ooit een belangrijke havenstad, de joodse versie van die oude mythe is ontstaan. Uiteindelijk is het christendom meegenomen door Alexandrijnse joden die moesten vluchten. Zo kwam het bij de apostel Paulus in de havenplaats Tarsis terecht. Paulus heeft zijn brieven eerder geschreven dan de evangeliën zijn ontstaan. Bij hem komt de historische Jezus nooit voor. Lees maar na. Jezus is bij hem een mythologische figuur."


Als je dan de duvel nog niet hoort lispelen in zijn woorden, dan weet ik het niet meer

Dit is dat hele interview

https://www.trouw.nl/home/-jezus-heeft- ... ~a47cda6a/

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor mona » 24 mei 2017 17:40

Mijn vraag of Paulus dit wel in liefde heeft gezegd was uiteraard met enig cynisme gesteld!
Ik vind zeker dat we moeten waarschuwen met liefde, ook bij deze dominee. Maar Paulus zegt radicaal dat zo iemand vervloekt is. Dat vind ik best pittig, maar blijkbaar is het zo ernstig!!
Laatst gewijzigd door mona op 24 mei 2017 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 24 mei 2017 17:42

mona schreef:Mijn vraag of Paulus dit wel in liefde heeft gezegd was uiteraard met enig cynisme gesteld! Ik had daar beter een :mrgreen: kunnen plaatsen!


Dat begreep ik heel goed hoor, mona!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 24 mei 2017 17:44

Bambi schreef:Lees meneer zijn eerste interview maar eens
Een citaat eruit: Paulus heeft zijn brieven eerder geschreven dan de evangeliën zijn ontstaan. Bij hem komt de historische Jezus nooit voor. Lees maar na. Jezus is bij hem een mythologische figuur.


Als je dan de duvel nog niet hoort lispelen in zijn woorden, dan weet ik het niet meer

Dit is dat hele interview

https://www.trouw.nl/home/-jezus-heeft- ... ~a47cda6a/



Jezus is bij Paulus een mythologisch figuur volgens deze man. Paulus zegt in 1 Kor. 2 vers 1 En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis Gods.
en vers 2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Het is een regelrechte dwaalleer dus van deze man.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 24 mei 2017 18:11

Johan100 schreef:Jezus is bij Paulus een mythologisch figuur volgens deze man. Paulus zegt in 1 Kor. 2 vers 1 En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis Gods.
en vers 2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Het is een regelrechte dwaalleer dus van deze man.

Ik vraag me af hoe hij Handelingen 22 verklaart

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 24 mei 2017 18:45

Zullen we na al dat gegil over hel en duvel weer even proberen af te koelen en eens een nuchter uitstapje maken?

Ik stel voor om even kennis te nemen van deze Wiki-pagina.
Hier vinden we de kale feiten over wat er historisch gezien bekend is van Jezus en welke opvattingen er in de loop van de tijd allemaal geweest zijn. Je ziet direct waar van der Kaaij zijn visie op baseert. Heel verhelderend.
Ook kun je begrijpen waarom ik alles overziende het niet zo eens ben met de visie van deze predikant.
Deze methode van reageren lijkt me verre te verkiezen boven makkelijke wegwerpgebaren in de richting van christenen met een andere opvatting. Want ik ben persoonlijk, met het oog op mijn eigen zielenheil, niet zo'n durfal, dat ik andere mensen onverschillig en ongevoelig met hel of duivel associeer.

Gratis advies van de u altijd dienende

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 24 mei 2017 18:49

Bambi schreef:Ik vraag me af hoe hij Handelingen 22 verklaart

Ik heb geen idee! Waarom benoem je specifiek Handelingen 22?

Johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 24 mei 2017 19:45

Johan100 schreef:Ik heb geen idee! Waarom benoem je specifiek Handelingen 22?

Johan

Omdat die meneer zeg dat Paulus het hele Jezus verhaal uit een mythe heeft gehaald en Hem nog nooit ontmoet heeft enzo
Terwijl Paulus in Handelingen 22 toch wel vertelt dat hij Jezus zelf in een stem uit de hemel en een verblindend licht ontmoet heeft

Bambi

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 24 mei 2017 19:55

gravo schreef:Zullen we na al dat gegil over hel en duvel weer even proberen af te koelen en eens een nuchter uitstapje maken?

Ik stel voor om even kennis te nemen van deze Wiki-pagina.
Hier vinden we de kale feiten over wat er historisch gezien bekend is van Jezus en welke opvattingen er in de loop van de tijd allemaal geweest zijn. Je ziet direct waar van der Kaaij zijn visie op baseert. Heel verhelderend.
Ook kun je begrijpen waarom ik alles overziende het niet zo eens ben met de visie van deze predikant.
Deze methode van reageren lijkt me verre te verkiezen boven makkelijke wegwerpgebaren in de richting van christenen met een andere opvatting. Want ik ben persoonlijk, met het oog op mijn eigen zielenheil, niet zo'n durfal, dat ik andere mensen onverschillig en ongevoelig met hel of duivel associeer.

Gratis advies van de u altijd dienende

gravo

Ik hoef die verhelderende verlichting over de historische Jezus niet te lezen
En als je de Bijbel leest dan weet je dat zelfs Jezus Zelf heeft gewaarschuwd voor deze verlichte zielen, die je op een dwaalpad willen brengen.
En als die man daar mee doorgaat met deze verlichte theorie, dan komt hij wel degelijk in de hel, ook dat staat in de Bijbel. Das niet zo moeilijk. Het hele evangelie draait om Jezus, die als God afdaalde in een mensenlichaam en rondwandelde op aarde en voor onze zonden aan het kruis hing. En des temeer je met Jezus wandelt, des temeer je de duvel overal in gaat herkennen en nee, dat willen de mensen die de leer van de menselijke liefde volgen en dat zalvende als DE LIEFDE van God zien, niet horen.
En aangezien ik hier op een discussie forum zit en daar je je mening mag geven, geef ik die
In het dagelijkse leven doe ik dat bijna nooit, want ik weet uit ervaring dat mensen, die de Bijbel steeds minder als Woord van God zien, daar ook totaal niet voor open staan en dat die dan weer met linken komen van leugens over de Bijbel en God en zelfs denken dat ze mij moeten overhalen die leugens ook te geloven en ik wil me daar ook niet mee vergiftigen

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor MoesTuin » 24 mei 2017 19:58

Chaya schreef:Zouden jullie het aandurven om hem een keer te beluisteren wat hij te zeggen heeft, of zeg je: nou, laat maar?

Is mij te ver weg :wink:
Een tegenvraag. Met welk doel open je dit topic Chaya?
Ik denk dat het juist niet de bedoeling is om over deze man te praten (ligt dicht bij praten over iemand die zich niet kan verweren wat niet juist is)
In die zin voldoet je topic naam (die ik nog steeds probeer te verklaren wat je ermee bedoeld) als je enkel over deze man wilt praten dan maak je van het luchtje zeer zeker een kwade reuk.
De Heere Jezus is daar duidelijk over, nog is het genade tijd, ook voor jou, ook voor deze man...... wijs hem hierop.
Als je dit niet doet en enkel zonder zijn medeweten een topic opent.......... kwade reuk. daar zit een luchtje aan.
Het is juist de bedoeling om met deze man te praten, hem te wijzen op Christus.
Overigens snap ik niet goed dat op refoweb dit toegestaan wordt.
Er is wel meer een dominee onder de loep genomen en toen werd het verwijderd....
Het voelt niet goed dit (en ik ben het zeer zeker niet eens met betreffende man, maar het nog meer er mee niet eens dat er dan een topic overkomt en dan rijst mij de vraag.. Waarom?)


gravo schreef:Waarom moeten wij ons persé zo buitengewoon vijandig opstellen tegen deze herder en leraar? Waarom zo nodig medestanders gezocht voor het neersabelen van deze man? Zet het eens op een rij: een hele leugen, regelrechte dwaalleer, misleiding, laat die man wat anders gaan doen, luchtje, kwade reuk, triest. Het zal je maar gezegd worden.


gravo schreef:Dit soort angstig vingerwijzen kan nooit uit een gezond christelijk geloofsleven voortkomen. Veel te krampachtig, veel te bevreesd en veel te onvriendelijk. Dan heeft men de vrede en de rust in eigen hart nog niet gevonden.


Geheel eens met Gravo, vanuit een oprecht liefdevol hart in Christus en het besef van de kleinheid van de mens en de onverdiende genade, maar toch ontvangen uit de onmetelijke Liefde van Christus. De Heere Jezus zoekt iedereen op , we dwalen en dwaalden allemaal als schapen die geen Herder hebben, maar de Heere heeft al onze ongehoorzaamheid op Hem gelegd. Hij droeg de straf voor al onze ongehoorzaamheid en enkel in Geloof in Hem mogen wij leven uit genade onverdiend alleen. Want zo Lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft tot redding van velen.

lekkerbek schreef: We moeten niet persoonlijk worden op een forum, maar t bv over predikanten in t algemeen hebben die niet meer in de Heere Jezus geloven.
We kunnen heel goed over anderen praten, dan hoeven we niet over onszelf na te denken.
Soms dan kan alles mij zo benauwen, als ik dit lees dan denk ik: wat zou de Heere hier nu van vinden? Ongetwijfeld zal iedereen dit anders in gaan vullen. Ik denk dat Hij zal zeggen: maar gij, strijdt gij om in te gaan! Laten we elkaar maar aansporen en voor elkaar maar ook voor die predikant bidden. Ik heb veel geleerd van een vroegere evangelische vriendin, als ik negatief over iemand praatte dan zei ze: je kunt beter iemand zegenen dan iemand vervloeken.


Amen.....recht uit het hart gesproken Lekkerbek en die komt binnen...Dank U Heer!
En de Heilige Geest van God waait....wars van muren, dwars door muren....nog is het Genadetijd!
Aan de zegen des Heeren is veel gelegen......de Kracht van Zijn Liefde....doorbreekt veel... ook harten...de kracht van het gebed ook zeer zeker.....laten we bidden allen voor deze man, niet praten over, maar bidden voor!

mona schreef:
Ai ai dat is pijnlijk....
Heeft Paulus dat wel in liefde gezegd?


Zeker wel, want liefde, ware Liefde overwint alles! Alles....

De liefde is geduldig en vriendelijk; de liefde is niet afgunstig, zij praalt niet, zij verbeeldt zich niets. Zij gedraagt zich niet onfatsoenlijk, zij zoekt zichzelf niet, zij laat zich niet kwaad maken en rekent het kwade niet aan. Zij verheugt zich niet over onrecht, maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verduurt zij. De liefde vergaat nooit. . . Deze drie dingen blijven altijd bestaan: geloof, hoop en liefde; maar de liefde is het voornaamste.

Chaya schreef:” Uiteindelijk gaat het erom dat je ontdekt ‘dat Christus in jezelf bestaat’, vond de predikant. “Het is niet makkelijk om dat te begrijpen, ook voor mezelf niet. Maar volgens mij ben ik uitgekomen in het hart van het christelijke geloof.”


Toch staat dit wel in de bijbel en toch zou de betreffende man het bestaan van Christus eigenlijk niet meer kunnen ontkennen

"Ikzelf leef niet meer, Christus leeft in mij. Mijn sterfelijk leven is een leven in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zichzelf heeft overgeleverd voor mij." (Galaten)
Amen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 24 mei 2017 20:06

@moestuin
Deze meneer heeft interviews aan de krant gegeven en deze meneer heeft een zeer kwalijk boek geschreven en staat die onzin ook op de preekstoel te verkondigen
Deze meneer zelf zal echt niet van mening willen veranderen
Dus is het zaak anderen te waarschuwen tegen deze meneer, voordat ze zich mee laten trekken de verkeerde kant op en door hem beïnvloed worden

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor MoesTuin » 24 mei 2017 20:55

Bambi schreef:@moestuin
Deze meneer heeft interviews aan de krant gegeven en deze meneer heeft een zeer kwalijk boek geschreven en staat die onzin ook op de preekstoel te verkondigen
Deze meneer zelf zal echt niet van mening willen veranderen
Dus is het zaak anderen te waarschuwen tegen deze meneer, voordat ze zich mee laten trekken de verkeerde kant op en door hem beïnvloed worden

Zit de doelgroep van deze meneer op dit forum?
Is deze meneer zelf op dit forum?
Dan is het weer anders......
(Dacht eerst aan de rokende vlieswiek wat hier eens was toen ik de topic titel las, maar dat is toch niet aan de orde.)
Waarschuw in het algemeen zou ik zeggen.
Gelooft in den Heere Jezus en dan enkel alleen dan zult u / jij Eeuwig Leven.
Ook andere richtingen in kerkelijk nederland wordt dit niet voluit verkondigd.
Ook tegen waarschuwen maar gelijk dan?
Er zijn wel meer luchtjes en kwade reuken denk ik dan.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten