Heidelbergse Catechismus als reisgids

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Cathy » 29 mei 2017 12:04

Johan100 schreef:Opmerkelijk. Ik denk trouwens niet dat je geroepen wordt als ik eerlijk ben, want dit soort werk besteedt God uit aan mannen als Hij het nodig vind.

Idd opmerkelijk. :mrgreen:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor 3parels » 29 mei 2017 12:39

@johan100,

Ik bedoel eigenlijk alleen dat ik het niet netjes vindt om allerlei fouten in de 3 F van E hier op het forum te benoemen en daarna te herschrijven. Deze mensen hebben naar eer en geweten hun werk gedaan en ik vind het hier niet de plaats om inhoudelijk de fouten in de formulieren te benoemen en te herschrijven. Als ik dat zou doen, dan doe ik dit biddend, overdenkend, samen met mensen die goede feedback zouden kunnen geven op mijn schrijven, en niet openlijk op een forum. En zeker om het daarna met andere mensen te delen.
Als we het hier gaan doen, gaan we het hebben over hoe je vindt dat het geschreven moet worden, welke woorden en invalshoek je kiest. Daar wil ik het niet over hebben. Er zitten nl echte Schriftuurlijke fouten in de 3 F v E... maar dat betekent niet dat we al het goeds van de formulieren weg moeten gooien of de formulieren moeten afschrijven (zoals sommigen doen). Maar hierdoor wordt gelijk helder dat je formulieren nooit mag zien als geïnspireerd en boven de Bijbel mag stellen. Toets zelf en durf dit ook uit te dragen in je gemeente. Net zoals je alle geestelijke boeken moet toetsen. En als je dit biddend doet om te staan voor de waarheid van het Woord, dan zal de Heere daar Zijn zegen over geven. Ik voel mezelf ook niet geroepen om op mijn PC de HC te herschrijven en dit dan als nieuw boek te presenteren. Als ik dit zou willen dan zou ik dit echt in overleg met God zelf doen... wie zegt dat er niet al iemand anders bezig is, die de Heere zelf daartoe heeft aangestuurd. Nee.... bidt om herleving en bidt om zuiverend werk van de Geest... want als mensen de Bijbel weer als een kind leren lezen dan zullen ze echt anders gaan denken, dat is wat er met mij is gebeurd. Dan gaat het Woord echt meer spreken en worden zaken echt anders... wanneer er een herleving/opwekking komt zullen de mensen echt zelf in gaan zien dat er fouten zitten in de formulieren en dat we geen formulieren moet nalopen, maar alles moeten toetsen. En dan zal het met die formulieren vanzelf goed komen.
Laatst gewijzigd door 3parels op 29 mei 2017 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor 3parels » 29 mei 2017 12:41

@johan100

Waarom zouden alleen mannen dit mogen doen trouwens? Waar vind je dat in de Bijbel? Ik weet wel dat mannen door de Heere de taak van preken hebben gekregen en niet de vrouwen, maar er staat nergens dat vrouwen geen boeken mogen schrijven toch?
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2017 12:55

en helemaal niet iets taalkundig reviseren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor ereunao » 29 mei 2017 13:06

Chaya:
Die stelling begrijp ik niet.
Jij zegt dat de Geest zich meer en meer terugtrekt, oftewel, het Licht dooft, de dood komt in de pot.
Dat wordt al jaren gezegd en er worden oplossingen aangedragen.
Ik denk dat er meer aan het doodbloeden ten grondslag ligt, nl. het individualisme, een ieder kleurt en vult zelf zijn geloof in, heeft aan 1 of geen kerkgang genoeg.
Beter zou zijn om tot boetedoening te komen en de Heere te smeken om Licht in de duisternis en naar Eenheid te zoeken.
Waar hoor je nog dat christenen EENDRACHTELIJK bijeen komen?
Het lukt op een forum al niet, laat staan in de kerken.


Chaya, de Geest gaat niet terug achter het verleden, maar stuwt de Gemeente naar het einde dat tegelijk een nieuw begin is. De Reformatie was idd. een Godswerk, maar is nooit statisch maar dynamisch. Zij hebben gehandeld naar het licht dat zij toen hadden, maar de Geest gaat voort om het woord voor de Gemeente te ontsluiten,dat is Zijn ambt. En met Gods Woord kan je niet verdrinken, wel in verdrinken, maar dat is zaligheid. Er is in die 400 jr wel wat gebeurd dat ons dwingt tot nadere bezinning en als wij nostalgisch in het verleden blijven hangen springen er allerlei bizarre sekten in dit gat.en hebben wij het nakijken .Maar als zelfs de leeraars kinderen geworden zijn, aan wie zal Hij dan het gezicht te kennen geven? Aan de afgetrokkenen van de borsten, aan de gespeenden van de melk?Jes.28:8. Er zal in de 1e plaats een terugkeer naar Gods Woord moeten komen, die theologie die heel de bijbel onder de noemer van een kerk en een verbond gebracht heeft deugt niet, zo zit de bijbel niet in elkaar. Zeker, verzoening door het bloed van het Lam loopt als een rode draad door heel de Schrift, in dat opzicht is er dus sprake van slechts een verbond. Maar al is de verzoening in oud- en nieuw testament dezelfde , het verbond met Abraham en al de andere binnen dat verbond met Israël gesloten verbonden zijn nooit op de Kerk overgegaan. En zo is het ook met de Kerk als het lichaam, de Gemeente v.Chr. God is niet bij Adam met de Gemeente begonnen, maar zij is een nieuwe schepping en met Chr. verbonden in Zijn opstandingsleven. Zij kon er dus niet zijn voordat Hij als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de Geest had uitgestort. En dit is maar niet een puur theoretisch, maar een existentieel verschil. Want naarmate het einde steeds dichterbij komt wordt het steeds duidelijker dat zij een heel andere relatie met Hem heeft . Zoals koning W.A.een andere relatie met zijn gezin heeft dan met ons volk, hoewel zijn vrouw en kinderen ook Nederlands staatsburgers en als zodanig zijn onderdanen zijn. En nu voelen de kerkleiders van de traditionele kerken wel aan dat er iets grondig fout zit, maar zijn doodsbang om in het diepe van Gods Woord geworpen te worden en te verdrinken. Het voorbeeld van Prof.Dr.W.Verboom dat ik elders aanhaalde bewijst dit afdoende:
‘Intussen is de schrik en de verdwazing in het ‘geref. kamp’ zo groot dat prof.dr.W.Verboom ooit in de ‘Waarheidsvriend’ een fictieve brief aan de ‘eerwaarde vader Calvijn’ schreef waarin hij deze smeekt om meer licht in deze duistere zaken. Men wendt zich blijkbaar liever tot de dode Calvijn dan tot het woord van de levende God’!
Gr: ereunao

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor naamloos » 29 mei 2017 14:25

Johan100 schreef:Opmerkelijk. Ik denk trouwens niet dat je geroepen wordt als ik eerlijk ben, want dit soort werk besteedt God uit aan mannen als Hij het nodig vind.
Edit;gewijzigd.
:shock: :shock: : O, ik weet niet beter dan dat de één of andere mannelijke "vrome", Frederik de Vrome in dit geval, ( oftewel god volgens ...... Johan100? ), opdracht gaf tot het schrijven van wat nu bekend staat als de H.C.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor hans0166 » 29 mei 2017 17:22

Pas toen de reformatie doorpakte en de boekdrukkunst werd uitgevonden, kon men in eigen taal de Bijbel gaan lezen en gingen de ogen door Gods Geest open.


dit klopt niet. de eerste vertalingen in de volkstaal zijn uit de 13e eeuw... best wel een tijdje voor de reformatie...
rijmbijbel 1271
hernse bijbel 1371
delftse bijbel 1477
zomaar een greep, er zijn er nog meer en ook in tussenliggende periodes.....enz enz...

niet al teveel op sprookjes over de reformatie geloven, lees ook eens iets uit andere hoek.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... -de-bijbel

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2017 08:14

Dat klopt. Enige puntje is dat die bijbelvertalingen niet in de kerkdiensten werden gebruikt. Maar verder klopt het inderdaad niet dat er voor de reformatie geen Bijbels in de volkstaal waren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2017 11:32

ereunao schreef:Chaya, de Geest gaat niet terug achter het verleden, maar stuwt de Gemeente naar het einde dat tegelijk een nieuw begin is. De Reformatie was idd. een Godswerk, maar is nooit statisch maar dynamisch. Zij hebben gehandeld naar het licht dat zij toen hadden, maar de Geest gaat voort om het woord voor de Gemeente te ontsluiten,dat is Zijn ambt. En met Gods Woord kan je niet verdrinken, wel in verdrinken, maar dat is zaligheid. Er is in die 400 jr wel wat gebeurd dat ons dwingt tot nadere bezinning en als wij nostalgisch in het verleden blijven hangen springen er allerlei bizarre sekten in dit gat.en hebben wij het nakijken .Maar als zelfs de leeraars kinderen geworden zijn, aan wie zal Hij dan het gezicht te kennen geven? Aan de afgetrokkenen van de borsten, aan de gespeenden van de melk?Jes.28:8. Er zal in de 1e plaats een terugkeer naar Gods Woord moeten komen, die theologie die heel de bijbel onder de noemer van een kerk en een verbond gebracht heeft deugt niet, zo zit de bijbel niet in elkaar. Zeker, verzoening door het bloed van het Lam loopt als een rode draad door heel de Schrift, in dat opzicht is er dus sprake van slechts een verbond. Maar al is de verzoening in oud- en nieuw testament dezelfde , het verbond met Abraham en al de andere binnen dat verbond met Israël gesloten verbonden zijn nooit op de Kerk overgegaan. En zo is het ook met de Kerk als het lichaam, de Gemeente v.Chr. God is niet bij Adam met de Gemeente begonnen, maar zij is een nieuwe schepping en met Chr. verbonden in Zijn opstandingsleven. Zij kon er dus niet zijn voordat Hij als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de Geest had uitgestort. En dit is maar niet een puur theoretisch, maar een existentieel verschil. Want naarmate het einde steeds dichterbij komt wordt het steeds duidelijker dat zij een heel andere relatie met Hem heeft . Zoals koning W.A.een andere relatie met zijn gezin heeft dan met ons volk, hoewel zijn vrouw en kinderen ook Nederlands staatsburgers en als zodanig zijn onderdanen zijn. En nu voelen de kerkleiders van de traditionele kerken wel aan dat er iets grondig fout zit, maar zijn doodsbang om in het diepe van Gods Woord geworpen te worden en te verdrinken. Het voorbeeld van Prof.Dr.W.Verboom dat ik elders aanhaalde bewijst dit afdoende:
‘Intussen is de schrik en de verdwazing in het ‘geref. kamp’ zo groot
dat prof.dr.W.Verboom ooit in de ‘Waarheidsvriend’ een fictieve brief aan de ‘eerwaarde vader Calvijn’ schreef waarin hij deze smeekt om meer licht in deze duistere zaken. Men wendt zich blijkbaar liever tot de dode Calvijn dan tot het woord van de levende God’!
Gr: ereunao


Wat een ontzettende ware posting waarvoor hartelijk dank.
Waar echt ontzettend hard nodig mee aan het werk gegaan dient te worden heb ik rood onderstreept in de posting van Ereunao
De Heilige Geest is denk ik zo onderbelicht in diverse kerken, de werking van Gods Geest.
Want Gods Geest gaat verder en dat druist tegen mensen in die alles willen kunnen verklaren (en als Gods Geest werkt, gaat werken in harten....dan betekend dit volledige Overgave.... en dat is nodig.....God de ruimte geven om te werken heel persoonlijk in dicht bij in je eigen hart) Maar dat is eng.....alles valt weg dan..... Want gebasseerd op het Woord van God en alles wat we met ons verstand weten en kunnen verklaren.....leidt de Heilige Geest ons opeens op nieuwe wegen en nieuwe paden gebasseert op Zijn Woord maar overstijgend.....
dat is een zwaktepunt van een mens, een christen..volledig overgave.
en dan ook nog een stuk eigenwijsheid van de mens die een sta in de weg kan zijn in relatie met God.
Daarom heeft God ons de Helper, Zijn Heilige Geest gegeven om ons te helpen maar dan moeten we wel erkennen dat wij die Hulp nodig hebben en ons volledig willen overgeven en niet blijven hangen in het hier en nu en teruggrijpen op het verleden, maar met de hulp van de Heilige Geest die ons helpt in onze zwakheid, vooruit zien, Voor uit durven te gaan in het Geloof in Christus naar de Toekomst van de Eeuwigheid....(nimmer en nooit stoppend betekend dat....als je dat beseft.....Ga met Hem en de Helper is je nabij) Maar wel op voorwaarde dat je de Geest de ruimte geeft in je hart (laat je trots en eigenwijsheid en noem maar op los want die staan de Geest in de weg)
Een grote opdracht voor de kerken maar zeer zeker ook voor ieder mens heel persoonlijk in de binnenkamer, het hart.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor ereunao » 02 jun 2017 07:46

moestuin:
Waar echt ontzettend hard nodig mee aan het werk gegaan dient te worden heb ik rood onderstreept in de posting van Ereunao[


Misschien iets voor gravo?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor mona » 02 jun 2017 12:36

MoesTuin schreef:De Heilige Geest is denk ik zo onderbelicht in diverse kerken, de werking van Gods Geest.
Want Gods Geest gaat verder en dat druist tegen mensen in die alles willen kunnen verklaren (en als Gods Geest werkt, gaat werken in harten....dan betekend dit volledige Overgave.... en dat is nodig.....God de ruimte geven om te werken heel persoonlijk in dicht bij in je eigen hart) Maar dat is eng.....alles valt weg dan..... Want gebasseerd op het Woord van God en alles wat we met ons verstand weten en kunnen verklaren.....leidt de Heilige Geest ons opeens op nieuwe wegen en nieuwe paden gebasseert op Zijn Woord maar overstijgend.....
dat is een zwaktepunt van een mens, een christen..volledig overgave.
en dan ook nog een stuk eigenwijsheid van de mens die een sta in de weg kan zijn in relatie met God.
Daarom heeft God ons de Helper, Zijn Heilige Geest gegeven om ons te helpen maar dan moeten we wel erkennen dat wij die Hulp nodig hebben en ons volledig willen overgeven en niet blijven hangen in het hier en nu en teruggrijpen op het verleden, maar met de hulp van de Heilige Geest die ons helpt in onze zwakheid, vooruit zien, Voor uit durven te gaan in het Geloof in Christus naar de Toekomst van de Eeuwigheid....(nimmer en nooit stoppend betekend dat....als je dat beseft.....Ga met Hem en de Helper is je nabij) Maar wel op voorwaarde dat je de Geest de ruimte geeft in je hart (laat je trots en eigenwijsheid en noem maar op los want die staan de Geest in de weg)


De Heilige Geest is de Geest van God. Die heeft Hij aan Zijn Zoon gegeven (handelingen 2 vers 33).
Deze Geest heeft Hij gegeven opdat een iedere gelovige Christus meer en meer zou leren kennen, zodat de Vader de eer zou krijgen.
Het gaat er dus niet voornamelijk om om de Heilige Geest te leren kennen, maar om DOOR de Heilige Geest Christus Zelf te leren kennen.
En in Christus de Vader te kennen.
Ik zeg daarmee niet dat het niet belangrijk is te weten wat de Heilige Geest doet, maar wel dat alles wat Hij doet, het doel heeft om God de Vader en Zijn Zoon beter te leren kennen.
De Heilige Geest is de Trooster, die ons in de Waarheid zal leiden, Hij bepaald onze focus en helpt ons. Maar altijd gericht op Christus Zelf!
De Heilige Geest onderwijst ons niet in Wie de Geest Zelf is, maar Wie Christus is, en wat Hij voor ons wil doen (en gedaan heeft).
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2017 10:05

Mooie aanvulling Mona, dank je wel!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor Chaya » 07 jun 2017 14:41

Als student aan het seminarie werkte ik een zomer voor een kerk in een deel van Philadelphia dat werd geterroriseerd door jeugdbendes. Daar hoorde ik van een jonge predikant in een nog slechter deel van de stad, die met veel vrucht onder kinderen werkte. Op zaterdagen kwamen er honderden kinderen en tieners. Ik ging kijken. Ik weet niet zeker wat ik verwachtte (lieve vrijwilligers met limonade, hugs en verhalen over Jezus) maar wat ik tot mijn ontsteltenis zag was een gebouw met meer dan 200 kinderen, verdeeld in leeftijdsgroepen, die de catechismus aan het leren waren!

Ik ben niet vaak zo verbaasd geweest. Nooit had ik gedacht dat de catechismus bruikbaar kon zijn voor modern onderwijs. En zelfs al had ik dat bedacht, het zou niet in me opgekomen zijn hem voor evangelisatie te gebruiken. De predikant was gewend aan ongelovige en verbaasde vragen. ‘Waarom leert u hun de catechismus uit het hoofd? Ze hebben het eenvoudige Evangelie nodig! Wanneer komt u daar aan toe?’

Ik weet nog steeds wat hij zei: ‘Deze kinderen weten niets over God, Jezus of zonde. Ze hadden die woorden zelfs nooit gehoord, behalve als vloek. We bouwen hier aan basiskennis van woorden, ideeën en concepten. Die hebben ze nodig om te begrijpen waar we het over hebben als we hun vertellen over zonde en over de Zaligmaker Die daarvoor kwam’.

Nog een laatste verhaal uit ons gezin. Jonathan, onze jongste, wachtte bij zijn gastouder tot ik hem ophaalde. In gedachten staarde hij uit het raam. Ze vroeg hem: ‘Waar denk je aan?’ Haar vraag triggerde onbedoeld het volwassene-vraagt-ik-reproduceer-een-antwoord-deel van zijn hersenen. Hij antwoordde volgens de catechismus: ‘God’. ‘Wat denk je dan over God?’ vroeg ze verrast. Ze kreeg een nog verrassender antwoord, een samenstelling van het tweede en het derde antwoord van de catechismus: ‘Hoe Hij alle dingen maakte voor Zijn eigen glorie’. Ze viel haast om. Het leek een mirakel. Maar het was gewoon de catechismus.

Ds. M. van Reenen

Uit de rubriek DWARS.
Mooi!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten