Teus schreef:Wat ik nu niet begrijp, God heeft de Bijbel bedoelt voor alle mensen maar de formulieren van enigheid zijn de belijdenisgeschriften voor alle gereformeerde kerken en zelfs alleen in Nederland.
We gaan de rotonde weer op.
Jij hebt ooit ook in een gemeente gezeten waar leerdiensten waren, ben je er daarom uit gegaan?
Teus schreef:De heidelberger catechismus is ook voor de reformatorische gezinden, en de Dortse leerregels evenzo. Gaan we ons zo niet afzonderen van anderen terwijl er ook dingen zijn die grandioos mis gaan, de vervangingstheologie bv.?
Dus?
Ik zal nu eens niet een rechtse bevindelijk dominee citeren, maar lees eens wat Ouweneel er bijvoorbeeld over zegt.
En je leest de Bijbel als mens van de 21ste eeuw, opgegroeid in een Westers land. Dat alles speelt een doorslaggevende rol als je de Bijbel probeert te begrijpen.
Als je jezelf een soort zuiverheid aanpraat, alsof je geen vooroordelen hebt, doe je eigenlijk iets heel gevaarlijks. Want dan heb je een leesbril op je neus staan die je je niet bewust bent.
De catechismus heeft ongelooflijke invloed uitgeoefend op het protestantse volksdeel, dus op gereformeerden, maar ook op wie zich vandaag evangelisch noemt. Het is verreweg het meest invloedrijke godsdienstige leerboek dat wij hebben, ik zou geen ander geloofsdocument kunnen bedenken dat hier in de buurt komt. Ook de Nederlandse Geloofsbelijdenis heeft grote invloed uitgeoefend, maar voor de Dordtse Leerregels ligt dat anders. Dat belijdenisgeschrift is van latere datum, en het betreft een intern protestants meningsverschil. Dit geldt nauwelijks voor de catechismus, die vooral samenbindend wil zijn. In de zestiende eeuw wilden de protestanten terugkeren tot de Schrift, die door toedoen van Rome niet meer in de handen van het volk was. Luther vertaalde de Bijbel in de landstaal, zodat iedereen hem kon lezen. Maar let op, de reformatoren zélf zijn niet bij nul begonnen. Ze waren zich er goed van bewust dat dit nogal hoogmoedig zou zijn. Luther en Calvijn zijn beiden buitengewoon gevormd door Augustinus en de vroege kerkvaders: Irenaeus, Tertullianus, Athanasius en anderen. De vraag voor hen was, hoe heeft die alleroudste generatie christenen over de Bijbel gedacht? Die waren er per slot van rekening het dichtste bij, zij leefden relatief kort na het ontstaan van het christendom. Om hen kun je niet heen! Die verwerking van de Vroege Kerk heeft ook de catechismus gestempeld. De catechismus staat dus niet voor een willekeurige mening van een paar eigenzinnige jonge protestanten. In de catechismus hebben we contact met de eeuwenoude traditie van het christendom, tot op de eerste eeuwen.”
HET BELANG VAN DE CATECHISMUSIets dat honderden jaren zijn nut heeft bewezen en velen tot lering is geweest, proberen sommigen in de 21e eeuw te schrappen.
mona schreef:Het is een leerboek, wat valt onder de belijdenisgeschriften/drie formulieren van eenheid.
Ik zie daar wel een onderscheid in, maar gezamenlijk is het een fundament van de gereformeerde leer.
Precies! Daar zijn we het geheel over eens.
Het is absoluut niet juist om het maar geschriften te noemen en niet op waarde te schatten. De Bijbel wordt altijd EERST gelezen en pas daarna de betreffende artikelen. Nooit andersom!!
Er staat niets in de Formulieren dat ook niet in de Bijbel staat.