Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor pindas83 » 30 sep 2017 07:29

rotterdam schreef:Het blijft me verbazen dat hier op refoweb de meeste deelnemers strikte aanhangers zijn van een letterlijke lezing van de Schrift maar als het zo uitkomt dan komen de "geestelijke" interpretaties tevoorschijn. :-k


Mij niet. Daar is toch ook niets vreemds aan of mis mee? Niet alle dingen zijn letterlijk bedoeld, neem openbaringen.
Blijft altijd de discussie wat wel en wat niet letterlijk genomen moet/kan worden maar die discussie is juist interessant vind ik.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Chaya » 30 sep 2017 09:43

rotterdam schreef:Het blijft me verbazen dat hier op refoweb de meeste deelnemers strikte aanhangers zijn van een letterlijke lezing van de Schrift maar als het zo uitkomt dan komen de "geestelijke" interpretaties tevoorschijn. :-k

Kom je daar nu pas achter? :wink:
Vandaar dat veel discussies uit de hand lopen.
pindas83 schreef:Niet alle dingen zijn letterlijk bedoeld, neem openbaringen.
Blijft altijd de discussie wat wel en wat niet letterlijk genomen moet/kan worden maar die discussie is juist interessant vind ik.

Hoe kun jij dat nu weten?
Jona in de vis, Abraham moet zijn zoon offeren, de tocht door de Dode Zee, nu Openbaring weer, allemaal niet letterlijk bedoeld?
Je houdt zo een arme Bijbel over pindas.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor pindas83 » 30 sep 2017 10:44

Chaya schreef:
Hoe kun jij dat nu weten?
Jona in de vis, Abraham moet zijn zoon offeren, de tocht door de Dode Zee, nu Openbaring weer, allemaal niet letterlijk bedoeld?
Je houdt zo een arme Bijbel over pindas.


Ik weet helemaal niks! Ik pretendeer ook helemaal niet allemaal precies te weten wat letterlijk genomen moet worden en wat niet.
Daar discuseren we met zn allen over en vormen we onze mening.
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat ik niet in Jona in walvis, tocht Dode zee en Abraham geloof? Je moet echt beter lezen hoor!
En wil jij beweren dat openbaringen dan geen beeldspraak bevat?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor naamloos » 30 sep 2017 11:09

En bergen die in de handen klappen, huppelen en springen enzo. Ik zie het al helemaal voor me!
Sowieso is het niet de bedoeling om dogma's uit poëzie (waaronder de Psalmen) te trekken.
In Psalm 88 stelt Heman gewoon een paar retorishe vragen over mensen die fysiek dood zijn.
Hij kan God niet prijzen vanwege de duisternis en ellende die hij ervaart, wat dat betreft is hij er net zo aan toe als de gestorvenen.
Dat heeft verder niets met 1 Petrus 4 te maken.
Laatst gewijzigd door naamloos op 30 sep 2017 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor gravo » 30 sep 2017 11:48

Jona in de vis. Je helpt jezelf enorm wanneer je eens wat leest over de compositie van dit verhaal. Het is literatuur van de bovenste plank. Het is heel precies in elkaar gezet. Het verhaal heeft een vrijwel exact te bepalen middelpunt. Kortom, hier is heel nauwkeurig aan gewerkt. En dat allemaal nog afgezien van de bijzondere inhoud. Als je dit hebt opgespoord en je begrijpt hoe vernuftig op dit verhaal gebroed is, dan snap je ook direct dat dit verhaal nooit een letterlijke weergave kan zijn van spontane gebeurtenissen. Dit is zulke pure verhaalkunst, dat je eerder denkt aan fictie (met een boodschap uiteraard, dat wel) dan aan werkelijkheid.

Je hoeft je er niet in te verdiepen, maar het kan wel.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Nina

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Nina » 30 sep 2017 12:42

gravo schreef:Jona in de vis. Je helpt jezelf enorm wanneer je eens wat leest over de compositie van dit verhaal. Het is literatuur van de bovenste plank. Het is heel precies in elkaar gezet. Het verhaal heeft een vrijwel exact te bepalen middelpunt. Kortom, hier is heel nauwkeurig aan gewerkt. En dat allemaal nog afgezien van de bijzondere inhoud. Als je dit hebt opgespoord en je begrijpt hoe vernuftig op dit verhaal gebroed is, dan snap je ook direct dat dit verhaal nooit een letterlijke weergave kan zijn van spontane gebeurtenissen. Dit is zulke pure verhaalkunst, dat je eerder denkt aan fictie (met een boodschap uiteraard, dat wel) dan aan werkelijkheid.

Je hoeft je er niet in te verdiepen, maar het kan wel.

gravo


Hoe ik me er ook in verdiep, voor mij blijft het werkelijkheid en geen fictie. Ik neem het verhaal (geschiedenis) zoals het er staat.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Chaya » 30 sep 2017 12:46

pindas83 schreef:Hoe kom je er in vredesnaam bij dat ik niet in Jona in walvis, tocht Dode zee en Abraham geloof? Je moet echt beter lezen hoor!
En wil jij beweren dat openbaringen dan geen beeldspraak bevat?

Als je aan één hoofdstuk gaat schaven of het als beeldspraak gaat verheffen, volgt spoedig de rest ook. Want dat kan toch niet, Jona kan gewoon niet in de vis gezeten hebben. Het is gewoon literatuur.
En dan een verklaring over Psalm 88, je moet het maar zo durven interpreteren.
Als een predikant de diepte ingaat, wordt het hier denigrerend inlegkunde genoemd.
De Bijbel (in het dooptopic) is een bewerkt, politiek toegepast boek.
Dan zie je toch hoe het gesteld is met christelijke Nederland?
De mens anno nu ziet het allemaal zoveel beter en scherper dan ten tijde van de reformatie.
Het is gebrek aan goed geestelijk onderwijs, dat mensen dit kan laten beweren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor naamloos » 30 sep 2017 13:47

Chaya schreef:Als je aan één hoofdstuk gaat schaven of het als beeldspraak gaat verheffen, volgt spoedig de rest ook.
.... als je gaat 1 gedeelte degraderen tot letterlijkheid. Heb je het zo als eens bekeken?
Chaya schreef:En dan een verklaring over Psalm 88, je moet het maar zo durven interpreteren.
Wel grappig, zelfs een zware refo-dominee heb ik het zo zien uitleggen. Hoe durft ie hetzelfde te denken als ik he!
Als ik ja zeg zou hij in principe nee moeten zeggen, en andersom. :-({|=
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Chaya » 30 sep 2017 13:59

naamloos schreef:In Psalm 88 stelt Heman gewoon een paar retorishe vragen over mensen die fysiek dood zijn.

naamloos schreef:Wel grappig, zelfs een zware refo-dominee heb ik het zo zien uitleggen. Hoe durft ie hetzelfde te denken als ik he!

Woog hij meer dan 120 kilo dan?
Kennelijk heb je het niet begrepen. Of je weet het gewoon weer beter, zoals gewoonlijk.
Hier is een meditatie over Psalm 88
http://www.omsheerenhuis.nl/meditatie/s ... 0-psalm-88
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor naamloos » 30 sep 2017 14:12

Chaya schreef:Woog hij meer dan 120 kilo dan?
Kennelijk heb je het niet begrepen. Of je weet het gewoon weer beter, zoals gewoonlijk.
Hier is een meditatie over Psalm 88
http://www.omsheerenhuis.nl/meditatie/s ... 0-psalm-88
1. Hoeveel hij woog kon ik aan zijn schrijfsel niet zien, lijkt me ook niett belangrijk voor de inhoud. (o, het was een grap! Ik kende hem al, beetje van de oude stempel)
2. Toevallig ken ik gewoonlijk meerdere interpretaties. Ik neem alleen de meest aannemelijke aan.
3. Denk je anders dan jij, dan heb je het niet begrepen, en weet je niet beter. Gristelijke Chaya heeft weer gesproken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Chaya » 30 sep 2017 14:26

naamloos schreef:1. Hoeveel hij woog kon ik aan zijn schrijfsel niet zien, lijkt me ook niett belangrijk voor de inhoud. (o, het was een grap! Ik kende hem al, beetje van de oude stempel)

Stop dan eens met te spreken over een zware dominee. Dat heeft nog een langere baard.
naamloos schreef:Toevallig ken ik gewoonlijk meerdere interpretaties. Ik neem alleen de meest aannemelijke aan.

Hoe verrassend. Not.
naamloos schreef: Denk je anders dan jij, dan heb je het niet begrepen, en weet je niet beter. Gristelijke Chaya heeft weer gesproken.

Wat een zelfreflectie weer. (zie dooptopic)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor naamloos » 30 sep 2017 14:34

Chaya schreef:Stop dan eens met te spreken over een zware dominee. Dat heeft nog een langere baard.
Neuh, ik maak zelf uit op welke manier ik iets verwoord. Voor mij is het belangrijkste of de inhoud duidelijk maakt wat ik bedoel.
Pas als dat niet meer overkomt ga ik nadenken hoe het beter kan.
En verderr praat ik zoals ik ben, dat recht laat ik me door niemand afnemen en gun ik iedereen.
Laatst gewijzigd door naamloos op 01 okt 2017 04:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor pindas83 » 30 sep 2017 16:02

Chaya schreef:Als je aan één hoofdstuk gaat schaven of het als beeldspraak gaat verheffen, volgt spoedig de rest ook. Want dat kan toch niet, Jona kan gewoon niet in de vis gezeten hebben. Het is gewoon literatuur.
En dan een verklaring over Psalm 88, je moet het maar zo durven interpreteren.
Als een predikant de diepte ingaat, wordt het hier denigrerend inlegkunde genoemd.
De Bijbel (in het dooptopic) is een bewerkt, politiek toegepast boek.
Dan zie je toch hoe het gesteld is met christelijke Nederland?
De mens anno nu ziet het allemaal zoveel beter en scherper dan ten tijde van de reformatie.
Het is gebrek aan goed geestelijk onderwijs, dat mensen dit kan laten beweren.


Nou breekt me de klomp Chaya! Wat een armzalig geloof houd je juist over als je domweg alles precies letterlijk neemt en geen oog hebt voor de gedachte die ergens achter schuil gaat.
Wel lekker makkelijk want je hoeft nooit ergens meer over na te denken want het staat er toch zo?
En de gelijkenissen van Jezus zelf, ook gewoon letterlijk overnemen dan maar.
Je denkt dat je de reformatoren aan je kant hebt met jouw visie maar wees daar nou niet zo zeker van.
Onderstaand heb ik geleend van onze collega 's van refoforum;


Ik las dit weekend J.J. Buskes over Openbaring (de laatste strijd).

En daarin las ik iets opmerkelijks, wat ik niet wist (behalve van Calvijn dan):


Zwingli heeft geschreven: 'uit de Openbaring nemen wij geen gegevens aan, want het is geen bijbels boek'.
Luther over Openbaring: 'mijn geest kan zich daarin niet vinden en mij is het oorzaak genoeg om het niet hoog te schatten, dat Christus daarin niet wordt geleerd. Daarom blijf ik bij de boeken, die Christus helder en duidelijk verkondigen'.
Calvijn heeft van alle bijbelboeken een verklaring, behalve van Openbaring.


Daarnaast vind ik ook niet erg aardig van je dat je me wegzet alsof ik de ene halszaak na de andere 'vergeestelijk'.
Ik ben nog altijd van mening dat de wereld is geschapen, er een zondvloed was en bovenal dat Jezus echt is opgestaan.
Begrijp het dan ook niet waar dit vandaan komt, over Psalm 88 heb ik inhoudelijk niet eens iets gezegd, behalve dan dat ik vond dat rotterdam die tekst niet zomaar naast Petrus kon leggen, alsof de ene tekst de andere zou bevestigen.

Tot slot weet ik bijna zeker dat de overgrote Refo meerderheid het boek openbaringen niet 100% letterlijk neemt, gezien al de symboliek die erin staat beschreven.

Begrijp me niet verkeerd hoor, je bent een toffe meid Chaya maar dat moest me even van het hart.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor rotterdam » 30 sep 2017 17:22

pindas83 schreef:Mij niet. Daar is toch ook niets vreemds aan of mis mee? Niet alle dingen zijn letterlijk bedoeld, neem openbaringen.
Blijft altijd de discussie wat wel en wat niet letterlijk genomen moet/kan worden maar die discussie is juist interessant vind ik.


Interassant ? wellicht ja.
Vaak wel erg tendentieus.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Chaya » 30 sep 2017 19:42

pindas83 schreef:Begrijp me niet verkeerd hoor, je bent een toffe meid Chaya maar dat moest me even van het hart.

Ik hou ook heel veel van jou, pindaatje :8>
Maar ga niet aan de Bijbel schaven, twijfelen, want dan krijg je me tegen.
Ik ben geen blinde fanatisch gelovige van reformatoren, oud- en kerkvaders, maar wat ik hier af en toe lees, laat me werkelijk de tranen in de ogen springen.
Een vraag aan jou, ik hoop dat jij hem kunt beantwoorden, waarom word iemand lid van RW als je het beter weet, continue tegen de mods hier ingaat, de reformatorische leer verdacht maakt?
Probeer jij mij dat nu eens uit te leggen? Ik word er zo moedeloos van als ik zie hoe de 3FvE worden veracht, eigen inleg wordt gegeven, enz enz.
Is het modbeleid eigenlijk niet te slap, toch? Men houdt zich gewoon niet aan de regels, in het besloten topic.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten