Geheiligd?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 11 apr 2017 08:53

gravo schreef:
Hoe snel een misverstand geboren kan worden. Natuurlijk praten we niet al 37 jaar over die frustratie.

Dat was ook niet mijn interpretatie dat je al 37 jaar alleen over die frustratie praat, want dat lijkt me bijna onmogelijk. Maar hoe je er hier over schrijft en reageert geeft wel aan dat het nog steeds diep zit bij je en dat is gewoon niet goed. En om nu om vanuit jouw (negatieve) ervaringen iedereen over één kam te scheren is ook niet reëel en veel te zwart-wit gedacht. Dan zou het ook van Paulus moeten gelden in jouw optiek dat het opzichtige boetedoenerij was wat erg geforceerd overkomt? Maar dat hij zich ondertussen veel beter voelde dan de rest? Zie (1Tim.1:15) en (1Kor.15:9).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 11 apr 2017 15:28

Johan100 schreef:Hoe bepaal je dan of je deel hebt aan Zijn verlossingswerk, terwijl je niet kunt los komen van de zonden? Lijkt me een tegenstrijdigheid...namelijk
Mijn reactie kwam op jouw opmerking in het algemeen dat je Zijn verlossingswerk ten dele kent als je geen verlangen hebt naar heiliging.
Daar heb ik zo mijn vraagtekens bij....


Ik heb zelf niet bepaald dat ik deel heb aan Zijn verlossingswerk. Toen ik 16 was heeft God dit heel duidelijk aan mij bevestigd. Maar net zoals je leest in de brieven van Paulus aan de gemeenten, zie je dat er ook weer een weglopen bij God kan zijn. Dat er lauwheid en wereldgelijkvormigheid kan komen. Mijn inziens is dat bij mij gekomen door de eenzijdige prediking en het verzaken van stille tijd. De gerichtheid op de rechtvaardigmaking in de preken, hongert de gelovigen uit. Ze zijn tot leven gekomen, maar komen niet tot de heiliging. Ze krijgen geen voedsel en worden niet opgebouwd. Als de weg je niet gewezen wordt, kun je soms echt in je leven bepaalde zonden aan de hand houden, er gewoon niet van los kunnen komen. Niet dat ik een leven had in grote zondigheid, maar ik keek nog wel eens programma's die niet zo best waren, nam niet zo trouw mijn stille tijd en gebed. Zondags in de kerk mocht ik toch wel vaak Gods stem horen, maar een ommekeer kwam pas echt toen God besloot mij dan maar op een harde manier aan te pakken. Er kwam een hele nare angst in mijn leven. Doordat er veel mensen voor me zijn gaan bidden heeft God me weer op de knieën gebracht om een leven vol overgave te leiden. Hij bracht mensen op mijn pad die me leerden dat ik een heilig leven moet leiden, zodat de satan ook geen grond in mijn leven zou hebben. Om mijn zonden dagelijks te belijden of direct nadat ik t gedaan heb. Me af te keren van datgene waarvan ik weet dat het zonde is, ook als t trekt. Om niet de grenzen op te zoeken, maar alles waarover ik twijfel of het goed is niet te doen. Geen grijs gebied meer. Om dit biddend te doen, om Gods wil te zoeken voor bepaalde situaties die lastig zijn, biddend af te leggen wat in mijn hart huist. Om de Heere te verwachten ook in de heiligmaking. Mijn huis is opgeruimd: boeken en tijdschriften weggooien, dvd's de deur uit, ik kom bewust niet meer op bepaalde plaatsen. Ik wil het ook niet meer: ik heb al last van de popmuziek in de winkels, laat staan dat ik vrijwillig op plekken ga zitten waar deze muziek klinkt.
En er is meer rust, als mijn wil volledig is overgegeven aan Hem, maar als ik merk dat ik toch graag koning wil zijn in mijn leven, komt er weer onrust of angst. Dan moet ik alles weer in Zijn handen leggen en komt er weer rust. En dat is een dagelijkse strijd. Mijn oude mens wil graag heersen maar mijn nieuwe mens wil dat graag kruisigen. Er is strijd gekomen, de goede strijd. En ik wil niets liever dat ik deze tot mijn dood mag strijden. Dat de zonde niet meer zal heersen. Hij de Koning zal zijn! Want Zijn juk is zacht en Zijn last is licht!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 11 apr 2017 16:03

gravo schreef:Nou, 3parels, het was weliswaar jouw uitspraak die me de opmerking ontlokte over het preektoontje en de kleutervraagjes, maar met Farizeeër bedoelde ik echt niet jou persoonlijk. Dat sloeg meer op de personen die zo zelotisch de strijd aangingen om de orthodoxe leer ons ten koste van veel gemeenteleden door de strot te douwen. Die rücksichtslose rechtlijnigheid kenden we al uit de Bijbel bij de religieuze voormannen rond Jezus. En we weten inmiddels hoe hypocriet ze waren (Jezus noemde hen impliciet zo).

Maar als jij zegt dat wij allemaal een Farizeeër in ons eigen hart hebben, maak je dan ook niet druk over het feit dat je meende dat ik jou een Farizeeër zou hebben genoemd. Want als ik jouw redenering volg, dan zou dat toch gewoon de waarheid zijn?

Dat vind ik ook altijd zo typisch aan die zware dominees, die er op hameren dat zij "de grootste der zondaren zijn". Als ik dan zeg: "inderdaad dominee, d'r deugt weinig van uw leven"...dan is de boot aan natuurlijk.

Kortom, wees maar een beetje voorzichtig met al die opzichtige boetedoenerij. Het komt erg geforceerd over en als puntje bij paatje komt vinden we onszelf natuurlijk veel beter dan we ons voordoen in al die huilerige quasi-zondaarsgestalten. Allemaal nep, volgens mij.

gravo


Nou... daarom raakte me je opmerking over die farizeeër ook niet. Want iedereen heeft een farizeeër in zich. Heb jij m al ontdekt? De echte farizeeër zal niet willen erkennen dat ie vanbinnen een hypocriet is. Maar wie in zichzelf die farizeeër ontdekt, ontdekt bij dat nederigheid vaak ver te zoeken is. Maar het verschil is dat degene die het bij zichzelf ontdekt en er last van heeft, een tollenaarsgebed gaat bidden. Zich niet langer op de been kan houden want er huist nogal wat vanbinnen. Zij willen het liefst die oude mens vandaag door de plee spoelen, zijn het bij tijden spuugzat dat ze weer zondigen. Deze mensen worden vaak raar aangekeken zelfs in de kerken. Want zelf denk ik dat degenen die dicht bij het Woord willen leven en de wereld verlaten, die niet meer mee kunnen in grijs gebied altijd gezien zullen worden als de fijnen. Alsof ze wettisch zijn. Maar ze zijn verre van wettisch, ze hebben gewoon een heel nauw geweten en zijn bang om te zondigen. Waar andere niet moeilijk over doen, denken zij tien keer na voordat ze t doen.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geheiligd?

Berichtdoor gravo » 11 apr 2017 23:32

3parels schreef:(...) Want iedereen heeft een farizeeër in zich. Heb jij m al ontdekt? De echte farizeeër zal niet willen erkennen dat ie vanbinnen een hypocriet is. Maar wie in zichzelf die farizeeër ontdekt, ontdekt bij dat nederigheid vaak ver te zoeken is. Maar het verschil is dat degene die het bij zichzelf ontdekt en er last van heeft, een tollenaarsgebed gaat bidden. (...)

Even voor de duidelijkheid. De Farizeeër was in Israël een eerbiedwaardig leraar. Het is aannemelijk dat Jezus zich ook in de kring van deze predikers ophield. Ons woord "farizeeër" heeft echter een negatieve bijklank gekregen, omdat Jezus veel van hen terecht als hypocrieten, huichelaars veroordeelde.

Om die reden houd ik er niet zo van om dat huichelachtige en dat hypocriete nu opeens een plek te gaan geven in de gereformeerde heilsorde. Want dat doe jij natuurlijk, wanneer je stelt dat iedereen een farizeeër in zich heeft en dat die farizeeër bij onszelf ontdekt moet worden en dat als je daar last van krijgt je komt tot een tollenaarsgebed. Het lijkt wel weer heel vroom, maar toch klopt er volgens mij iets niet.

Jezus keerde zich fel tegen de hypocriete houding die we met ons begrip "farizeeër" uitdrukken. Als ik dan toch een volgeling ben van Jezus, moet ik me dan ook niet fel keren tegen elke vrome huichelarij? Dat denk ik wel. Nu lijkt het er toch een beetje op dat ik al die huichelachtigheid en hypocrisie die ik bij mezelf ontdek een beetje moet gaan zitten te omarmen, omdat het immers zo mooi past in hoe een mens door God bekeerd wordt.
Het hypocriet zijn krijgt zo een gewaardeerde functie in de heilsorde. het wordt bijna een soort voorwaarde.

Ik heb het helaas vaak genoeg gehoord: "o, ben je nog niet ontdekt aan de farizeeër in jezelf....nou dat moest eerst maar eens gebeuren hoor".

Dan ga je bijna hopen dat je hypocriet en huichelachtig wordt, zodat je daar lekker aan ontdekt kan worden en op die manier de zekerheid kunt krijgen dat je netjes in het voorgeschreven pad van de ware bekering loopt.
Maar morgen is het weer wat anders: "bent u er al aan ontdekt dat u die moordenaar aan het kruis bent?".
De vraag wordt dan of ik soms een moord moet gaan plegen om maar te kunnen voldoen aan een voorgeschreven bekeringsweg die mij eerst tot de grootste der zondaren wil maken alvorens daaruit gered te kunnen worden.
Al die sjablonen, wat moet ik daar mee.

Voorlopig volg ik Jezus maar in zijn afkeer van de geestelijke leidslieden die wel mooie woorden hadden, maar geen mooie daden. "Witgepleisterde graven" noemde Jezus hen.
Wat dat betreft ben ik in het volgen van Jezus een echte Feyenoorder: geen woorden, maar daden..

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 11 apr 2017 23:40

3parels schreef:


Ik heb zelf niet bepaald dat ik deel heb aan Zijn verlossingswerk. Toen ik 16 was heeft God dit heel duidelijk aan mij bevestigd. Maar net zoals je leest in de brieven van Paulus aan de gemeenten, zie je dat er ook weer een weglopen bij God kan zijn. Dat er lauwheid en wereldgelijkvormigheid kan komen. Mijn inziens is dat bij mij gekomen door de eenzijdige prediking en het verzaken van stille tijd. (..................)

Amen! Wat ik bedoel te zeggen met het zelf bepalen of je er deel aan hebt is niet perse of je bepaald of je er deel aan krijgt, maar of je er deel aan hebt. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar er staat in de Bijbel ook iets over je roeping en verkiezing vast maken namelijk.
3parels schreef:

Mijn eigen ervaring is dat je echt wel deel kunt hebben aan Zijn verlossingswerk zonder een leven dichtbij Hem. Helaas zijn er veel van deze christenen, vleselijke christenen. Wel gered maar nog veel zonden toestaan of er niet los van kunnen komen.

Het ging me voornamelijk om de laatste twee regels in dit citaat van jou. Hoe weet je of er veel christenen zijn die wel gered zijn, maar ondertussen nog veel zonden toestaan en er niet van los kunnen komen? Spiegel je dat aan je eigen ervaringen en geloofsbelevingen (uit je verleden)?
Ik denk dat we op moeten passen met te stellig zo iets te zeggen, om het feit dat we elkaar valse rustgronden kunnen aanpraten.
Aan de vruchten kennen we tenslotte de boom?

Ps; Ik vraag me ineens af waarom dit topic in het gedeelte van de 'kerkleer/dogmatiek' staat. Ik vind dit meer een onderwerp voor forum-onderdeel 'geloof & leven'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geheiligd?

Berichtdoor mona » 12 apr 2017 10:09

gravo schreef:De Farizeeër was in Israël een eerbiedwaardig leraar. Het is aannemelijk dat Jezus zich ook in de kring van deze predikers ophield.

In welke zin bedoel je dat? Heb je daar een Bijbelse onderbouwing voor?

gravo schreef:Om die reden houd ik er niet zo van om dat huichelachtige en dat hypocriete nu opeens een plek te gaan geven in de gereformeerde heilsorde. Want dat doe jij natuurlijk, wanneer je stelt dat iedereen een farizeeër in zich heeft en dat die farizeeër bij onszelf ontdekt moet worden en dat als je daar last van krijgt je komt tot een tollenaarsgebed. Het lijkt wel weer heel vroom, maar toch klopt er volgens mij iets niet.


Sorry, maar dat lees hier niet in. Juist als je dit punt over wilt slaan, klopt er iets niet. Het heeft met vroomheid niets van doen, gaat om het feit dat als je bij jezelf naar binnen kijkt, dat je daar evengoed ook hoogmoed of schijnheiligheid tegenkomt. Daar hoef je niet persé gereformeerd voor te zijn. En het is ook geen dogma. Bij jezelf vanbinnen de zonde ontdekken, en daarvan verlost willen worden, komt door de verlichting van de Heilige Geest, en niet door het feit dat iemand gereformeerd is.

gravo schreef:Dan ga je bijna hopen dat je hypocriet en huichelachtig wordt, zodat je daar lekker aan ontdekt kan worden en op die manier de zekerheid kunt krijgen dat je netjes in het voorgeschreven pad van de ware bekering loopt.

Ik hoop dat je je mbt tot je woordkeus wat in wilt houden. Je bent oud en hopelijk wijs genoeg om op een normale manier te discussiëren.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 12 apr 2017 11:21

@ gravo,

Over het algemeen stelde de Heere Jezus de farizeeërs als huichelaars. Zij hadden nl de liefde vervangen door de werken. Wetten erbij verzonnen en die aan de mensen opgelegd. Ze legden anderen zelfs wetten op die ze zelf niet eens hielden. Ze stonden op de hoeken van de straten hardop te bidden om van de mensen gezien te worden. Ze deden meer dan de wet van Mozes gebood om de hemel te verdienen. Kortom: religie en geen hartelijke liefde tot God. En als je nou eerlijk bent, herken je dat gedrag niet bij je zelf? Dat je iemand helpt om zelf gezien te worden, niet uit pure liefde? Je hoopt dat andere mensen jou een goed mens vinden, omdat je zo vriendelijk bent of omdat je zo goed geholpen hebt? Ik haat het als ik het bij mezelf zie. Zo snel die hoogmoedige houding weer en zo snel toch weer oordelend, beter wetend dan een ander.
Ik vind het wel lastig dat je mijn woorden steeds zo uit het verband rukt. Want als je mijn reacties leest lees je helemaal niets terug van wat jij er van gemaakt hebt. Het gaat me niet om het zware wettische gedrag en de verering van introspectie. Laten we vooral niet teveel naar binnen kijken, want daar is niks te vinden. Daar is het nooit te vinden. Maar als er veel liefde voor God is, komt er ook een haten van de zonde. Dan heb je er wel last van als je de zaken aangedikt hebt of wanneer je toch net even iets teveel over iemand gepraat hebt dan nodig. Dan gaat het ook over de gezindheid van je hart. Of dat Hem toegewijd is. Of dat Hem gelijkvormig is. Mag Hij Koning zijn of ben je dat weer zelf en moet je dat weer belijden en je bekeren. Daar gaat het me om!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geheiligd?

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2017 12:20

3parels schreef:Over het algemeen stelde de Heere Jezus de farizeeërs als huichelaars. Zij hadden nl de liefde vervangen door de werken. Wetten erbij verzonnen en die aan de mensen opgelegd. Ze legden anderen zelfs wetten op die ze zelf niet eens hielden. Ze stonden op de hoeken van de straten hardop te bidden om van de mensen gezien te worden. Ze deden meer dan de wet van Mozes gebood om de hemel te verdienen. Kortom: religie en geen hartelijke liefde tot God. En als je nou eerlijk bent, herken je dat gedrag niet bij je zelf?
Jezus gaf de farizeeërs er flink van langs vanwege hun huichelarij, maar bij hen was het een levenshouding. (al zullen er ook best goeie tussen gezeten hebben)
Daarom kun je naar mijn mening niet zomaar iedereen zomaar een farizeeër noemen als hij af en toe ook eens in de zonde van huichelarij valt.
Huichelarij is wel zonde, maar niet iedere zonde is huichelarij. Huichelarij doe je ook heel bewust, dat is echt een keuze.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 12 apr 2017 15:01

Het gaat niet om het woord farizeeër of om het woord huichelaar... ik heb verder ook niemand zo genoemd... ik wil de diepte in... wat doen jullie met de zonden in jullie leven, als je tenminste mag geloven dat je kind van God bent? Hoe ga je daarmee om? In hoeverre geloven jullie dat een christen heilig moet en kan leven en hoe dit dan in de praktijk uitgevoerd kan worden?
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 12 apr 2017 15:09

Over huichelen: de zonde van huichelen zich er bij ons mensen flink ingebakken, dit kan soms heel onbewust in je gedrag genesteld zijn. Je mooier voordoen dan je bent, beter voordoen dan je bent. Niet jezelf zijn, maar achter een masker leven...

Kijk maar eens wat het woordenboek zegt:
veinzen: affecteren, doen alsof, fingeren, gebaren, huichelen, liegen, nabootsen, simuleren, toneelspelen, voorgeven, voorwenden.
voorwenden (ww) : affecteren, doen alsof, fingeren, huichelen, pretenderen, simuleren, veinzen, voorgeven.

Als ik hierboven lees, is dit bij de meeste mensen geen kwade opzet maar een leefgewoonte geworden. Hoe vaak doe jij je beter voor? Hoe vaak spreek je iemand naar de mond? Hoe vaak doe jij een halve leugen? Volgens mij is huichelen mens-eigen als God t niet verandert. En gelukkig wil Hij dat!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Chaya » 12 apr 2017 15:20

Gravo startte dit topic met het lijstje
gravo schreef:Heel veel aandacht wordt er tegenwoordig gegeven aan de heiliging. Christenen doen goede dingen. Op allerlei gebied moet de volmaaktheid worden nagestreefd. We zijn immers christen? Nou, dat kunnen we dus zien aan ons leven. Dat is een heilig leven.
Maar als dat zoveel aandacht heeft, krijg je altijd twee lijstjes:
- Een lijstje van alle dingen die moeten.
- Een lijstje van alle dingen die niet mogen.

En dan is het negatief, want moeten en niet mogen, dat is toch geen prettig leven?
3parels schreef: Hoe vaak doe jij je beter voor? Hoe vaak spreek je iemand naar de mond? Hoe vaak doe jij een halve leugen? Volgens mij is huichelen mens-eigen als God t niet verandert. En gelukkig wil Hij dat!

Dat zijn heftige vragen 3parels. En als God ons er niet voor bewaart, zijn we hier allemaal dagelijks schuldig aan.
In de reformatorische prediking wordt dit: het eigen IK moet op de troon, genoemd.
En dat gaat ten koste van God EN van de naaste.
De natuurlijke mens wil graag zichzelf handhaven, tot het bittere einde.
En als God je laat zien wie je van nature bent, als alles afgepeld is, is het onschuldige leugentjes om bestwil een niet te dragen zonde geworden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2017 16:35

3parels schreef:Over huichelen: de zonde van huichelen zich er bij ons mensen flink ingebakken, dit kan soms heel onbewust in je gedrag genesteld zijn. Je mooier voordoen dan je bent, beter voordoen dan je bent. Niet jezelf zijn, maar achter een masker leven...


Inderdaad, en dat kan ook heel goed een godsdienstig masker zijn. Mooi praten, maar ondertussen.....
'Het eigen ik moet van de troon', men kan daar zo op gefocust zijn, het in zichzelf wroeten en denken dat je als voorwaarde zondekennis moet hebben om tot Christus te mogen gaan, dat men gewoon geen oog heeft voor wie Hij nu werkelijk is. En oh, wat zijn we stiekem trots op onze zondekennis. Maar dat is geen oprechte zondekennis hoor. Hij werkt het wel hoor, maar wel oprechte zelfkennis. Het gevolg is dat je je gaat bekeren en dan ga je de vruchten zien. De ene 20 voud, de ander 60 voud en weer een ander 100 voud. Je gaat je ook om je naaste bekommeren.
Er wordt wat af gefilosofeerd, net als met de embryotheologie. Mooi praten, het liefst over de ellende, en dan het liefst in 'de tale Kanaäns' maar intussen maar geen zekerheid kunnen verkrijgen. Waar zou dat nu aan liggen. Uiteraard speelt de prediking hierin een grote rol, maar het is uiteindelijk ons eigen harde koude hart dat maar niet naar Christus wil. Dat is wel het laatste wat we van nature willen namelijk.

We kruipen liever op onze knietjes naar Rome en weer terug naar huis, dan dat...... zo zitten we toch in mekaar?
Herkenbaar?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geheiligd?

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2017 18:38

3parels schreef:Over huichelen: de zonde van huichelen zich er bij ons mensen flink ingebakken, dit kan soms heel onbewust in je gedrag genesteld zijn. Je mooier voordoen dan je bent, beter voordoen dan je bent. Niet jezelf zijn, maar achter een masker leven...
Onbewust huichelen? Dat lijkt me een contradictio in terminis.
3parels schreef:Kijk maar eens wat het woordenboek zegt:
veinzen: affecteren, doen alsof, fingeren, gebaren, huichelen, liegen, nabootsen, simuleren, toneelspelen, voorgeven, voorwenden.
voorwenden (ww) : affecteren, doen alsof, fingeren, huichelen, pretenderen, simuleren, veinzen, voorgeven.
Als ik wil weten wat huichelen-veinzen betekent in de Bijbelse zin van het woord, dan zoek ik de context erbij.
Zou ik het dan nog lastig vinden dan zoek ik de betekenis van de Hebreeuwse of Griekse woorden op.

Het motief lijkt me hier het belangrijkste, en dat was met hun zogenaamde vroomheid indruk maken op het volk; terwijl ze heel goed wisten dat het niet meer was dan kouwe kak. Pronken met iets wat er niet is tot meerdere eer en glorie van het eigen ego: kijk mij eens goed wezen!
3parels schreef:Als ik hierboven lees, is dit bij de meeste mensen geen kwade opzet maar een leefgewoonte geworden. Hoe vaak doe jij je beter voor? Hoe vaak spreek je iemand naar de mond? Hoe vaak doe jij een halve leugen? Volgens mij is huichelen mens-eigen als God t niet verandert. En gelukkig wil Hij dat!
En wat nou als je iemand niet zo aardig vind, moet je dan ook maar onvriendelijk tegen hem-haar doen?
Of als je een depri-bui hebt, dan de lip maar laten hangen?
Als je geen zin hebt om naar een verjaardag te gaan waar je met goed fatsoen niet onderuit kan, dan thuisblijven? Of laten merken dat je er tegen je zin in zit?
Of eerlijk zeggen ''ik vind jou niet aardig, maar ik wil niet huichelen en daarom moet je weten dat mijn vriendelijkheid niet oprecht is''. :-k
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 12 apr 2017 19:31

@ naamloos,

Volgens mij is het zonde om humeurig te zijn, om iemand niet aardig te vinden en de faken dat je iemand toch aardig vindt, om je te ergeren ed. Dus dat moet je ook afleggen. Wie vervult is met de Heilige Geest krijgt van Hem liefde voor zijn naaste en zal zijn humeurigheid niet leidend willen laten zijn. Maar het gaat om je hartsgesteldheid. Als je je humeurigheid onderdrukt en er geen last van hebt, dan kruisig je jezelf niet. Dat is wel huichelen, maar wanneer je het liefst anders zou zijn omdat je God zo niet kunt behagen en daarom deze humeurigheid aflegt en kiest voor vriendelijkheid, dat is jezelf kruisigen. Wanneer je die zonde nog ziet heersen bij jezelf, zul je hiervoor veel moeten bidden of de Heere dit bij je wil veranderen. Of je de kracht krijgt om het te kruisigen om de nieuwe mens aan te doen. Dan ben je niet aan het huichelen, dan kies je voor wat God wil en zal God je inwendig veranderen.

Met huichelen bedoel ik: zelfingenomen (ook al is het maar een klein beetje), jezelf boven de ander stellen (ook al is t in gedachten) enz... mensen zijn zich daarvan vaak niet bewust.. Nederigheid moet je basishouding zijn, ik zie het maar weinig en ook veel te weinig bij mijzelf.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geheiligd?

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2017 19:46

3parels schreef:@ naamloos,

Volgens mij is het zonde om humeurig te zijn, om iemand niet aardig te vinden en de faken dat je iemand toch aardig vindt, om je te ergeren ed. Dus dat moet je ook afleggen. Wie vervult is met de Heilige Geest krijgt van Hem liefde voor zijn naaste en zal zijn humeurigheid niet leidend willen laten zijn. Maar het gaat om je hartsgesteldheid. Als je je humeurigheid onderdrukt en er geen last van hebt, dan kruisig je jezelf niet. Dat is wel huichelen, maar wanneer je het liefst anders zou zijn omdat je God zo niet kunt behagen en daarom deze humeurigheid aflegt en kiest voor vriendelijkheid, dat is jezelf kruisigen. Wanneer je die zonde nog ziet heersen bij jezelf, zul je hiervoor veel moeten bidden of de Heere dit bij je wil veranderen. Of je de kracht krijgt om het te kruisigen om de nieuwe mens aan te doen. Dan ben je niet aan het huichelen, dan kies je voor wat God wil en zal God je inwendig veranderen.
Ach, het waren maar een paar voorbeelden (waar humeurigheid niet bij zat), je kunt ze naar believen veranderen.
Er zijn nou eenmaal dingen waar je geen controle over hebt. En soms is het beter of liefdevoller om niet te zeggen wat je denkt en voelt.

Dit heb ik in mijn leeg bestaan gezien: een ​rechtvaardig​ mens gaat aan zijn ​rechtvaardigheid​ ten onder, Wees daarom niet al te ​rechtvaardig​ en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron