Heidelbergse Catechismus als reisgids

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Chaya » 02 mei 2017 14:40

De leerdienst is ook binnen de gereformeerde gezindte niet meer onomstreden. Steeds vaker klinkt de kritiek dat het kerkelijk dogma boven de Schrift wordt gesteld.
Daarom is het goed dat de Stichting Vrienden van Heidelberg en Dordrecht met een herdenkingsboek komt over het belang van de Heidelbergse Catechismus.

Dr. W. Fieret zet in zijn bijdrage de Heidelbergse Catechismus treffend neer als „een reisgids met drie keer een p: persoonlijk, praktisch, pastoraal.” Zo’n reisgids kunnen we alleen maar tot onze schade ongebruikt laten. Wie meent zonder reisgids zijn bestemming wel te kunnen vinden zal echter verdwalen.

Dit eeuwenoude troostboek heeft ons ook in 2017 nog veel te bieden. Het kan een veeg teken zijn als de Heidelbergse Catechismus zijn plaats verliest in kerk, gezin en persoonlijk leven. Wat dat betreft zijn de woorden van Kolhbrugge ook hierin veelzeggend: „Allen die ooit tot God bekeerd werden, zijn het eens met deze catechismus; daarentegen allen die onbekeerd bleven, hebben er steeds aan gemorreld.”
BRON

Wat een mooi initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten, slechts 7.50.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor StillAwake » 02 mei 2017 14:53

Kohlbrugge schreef:Allen die ooit tot God bekeerd werden, zijn het eens met deze catechismus; daarentegen allen die onbekeerd bleven, hebben er steeds aan gemorreld.”

Wat een onmoemelijk zelfingenomen quote.
Alsof er buiten de gereformeerde gezindte niemand bekeerd is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2017 15:11

Werd de H.C. niet rond 1500-1600 geschreven? Dus iedereen die voor die tijd leefde was dan verdwaald, en heeft zijn bestemming misschien wel nooit bereikt!

Een herdenkingsboek voor 'de' reisgids (H.C.) voor de reisgids (Bijbel) die de reisgids is tot Jezus, die 'de weg' naar de Vader is, en zo je bestemming te bereiken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Chaya » 02 mei 2017 15:44

naamloos schreef:Werd de H.C. niet rond 1500-1600 geschreven? Dus iedereen die voor die tijd leefde was dan verdwaald, en heeft zijn bestemming misschien wel nooit bereikt!

Je begrijpt het niet naamloos.
Werd de Bijbel ook niet pas geschreven, nadat velen reeds overleden waren?
Het gaat om de instemming met de H.C.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2017 16:00

Toevallig volg ik een serie lezingen over de H.C. waar ik zeker respect voor kan opbrengen: https://www.groeieningeloof.nl/heidelbe ... techismus/
Voor de prijs hoef je het niet te laten want het is gratis!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2017 07:50

StillAwake schreef:Wat een onmoemelijk zelfingenomen quote.
Alsof er buiten de gereformeerde gezindte niemand bekeerd is.


Hm ja, het is wel een gevaarlijke uitspraak omdat het de kerk heel erg versmald tot de gereformeerde kerk. Aan de andere kant zullen veel niet-gereformeerden het grootste deel van de HC ook wel onderschrijven vermoed ik.

Maar we moeten wel uitkijken dat we de HC niet groter maken dan het is. En dat vind ik gevaarlijker en proef ik hier en daar wel. "Zo'n reisgids kan je alleen maar tot je schade ongebruikt laten" bijvoorbeeld. Arme kerken waar ze geen HC gebruiken maar alleen de Bijbel. Of waar ze maar 1 dienst hebben. Die lopen allemaal schade op omdat de HC niet open gaat? Arme kerken in alle andere landen behalve Nederland. Daar hebben ze geen Heidelbergse Catechismus. Wat zullen die mensen enorm veel missen. En in het artikel lees ik: "dat de catechismus meer is dan een menselijk, kerkelijk geschrift. Bij elke Zondag staat immers een schat aan verwijsteksten.” Dat kan natuurlijk zo zijn, maar ik ken genoeg boeken waar verwijsteksten in staan. Als ik een boek schrijf en er verwijsteksten in zet, is het daarmee dan meer dan een menselijk geschrift? Natuurlijk niet. Ik verwijs alleen naar een niet-menselijk geschrift en geef daar mijn visie op.

Dus naast de waarschuwing om dit waardevolle boekje niet zomaar weg te doen past denk ik ook een waarschuwing om het niet heiliger te maken dan het is. Daarmee creeer je terecht alleen maar weerstand in plaats van dat je het wegneemt.

Herkenbare foto trouwens van Heidelberg. Prachtige stad, aan de Neckar. Aanrader om een keer te bezoeken!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Cathy » 03 mei 2017 09:02

Ik pleit voor de Heidelbergse Catechismus als naslagwerk.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor dalethvav » 03 mei 2017 09:16

Marnix schreef:Maar we moeten wel uitkijken dat we de HC niet groter maken dan het is. En dat vind ik gevaarlijker en proef ik hier en daar wel.
Inderdaad. Wat me bij de beantwoording van vragen op ref. fora en/of tijdsschriften wel eens opvalt dat je in de antwoorden nogal eens iets tegenkomt in de trant van "De Heidelbergel zegt dit, de Ned. Gel. Bel. zegt dat, het formulier zegt zus", en dan stopt de beantwoording.
Dan vraag ik me wel eens af: Zou de bijbel zélf er ook nog wat over zeggen misschien?

Orthodox Jodendom verwijten we wel eens dat zij naast de Schrift ook de (inmiddels of schrift gestelde) mondelinge traditie hebben. Een beetje pot-verwijt-ketel verhaal. Wij hebben die evengoed. Dan wel niet in de vorm van een Talmoed, maar meer in de vorm van de 3 formulieren van (on)enigheid en kanttekeningen e.d.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor StillAwake » 03 mei 2017 09:19

Cathy schreef:Ik pleit voor de Heidelbergse Catechismus als naslagwerk.

Eens.
Hoewel ik de belijdenisgeschriften respecteer, schrik ik er nog regelmatig van dat het (menselijk) geschrift in sommige rechtsere kringen hetzelfde gezag als de bijbel gekregen lijkt te hebben.

Is dat niet een kenmerk van sektarisme?
Een geschrift naast de Bijbel?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2017 09:52

Hm, dat is ook weer gevaarlijk om te stellen. Het idee van de catechismus is namelijk niet dat je een geschrift naast de Bijbel hebt (hoewel sommigen er wel zo mee omgaan en dat is dan ook weer gevaarlijk). Het idee is net als bijvoorbeeld de apostolische geloofsbelijdenis, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Westminster Confession en tal van andere geschriften iets anders, namelijk: Als kerk of als gelovige geloof je dat de Bijbel de enige bron is. Op basis van de Bijbel (vandaar ook alle verwijsteksten ter onderbouwing) kom je dan tot een "leer" waar je je als kerk in kan vinden. Het is dus een uitwerking van een kerkelijke visie (door mensen) maar wel op basis van de Bijbel, waarvan je dan zegt: We geloven dat de Bijbel dit leert.

Kenmerk van sekten zijn niet dat ze naast de Bijbel eigen woorden die niet in de Bijbel staan als net zo betrouwbaar als de Bijbel zien. Niet dat je een uitleg hebt van wat de Bijbel in je optiek leert. Dat heeft iedere religie en ieder stroming wel, geschreven of ongeschreven. En dat is prima zolang er ruimte is om daar met de Bijbel in de hand, over te discussieren. Het is een menselijke uitwerking en mensen zijn niet onfeilbaar. Als men de HC als onfeilbaar gaat zien en mensen die het niet op alle vlakken met de HC eens zijn als onbekeerden beschouwt (en dat is het gevaar van die uitspraak van Kohlbrugge) is er wel iets grondig mis. Als een discussie wordt afgedaan met "dat staat in de HC dus het is zo punt uit" klopt er iets niet. Sola Scriptura, dus altijd terug naar de Bijbel! En dan mag er ruimte zijn voor verschillen in interpretatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor StillAwake » 03 mei 2017 09:59

Marnix schreef:Hm, dat is ook weer gevaarlijk om te stellen. Het idee van de catechismus is namelijk niet dat je een geschrift naast de Bijbel hebt (hoewel sommigen er wel zo mee omgaan en dat is dan ook weer gevaarlijk). Het idee is net als bijvoorbeeld de apostolische geloofsbelijdenis, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Westminster Confession en tal van andere geschriften iets anders, namelijk: Als kerk of als gelovige geloof je dat de Bijbel de enige bron is. Op basis van de Bijbel (vandaar ook alle verwijsteksten ter onderbouwing) kom je dan tot een "leer" waar je je als kerk in kan vinden. Het is dus een uitwerking van een kerkelijke visie (door mensen) maar wel op basis van de Bijbel, waarvan je dan zegt: We geloven dat de Bijbel dit leert.

Kenmerk van sekten zijn niet dat ze naast de Bijbel eigen woorden die niet in de Bijbel staan als net zo betrouwbaar als de Bijbel zien. Niet dat je een uitleg hebt van wat de Bijbel in je optiek leert. Dat heeft iedere religie en ieder stroming wel, geschreven of ongeschreven. En dat is prima zolang er ruimte is om daar met de Bijbel in de hand, over te discussieren. Het is een menselijke uitwerking en mensen zijn niet onfeilbaar. Als men de HC als onfeilbaar gaat zien en mensen die het niet op alle vlakken met de HC eens zijn als onbekeerden beschouwt (en dat is het gevaar van die uitspraak van Kohlbrugge) is er wel iets grondig mis. Als een discussie wordt afgedaan met "dat staat in de HC dus het is zo punt uit" klopt er iets niet. Sola Scriptura, dus altijd terug naar de Bijbel! En dan mag er ruimte zijn voor verschillen in interpretatie.

Geheel mee eens, maar in de kerk van mijn schoonouders heft de HC in de praktijk dezelfde waarde als de Bijbel.
Natuurlijk spreekt de HC de Bijbel na of tracht dat in elk geval te doen, maar het wordt wel als de enig juiste interpretatie gezien.

Een houding die ik ook in de quote van Kohlbrugge proef.

En daarmee heeft het ongezond veel gezag gekregen, temeer omdat er best delen instaan waarbij andere christenen toch andere overtuigingen hebben.
Het deel over de "paapsche mis" is zelfs feitelijk een onjuiste weergave van de katholieke visie op de eucharistie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2017 10:16

Cathy schreef:Ik pleit voor de Heidelbergse Catechismus als naslagwerk.


Dat is het in feite ook een beetje. De Bijbel is de reisgids en de Heidelbergse Catechismus is een stuk leerstof die men heeft getracht te baseren op de Bijbel. Maar alleen met de Bijbel moeten we het kunnen doen. We kunnen de H.C. gebruiken ter ondersteuning, maar we moeten alles toetsen aan de bijbel. De bijbel (mits geen vertaalfouten) heeft als geïnspireerd onfeilbaar Woord (dat geloven we) het gezag.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Chaya » 03 mei 2017 10:28

Cathy schreef:Ik pleit voor de Heidelbergse Catechismus als naslagwerk.

De HC wordt altijd gelezen na(ast) de Bijbel.
In een leerdienst wordt eerst het bijbelhoofdstuk gelezen, daarna de te behandelen vraag/zondag.
Onder elke zondag staan de teksten die er naar verwijzen.

GOUDA – De theologie van de Heidelbergse Catechismus (HC) geeft grond onder de voeten. „Troost is datgene waaraan je je vastklemt met al wat in je is”, aldus dr. A. Huijgen. „Het is de grond die je onder de voeten hebt in een chaotische wereld, waardoor je vooruit durft te kijken en durft te hopen.”

De existentiële toonhoogte is volgehouden door de gehele catechismus heen, zo zei dr. W. van Valstuin, docent aan het Hersteld Hervormd Seminarium aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. „De Heidelbergse Catechismus is opgezet vanuit de vraag naar de enige troost in leven en sterven, een uiterst existentiële vraag.

Tot 1585 verschenen er bijna dertig Nederlandstalige uitgaven. De catechismus gaf het organiserend kerkelijk leven confessioneel omlijnde kaders, aldus prof. Van der Pol.

Dit zijn enkele citaten uit
DIT ARTIKEL
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2017 11:44

StillAwake schreef:Geheel mee eens, maar in de kerk van mijn schoonouders heft de HC in de praktijk dezelfde waarde als de Bijbel.
Natuurlijk spreekt de HC de Bijbel na of tracht dat in elk geval te doen, maar het wordt wel als de enig juiste interpretatie gezien.

Een houding die ik ook in de quote van Kohlbrugge proef.

En daarmee heeft het ongezond veel gezag gekregen, temeer omdat er best delen instaan waarbij andere christenen toch andere overtuigingen hebben.
Het deel over de "paapsche mis" is zelfs feitelijk een onjuiste weergave van de katholieke visie op de eucharistie.


Mee eens, hoewel ik het idee heb dat in veel kringen dat gezag zijn hoogtepunt wel heeft gehad.

Johan, wat de reisgids betreft bedoelt men denk ik eerder dat het een gids is die de Bijbel uitlegt. De Bijbel is een behoorlijk dik boek en de reisgids geeft een beknopte samenvatting van de belangrijkste zaken die in de Bijbel staan. Zo was het ook bedoeld, om mensen die de Bijbel niet goed kenden niet maar dat boek van A tot Z te gaan laten lezen, maar daarbij dingen uit te leggen, samen te vatten etc. Natuurlijk is de Bijbel het belangrijkste boek, een reisgids doet niets anders dan de omgeving uitleggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2017 11:48

Dat denk ik niet, Marnix. Mijn geweten zegt dat de bijbel de reisgids behoort te zijn. Maar goed, interpretatieverschil en definitiekwestie misschien. :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron