Geheiligd?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geheiligd?

Berichtdoor mona » 28 feb 2017 17:47

welling82 schreef:Aangezien ik in de discussie over rechtvaardigmaking wel beland ben op antwoorden die ik daar ook probeer te delen, aangaande ook dit onderwerp dezelfde zeer duidelijke antwoorden;


Naast dat ik deze zin niet helemaal begrijp, gaat het het volgens mij in dit topic niet over rechtvaardigmaking, maar over heiliging.

ben db bd schreef:Christus stierf voor alle zonden van alle mensen van alle tijden. Zijn offer kwam niets tekort!! En wie dat aanneemt heeft eeuwig leven in Zijn Koninkrijk. Is die gelijk geheiligd? vraag ik (zie alleen al dit forum, en dat zijn nog de besten ). God ziet hem/haar wel in Christus aan als Geheiligd. Daar zit hem m.i. de kneep Johan!!

Ik hoop van Johan dat ik ook even mag reageren :wink:
God ziet hem inderdaad in Christus aan als geheiligd. Maar dat ontslaat een christen niet van zijn opdracht, door Christus Zelf gegeven: Wees heilig, want Ik ben heilig.
Als zonde geen zonde voor je is, heb je Christus niet nodig. Heb je geen verlangen om heilig te leven.
Het verlangen om zonder zonde te zijn is een vrucht van de wedergeboorte.


Vandaag stond dit op CIP:
https://cip.nl/61155-joni-kreeg-een-ver ... te-omarmen

Dit is mijn inziens Bijbelse heiliging.
Heiliging doet altijd zeer, de Pottenbakker kneed, schaaft en schuurt.
Hij wil jou helemaal hebben, om je een vat tot Zijn eer te maken.
God gebruikt situaties die aanvoelen als een hete oven, en dat kan verschrikkelijk moeilijk zijn.
Maar Hij troost en bemoedigt te gelijkertijd. De vreugde die Zijn aanwezigheid geeft is zo heerlijk.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 28 feb 2017 23:44

mona schreef:
Ik hoop van Johan dat ik ook even mag reageren :wink:

Tuurlijk mag jij reageren!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

welling82

Re: Geheiligd?

Berichtdoor welling82 » 03 mar 2017 18:31

@mona;

Met een beetje opletten wordt duideliijk dat ik inhoudelijk onder thread 'rechtvaardigmaking' met een bericht reageer waaronder een preek gedeeld wordt die, zoals ik ook stel, niet alleen over rechtvaardigmaking, ook heiligmaking gaat. Dit bericht met link naar die preek heb ik dus ook onder deze thread gezet. Die preek, en mijn bericht, in tegenstelling tot suggereren, gaat OOK en zelfs belangrijk veel, over heiligmaking.

Joni kreeg een verschrikkelijk ongeluk maar besloot toch het leven te omarmen


Pas goed op, als Joni dit zelf besloten heeft is ze niet bekeerd. en dat weet ik zeker. Bijbels Heiliging is zeker niet bang zijn om de eigen ziel te verliezen en uit eigenliefhebberij je maar aan een soort Wet der werken te houden. Vaak worden dit soort mispercepties inderdaad in verband met ongelukken gebracht, nu ja toeval bestaat niet en wie weet waar het voor Joni toe dient! Maar zichzelf bekeren? Zelf beslissen het leven te omarmen? Oh, en dat nu ook nog even bevestigen met een Heilige wandel naar de regels van de Wet van de Bijbel? Lees alsjeblieft, en dat drie keer achter elkaar, die preek maar eens die ik voor u allemaal heb overgetiept, over ook Heiligmaking, en leer maar eens welk een heel ander Werk dat is dan men voor zichzelf wel graag wil.

De regel dat we heilig moeten leven, is waar, evengoed als het waar is dat het alle mensen, zondaren, beschuldigd want niemand krijgt dit zonder Gods hulp, waarom zulks ook heiligmaking wordt genoemd.

De Bijbel laat geen ruimte tot interpretatie. Die dit wil, wil godsdienst die mensen ten dienste is, Godsdienst is Gode ten dienste, vergeet dit nooit.

Ik wens Joni veel sterkte en beterschap met desbetreffend ongeluk. Ook met het omarmen van de Heere, begrijp mij niet verkeerd, alleen weet ik zeer zeker wel dat ze dit niet zal komen te doen alvorens ze van de Heere mag leren waarom ook zij niet wil en niet kan, met iets in haar eigen hand, eigen beslissingen, zal ze niet rechtvaardig verklaard worden. Want het kan ook niet, God zou dan uitzondering toestaan op de regel dat niemand kan nog niet tot een toe, waarom Hij in Zijn oneindige wijsheid Zijn Zoon de wereld gegeven heeft. Ze zal het woord waar moeten maken, en hopelijk tijdens het leven met dit besef in de armen van de Heere vallend tijdens haar leven mogen sterven, ZONDER IETS IN HAAR HAND. Dus ook zonder 'het besluit' bekeerd te worden.

HeiligMAKING. Dat doet niemand met zichzelf.

Overigens wens ik ook mensen beter begrijpend lezen toe, gezien mijn zinnen niet veel te raden overlaten en zeer wel te interpreteren zijn. Gaat het niet op de automatische piloot zoals wij gewend zijn te consumeren? Dan neemt u maar gerust wat extra tijd om wat overweging ten toon te spreiden alvorens men met ongefundeerde, onvolledige, onware stellingen komt. En vragen, als het dan nog steeds niet lukt, vraag het gerust even. Zelfs moeilijk lijkende zinnen kan ik met wat kleine moeite wel opdelen in beter behapbare kant en klare brokjes, op VERZOEK, dat is: vragen. Voor die tijd dient een mens wel zeer op te passen met conclusies. En denk aub niet dat dat vanwege mij is. Mij heeft u er totaal NIET mee, het is een dommigheid die de mens in de eigen bips bijt, als vanzelf, en zoals duidelijk beschreven in wat wij Waarheid noemen en wat dus GEEN ruimte tot interpretatie laat.

De Heere is machtig, Genadig en zeer zeker niet Genadig omdat er toch nog iemand blijkt die zelf kan of wil, al ware het slechts een persoon. De persoon die dat gedaan heeft, is namelijk geen mens alleen, we noemen Hem de Messias, blank EN bloed, de Godmens.

En zeker, die die met de Heere aanzit, heeft zijn verzenen tegen Hem verheven, het is een onwillig volk. Waarom de Vader de Zoon Zijn Volk toebereid heeft. Die met de Heere aanzit, voelt ook een ieder van de tegen Hem verheven verzenen, en MOET dit voelen, Een bekeerde jaagt dan eindelijk het Wit na en zal wassen in zijn of haar Geloof. Fantaseer niet teveel over brandende ovens. De mensen die weten waar dit voor nodig is, waarom zulks in de Bijbel ons uit de doeken wordt gedaan, weten waarom dit een Heilig Werk Gods is en zullen zeer zeker met de eigen handen van zowel verzoekingen als wensen welke in Gods Raad liggen afblijven. De anderen praten over een Grootsheid waar zij geen benul van hebben. Moge ze daar dan nog enig benul van krijgen en laat ik daarom ook besluiten met deze wens.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geheiligd?

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2017 19:33

welling82 schreef:Overigens wens ik ook mensen beter begrijpend lezen toe, gezien mijn zinnen niet veel te raden overlaten en zeer wel te interpreteren zijn.
Uw lezingen laten GEEN ruimte tot interpretatie toe!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 26 mar 2017 20:19

@ welling82

Zou u eerst het filmpje van Joni willen kijken voordat u zo zuur reageert?


https://www.youtube.com/watch?v=OUCt7mCqpUY
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 26 mar 2017 20:26

Wat is heiligmaking?

Word Jezus gelijkvormig. Verlangt u daar al naar? Het eigen-ik kruisigen? Niet meer ik leef maar Christus leeft in mij? Als Jezus in al Zijn heerlijkheid gaat schitteren voor u, dan verlangt u er naar om Hem te volgen, Zijn voetsporen te drukken, de oude mens af te leggen en de nieuwe mens aan te doen. Als u dit niet kent, kent u de diepte van Zijn verlossingswerk maar ten dele. Bid of u dit mag leren kennen, Hij zal zelf zijn heiligingswerk in uw leven uitwerken.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 08 apr 2017 09:30

3parels schreef: (...)Als u dit niet kent, kent u de diepte van Zijn verlossingswerk maar ten dele. (....)

Of helemaal niet, was mijn gedachte.
Waar ligt de scheidslijn. Verstandelijk kunnen we er ook iets van kennen.
Het zal toch een persoonlijke zaak moeten worden, Jezus voor jou en mij persoonlijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geheiligd?

Berichtdoor gravo » 08 apr 2017 09:48

3parels schreef:Wat is heiligmaking?

Word Jezus gelijkvormig. Verlangt u daar al naar? Het eigen-ik kruisigen? Niet meer ik leef maar Christus leeft in mij? Als Jezus in al Zijn heerlijkheid gaat schitteren voor u, dan verlangt u er naar om Hem te volgen, Zijn voetsporen te drukken, de oude mens af te leggen en de nieuwe mens aan te doen. Als u dit niet kent, kent u de diepte van Zijn verlossingswerk maar ten dele. Bid of u dit mag leren kennen, Hij zal zelf zijn heiligingswerk in uw leven uitwerken.

Eigenlijk ben ik niet zo gediend van dit soort tussenwerpsels met het bekende pedante preektoontje. Het is altijd een mengeling van de belerende docent met van die kinderachtige vraagjes op kleuterniveau: "Verlangt u daar al naar?".
Het roept het slechtste in mij wakker. Het liefst zou ik bij het aanhoren van deze pedanterie naar voren stormen om de geroepen kwezel op de kansel een paar ferme stompen tussen de verbaasde ogen te bezorgen. Ik weet dat ik met die activiteit het leerstuk van de heiligmaking wat veronachtzaam, maar goed, ik word er nu eenmaal, met eerbied gezegd, schijtziek van.

Ach, lieve jongûs en meisjûs als u daar nog niet zo schijtziek van wordt als ik....bid of u dit mag leren kennen. Verlangt u daar al naar?

groetjes,
gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 08 apr 2017 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 08 apr 2017 09:51

Ach, gravo. Jij zegt ook weleens dingen als : 'een correctie is hier op z'n plaats' etc, enz.

Je laatste zin is natuurlijk bespottelijk, vind je niet? Mensen aansporen om te bidden om ergernis. Hoe kun je dit nu vragen? Of valt dit onder jouw soort humor? Hier moeten we geen grapjes van maken, wat mij betreft.

Wat de rest van je reactie betreft, begrijp het wel een beetje. Wat ik weleens storend vind is als iemand een vraag stelt in de vragenrubriek over bijvoorbeeld of genade mogelijk is voor hem of haar, of een vraag in die zin, dat er dan allerlei antwoorden en zogenaamd goedbedoelde adviezen komen met een soort verwijtende ondertoon, want ' pak het toch, ik heb het ook aangenomen'. Misschien maak ik daar ook wel een interpretatiefout.

Het kan ook nog zo zijn dat ik zelf weleens storend overkom, daarom is de blik naar binnen richten ook weleens goed.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geheiligd?

Berichtdoor mona » 08 apr 2017 12:44

gravo schreef:Het roept het slechtste in mij wakker.

gravo schreef:Het liefst zou ik bij het aanhoren van deze pedanterie naar voren stormen om de geroepen kwezel op de kansel een paar ferme stompen tussen de verbaasde ogen te bezorgen. Ik weet dat ik met die activiteit het leerstuk van de heiligmaking wat veronachtzaam, maar goed, ik word er nu eenmaal, met eerbied gezegd, schijtziek van.

Zelfbeheersing is een vrucht van de Geest.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2017 13:07

gravo schreef:ik word er nu eenmaal, met eerbied gezegd, schijtziek van.


gravo schreef:Ach, lieve jongûs en meisjûs als u daar nog niet zo schijtziek van wordt als ik....bid of u dit mag leren kennen. Verlangt u daar al naar?


Er "met eerbied gezegd" of "met alle respect" voor of achter zetten, geeft je nog geen vrijbrief om zo onbeschoft te zijn!

Omkijken met frustratie, spugen in de bron waaruit je gedronken hebt en dat in een topic "geheiligd" zetten.
Hoe off topic willen we het hebben, jongus en meisjus van de moderatie?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Geheiligd?

Berichtdoor pindas83 » 08 apr 2017 15:00

@gravo

Wat vorm betreft snap ik je wel, ik word daar ook altijd wat onpasselijk van.
Qua inhoud daarentegen valt er m.i. weinig op af te dingen of zie jij dat anders?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 08 apr 2017 15:33

@gravo is waarschijnlijk getriggerd door dit bericht, iets met zijn verleden of zo.
Zullen we maar weer on-topic gaan?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geheiligd?

Berichtdoor gravo » 09 apr 2017 17:52

Johan100 schreef:Ach, gravo. (...) Of valt dit onder jouw soort humor?

Ja, beste Johan100, good old medereiziger op pad en weg en reis naar de nimmer-eindigende-eeuwigheid, dat was nu humor om te lachen.

Kijk, je moet het zo zien, ik ben geboren en getogen in de Gereformeerde Gemeenten. Hoe een ander dat zou hebben ervaren weet ik niet, maar voor mij is dat uiteindelijk een bijzonder beklemmende tijd geworden, met name omdat één ding voor mij glashelder was: de kans om zalig te worden was nihil, ontsnappen had geen zin, men (de machthebbers dominee en kerkenraad) konden hierdoor met mij doen en laten wat ze wilden (wat ze ook gedaan hebben). Wat me het meest bijstaat is dat ik met vrienden (mijn leeftijd toen: 17 jaar) in een bikkelharde machtsstrijd verwikkeld ben geraakt tussen zeg maar "lichten" en "zwaren" binnen de gemeente. Die strijd werd tot op het hoogste niveau met ons als jongeren gevoerd. Onze ouders en zeer veel overige gemeenteleden werden in die strijd partij tegenover kerkenraad, predikanten, consulenten, classis. Meerdere malen moesten wij, die nog geen belijdenis gedaan hadden, ons op de kerkenraad verantwoorden. In het bijzijn van zo'n 20 broeders moesten wij allerlei dingen toezeggen en beloven. Uiteraard ging het niet perse om ons. Op de achtergrond woedde een conflict over de richting van onze gemeente. Mocht die, zoals toen al jaren gebruikelijk was een wat liberalere koers blijven varen, wat ruimer in de prediking zijn , óf moest die gemeente zich gedwongen aansluiten bij de orthodoxer wordende landelijk kerk. Dat laatste was duidelijk de opzet en in die opzet is de orthodoxie uiteindelijk ook geslaagd. Via ons werden allerlei appeltjes geschild met allerlei personen, predikanten van de "lichtere soort". De jeugdvereniging werd het slagveld waarop de strijd werd gestreden. Het werd overduidelijk via een grote groep jongeren gespeeld, maar het resultaat was een radicale koerswijziging waardoor het slikken of stikken werd voor de helft van de gemeenteleden.
Kortom, ik heb toen aan den lijve ondervonden hoe hard en onchristelijk het orthodoxe spel gespeeld kan worden als het er op aankomt.

Wat was onze remedie om dit vol te houden, toen inmiddels de ene na de andere familie besloot om naar de NH-kerk over te stappen, omdat zij het niet meer konden volhouden (wij als jongeren zaten nog steeds middenin dit conflict verankerd en voelden ons steeds meer alleen komen te staan)?

De enige remedie was: kei- en keiharde grappen maken over de orthodoxe botheid en valse vroomheid die zich tegen ons gekeerd had.
Wij prikten er genadeloos doorheen. Daarmee hebben wij het overleefd.
Humor, tegen een wisse hellegang, tegen een dreigende kerkenraad en tegen een steeds grotere eenzaamheid.
Wij hebben toen alles, dag voor dag minutieus gedocumenteerd. Alles is bewaard gebleven. Het ligt nog steeds op de plank. Er zit nog wel een boek in, denk ik.

Alhoewel ik geen lid meer ben van de GG, heb ik mijn geloof behouden. Ik pleit zelfs voor de klassieke christelijke leer, maar dan wel met een onbegrensd ruim Godsbeeld (Want Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid). De verstikkende leer en leven die zich in een GG kan ontwikkelen door eenzijdigheid in de leer en machtsconstructies in het leven, daar ben ik altijd fel tegenstander van gebleven. Daarvoor heb ik teveel slachtoffers gezien.
Nog steeds bezoek ik om de 14 dagen een praatkring van mensen die dit met elkaar hebben meegemaakt (start van die praatkring: ergens eind jaren 70, dus al meer dan 37 jaar actief). Ja mensen, zo'n impact kan een GG hebben die met scherp schiet. Dat schept een band.

Noem het maar frustratie, maar evalueer eens hoeveel frustraties er in kerken als deze zijn geweest en hoeveel ledenverlies daaraan te wijten is geweest. Dan praat je er niet zo makkelijk meer over.

Eén goede grap wil ik jullie niet onthouden. Eigenlijk is het geen grap, want het is waargebeurd. Toen de voorzitter van de kerkenraad op een van die bewuste / beruchte avonden met donderende stem eiste dat wij de kerkenraad moesten gehoorzamen brulde hij er achter aan: "want de kerkenraad...dat is jullie vader". Waarop een vriend van mij met benepen stem, maar duidelijk hoorbaar zei: "nee hoor, ik heb een Vader in de hemel". Toen ontplofte de zaak. Maar wij waren er trots op.

Misschien dat dat boek er nog komt. De kern zal zijn: al die vrome kwezels met hun handige manipulaties, hun arrogante toontje, hun kleuter-vraagjes, hun schijnbare godsdienstigheid, benepen godsbeelden en zuinige mondjes: ik lach er om, ik spot er mee. Ons is een beter lot bereid.

gravo

PS.
Deze post past eigenlijk niet zo in dit topic. Van mij mag het daarom ook een nieuw topic worden onder de titel "frustratie".
Maar dan loop ik wel het gevaar dat een dergelijk onderwerp van hogerhand wordt weg-gecensureerd. Want dergelijke dingen liggen nog steeds heel gevoelig. Het is aan de moderators.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Geheiligd?

Berichtdoor 3parels » 09 apr 2017 19:02

@gravo,

Bedoel je met die kwezel mij? :D Ik kan er wel tegen hoor!

Maar ik blijf erbij... wie deel heeft aan Zijn verlossingswerk en de zonde nog dient, de wereld niet verlaat... leeft een duur leven. Want Jezus wil dat we Hem navolgen, dat kan nooit zonder de wereld te verlaten en ons vlees te kruisigen en een leven in gebed te leven. Dan hebben we voortdurend de Geest nodig en kunnen we niet zonder Zijn voortdurende vernieuwingswerk. Lees de Jakobusbrief eens goed... Jezus volgen en de zonde dienen kan niet samen gaan. We hebben de dure plicht te jagen naar de heiliging, die Christus wil werken in degenen die dit willen hebben.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten