Geheiligd?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 09 apr 2017 19:04

@gravo

U schreef dit:
De kern zal zijn: al die vrome kwezels met hun handige manipulaties, hun arrogante toontje, hun kleuter-vraagjes, hun schijnbare godsdienstigheid, benepen godsbeelden en zuinige mondjes: ik lach er om, ik spot er mee. Ons is een beter lot bereid.

Is dit nu de houding die Jezus aannam toen Hij op aarde was? Toets uzelf daar eens aan en vraag eens of Jezus u zelf willen leren wat uw houding moet zijn. Nederigheid en vergevingsgezindheid voorop!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 09 apr 2017 20:03

Johan100 schreef:Of helemaal niet, was mijn gedachte.
Waar ligt de scheidslijn. Verstandelijk kunnen we er ook iets van kennen.
Het zal toch een persoonlijke zaak moeten worden, Jezus voor jou en mij persoonlijk.


Mijn eigen ervaring is dat je echt wel deel kunt hebben aan Zijn verlossingswerk zonder een leven dichtbij Hem. Helaas zijn er veel van deze christenen, vleselijke christenen. Wel gered maar nog veel zonden toestaan of er niet los van kunnen komen.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geheiligd?

Berichtdoor gravo » 09 apr 2017 22:32

3parels schreef:Is dit nu de houding die Jezus aannam toen Hij op aarde was? Toets uzelf daar eens aan en vraag eens of Jezus u zelf willen leren wat uw houding moet zijn. Nederigheid en vergevingsgezindheid voorop!

Ik kan de vrome prietpraters waar ik het over had ook gewoon samenvatten met het woord Farizeeërs, als je toch benieuwd bent naar de houding die Jezus aannam toen Hij op aarde kwam.

doei,
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geheiligd?

Berichtdoor mona » 10 apr 2017 09:05

gravo schreef:Nog steeds bezoek ik om de 14 dagen een praatkring van mensen die dit met elkaar hebben meegemaakt (start van die praatkring: ergens eind jaren 70, dus al meer dan 37 jaar actief). Ja mensen, zo'n impact kan een GG hebben die met scherp schiet. Dat schept een band.


Dus je praat al 37 jaar tweewekelijks gezamenlijk over die frustratie? Ik vraag me af of dit wel een goede insteek is, want de kans bestaat dat jullie je gezamenlijke frustratie op die manier koesteren. En ik zeg dit niet als farizeeër, of in welk hokje mij dan ook wil stoppen :wink: , maar gewoon met een oprecht hart.
En daarnaast, ik weet uit onze familie kring (van héél nabij dus!), dat de invloed van de kerk/preek ontzettend groot kan zijn. Met de nadruk op ontzettend.
Ik ben er van overtuigd, dat de bevrijding daarvan (van de verminking door dogma's en wetten) alleen in Jezus Christus is.

Ik hoop dat jullie in die praatkring niet alleen hebben gepraat, maar ook 37 jaar hebben gebeden. Met een brandend hart vol liefde voor mensen die daar nog wel zijn.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 10 apr 2017 09:16

Bedankt voor het delen van je verhaal, Gravo. Die praatgroep bestaat dan al langer dan dat ik oud ben.

Mooie reactie van mona, daar sluit ik me bij aan. Heb daar niets aan toe te voegen. Zorg dat je er niet in blijft hangen, Gravo.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geheiligd?

Berichtdoor naamloos » 10 apr 2017 10:07

Ik las laatst dat zoiets door Dr. Marlene Wiinell een ‘Religieus Trauma Syndroom’ wordt genoemd.
Of een ‘Post Refo Syndroom’of ‘Post Religieus Syndroom’. Sommigen brengen de kenmerken van post-religieuze traumatisering onder bij PTSS.

Bron: https://dogmavrij.nl/religieus-trauma-syndroom/
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Chaya » 10 apr 2017 11:03

Wonderlijk altijd om te lezen dat als 1 dominee of 1 kerkenraadsbroeder een verkeerde of liefdeloze houding heeft, het hele kerkverband wordt afgeschreven en vervolgens wordt jarenlang wrok en haat gekoesterd. (en op een forum gespuid)
Wijzend naar wie fout was, ipv ook eens bij zichzelf te rade gaan, "wat was mijn/ons aandeel hierin?" en heb ik getracht het op de bijbelse wijze op te lossen, nl. door terug te keren en het uit te praten, met 2 of 3 getuigen.
mona schreef:want de kans bestaat dat jullie je gezamenlijke frustratie op die manier koesteren.

Die kans bestaat zeker en wat zegt de Bijbel hierover?
Lev. 19:
Gij zult uw broeder in uw hart niet haten; gij zult uw naaste naarstiglijk berispen, en zult de zonde in hem niet verdragen.
Gij zult niet wreken, noch toorn behouden tegen de kinderen uws volks; maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelven; Ik ben de Heere!


We kunnen boosheid echter op een Bijbelse manier aanpakken door onze zelfzuchtige boosheid en/of onze verkeerde aanpak ervan te herkennen en deze te erkennen als zonde (Spreuken 28:13; 1 Johannes 1:9). Die bekentenis moet gedaan worden tegenover zowel God als de mensen die door onze boosheid zijn getroffen. We mogen de zonde die uit boosheid voortkomt niet minimaliseren door deze goed te praten of de schuld af te schuiven op anderen.
bron: gotquestions.org
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 10 apr 2017 11:47

3parels schreef: We hebben de dure plicht te jagen naar de heiliging, die Christus wil werken in degenen die dit willen hebben.

Christus wil dit werken in degenen die het niet willen hebben, dat is ook een wonder, vind je niet?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 10 apr 2017 11:57

Ja.... Johan... dat is een groot wonder. Ten diepste verlangt geen mens er naar, maar wanneer Hij het gaat werken ga je zo'n groot verlangen naar een leven dat aangenaam is voor Hem. Om af te sterven van al je zonden. Om nooit meer te zondigen. Maar ook als je nog geen verlangen naar een heilig leven hebt, mag je hier gewoon om gaan vragen. De Heere zal het je zeker geven.

En... gravo... ik vind het knap dat je me nu al zo goed kent om me onder de farizeeërs te kunnen scharen. Een farizeeër is iemand die zichzelf verheft en de wetten en de regels belangrijker vindt dan de liefde tot God en de mensen. Hij denkt dat hij aangenaam voor God is met zijn eigen leven. In welk kerkelijk kamp we ook zitten... overal zitten ze die farizeeërs... vooral in ons eigen hart, het altijd beter willen zijn dan de ander. Je eigen mening boven die van de ander willen stellen. Altijd denken dat je het zelf wel bij t rechte eind hebt. Nooit ontdekt bij jezelf? De Heer wil ons een leven leren in nederigheid. Dan moet je zelf er helemaal aan met je mening en je opvattingen. Dan mag het Woord het helemaal voor het zeggen krijgen. Dan worden lelijke gedachten je tot zonde en kun je niets meer door de vingers zien. Dan krijg je een nauw geweten en kun je niet meer meedoen met je (christelijke) vrienden. Dan wil je niet meer op de grens leven. Zo van: dit kan nog net... Dan kiezen we voor een leven waarin ons geweten ten volle verzekerd is en willen we niet meer kijken hoever we kunnen gaan van wat nog wel en niet mag. En ja... dan kom je vaak in lastige situaties met christenen die werelds leven of christenen die wettisch leven... één pot nat. Wie Jezus gelijk wil worden, wordt door de (kerkelijke) wereld gehaat.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Geheiligd?

Berichtdoor tulp » 10 apr 2017 12:44

Eerlijk gezegd verbaas ik me over de reacties die gravo krijgt op zijn verhaal.
Het wantrouwen: al 37 jaar? Zitten jullie elkaar daar niet te versterken? Jullie zouden met elkaar in gebed moeten! Heb je wel naar je eigen aandeel gekeken in plaats van gelijk met je vinger naar de kerkenraad te wijzen?
Een soort 'blaming the victim'.

Je kunt denken: 37 jaar praten over iets moeilijk wat je meegemaakt hebt, nee dan moeten ze wel verkeerd bezig zijn!
En je kunt denken: 37 jaar praten over iets moeilijks wat je meegemaakt hebt, dan moet dat wel diep ingegrepen hebben!

Ik zie dat de posts van gravo soms kwetsend opgevat kunnen worden. Nu ik daar echter de achtergrond van lees, verbaas ik me erover dat er zo weinig compassie is met een medebroeder.
Niemand die begint met medeleven en eerst vraagt wat voor praatgroep dat is, hoe dat werkt, of hij het gevoel heeft dat het helpend is voor hem, of iets dergelijks.
Is het echt nodig om in je eerste reactie niet door te vragen maar te starten met wantrouwen en aanwijzen waar hij zelf de fout in ging?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 10 apr 2017 13:20

Het staat jou vrij ernaar te vragen, alleenlijk ontleent dit topic zich daar niet zo voor. Pb-tje mag ook! :)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 10 apr 2017 13:24

3parels schreef:
Mijn eigen ervaring is dat je echt wel deel kunt hebben aan Zijn verlossingswerk zonder een leven dichtbij Hem. Helaas zijn er veel van deze christenen, vleselijke christenen. Wel gered maar nog veel zonden toestaan of er niet los van kunnen komen.

Hoe bepaal je dan of je deel hebt aan Zijn verlossingswerk, terwijl je niet kunt los komen van de zonden? Lijkt me een tegenstrijdigheid...namelijk
Mijn reactie kwam op jouw opmerking in het algemeen dat je Zijn verlossingswerk ten dele kent als je geen verlangen hebt naar heiliging.
Daar heb ik zo mijn vraagtekens bij....
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Chaya » 10 apr 2017 13:29

tulp schreef:Eerlijk gezegd verbaas ik me over de reacties die gravo krijgt op zijn verhaal.
Het wantrouwen: al 37 jaar? Zitten jullie elkaar daar niet te versterken? Jullie zouden met elkaar in gebed moeten! Heb je wel naar je eigen aandeel gekeken in plaats van gelijk met je vinger naar de kerkenraad te wijzen?
Een soort 'blaming the victim'.

Gelet op de manier waarop gravo zijn verhaal doet en met inachtneming van al zijn postings hierover, snap ik jouw verbazing niet.
tulp schreef:Je kunt denken: 37 jaar praten over iets moeilijk wat je meegemaakt hebt, nee dan moeten ze wel verkeerd bezig zijn!
En je kunt denken: 37 jaar praten over iets moeilijks wat je meegemaakt hebt, dan moet dat wel diep ingegrepen hebben!

Je kunt ook denken, is het dan niet eens tijd voor uitpraten en vergeving?
tulp schreef:Ik zie dat de posts van gravo soms kwetsend opgevat kunnen worden. Nu ik daar echter de achtergrond van lees, verbaas ik me erover dat er zo weinig compassie is met een medebroeder.

Die compassie kan ik wel opbrengen als hij het niet zo op badinerende toon had gedaan. En ze daarbij allemaal over één kam scheert!
Ik heb in het verleden een hele nare kwetsende ervaring gehad met een k.r. broeder, die nooit uitgepraat is omdat hij dit niet wilde, terwijl het voor mij, persoonlijk vérstrekkende gevolgen had en heeft!
Moet ik daarom in wrok om blijven zien? Deugt mijn kerkverband dan niet (meer)?
Sterker nog, ik ben teruggekeerd en als ik deze broeder zie (hij is naar een andere gemeente overgegaan, maar komt nog sporadisch als gast) kan ik hem aankijken, hij mij niet!
Waar wrok zit, is geen plaats voor liefde.

En zoals gravo zelf al suggereerde:
PS. Deze post past eigenlijk niet zo in dit topic. Van mij mag het daarom ook een nieuw topic worden onder de titel "frustratie".
Maar dan loop ik wel het gevaar dat een dergelijk onderwerp van hogerhand wordt weg-gecensureerd. Want dergelijke dingen liggen nog steeds heel gevoelig. Het is aan de moderators.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geheiligd?

Berichtdoor gravo » 10 apr 2017 21:29

mona schreef:Dus je praat al 37 jaar tweewekelijks gezamenlijk over die frustratie?

Hoe snel een misverstand geboren kan worden. Natuurlijk praten we niet al 37 jaar over die frustratie. Wij kennen elkaar alleen vanaf die tijd en de sterke band is gewoon ontstaan vanwege die situatie toen. Als je daar als jong mens mee geconfronteerd wordt, dan vergeet je dat nooit meer en weet je voortaan wat je aan elkaar hebt. Een hechte vriendengroep, dat is het eigenlijk.
Uiteraard houden wij ons met allerlei dingen bezig: films kijken, over politiek, filosofie, theologie en geloof praten. Iedereen zit zo'n beetje in een andere kerk (of niet meer in een kerk). Kortom, het is een heel gezellig clubje, divers, eerlijk en open. En o ja, we lachen heel veel. Vooral als de oude doos weer eens open gaat. Iedereen heeft wel een smakelijke simulatie van de een of andere ouderling of dominee in huis. Wat een vrijheid...uit het diensthuis uitgeleid. En ondanks dat zijn we allemaal wel eens kerkenraadslid geweest (of nog steeds), doen we Bijbelstudie en zingen we heel veel. Maar het mooie is: we worden niet op de vingers gekeken, we zijn vrij om te doen, te denken en te zeggen wat we willen.
En dat is heel goed voor een mens. Ik kan het iedereen aanraden. En van al die waarschuwingen trek ik me lekker niks aan.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 10 apr 2017 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geheiligd?

Berichtdoor gravo » 10 apr 2017 21:41

3parels schreef:En... gravo... ik vind het knap dat je me nu al zo goed kent om me onder de farizeeërs te kunnen scharen.

Nou, 3parels, het was weliswaar jouw uitspraak die me de opmerking ontlokte over het preektoontje en de kleutervraagjes, maar met Farizeeër bedoelde ik echt niet jou persoonlijk. Dat sloeg meer op de personen die zo zelotisch de strijd aangingen om de orthodoxe leer ons ten koste van veel gemeenteleden door de strot te douwen. Die rücksichtslose rechtlijnigheid kenden we al uit de Bijbel bij de religieuze voormannen rond Jezus. En we weten inmiddels hoe hypocriet ze waren (Jezus noemde hen impliciet zo).

Maar als jij zegt dat wij allemaal een Farizeeër in ons eigen hart hebben, maak je dan ook niet druk over het feit dat je meende dat ik jou een Farizeeër zou hebben genoemd. Want als ik jouw redenering volg, dan zou dat toch gewoon de waarheid zijn?

Dat vind ik ook altijd zo typisch aan die zware dominees, die er op hameren dat zij "de grootste der zondaren zijn". Als ik dan zeg: "inderdaad dominee, d'r deugt weinig van uw leven"...dan is de boot aan natuurlijk.

Kortom, wees maar een beetje voorzichtig met al die opzichtige boetedoenerij. Het komt erg geforceerd over en als puntje bij paatje komt vinden we onszelf natuurlijk veel beter dan we ons voordoen in al die huilerige quasi-zondaarsgestalten. Allemaal nep, volgens mij.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten