Luchtje of kwade reuk?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 24 mei 2017 21:16

MoesTuin schreef:Zit de doelgroep van deze meneer op dit forum?
Is deze meneer zelf op dit forum?
Dan is het weer anders......
(Dacht eerst aan de rokende vlieswiek wat hier eens was toen ik de topic titel las, maar dat is toch niet aan de orde.)
Waarschuw in het algemeen zou ik zeggen.
Gelooft in den Heere Jezus en dan enkel alleen dan zult u / jij Eeuwig Leven.
Ook andere richtingen in kerkelijk nederland wordt dit niet voluit verkondigd.
Ook tegen waarschuwen maar gelijk dan?
Er zijn wel meer luchtjes en kwade reuken denk ik dan.....

Er komt hier van alles om te lezen, zelfs van Geen Stijl
En die meneer heeft in de Trouw gestaan en ook weer reclame voor zijn boek en er zijn veel mensen zoekende naar antwoorden en die lezen zo'n boek en komen ook hier
Die meneer zelf ws niet. Maar ik hoop ergens van wel en dat hem de ogen dan geopend worden

Weet je Moestuin, als je je eigen vader weg ziet teren door kanker en je eigen moeder weg ziet teren omdat ze op is, dan weet je wat echte liefde inhoudt, dan wil je maar 1 ding en dat is dat ze naar de hemel gaan. Dat is het ultieme van liefde.
En dan kun je niks meer met zalvende woorden dat je mensen hun emotietjes moet sparen en hen theorieën moet kunnen laten verkondigen die anderen in de hel brengen

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 24 mei 2017 21:25

MoesTuin schreef:


Toch staat dit wel in de bijbel en toch zou de betreffende man het bestaan van Christus eigenlijk niet meer kunnen ontkennen

"Ikzelf leef niet meer, Christus leeft in mij. Mijn sterfelijk leven is een leven in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zichzelf heeft overgeleverd voor mij." (Galaten)
Amen!

Nou Moestuin, het kan best zijn dat je het bestaan van Christus niet ontkent, en dat je nog gelooft dat Hij in je hart woont ook.
Maar als je zegt dat Hij niet op aarde geweest is, dat het een mythologisch verhaal is, ontken je Zijn vleeswording en Zijn lijden aan het kruis. Zijn Borgwerk. En dat is nu net het hart van het evangelie.
Dus, is Hij dan echt in je hart geboren denk je als je dit verkondigt?

Laten we ons niet misleiden.
De teksten uit Gal. 1 die mona noemde zijn ernstig genoeg denk ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2017 22:35

Bambi schreef:Ja laten we vooral liefdevol praten over een predikant, die mensen van Jezus af en dus de hel in begeleidt. En dat vooral niet veroordelen

Dat doet hij ook met heel veel liefde, denk ik

Hoe noemde Jezus mensen die een ander de hel in begeleidden, als zijnde leiders vanuit Gods naam?


Ik zeg dat je het wel mag / moet veroordelen maar tegelijkertijd die man lief moet hebben. Je vijanden liefhebben zei Jezus. Ook al zo radicaal. Liefde leidt alleen niet altijd tot zachte zalvende woorden maar juist ook tot scherpe terechtwijzingen. Maar iemands gedrag veroordelen is heel wat anders dan iemand haten. En dat is de vraag. Veroordelen we dit uit liefde of uit haat. En wat leert Jezus daar over?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 24 mei 2017 22:50

MoesTuin schreef:(...) Zeker wel, want liefde, ware Liefde overwint alles! Alles....
De liefde is geduldig en vriendelijk; de liefde is niet afgunstig, zij praalt niet, zij verbeeldt zich niets. Zij gedraagt zich niet onfatsoenlijk, zij zoekt zichzelf niet, zij laat zich niet kwaad maken en rekent het kwade niet aan. Zij verheugt zich niet over onrecht, maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verduurt zij. De liefde vergaat nooit. . . Deze drie dingen blijven altijd bestaan: geloof, hoop en liefde; maar de liefde is het voornaamste.(...)


Dank, MoesTuin,

Ik ben normaal gesproken niet zo van de persoonlijke ontboezemingen, maar je Bijbelse citaat dat je hier inbrengt maakt wel wat los.
Lang ben ik besmet geweest met de gedachte dat christenen die altijd maar praten over liefde, over blijdschap, over dank en lofzegging...nou ja, die waren een beetje...te makkelijk. Alsof het allemaal zomaar rozengeur en maneschijn is. Je kent het wel, die wat afwerende blikken en enigszins minachtende houding tegenover mensen die altijd maar over "de lieve Heere Jezus spreken". Nee hoor, we zijn zondaars, Gods toorn rust op ons. Kom daar eerst maar eens achter en dan praten we verder. "Het gaat allemaal zo makkelijk, tegenwoordig" Dat soort zinnetjes kon je achter je rug not net horen zeggen door gevestigde gemeenteleden die het niet ophadden met dat snelle geloof, Jezus aannemen en altijd maar weer dat gepraat over "God is liefde".

Maar gelukkig ben ik er achter gekomen, en dat is echt een rode draad geworden in al mijn beoordelingen, dat de kern van de christelijke boodschap juist door die liefde wordt gevormd. En niet zomaar een liefde. Maar een diepe en hartstochtelijke liefde, een liefde die tot het uiterste wil gaan in geduld, in vergeven, in trouw zijn.
Een liefde die sterker is dan de dood. Een liefde zo gewild, gemeend en ruim van inhoud, dat iedereen zich er onvoorwaardelijk aan over kan geven. Gods liefde is van een ongekende maat. De deuren gaan wagenwijd open. Juist omdat alle mogelijke drempels en obstakels benoemd worden. Ben je zondaar? Ik zal je vergeven. Ben je teleurgesteld, kwaad? Ik zal je vertroosten. Ben je eenzaam, ik zal je opnemen en je Vader zijn. Ben je moe? Ik zal je rust geven. Hier spreekt een Goede Herder.
En dit principe, dit wezenskenmerk van God, dat Hij liefde is (dat hebben wij door Jezus Christus pas echt leren kennen), kan nu ook worden toegepast op ons eigen leven. Ook onze manier van leven en de omgang met anderen kan alleen nog maar op basis van welwillendheid gebeuren, op basis van liefde en openheid. En zo nieuw is het niet. Worden de wetten uit het OT ook niet samengevat met één alomvattend gebod: God lief te hebben boven alles en de naaste als onszelf?

Als God geen liefde is, als het enige dat overblijft niet de liefde zou zijn, als de liefde niet het voornaamste zou zijn, dan zou ik mijn doopbewijs, mijn belijdenis, mijn Bijbel, mijn gebeden, offers en gezangen direct inleveren, mijzelf geen christen meer willen noemen en bewust en vastberaden zonder hoop, zonder God in de wereld verder trekken.
Zo fundamenteel is het. Wat heeft God uiteindelijk, als alle knopen zijn geteld, met ons voor? Daar gaat het om. Het antwoord is tegelijkertijd verlossend en onthutsend: Hij wil ons in Zijn nabijheid, Hij wil dat we leven. Hij wil ons liefhebben. En dat geeft dan de doorslag.

Ik heb een wat mystieker geloof. Voor mij zijn de dingen van God niet zo concreet aan te wijzen. Noch in de leer, noch in het leven. In de mystiek gaat het er om dat je leeft van een voortdurend verlangen. Die hunkering is onze menselijke vorm van liefde tot God. Wij zien God niet, wij leven te midden van veel kwaad, strijd en aanvechting. Maar wat ons op de been houdt is dat verlangen, die passie, dat zoeken naar God die ons leven kan vervullen. Een onopgeefbare verwachting. De kern van deze bevinding is het inzicht dat God nog sterker naar ons verlangt dan wij naar Hem.

Het begrip passie heeft twee kanten. Dat is lijden (God is toch aanwezig in onze donkere wereld van pijn en lijden, ja Hij daalt zelfs af in de dood, de passie van Jezus aan het kruis) en het is de vreugde van de gemeenschap, van de bruid en de bruidegom (God is aanwezig in de viering van de hemelse eenheid tussen man en vrouw, als beeld van Christus en de gemeente.) De passie is hier het beminnen, het van elkaar houden.

Beide zijn vormen van Gods liefde voor ons. "Want Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid" herhaalt psalm 136 eindeloos.
Voor ons alleen? Nee, voor de wereld. Joh. 3:16.

Voor mij is het onbegrijpelijk dat het vaak zo moeilijk is om deze passie, deze liefde van God werkelijk, in haar volle betekenis en kracht, ter sprake te brengen. Zijn mensen banger voor een God van Liefde, dan voor een God van het Oordeel? Waarschijnlijk wel. Want wie liefde heeft voor je, komt veel dichter bij dan iemand die jou veroordeelt.
Misschien is de belangrijkste vraag wel: hoe dicht wil je eigenlijk bij God zijn? Liever een beetje afstand houden? Netjes zijn, alles van het geloof wel weten, maar toch van een afstandje toekijken? Of toch omarmd worden, opgetild worden, het huis binnen gedragen worden om eeuwig thuis te zijn? Je toch overgeven aan de liefde, aan God?
Door zo aanlokkelijk mogelijk over God te spreken en door zo indringend mogelijk de liefde van God te verwoorden, hoop ik dat het hart van mensen breekt. Dat ze het geloven. Want wie gelooft zal zalig worden.

Bedankt, zo gaf de Geest het me uit te spreken.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 24 mei 2017 23:00

Marnix schreef:Ik zeg dat je het wel mag / moet veroordelen maar tegelijkertijd die man lief moet hebben. Je vijanden liefhebben zei Jezus. Ook al zo radicaal. Liefde leidt alleen niet altijd tot zachte zalvende woorden maar juist ook tot scherpe terechtwijzingen. Maar iemands gedrag veroordelen is heel wat anders dan iemand haten. En dat is de vraag. Veroordelen we dit uit liefde of uit haat. En wat leert Jezus daar over?

Die man is mijn vijand niet, maar die van God
En ik haat hem niet
Het is meer vanuit een gepassioneerde verontwaardiging en bezorgdheid, uit liefde voor God en medemens

Nu lijkt mijn reaktie een spotten met gravo's antwoord, maar ik was mijn antwoord aan het typen, zonder het zijne te hebben gelezen
Wel grappig dus dat hij het ook over passie en liefde heeft

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 25 mei 2017 08:24

gravo schreef:
(..)
Ik heb een wat mystieker geloof. Voor mij zijn de dingen van God niet zo concreet aan te wijzen. Noch in de leer, noch in het leven.
(..)

Ik zou me daar maar zorgen om maken en zou er niet trots op zijn als ik jou was. Vandaar dat je je ook enigszins voelt aangetrokken tot deze man.
Bij deze man is het ook een soort mystieke geloofsbeleving, dat blijkt wel. Bij Paulus en Johannes en alle schrijvers van de Bijbel was het geloof duidelijke realiteit in zijn leven. Dat blijkt wel uit hun brieven.
1 Johannes 4:3 zegt:
En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

En dat is nu net wat deze man doet, zeggen dat Jezus niet op aarde geweest, niet in het vlees gekomen is, maar dat het mythologie is.
Ik zou me zorgen maken als ik me voel aangetrokken tot deze leer.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 25 mei 2017 09:16

Ken u zelf. Als je werkelijk belijdt dat wij allen zondaars zijn, dat ken je het gevaar van het veroordelen van een ander. Maar al te gauw doen we dat om tegen deze zwarte achtergrond van andermans fouten zelf positief uit te komen. Hoe arglistig is ons hart.

De een achte de ander uitnemender dan zichzelf. Dat is de werkelijke christelijke praxis.

Je kunt wel menen dat de Bijbel hard is tegen ketters, dwaalleraren en iedereen die jij zelf niet zo ziet zitten, maar de werkelijke harde boodschap van de Bijbel is dat je je vijanden lief dient te hebben.
En nou jij weer.

groetjes,
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 25 mei 2017 11:06

Ik zeg dit uit liefde en bewogenheid. Iemand door laten lopen op een schadelijke weg getuigt niet van liefde.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Chaya » 25 mei 2017 12:52

gravo schreef:De een achte de ander uitnemender dan zichzelf. Dat is de werkelijke christelijke praxis.

Deze man haalt het hart uit het evangelie. En dat niet alleen, hij verkondigt dit ook anderen.
En dan denk ik dat het goed is dat er gewaarschuwd wordt voor een onbijbelse leer, want dat is het toch?
Je kunt het niet een beetje eens zijn, het is waar of het is niet waar!

Hoe ziet er die prediking dan uit, als het zo schraal en arm is, alles vanuit de mens zelf?
Je kunt idd bewogen zijn met zo iemand, want hij is verdwaald op zijn zoektocht.
Marnix schreef:Liefde leidt alleen niet altijd tot zachte zalvende woorden maar juist ook tot scherpe terechtwijzingen.

Juist!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 25 mei 2017 13:02

Bambi schreef:Ik hoef die verhelderende verlichting over de historische Jezus niet te lezen

Dat is jammer. Je hebt de vrijheid om dat wel of niet te doen natuurlijk, maar je verzwakt je eigen positie wel door geen kennis te nemen van relevante informatie.
Bedoel je dat anderen die kennis ook maar niet tot zich zouden moeten nemen? Dat hoop ik toch niet. Want dan leg je een eis op waaraan niemand zich kan houden. De mens is namelijk nieuwsgierig aangelegd, heeft door de gehele menselijke geschiedenis onderzoek gedaan naar de wereld waarin hij leeft en leert graag bij. Dat houd je niet tegen. Dat hebben we gezien in onze tijd. In de 19e eeuw trokken we nog trekschuiten door het land met behulp van paarden, in 1830 reden de eerste stoomtreinen en binnenkort stappen we in de zelf-rijdende elektrische auto. Om maar niet te spreken van ruimtevaart, Internet, gen-technologie, Artificial Intelligence of de nieuwste inzichten in de biologische / medische disciplines.
D'r zijn heel veel mensen geweest die zo het een en ander hebben gelezen, geleerd, onderzocht en ontdekt. We plukken er allemaal de vruchten van.

Laat er in de wetenschap nu ook historici zijn en geleerden die oude teksten onderzoeken. Die ontdekken ook van alles en trekken daar zo hun conclusies uit. Als je daar bewust geen kennis van neemt, dan weet je dat dus niet. Maar een ander wel. En die gaat zich echt niet omwille van het kennisgebrek bij een ander opeens in bochten wringen om maar een beetje de schijn op te houden dat die ander het toch nog misschien een beetje bij het rechte eind heeft. Dan geldt echt: wie het weet mag het zeggen, wie het niet weet (of wil weten) staat buitenspel.
Dat levert enorme frustraties op. Dat begrijp ik. Boosheid om de onwelgevallige kennis. "Het mag niet, het kan niet, het is vals, van de duivel"
En stampvoeten maar. Maar dat helpt niet. Wie niet weet waarover hij praat, zal langzamerhand iemand worden met wie niet meer gepraat wordt. Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. En die slogan had alles te maken met onderwijs en kennisvergaring.

Dus nogmaals de oproep: lees zo'n Wikipedia-pagina nou eens. Dat wil helemaal niet zeggen dat je het dan onvermijdelijk eens zult worden met bijvoorbeeld iemand als ds. van der Kaaij (ik ben het ook niet met hem eens), maar je weet dan wel waar hij zich op baseert.Je staat sterker, omdat je opeens begrijp: "Aha, dáár heeft hij dat dus vandaan". Je krijgt er opeens grip op. Dan ben je ook gelijk verlost van al die bange speculaties over de duivel die er achter zit en zo. Kom op, daar zijn we toch volwassen, nuchter en gelovig genoeg voor, hoop ik.
Van der Kaaij schiet gewoon vreselijk door in zijn mythologische interpretatie. Alleen maar omdat er zo verschrikkelijk weinig buiten-Bijbelse bronnen zijn die de historiciteit van Jezus bevestigen (dat valt overigens niet te ontkennen) is alles opeens mythe. Die conclusie gaat mij veel te snel en veel te ver. Waarom ik dat met zelfvertrouwen kan stellen? Omdat ik ook de argumenten en de kennis heb om het tegendeel te beweren.

Als je het er zo graag over wilt hebben (ook dat is jouw vrijheid en jouw keuze), zorg dan dat je op de hoogte bent.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 25 mei 2017 13:15

Chaya schreef:Je kunt het niet een beetje eens zijn, het is waar of het is niet waar!

Gevaarlijke kletskoek. Met dit soort digitale constructies, zwart-wit tot je d'r scheel van ziet, plaats je mij opeens geforceerd in het hoekje van "voorstander van de opvattingen van ds. van der Kaaij". En dat is pertinent onjuist. Je rechtvaardigt met dit soort zwart-wit beelden tevens de onfatsoenlijke scheldpartijen. Die mogen of moeten zelfs gebeuren, omdat we het demonische van deze ds. definitief menen te hebben aangetoond.
Het gaat bij een goede afweging altijd om kennis en argumenten en ook vaak om tijd (om er eens over na te denken) en vaak ook om persoonlijk contact. Iemand die negatieve ervaringen heeft en zich daarom zeer ongenuanceerd uitlaat over iets, kan alleen begrepen worden als er eens een persoonlijk gesprek is geweest. Kortom, de nuance, de relativering is heel belangrijk alvorens we ons oordeel vellen.
Simpele denkschema's horen, zeker in religies, tot de gevaarlijkste fenomenen die er zijn. Het loopt altijd uit op schelden, ruzie, fundamentalisme, extremisme of erger.
Ik ben het eens met ds. van der Kaaij als hij terecht zegt dat we buiten de Bijbel nagenoeg geen historische gegevens over Jezus hebben.
Ik ben het niet met hem eens dat aan die historiciteit dan maar helemaal moet worden getwijfeld. Daarvoor is er weer net genoeg wél bekend over de tijd waarin Jezus leefde.
Kortom, ik laat me niet meeslepen in de ketterjacht.
Wie weet kom ik ze later nog weer tegenin de hemel, al die afgebrande ketters. En wat zeg ik dan?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 25 mei 2017 13:15

En nu ga ik lekker in de zon zitten. De zon, die God laat schijnen over bozen en goeden.,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 25 mei 2017 13:16

@gravo
Ik heb hier al eerder verteld dat ik in mijn nabije omgeving iemand heb, die dankzij al die artikelen en sites, die tegen de Bijbel ingingen, nu alleen nog maar gelooft dat er wel een God bestaat, maar niet zoals in de bijbel staat, maar dat die God in onszelf zit, een deel van onszelf is
Toendertijd heb ik vele van die onzin gelezen, om hem te proberen op andere gedachten te brengen, maar het heeft geen zin
Want mensen die alles weggooien, waar het geloof om draait en alles klakkeloos aannemen wat anderen schrijven, wat tegen God en de Bijbel ingaat en mij als naïef bestempelen dat ik de Bijbel klakkeloos aanneem, als zijnde waarheid, die zijn zelf doof en blind
Ik heb toendertijd al die onzin dus al gelezen en werd er misselijk van, dat mensen die onzin nog maar durven opschrijven
Zo word ik er ook misselijk van als ik overal, zelfs op christelijke sites lees, dat de wereld miljarden jaar bestaat. En dan moet ik die onzin gaan lezen, om meer verstand te hebben over waar ik over praat?
Ik heb alleen de Bijbel maar nodig, om te weten waar ik over praat
En had alleen het interview wat ik als 2e linkte maar nodig om te weten waar die man in gelooft en dan hoef ik niet te weten, waar hij die onzin vandaan heeft

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Chaya » 25 mei 2017 13:26

gravo schreef:Gevaarlijke kletskoek. Met dit soort digitale constructies, zwart-wit tot je d'r scheel van ziet, plaats je mij opeens geforceerd in het hoekje van "voorstander van de opvattingen van ds. van der Kaaij". En dat is pertinent onjuist.

gravo schreef:Ik ben het eens met ds. van der Kaaij als hij terecht zegt dat we buiten de Bijbel nagenoeg geen historische gegevens over Jezus hebben.

Dus?
Is dat nu echt cruciaal om (niet) te geloven?
gravo schreef:Wie weet kom ik ze later nog weer tegenin de hemel, al die afgebrande ketters. En wat zeg ik dan?

Dat denk je?

Zijn collega zegt hier in de vragenrubriek, op de vraag wanneer er sprake is van dwaalleer:


1. Als het iets van de mens vraagt (eisen, voorwaarden enz.) waardoor je een christen zou zijn.

2. Als het in strijd is met Gods Woord.

3. Als het niet over Jezus Christus gaat, maar slechts over allerlei maatschappelijke problemen (dan dwalen we af naar allerlei bij –en randzaken).

4. Als je veel onderzoekt en bidt om de Heilige Geest of Hij je dit wil openbaren.

5. Als de liefde boven alles wordt verheven en tot de maatstaf van de waarheid wordt.

6. Als het Woord niet meer centraal staat in leer en leven of in de erediensten.

7. Als je als een paling je aanpast aan zout en zoet water, dan ga je dwalen in de leer.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20039/dwaalleer

Wat een verdrietige verdeeldheid in die kerken!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 25 mei 2017 15:58

4. Als je veel onderzoekt en bidt om de Heilige Geest of Hij je dit wil openbaren.

Deze begrijp ik dan weer niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten