Geheiligd?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geheiligd?

Berichtdoor gravo » 12 apr 2017 22:15

@mona
Nog even een toelichting op mijn opmerking dat Jezus zich waarschijnlijk in de kring van de Farizeeën heeft begeven. Dat kun je uit een aantal dingen afleiden. Ten eerste dat Hij een degelijke en grondige religieuze opvoeding heeft gekregen. Jezus was in de tempel te vinden. Dus Hij zal zeker Sadduceeën gehoord hebben, maar Hij kwam uit Galilea en aangezien het de Farizeeën waren die dichter bij het volk stonden, zal Hij met name hen goed hebben gekend. Naast de tempel was er een uitgebreid netwerk van plaatselijke synagogen en daar vond het religieuze gesprek plaats.

Ten tweede kennen we zeer veel gesprekken, debatten en confrontaties van Jezus met de Farizeeën. Hij was eigenlijk constant met hen in gesprek. Op straat, maar ook privé (Nicodemus). Het feit dat Jezus een heel eigen interpretatie had van de wet, leidde wel tot veel verhitte discussie, maar het wil niet zeggen dat Hij daarmee buiten het gewone patroon van de typisch Joodse leerpraktijk trad. Het was zeer gebruikelijk om uitvoerig en intensief van mening te verschillen over de kleinste details van de wet. Lees Matth. 23 er maar op na. Daarin roept Jezus zelfs op om alles wat de Schriftgeleerden en Farizeeën zeggen te doen. Hij verwijt hun niet dat wat ze zeggen, maar Hij verwijt hun dat ze niet doen wat ze zeggen. Er liepen heel wat predikers rond. Van een Johannes de Doper, een Choni de cirkeldraaier tot allerhande charismatici en apocalyptici. Maar Jezus leek meer op deze degelijke joodse Schriftgeleerden en Farizeeën en hanteerde hun vertel- en debatkunst. Je ziet dat ook terug in het latere rabbijnse jodendom. De rabbijnen hebben na de verwoesting van Jeruzalem die typische leer en debat-praktijk van de Farizeeën overgenomen en juist niet die van de Sadduceeën, de wat elitaire tempel-religieuzen. Toen de tempel verwoest was, was de positie van die laatste groep ook weg.

En tenslotte, het lijkt natuurlijk alsof Jezus en de Farizeeën de grootste vijanden waren van elkaar, maar je moet wel bedenken dat we dat beeld vooral uit de Evangeliën hebben. Maar die zijn niet tijdens het leven van Jezus geschreven. Ze zijn pas tientallen jaren later samengesteld. Uiteraard uit overgeleverde verhalen uit de tijd van Jezus, maar ze dragen de sfeer bij zich van de tijd dat ze op schrift gesteld zijn. Het oudste Evangelie (Marcus) is op z'n vroegst in het jaar 65 ontstaan. Daarom zijn de verschillen tussen Jezus en de Farizeeën in de verhalen van de Evangeliën waarschijnlijk scherper en zwaarder op papier gekomen dan ze in werkelijkheid waren. Inmiddels was er een controverse aan het ontstaan tussen joden en christenen en dat proef je in de Evangeliën uit die tijd.

Verder ben ik, ondanks je waarschuwende opmerking, content met mijn eigen woordkeuze.
Volgens mij zijn mijn topics heel begrijpelijk. Uiteraard hoef je het niet met me eens te zijn. Maar dat is wat anders.
Ik zie daarom geen aanleiding om mijn woordkeuze aan te passen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2017 15:07

Hm, maar Jezus wordt in die evangelien toch wel geciteerd? In Mattheus 23 en op tal van andere plaatsen staan ook scherpe bewoordingen van Jezus richting de Farizeeen die volgens mij letterlijke citaten zijn en geen "scherpere en zwaardere bewoording". En we lezen dat de Farizeeen probeerden Jezus te doden, het Sanhedrin Hem veroordeelde, ze en hem uiteindelijk ook uitleverde aan de Romeinen en het volk ophitsten om Hem te laten doden? Ik denk niet dat de verhalen in de evangelien op dat punt overtrokken zijn. Men wilde er duidelijk niet aan dat Jezus de Zoon van God was, zagen dat als lastering en Hem daarom als een valse profeet. Wat niet inhoudt (en dat is helemaal correct) dat de Farizeeen allemaal slechte mensen waren en de Bijbel niet serieus namen en alleen maar aan zichzelf dachten. Ze namen de Bijbel, de wet heel serieus. En daarin sloegen ze soms een beetje door....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 14 apr 2017 13:01

@naamloos,

Volgens mij begrijp je totaal niet wat ik bedoel. Als een mens tevreden kan zijn met niet al te rechtvaardig zijn, vraag ik me af hoeveel liefde er dan voor de Heiland is. En inderdaad je had het over een depri-bui ipv over humeurigheid. Sorry! Maar ik vind het erg moeilijk dat je dan zo reageert op een fout van mij... zo van: verander ze maar naar je eigen believen... terwijl ik t totaal niet met opzet heb gedaan.

Verder ben ik het ermee eens dat je liefdevol moet reageren, ook als je je zo niet voelt. Maar toch blijf ik er ook bij dat we met dat negatieve gevoel naar de Heere moeten gaan. Dat Hij ons oprechte liefde wil leren en onze irritatie wil leren kruisigen. Als we ons ergeren aan mensen, geen zin hebben om er voor ze te zijn, zondigen we. Dan zijn we niet als Jezus die ontfermend is. En wanneer we zien dan mensen zo vast zitten in de werken van het vlees, tegen ons zondigen en als we ons daaraan ergeren, hebben we ook geen ontfermend hart. Misschien heb je de hoop wel opgegeven en neem je genoegen met het feit dat je geen controle over zonde hebt. (Je zegt: er zijn nou eenmaal dingen waar je geen controle over hebt!) Maar de Bijbel zegt duidelijk: De zonde mag over jou niet heersen. Romeinen 6. Jezus is gekomen om de gevangenen vrijheid te geven en de gebonden mensen los te maken (Jesaja 61). Dit kan ook in dit leven al. Wij hoeven niet vast te zitten aan verslavingen, driftbuien, roddel, ongeduld, liefdeloosheid, veroordeling ed... de Heere is gekomen om ons van de schuld te bevrijden maar heeft ook de macht van de zonde gebroken. Wie dat gelooft gaat ook verlangen naar het loskomen van zonden. Ik zeg niet dat je dan zondeloos wordt, maar de Heere wil wel in ons leven uitwerken dat we sterven aan de oude mens en met Hem opstaan in een nieuw leven. Dat nieuwe leven begint hier al.

Met je laatste opmerking kan ik helemaal niks... omdat ik totaal niet begrijp waarom je dit als reactie op mijn stukje schrijft.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 14 apr 2017 13:06

@ gravo...

Over je woorden: neem deze tekst ter harte en ter toetsing...

Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goeddoen aan wie ze hoort. Efeze 4: 29
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 14 apr 2017 13:11

Chaya schreef:Dat zijn heftige vragen 3parels. En als God ons er niet voor bewaart, zijn we hier allemaal dagelijks schuldig aan.
In de reformatorische prediking wordt dit: het eigen IK moet op de troon, genoemd.
En dat gaat ten koste van God EN van de naaste.
De natuurlijke mens wil graag zichzelf handhaven, tot het bittere einde.
En als God je laat zien wie je van nature bent, als alles afgepeld is, is het onschuldige leugentjes om bestwil een niet te dragen zonde geworden.


Ja klopt het zijn pittige vragen. Maar ik ben ze tegen gekomen in mijn leven. Dat eigen-Ik op de troon. Bah! Maar ik geloof ook dat de Heere ons onttroont en met gelijkvormig maakt, als Hij ons laat zien we zelf zijn. Dan werkt Hij gelijk een verlangen om dan zelf van de troon af te gaan en Hem te laten regeren. Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 14 apr 2017 13:24

@3parels, mag ik vragen waar je gebruikersnaam vandaan komt?
Herken je de vragen die ik jou gesteld heb?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 14 apr 2017 13:29

3parels schreef: (...) Wanneer je die zonde nog ziet heersen bij jezelf, zul je hiervoor veel moeten bidden of de Heere dit bij je wil veranderen. Of je de kracht krijgt om het te kruisigen om de nieuwe mens aan te doen. Dan ben je niet aan het huichelen, dan kies je voor wat God wil en zal God je inwendig veranderen.


Hm, jij kiest dus en dan gaat God jou veranderen?
Veel bidden of je de kracht krijgt om je vlees en zonden te kruisigen om de nieuwe mens aan te doen, zeg je? Dat lijkt heel wat, maar het komt op me over als wettische heiligmaking. Dit is toch wat je leert van Andrew Murray? Dit is wat ik zo door je berichten heen lees.

Weet je, er is een hart veranderende genade nodig, wedergeboorte genoemd, wat je in staat stelt om je vlees te kruisigen. Dan krijg je de Geest van Christus. Jouw vlees krijgt niet je vlees eronder, het vlees begeert tegen de Geest (met hoofdletter).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geheiligd?

Berichtdoor naamloos » 14 apr 2017 14:58

3parels schreef:Volgens mij begrijp je totaal niet wat ik bedoel. Als een mens tevreden kan zijn met niet al te rechtvaardig zijn, vraag ik me af hoeveel liefde er dan voor de Heiland is. En inderdaad je had het over een depri-bui ipv over humeurigheid. Sorry! Maar ik vind het erg moeilijk dat je dan zo reageert op een fout van mij... zo van: verander ze maar naar je eigen believen... terwijl ik t totaal niet met opzet heb gedaan.
Wat ik bedoelde was dat je die 3 voorbeelden die ik gaf naar eigen believen uit kan breiden. Dat had niets te maken met jouw vergissing van depri-bui naar humeurigheid. Dat corrigeerde ik alleen omdat je over een depri-bui geen controle hebt, en over een slecht humeur wel.
Én omdat je ze afgeserveerd had als zonde dacht ik dat je misschien zelf een paar andere voorbeelden kon verzinnen.

Je had het ook over maskers op, jezelf niet zijn en je anders voordoen. Maar soms is dat gewoon nodig, in het klein of in het groot.
Om een ander niet te kwetsen, of uit zelfbescherming als je gegronde reden hebt te veronderstellen dat mensen misbruik van je zullen maken.
Of in het groot, denk bijvoorbeeld aan de medewerkers van de stichting IJM. Om een bordeel op te rollen waarin seks- (kind)slavinnen gevangen zitten moeten ze zich voordoen als een potentiële klant. Maken afspraken met de bordeelhouders, en gaan dan naar de plaatselijke autoriteiten met de informatie (die wettelijk verboden is, maar waar de overheid weinig aan doet).
En dan moeten ze er wat mee, en wordt er een inval op de betreffende tijd in dat bordeel gedaan.
Maar dan zijn maskers echt onmisbaar hoor, ze vertellen die bordeelhouders heus niet wie ze zijn en wat ze echt komen doen.
3parels schreef:Verder ben ik het ermee eens dat je liefdevol moet reageren, ook als je je zo niet voelt. Maar toch blijf ik er ook bij dat we met dat negatieve gevoel naar de Heere moeten gaan. Dat Hij ons oprechte liefde wil leren en onze irritatie wil leren kruisigen. Als we ons ergeren aan mensen, geen zin hebben om er voor ze te zijn, zondigen we. Dan zijn we niet als Jezus die ontfermend is. En wanneer we zien dan mensen zo vast zitten in de werken van het vlees, tegen ons zondigen en als we ons daaraan ergeren, hebben we ook geen ontfermend hart. Misschien heb je de hoop wel opgegeven en neem je genoegen met het feit dat je geen controle over zonde hebt. (Je zegt: er zijn nou eenmaal dingen waar je geen controle over hebt!) Maar de Bijbel zegt duidelijk: De zonde mag over jou niet heersen. Romeinen 6. Jezus is gekomen om de gevangenen vrijheid te geven en de gebonden mensen los te maken (Jesaja 61). Dit kan ook in dit leven al. Wij hoeven niet vast te zitten aan verslavingen, driftbuien, roddel, ongeduld, liefdeloosheid, veroordeling ed... de Heere is gekomen om ons van de schuld te bevrijden maar heeft ook de macht van de zonde gebroken. Wie dat gelooft gaat ook verlangen naar het loskomen van zonden. Ik zeg niet dat je dan zondeloos wordt, maar de Heere wil wel in ons leven uitwerken dat we sterven aan de oude mens en met Hem opstaan in een nieuw leven. Dat nieuwe leven begint hier al.
Ik geloof niet dat het een zonde is als ik ergens geen zin in heb, of als ik iemand met een naar karakter niet zo aardig vind.
Hoe ik daar mee omga, dat is wat telt. Je kunt er gewoon voor iemand zijn terwijl je hem toch niet aardig vind ect.
3parels schreef:Met je laatste opmerking kan ik helemaal niks... omdat ik totaal niet begrijp waarom je dit als reactie op mijn stukje schrijft.
Nou, als ik al mn emoties, woorden en daden moet gaan analyseren, belijden en kruisigen, hou ik geen seconde over om te leven.
Als ik er zo op gericht moet zijn om in geen enkel opzicht te zondigen, dan ben ik volgens mij al te rechtvaardig bezig.
Waar gehakt wordt vallen spaanders, zo is het nou eenmaal.
Het lijkt me beter om, positief, de blik op Jezus te hebben; dan, negatief, zonden op te sporen.
In het volgen van Jezus struikelen we. Dan is de weg belijden, opstaan en weer verder gaan.
Niemand leert lopen zonder te vallen, maar wie bang is om te vallen doet langer over het leren lopen lijkt mij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 14 apr 2017 18:08

Johan100 schreef:Hm, jij kiest dus en dan gaat God jou veranderen?
Veel bidden of je de kracht krijgt om je vlees en zonden te kruisigen om de nieuwe mens aan te doen, zeg je? Dat lijkt heel wat, maar het komt op me over als wettische heiligmaking. Dit is toch wat je leert van Andrew Murray? Dit is wat ik zo door je berichten heen lees.

Weet je, er is een hart veranderende genade nodig, wedergeboorte genoemd, wat je in staat stelt om je vlees te kruisigen. Dan krijg je de Geest van Christus. Jouw vlees krijgt niet je vlees eronder, het vlees begeert tegen de Geest (met hoofdletter).


Volgens mij zeg ik duidelijk: dat de Heere het bij je moet veranderen! Dat Hij je inwendig moet vernieuwen. Dat Zijn Geest dit moet doen. Dat afhankelijke, wachten op God en Hem laten werken is wat A Murray nou juist zo op hamert. God laten werken ipv zelf werken. Want God WIL het nl ook doen. Verwacht en wacht op Hem.
Ooit een boekje van hem gelezen? Als je het hebt over wettische heiligmaking en dat Murray dat zou voorstaan dan kan ik dat niet in zijn boeken terugvinden en ik heb er veel gelezen. Hij roept op tot een heilig leven, maar wel door God zelf gewerkt. En als gelovige heb je te staan naar een heilig leven. De zonden die je weg kunt doen uit je leven, moet je ook gehoorzaam weg doen. Hij roept de gelovige op om veel veel te verwachten van God en de werking van Zijn Geest. Om daar voortdurend om te bidden. Dat God ons zelf gaat veranderen naar Zijn beeld. En als God dat gaat doen, dan word je als gelovige echt actief! Dan ga je zien dat er echt wat in je leven moet veranderen. God geeft je dan ook kracht om te strijden tegen zonde en uit bepaalde dingen gaat de lust zelfs helemaal. Zo ken ik iemand die van de ene op de andere dag met roken kon stoppen en nooit meer één keer naar een sigaret taalde. En zij was echt zwaar verslaafd! Wanneer God werkt, gaat het onmogelijke gebeuren. Dan gaan we de werken doen die God zelf voor ons heeft voorbereid. Efeze 2: 10
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Chaya » 15 apr 2017 09:12

3parels schreef:Zo ken ik iemand die van de ene op de andere dag met roken kon stoppen en nooit meer één keer naar een sigaret taalde. En zij was echt zwaar verslaafd! Wanneer God werkt, gaat het onmogelijke gebeuren. Dan gaan we de werken doen die God zelf voor ons heeft voorbereid. Efeze 2: 10

Ja dat is heel goed mogelijk. Maar het is goed om er dan bij te vermelden dat het haar tot zonde werd. Als iemand gaat inzien dat hij of zij het lichaam schade toebrengt door het (overmatig) gebruik van bepaalde genotsmiddelen, dan is dat onmogelijk geworden.
3parels schreef:Maar ik geloof ook dat de Heere ons onttroont en met gelijkvormig maakt, als Hij ons laat zien we zelf zijn. Dan werkt Hij gelijk een verlangen om dan zelf van de troon af te gaan en Hem te laten regeren. Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij!

Zeker. Tegelijk blijft het toch een strijd, zolang we op aarde zijn. Een strijd tegen de begeerten van ons vlees.
Je kunt erover lezen in een preek van Philpot.
Innerlijke strijd tussen vlees en Geest
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geheiligd?

Berichtdoor gravo » 15 apr 2017 10:31

3parels schreef:@ gravo...

Over je woorden: neem deze tekst ter harte en ter toetsing...

Laat geen vuile taal over uw lippen komen, maar alleen goede en waar nodig opbouwende woorden, die goeddoen aan wie ze hoort. Efeze 4: 29

Wat is dat toch altijd comfortabel. 3parels schaart zich zonder zich te bedenken aan de kant van mona die een waarschuwend vingertje opheft over mijn taalgebruik. Nu vindt 3parels het opeens ook. Waarom comfortabel? Omdat er alleen op de vorm en daarom (blijde bijkomstigheid) niet meer op de inhoud wordt gereageerd. Het onderwerp wordt eenvoudig en geruisloos onder het tapijt geveegd.

Waar ging het om?
Om deze frase:

"Dan ga je bijna hopen dat je hypocriet en huichelachtig wordt, zodat je daar lekker aan ontdekt kan worden en op die manier de zekerheid kunt krijgen dat je netjes in het voorgeschreven pad van de ware bekering loopt"

Hiermee wilde ik aangeven dat er een gevaar schuilt in de eindeloos uitgesponnen boete-gestalten die zo vaak worden opgeroepen in de gereformeerde verkondiging. Bekering en geloof zijn een lange, lange weg, vol noodzakelijke huil- en schrei-partijen, op-de-borst-klopperij (niet van trots, maar van schuldbesef), niet aflatende aflaten van zondebesef, die het betaalmiddel worden om door te gaan naar de volgende ronde in de heilsorde.
Kortom, er is meer oog voor de voorwaarden om zalig te worden, dan voor het zalig worden zelf. En dat kan leiden tot werkheiligheid, namelijk door zondebesef hoog te waarderen op de geestelijke ladder en ook als zodanig te belonen.
Hoe meer tranen, hoe waardevoller. Zo worden het echte aflaten.

Dat is de inhoud van de kritiek die ik heb op al die uitgesponnen voorbeeldverhalen, waarin de een nog zondiger, schuldiger, ellendiger en onrechtvaardiger overkomt als de ander. Ik waarschuw tegen deze competitie van schuldenaar en zondaar zijn. Als Paulus zegt dat hij de "grootste der zondaars" is, dan moeten we dat niet te letterlijk opvatten. Alsof hij hier de gouden medaille van het zondaar-zijn om zijn nek krijgt gehangen. Uiteraard is dit metaforisch, hyperbolisch gesproken. Het zegt wel wat over het belang van schuldbesef en de erkenning van ons-zondaar-zijn (ik zal dat nooit ontkennen), maar het zegt niets over de kwantiteit of de mate van ons zondaar-zijn. Wij derven allen de heerlijkheid Gods.
In zonde en schuld is geen hoog of laag.
Laten wij van de omvang en grootte van ons schuld- en zondebesef dan ook geen Olympisch Onderdeel maken. Want dan lopen we inderdaad het gevaar om een zekere genieting van ons zondebesef te kweken. Hetgeen ik met bovenstaande woorden "er lekker aan ontdekt worden" heb getracht te verwoorden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 15 apr 2017 16:47

@ gravo,

Ik schaar mij nergens onder... maar in je posting naar mij was je taalgebruik verre van netjes. Maar ik zal niks meer zeggen.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 15 apr 2017 16:54

@ gravo,

Over je reactie op zondebesef: ik kan er echt om huilen hoe je omgaat met het zondebesef van anderen: lekker zwemmen in veel zondebesef, medaille voor zondebesef. Als de zonde ons tot last wordt... zullen we daar zeker niet in gaan zwemmen, al helemaal niet onszelf verheffen daarmee... wat God laat zien leidt alleen maar tot een groot besef dat het in ons in ieder geval nooit te vinden is. Tot grotere verheerlijking van ZIjn naam, dat Hij in onze plaats gaat... dan gaan we Goed Vrijdag en Pasen echt pas in een goed licht zien.
Ik weet waarom je zo reageert, zelf tilde ik er ook nooit zo aan. Zondebesef was voor mij altijd een blok aan het been, maar ik zal je zeggen dat wanneer de Heere doorwerkt je echt helemaal klaar kunt zijn met jezelf, zat kunt zijn van de zonde, van jezelf genoeg kunt hebben en je dan zo kunt verblijden dat bij Hem echt alles is te krijgen... en meer nog...
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 15 apr 2017 16:57

@ gravo,

En laten we Paulus maar niet te snel willen interpreteren. Hij vervolgde Gods kerk. Heeft christenen vermoord door ze te verraden en uit te leveren! In Paulus geheugen zal dat nooit zijn weg genomen. Daar zal hij zich altijd heel klein onder hebben gevoeld.
En een competitie over wie de grootste zondaar is zou ik niet willen houden. Wil jij al je verborgen gedachten openbaar maken? Ik ben blij dat alleen God ze weet en ik ze bij Hem moet belijden.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 15 apr 2017 17:00

Chaya schreef:Zeker. Tegelijk blijft het toch een strijd, zolang we op aarde zijn. Een strijd tegen de begeerten van ons vlees.
Je kunt erover lezen in een preek van Philpot.
Innerlijke strijd tussen vlees en Geest


Helemaal mee eens! Het blijft een strijd!!!! Tot op onze laatste snik!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten