Heidelbergse Catechismus als reisgids

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2017 12:44

Ja, ik snap je gevoel. Ik ben het daar ook wel mee eens. Alleen is de Bijbel een nogal dikke uitgebreide reisgids waarin mensen soms ook weer een beetje wegwijs gemaakt moeten worden ;) Daarom lees ik graag allerlei vormen van begeleidend schrijven waarbij dingen uit de Bijbel worden toegelicht en uitgelegd. De HC wil meer een soort van uittreksel, een handleiding zijn, een beknopte samenvatting geven. Misschien zijn dat dan betere benamingen dan "reisgids". Dat leidt duidelijk tot verwarring :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor elbert » 03 mei 2017 13:34

Johan100 schreef:Mijn geweten zegt dat de bijbel de reisgids behoort te zijn.
Dat is ook zo, maar als je vraagt: "begrijpt u ook wat u leest?" (Hand. 8:30) dan komt er wel eens als antwoord: "Hoe zou ik dat kunnen, als niemand mij de weg wijst?" (vers 31).
Dan is het wel handig om een wegwijzer te hebben die je de weg wijst in het Woord. Dat kan een evangelist zijn, een leraar, een broeder of zuster of ook een belijdenisgeschrift dat door (in dit geval) broeders is samengesteld met dat doel.

De catechismus is dan ook bedoeld als wegwijzer, die dus niet naar zichzelf wijst, maar wijst naar de Bijbel. In de Bijbel kun je dus vinden wat je nodig hebt en de catechismus zegt niets anders dan: "zie je wel, daar kun je het vinden".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2017 13:49

Ja, hallo, elbert. Lees eerst een het hele topic als je komt binnenvallen.
Eerder zei ik namelijk het volgende op de reactie van Cathy.
Cathy zei: 'Ik pleit voor de Heidelbergse Catechismus als naslagwerk'.

Toen zei ik 'Dat is het in feite ook een beetje. De Bijbel is de reisgids en de Heidelbergse Catechismus is een stuk leerstof die men heeft getracht te baseren op de Bijbel. Maar alleen met de Bijbel moeten we het kunnen doen. We kunnen de H.C. gebruiken ter ondersteuning, maar we moeten alles toetsen aan de bijbel. De bijbel (mits geen vertaalfouten) heeft als geïnspireerd onfeilbaar Woord (dat geloven we) het gezag'.

Dat was dat.

Nu over deze opmerking van jou. Jij zegt: 'Dat is ook zo, maar als je vraagt: "begrijpt u ook wat u leest?" (Hand. 8:30) dan komt er wel eens als antwoord: "Hoe zou ik dat kunnen, als niemand mij de weg wijst?" (vers 31).
Dan is het wel handig om een wegwijzer te hebben die je de weg wijst in het Woord'. Einde citaat elbert.

Die vergelijking gaat niet op. Filippus onderwees de kamerling vanuit de Schrift, geïnspireerd door de Heilige Geest. Die voegde hem tenslotte bij de wagen. Maar de H.C. kan wel als een stuk leerstof gezien worden ter ondersteuning/naslagwerk. Dan toets je vervolgens of de verwijsteksten die genoemd worden in de H.C. overeenkomen met de Bijbelse leer. We hebben ten allen tijde de heilige Geest daarvoor nodig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor elbert » 03 mei 2017 13:55

Johan100 schreef:Die vergelijking gaat niet op.
Ik zou niet weten waarom niet. De catechismus verwijst evengoed elke keer naar het Woord. Het Woord zelf zegt dat we soms hulp nodig hebben om ons wegwijs te maken in het Woord. Daarom spreekt de apostel Paulus over de gaven van de Geest (o.a. in 1 Kor. 12): apostelen, evangelisten, leraars. Welnu, de catechismus is een nalatenschap van evangelisten en leraars en aldus een gevolg van het werk van de Geest. Niet onfeilbaar, maar wel nuttig ter onderwijzing in de Schrift.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2017 14:22

elbert schreef:Ik zou niet weten waarom niet. De catechismus verwijst evengoed elke keer naar het Woord. Het Woord zelf zegt dat we soms hulp nodig hebben om ons wegwijs te maken in het Woord. Daarom spreekt de apostel Paulus over de gaven van de Geest (o.a. in 1 Kor. 12): apostelen, evangelisten, leraars. Welnu, de catechismus is een nalatenschap van evangelisten en leraars en aldus een gevolg van het werk van de Geest. Niet onfeilbaar, maar wel nuttig ter onderwijzing in de Schrift.

Dat zeg ik toch. Ik zei: ' Dan toets je vervolgens of de verwijsteksten i.c.m. met het betreffende leerstukje die genoemd worden in de H.C. overeenkomen met de Bijbelse leer. We hebben ten allen tijde de heilige Geest daarvoor nodig'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor elbert » 03 mei 2017 14:42

Johan100 schreef:Dat zeg ik toch.
Nee, je zegt: "die vergelijking gaat niet op". Die vergelijking gaat wel op. ;) Want ook de kamerling moest toetsen of wat Filippus tot hem zei, wel klopte. Het feit dat hij door de Heilige Geest ging begrijpen wat hij gelezen had (en wedergeboren werd), zal daarbij zeker geholpen hebben.

Uiteraard is voor toetsing de Heilige Geest nodig, al geeft de Geest de een meer licht dan de ander, zodat over sommige zaken soms verschil van mening ontstaat, ook onder christenen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2017 20:48

Chaya schreef: „De Heidelbergse Catechismus is opgezet vanuit de vraag naar de enige troost in leven en sterven, een uiterst existentiële vraag.



Gelukkig wordt deze vraag al bij vraag 1 beantwoord.

HC vraag 1 met antwoord!

Vraag 1

Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?

Antwoord 1

Dat ik met lichaam en ziel,
beide in het leven en sterven
niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben,
die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald
en mij uit alleheerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart,
dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan,
ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet,
waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert,
en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.


Prachtig toch, dit is tevens de Zekerheid van het Geloof en de enigste Weg tot behoudt ; Geloof in Christus Jezus. Persoonlijk geloof vanuit het hart.
Maar goed, dit staat ook allemaal in de bijbel, maar om het nog eens extra te onderstrepen kan nooit geen kwaad en dit antwoord hoort gewoon in dit topic thuis, zo van levensbelang.

Chaya schreef:” Zo’n reisgids kunnen we alleen maar tot onze schade ongebruikt laten. Wie meent zonder reisgids zijn bestemming wel te kunnen vinden zal echter verdwalen.


Teus schreef:Om te komen op de plaats waar God ons wil hebben is de enige reis waar we met een reisgids niet komen. Deze reis is de enige reis waarbij we een Reisleider nodig hebben. Zonder deze Reisleider is alles tevergeefs en een aankomst volledig onmogelijk. Je kunt alle reisgidsen van de wereld gebruiken maar je komt er gewoonweg niet.
Wanneer we onze reis aan willen vangen hebben we eerst supervising van de Reisleider nodig want van Hem, door Zijn Bloed, kunnen we de weg vernemen die we moeten gaan. Hij is de Weg de Waarheid en het Leven.


Amen Teus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Teus » 03 mei 2017 21:21

MoesTuin schreef:
Hoe vaak wordt het allerbelangrijkste toch wel snel vergeten door allelei andere afleidende zaken e.d.
Het gaat om de Borg en Middelaar onze Heere Jezus Christus.

Zeker Moestuin, Hij is het begin van onze reis. Zonder Hem is er niets aan te vangen.
Een goede Reisgids is noodzakelijk maar die begrijpen we alleen door de Heilige Geest.
Voor iedere reiziger is wel de weg anders, uitsluitend Het Doel door Hem is gelijk. Een ieder heeft een eigen persoonlijkheid, door God Zelf gemaakt en gegeven, onze relatie is heel persoonlijk. Onbegrijpelijk dat God individueel een relatie met een ieder van zijn kinderen heeft. Miljoenen mensen en Hij weet wat een ieder nodig heeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Chaya » 05 mei 2017 15:05

Teus schreef:Om te komen op de plaats waar God ons wil hebben is de enige reis waar we met een reisgids niet komen. Deze reis is de enige reis waarbij we een Reisleider nodig hebben. Zonder deze Reisleider is alles tevergeefs en een aankomst volledig onmogelijk.

Dat is waar Teus.
Maar het kan voorkomen dat je de Reisgids verkeerd leest of interpreteert en dan is het fijn als er nog een uitleg bij gegeven is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Teus » 05 mei 2017 15:17

Chaya schreef:Dat is waar Teus.
Maar het kan voorkomen dat je de Reisgids verkeerd leest of interpreteert en dan is het fijn als er nog een uitleg bij gegeven is.

Zeker, maar niet voor de reis, tijdens de reis en binnen het kader van het Plan van De Reisleider.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor mona » 08 mei 2017 20:00

de Heidelberger Catechismus is volgens mij een leerboek, de Bijbel de reisgids, en de Heere Jezus de Reisleider.
Laatst gewijzigd door mona op 08 mei 2017 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2017 20:04

mona schreef:de Heidelberger Catechismus is volgens mij een leerboek en geen reisgids.

Het is een belijdenisgeschrift.
Maar het stuurt de discussie niet echt de goede kant op als er een woordenspel van wordt gemaakt.
Kennelijk is het nogal moeilijk om een inhoudelijke discussie te voeren?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor mona » 08 mei 2017 20:21

Chaya schreef:Het is een belijdenisgeschrift.


In mijn bijbel staat dat het een leerboek is:
Cathechismus of onderwijzing in de Christelijke leer, die in de Nederlandse Gereformeerde kerken en scholen geleerd wordt.
Overigens is de vertaling van het woord catechismus: leerboek van de kerk. Dat is wel anders als een belijdenis geschrift.


Chaya schreef:Maar het stuurt de discussie niet echt de goede kant op als er een woordenspel van wordt gemaakt.
Kennelijk is het nogal moeilijk om een inhoudelijke discussie te voeren?

Het lijkt me allereerst belangrijk te weten hoe je de HC duiden moet.
In die zin staat de HC onder gezag van de Bijbel, maar ik waardeer de HC wel.
In alle vragen wordt met verwijsteksten naar de Bijbel terug gegrepen.
Dat kan ook niet anders want het is dan ook een leerboek.

Deze zin vind ik dan weer zo jammer:
„Allen die ooit tot God bekeerd werden, zijn het eens met deze catechismus; daarentegen allen die onbekeerd bleven, hebben er steeds aan gemorreld.”
Als je wilt dat mensen de HC gaan lezen, of die juist weer gaan waarderen, dan wordt men door deze uitspraak echt niet warm gemaakt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Johan100 » 08 mei 2017 21:33

mona schreef:de Heidelberger Catechismus is volgens mij een leerboek, de Bijbel de reisgids, en de Heere Jezus de Reisleider.

Juist, mooi verwoord, mona!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2017 22:47

mona schreef:In mijn bijbel staat dat het een leerboek is:

Dit is niet iets wat ik verzonnen heb, zo verwoorden de verschillende kerkgenootschappen het.

GKv:
De Heidelbergse Catechismus wordt gebruikt als belijdenisgeschrift (belijden is: naspreken wat God in de Bijbel zegt) in o.a. de Gereformeerde kerken (Vrijgemaakt).

De belijdenisgeschriften van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) zijn opnieuw vertaald. Een herziene uitgave is donderdag tijdens de generale synode van de PKN in Lunteren gepresenteerd.
Een commissie onder leiding van prof. dr. K. Zwanepol heeft in opdracht van het moderamen van de synode ruim vier jaar aan de nieuwe uitgave van de belijdenisgeschriften gewerkt. Het gaat om de Apostolische Geloofsbelijdenis, de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel, de Geloofsbelijdenis van Athanasius, de Augsburgse Confessie, de Catechismus van Luther, de Catechismus van Heidelberg, de Catechismus van Genève, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Dordtse Leerregels, de Theologische Verklaring van Barmen en de Concordie van Leuenberg.

En voorts de CGK:

De formulieren van enigheid zijn de belijdenisgeschriften voor alle gereformeerde kerken in Nederland. Op deze belijdenis wil reformatorische christenen in Nederland elkaar over en weer aanspreken.

Het betreft drie geschriften:

1. de Nederlandse Geloofsbelijdenis . Deze belijdenis is opgesteld door Guido de Brés in 1561. Deze belijdenis telt 37 artikelen.

2. de Heidelberger Catechismus . Deze catechismus is opgesteld door Zacharias Ursinus en Caspar Olevianus in 1563. Deze catechismus telt 129 vragen en antwoorden en biedt een reformatorische samenvatting van de Christelijke religie.

3. de Dordtse Leerregels. Deze leerregels zijn opgesteld door de Synode van Dordrecht in 1618 en 1619. De leerregels zijn een weerlegging van de leerstellingen van de ->Remonstranten. De Dordtse Leerregels telt vijf hoofdstukken van de Christelijke leer. De formulieren van enigheid zijn een belijdenis van de Bijbelse boodschap in reformatorische zin. In deze belijdenissen is de ->Reformatie van Luther, Calvijn en Zwingli duidelijk aanwezig. Heel veel formuleringen in deze geschriften gaan letterlijk terug op de Institutie van Calvijn. De eerste uitgave van de Institutie is van 1536.
mona schreef:Het lijkt me allereerst belangrijk te weten hoe je de HC duiden moet.

Als je belijdend lid bent van de kerken die leerdiensten beleggen, lijkt mij dat niet zo moeilijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten