Luchtje of kwade reuk?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 26 mei 2017 11:32

gravo schreef:Iets wat onzin is, mag je best onzin noemen.
Maar het vertrekpunt van ds. van der Kaaij (namelijk dat we buiten de Bijbel om eigenlijk nauwelijks aanwijzingen hebben omtrent de historiciteit van Jezus), is geen onzin. Ik deel niet de conclusie die deze dominee daaruit trekt, maar deze zaak is toch echt wat anders dan de genoemde platte-aarde-kletskoek. We moeten niet alles door elkaar gaan husselen. We hebben wel de gave van de onderscheiding van geesten nodig, natuurlijk.

gravo

Weet je wat de taak van een dominee is? Het Woord van God bij de mensen brengen en het hen uitleggen.
Dat hoeft niet met een omhaal aan woorden die mooi klinken, maar de echte boodschap,die mensen waarschuwt, dat ze zonder Jezus aan te nemen als redder en verlosser, verloren gaan.
Dat zal deze dominee niet lukken, met een Jezus uit een ' sprookjesboek'

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor 3parels » 27 mei 2017 13:28

Wanneer we de Bijbelse waarheid gaan bediscussiëren, dan komen we pas echt op gevaarlijk terrein. Want wat is dan nog waar? De vrijzinnigen doen dit... ze interpreteren de Bijbel zoals ze willen... knippen eruit wat ze willen en veranderen wat ze willen.. zo kunnen ze met de wereld door één deur en kunnen ze handen schudden met de evolutionisten en mensen die wel in een god geloven maar niet naar kerk willen (niet zo moeilijk doen jongens, laten we over de Bijbel vooral filosoferen ipv het te geloven)... in de rechtse kringen beweren ze dat de Bijbel volledig waar is maar preken ze maar een halve bijbel... de wedergeboorte als grote draaideur (erin/eruit/erin/eruit), de heiliging blijft liggen. Velen komen nooit verder dan het eindstation (in hun ogen): de wedergeboorte, wat eigenlijk het beginstation is. Hierdoor komt God niet aan zijn eer en wordt er niet gebroken met zonde en blijft bijv een brief als van jakobus ongelezen en wordt deze al helemaal niet gepraktiseerd, Romeinen 8 is ook zo'n hfst.

KORTOM: wie gaat staan voor de waarheid van het hele woord, die gaat echt strijd krijgen. Want we zijn hier niet op aarde om zoete broodjes te bakken, om ruimte te geven aan allerlei interpretaties... maar we moeten leren de Schrift weer als een kind te lezen... aannemen wat er staat en simpel dat te gehoorzamen en je af keren van de leugen (ik zeg niet dat je je moet afkeren van mensen die de leugen aanhangen, maar je mag niet mee gaan in hun leugen). Jezus zei zelf heel duidelijk dat Hij niet kwam om eenheid te brengen, maar verdeeldheid. Huh??? Zei Jezus dat? Ja... want wie het Woord volledig als waarheid gaat aannemen, kan niet meer met de wereld mee, kan niet meer mee met filosofen of mensen die een halve Bijbel preken... wie Gods Woord voor waar houdt wil ook het hele Woord aannemen, leren en gehoorzamen... en dan kom je met kerk en wereld in conclaaf... dan wordt je echt een vreemdeling... de kerk hoeft je niet meer en de wereld hoeft je ook niet meer... maar bij DE KERK vindt je herkenning en liefde.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2017 13:36

3parels schreef:Wanneer we de Bijbelse waarheid gaan bediscussiëren, dan komen we pas echt op gevaarlijk terrein. Want wat is dan nog waar?

Als je het borgtochtelijk werk van Jezus ontkent, kun je moeilijk volhouden dat het bijbels is.
Daar is het evangelie op gefundeerd.
3parels schreef:maar we moeten leren de Schrift weer als een kind te lezen

Ja, zo moet je beginnen, maar het is wel de bedoeling om dan op te groeien in het geloof.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor 3parels » 27 mei 2017 13:53

@Chaya

AMEN!!!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor pindas83 » 27 mei 2017 15:10

Johan100 schreef:Moet je fietsen? Ga toch fietsen ;) Ik heb zijn nummer niet, de vragenrubriek is ook nog een optie.


Ik heb net gefietst, 107km. Ik dacht, ik laat het je toch even weten.
Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn totaal aantal verreden km 's verwijs ik je graag door naar het topic: "Hoeveel km heb jij vandaag gefietst?" (te vinden in de Slow Chatbox)

P.s: Heb je al een reactie van de dominee?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 27 mei 2017 19:58

Die zie je als het goed is in de vragenrubriek verschijnen. Houd het in de gaten!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2017 11:12

gravo schreef:Dank, MoesTuin,

Ik ben normaal gesproken niet zo van de persoonlijke ontboezemingen, maar je Bijbelse citaat dat je hier inbrengt maakt wel wat los.
Lang ben ik besmet geweest met de gedachte dat christenen die altijd maar praten over liefde, over blijdschap, over dank en lofzegging...nou ja, die waren een beetje...te makkelijk. Alsof het allemaal zomaar rozengeur en maneschijn is. Je kent het wel, die wat afwerende blikken en enigszins minachtende houding tegenover mensen die altijd maar over "de lieve Heere Jezus spreken". Nee hoor, we zijn zondaars, Gods toorn rust op ons. Kom daar eerst maar eens achter en dan praten we verder. "Het gaat allemaal zo makkelijk, tegenwoordig" Dat soort zinnetjes kon je achter je rug not net horen zeggen door gevestigde gemeenteleden die het niet ophadden met dat snelle geloof, Jezus aannemen en altijd maar weer dat gepraat over "God is liefde".

Maar gelukkig ben ik er achter gekomen, en dat is echt een rode draad geworden in al mijn beoordelingen, dat de kern van de christelijke boodschap juist door die liefde wordt gevormd. En niet zomaar een liefde. Maar een diepe en hartstochtelijke liefde, een liefde die tot het uiterste wil gaan in geduld, in vergeven, in trouw zijn.
Een liefde die sterker is dan de dood. Een liefde zo gewild, gemeend en ruim van inhoud, dat iedereen zich er onvoorwaardelijk aan over kan geven. Gods liefde is van een ongekende maat. De deuren gaan wagenwijd open. Juist omdat alle mogelijke drempels en obstakels benoemd worden. Ben je zondaar? Ik zal je vergeven. Ben je teleurgesteld, kwaad? Ik zal je vertroosten. Ben je eenzaam, ik zal je opnemen en je Vader zijn. Ben je moe? Ik zal je rust geven. Hier spreekt een Goede Herder.
En dit principe, dit wezenskenmerk van God, dat Hij liefde is (dat hebben wij door Jezus Christus pas echt leren kennen), kan nu ook worden toegepast op ons eigen leven. Ook onze manier van leven en de omgang met anderen kan alleen nog maar op basis van welwillendheid gebeuren, op basis van liefde en openheid. En zo nieuw is het niet. Worden de wetten uit het OT ook niet samengevat met één alomvattend gebod: God lief te hebben boven alles en de naaste als onszelf?

Als God geen liefde is, als het enige dat overblijft niet de liefde zou zijn, als de liefde niet het voornaamste zou zijn, dan zou ik mijn doopbewijs, mijn belijdenis, mijn Bijbel, mijn gebeden, offers en gezangen direct inleveren, mijzelf geen christen meer willen noemen en bewust en vastberaden zonder hoop, zonder God in de wereld verder trekken.
Zo fundamenteel is het. Wat heeft God uiteindelijk, als alle knopen zijn geteld, met ons voor? Daar gaat het om. Het antwoord is tegelijkertijd verlossend en onthutsend: Hij wil ons in Zijn nabijheid, Hij wil dat we leven. Hij wil ons liefhebben. En dat geeft dan de doorslag.

Ik heb een wat mystieker geloof. Voor mij zijn de dingen van God niet zo concreet aan te wijzen. Noch in de leer, noch in het leven. In de mystiek gaat het er om dat je leeft van een voortdurend verlangen. Die hunkering is onze menselijke vorm van liefde tot God. Wij zien God niet, wij leven te midden van veel kwaad, strijd en aanvechting. Maar wat ons op de been houdt is dat verlangen, die passie, dat zoeken naar God die ons leven kan vervullen. Een onopgeefbare verwachting. De kern van deze bevinding is het inzicht dat God nog sterker naar ons verlangt dan wij naar Hem.

Het begrip passie heeft twee kanten. Dat is lijden (God is toch aanwezig in onze donkere wereld van pijn en lijden, ja Hij daalt zelfs af in de dood, de passie van Jezus aan het kruis) en het is de vreugde van de gemeenschap, van de bruid en de bruidegom (God is aanwezig in de viering van de hemelse eenheid tussen man en vrouw, als beeld van Christus en de gemeente.) De passie is hier het beminnen, het van elkaar houden.

Beide zijn vormen van Gods liefde voor ons. "Want Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid" herhaalt psalm 136 eindeloos.
Voor ons alleen? Nee, voor de wereld. Joh. 3:16.

Voor mij is het onbegrijpelijk dat het vaak zo moeilijk is om deze passie, deze liefde van God werkelijk, in haar volle betekenis en kracht, ter sprake te brengen. Zijn mensen banger voor een God van Liefde, dan voor een God van het Oordeel? Waarschijnlijk wel. Want wie liefde heeft voor je, komt veel dichter bij dan iemand die jou veroordeelt.
Misschien is de belangrijkste vraag wel: hoe dicht wil je eigenlijk bij God zijn? Liever een beetje afstand houden? Netjes zijn, alles van het geloof wel weten, maar toch van een afstandje toekijken? Of toch omarmd worden, opgetild worden, het huis binnen gedragen worden om eeuwig thuis te zijn? Je toch overgeven aan de liefde, aan God?
Door zo aanlokkelijk mogelijk over God te spreken en door zo indringend mogelijk de liefde van God te verwoorden, hoop ik dat het hart van mensen breekt. Dat ze het geloven. Want wie gelooft zal zalig worden.

Bedankt, zo gaf de Geest het me uit te spreken.

gravo


Schitterend om de leiding en het werk van Gods Heilige Geest zo door de jaren van je levensloop heen te lezen en te zien.
Dank God voor het inzicht wat Hij je gegeven hebt.
Ik snap je ontzettend goed.
Laat je leiden in de Waarheid van Gods Woord en de Leiding van de Helper, Zijn Heilige Geest
Vergeet nooit dat de Geest helpt in onze zwakheid
en de boze probeert je te laten wankelen......maar breng het al in gebed bij Hem en Hij leidt je in al je wegen.
Zo herkenbaar ook te lezen dat de Heere God ons niet leidt op vooraf gebaande wegen maar we continue Zijn Wegen zullen (her) ontdekken....iedere keer opnieuw.....
En door de Leiding van de Helper, de Heilige Geest doen we dan schokkende ontdekkingen en de wegen leiden dan soms zo anders als we het zelf bedacht hadden of dachten te moeten gaan.
en je komt in verwarring, maar Gods Woord en de overstijgende werking van de Heilige Geest die verder gaat (de verdieping en het vervolg op Gods Woord voor de tijd waar we nu in leven) brengt ons na een korte tijd van alle verwarring binnen de zo verdeelde "christelijke" kerken voor Eeuwig Thuis bij en in Hem die van ons vraagt om elkaar lief te hebben als onszelf maar God boven alles en Hij belooft en geeft ons de zekerheid van een Eeuwig Leven voor een ieder die gelooft in de Heere Jezus....niets meer en niets minder.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 30 mei 2017 13:55

Johan100 schreef:Die zie je als het goed is in de vragenrubriek verschijnen. Houd het in de gaten!


http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/249 ... /#reacties

Het antwoord is inmiddels gepasseerd in de vragenrubriek. Het was een leesblindheid van me, denk ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2017 15:11

gravo schreef:Iets wat onzin is, mag je best onzin noemen.
Maar het vertrekpunt van ds. van der Kaaij (namelijk dat we buiten de Bijbel om eigenlijk nauwelijks aanwijzingen hebben omtrent de historiciteit van Jezus), is geen onzin. Ik deel niet de conclusie die deze dominee daaruit trekt, maar deze zaak is toch echt wat anders dan de genoemde platte-aarde-kletskoek. We moeten niet alles door elkaar gaan husselen. We hebben wel de gave van de onderscheiding van geesten nodig, natuurlijk.

gravo


Hm, dat kan kloppen (hoewel er wel wat bronnen zijn dat Hij daadwerkelijk heeft bestaan en dat ooggetuigen dat doorgaven was ook de reden dat het christelijke geloof zich zo snel verspreidde) maar is de Bijbel dan niet genoeg bewijs? Als je de Bijbel niet als betrouwbare bron ziet op dit punt (en dat lijkt in het geval van ds. van der Kaaij het geval te zijn), hoe kan je dan wel stellen dat "het er om gaat dat Christus in jezelf bestaat"? Wie is Christus dan? En waaruit blijkt dat (buiten de Bijbel?). Als de Bijbel geen betrouwbare bron is, wat weten we dan over God en over Jezus? Als Hij geen mens werd en onder ons woonde en ons redde, wat is dan de waarde van zo'n boodschap? En waar is de rest van zijn boodschap dan op gebaseerd? Dat Christus in jezelf bestaat is mooi gezegd, maar als wat de Bijbel vertelt over Christus verzinsels zijn die niet echt hebben plaatsgevonden, maar hoe kan Hij dan in jezelf bestaan? En welke autoriteit hebben die verhalen dan nog als ze niet waar zijn? Dan volgen we toch slechts menselijke bedenksels?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten