Geheiligd?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2017 15:22

Je laatste deel over liften en grondoppervlak snap ik niet. Wil je dat eens uitleggen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Geheiligd?

Berichtdoor ben db bd » 25 feb 2017 16:01

@ Marnix, als de Bijbel waar mag zijn zoals de Heere het liet opschrijven, dan zien we in Op.21 dat het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel op de nieuwe aarde neerdaalt een kubusvorm heeft van over de 10miljard km3 en tegen de 5miljoen km2 grondoppervlak, van hier naar Moskou en van hier naar Rome of zoiets. Dit uitgaande van 185 meter voor elk van de 12000 stadiën. De BGT rekent zelfs met stadiën van 200 m.
Waar het grondoppervlak van heel de wereld over de 500miljoen km2 telt en we er wel van uit mogen gaan dat de nieuwe aarde -(vernieuwde aarde zou de grondtekst ook kunnen bedoelen, zegt onze dominee)- niet kleiner zal zijn als nu, dan zal het Nieuwe Jeruzalem met tevens haar hemelfunctie dus +/- 1% van heel het droge aardoppervlak beslaan, omdat de zee dan ook niet meer bestaat (zie vers 1).

Nou moeten we ons geen massieve steenklomp voorstellen, vaak nog als een piramide getekend ook (zou ook zo richting Nieuw Zeeland zakken en onderweg smelten :? ), maar heel transparant ruimtelijk als een prachtige volière of vlinderkas, waarvan alleen de onderste +/- 65 meter ommuurd is, met 12 sierlijke poorten rondom. De grondlaag (maaiveldniveau) zal m.i. wel eeuwig voor Gods volk Israël bestemd zijn, als we de profeten lezen, toch?

Waarom geen liften? Bouwhoogten zijn voorlopig beperkt tot +/- één kilometer. Dat zal best nog wat toenemen met slimmere materialen, maar 2200 km. hoog blijf voor gewone mensen onbereikbaar. En de nieuwe aarde bewoners zijn volgens mij gewone mensen, weer levend geworden bij de eerste of bij de tweede opstanding (Op.20). De zielen van de zogenoemde 'schare die niemand tellen kan' zijn wel eerst in de hemel geweest, maar zij krijgen toch een aardse bestemming in het 1000jarig vrederijk. Zelfs op de nieuwe aarde zullen mensen niet volmaakt zijn, ondanks dat de dood niet meer bestaat (vs.14), want ze blijken de bomen des levens en het water nog wel nodig te hebben net als Adam en Eva destijds in de hof van Eden. Ze kunnen dus nog wel ziek worden. Ze worden ook nog geregeerd. (21:24) ik verwacht zelfs dat onze moderne technieken dan nog gewoon zullen voortbestaan.

Maar de mensen welke de Heere Jezus verwacht hebben en de opname van de gemeente meegemaakt en daar m.i. dus ook in geloofd hebben, die noemen we bruiden, die krijgen tijdens de opname een nieuw verheerlijkt hemels opstandingslichaam, vrij van tijd en plaats, net als de engelen en de Heere Jezus als eersteling Zelf. Dat hemels lichaam hebben ze dus ook nodig om die derde dimensie te kunnen overwinnen, hoogte. Daar horen dus geen liften meer bij. Met hun nieuwe lichaam kunnen ze ook door materie heen gaan, zoals de Heere Jezus na Zijn opstanding ook door dichte deuren en muren kwam. Maar net als onze missionair werker mij voorbije week zei, gelooft ook gravo niet in het boek Apocalyps zoals het er staat. Hoe dan wel? Ach daar heb ik eigenlijk nog nooit een ander antwoord op gekregen dan neerkomend op niet zo erg veel.
Of dat nou erg is als je toch in de heiliging niet voor de hoogste prijs gaat, restloos beschikbaar, zoals waar Paulus ook naar zijn zeggen naar streefde, ach de aarde wordt wel ook weer paradijselijk hoor.....

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Marleen1987 » 25 feb 2017 16:07

Misschien een domme vraag hoor, maar als er een nieuwe aarde komt komt er dan ook weer een nieuwe hemel?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2017 16:32

Marleen1987 schreef:Misschien een domme vraag hoor, maar als er een nieuwe aarde komt komt er dan ook weer een nieuwe hemel?

Vragen zijn nooit dom :wink:
Lees maar in Openbaring 21, waarin Johannes schrijft:
En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.
En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.
En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn.


En dan zal er geen zonde meer zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Geheiligd?

Berichtdoor ben db bd » 25 feb 2017 17:55

misschien een domme vraag van mij: staat dat ook ergens in de Bijbel, dat er geen zonde meer zal zijn op de nieuwe aarde?
Geen dood, geen verderf, geen moeite ....... maar geen klein beetje zonde? ik denk niet dat iedereen die niet in het helse vuur bij de duivel hoeft, nou gelijk een heilige is hoor. Eerlijk gezegd weet ik niet eens raad met Op.22:15. M.i. moet daar nog eens voor naar de grondtekst gekeken worden... Weet iemand van jullie daar wel raad mee?

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Marleen1987 » 25 feb 2017 18:11

Ik ben altijd iemand die uren ergens over kan piekeren en denken. Tot frustratie van veel mensen die eigenlijk nooit een antwoord op mij vragen weten.

Maar kijk als er geen zonden en geen dood is etc en God bij ons op de aarde is want zo is het toch? Waarom is er dan ook een hemel? Dan zou je toch zeggen dat alles in een is zeg maar?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Geheiligd?

Berichtdoor ben db bd » 25 feb 2017 21:33

Marleen schreef: Maar kijk, als er geen zonden en geen dood is etc en God bij ons op de aarde is want zo is het toch? Waarom is er dan ook een hemel? Dan zou je toch zeggen dat alles in een is zeg maar?

als je mijn uitweiding hierboven leest over het verschil tussen de nieuwe aarde en het hemelse Jeruzalem, dan zou je m.i. ook een indruk moeten krijgen van het grote verschil in heiligheid. Als je de laatste 4 hoofdstukken leest van Openbaring, gewoon zoals het er staat, dan zijn dat nog steeds twee van elkaar verschillende scheppingen, ook al raakt dan de hemel de aarde. Ook lopen alle aardbewoners nog niet zomaar even het hemelse Jeruzalem binnen, als ik het goed begrijp.

Dat er geen zonden meer zou bestaan, durf ik vooralsnog niet te stellen. Geen dood wil voor mij nog niet zeggen dat er geen zonden meer bestaan. Als er alleen zondeloze mensen zouden worden toegelaten, was de nieuwe aarde m.i. leeg. In de hemel zullen m.i. geen zonden meer bestaan, daar is iedereen ook een nieuwe, volmaakte schepping. Op de aarde zijn dan geen boze machten meer werkzaam, maar 100% volmaakte mensen ? Zou de moordenaar die met de Heere Jezus mee naar het hemelse paradijs mocht, de laagste hemel, gelijk volmaakt heilig zijn?
Wie in de Heere Jezus gelooft en Zijn verlossingswerk, heeft eeuwig leven. ik ken veel gelovige christenen, welke de Heere in de weg van heiligmaking heel graag tot volmaaktheid zou willen brengen. Maar ik zag nog niemand volmaakt geheiligd het leven hier met de eeuwigheid verwisselen. Daarom kan een moeilijk levenseinde ook nog wel eens veel nut hebben voor onze eeuwige bestemming, volgens mij.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geheiligd?

Berichtdoor MoesTuin » 26 feb 2017 12:04

Gelovigen in Christus kunnen het zich zelf soms zo moeilijk maken.
Het Heil dat aangereikt wordt aan ze durven of kunnen ze niet pakken om verschillende redenen.
Maar in Christus sneuvelen al deze redenen, want in Christus in waar geloof in Hem alleen ben je reeds geheiligd in dit leven, door Zijn Heilige Geest, (de Helper) en we stappen elke dag, minuut seconde weer mis omdat we leven in gebrokenheid, maar toch geborgen in Hem alleen die ons Heil voor ogen heeft, niets meer en niets minder, enkel omdat we leven in Geloof en Vertrouwen in en op Hem.
Hij laat niet los, wij wel, Hij niet.
Dank Loof Eer en Prijs Hem hiervoor.
en leef in Vrede in en uit Hem en met iedereen die je op je pad tegen komt en respecteer elkaars meningen en uitgangspunten omdat je mag geloven dat de Heere met een ieder een ander Plan heeft en een andere Weg bewandeld.
En als je dit moeilijk vind mag je het teruggeven aan God, bid en leg het al in Zijn Handen.
Hij overziet het geheel..... (wij hoeven niet alles te snappen en te verklaren, dat is ook een heel belangrijke hierin!)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 26 feb 2017 14:37

ben db bd schreef:misschien een domme vraag van mij: staat dat ook ergens in de Bijbel, dat er geen zonde meer zal zijn op de nieuwe aarde?
Geen dood, geen verderf, geen moeite ....... maar geen klein beetje zonde? ik denk niet dat iedereen die niet in het helse vuur bij de duivel hoeft, nou gelijk een heilige is hoor. (...)
Dat er geen zonden meer zou bestaan, durf ik vooralsnog niet te stellen. Geen dood wil voor mij nog niet zeggen dat er geen zonden meer bestaan.
Ben, wat je hier allemaal schrijft is minstens zo erg als vloeken in de Kerk..
door de zonde is juist de dood gekomen..
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Geheiligd?

Berichtdoor ben db bd » 26 feb 2017 19:58

Johan schreef: Ben, wat je hier allemaal schrijft is minstens zo erg als vloeken in de Kerk..
door de zonde is juist de dood gekomen..

En dan moet je weten dat ik nou zo graag een antwoord op m'n eerlijke vraag gehad zou willen hebben ...

Weet jij echt ook niet waar staat dat er op de nieuwe aarde geen fouten meer gemaakt worden? Dan heb ik het niet over de nieuwe hemel hè.
Of ben jij ook zo geconditioneerd dat je nooit over verschil in heiligheid heb gedacht betreffende de nieuwe hemel en de nieuwe aarde?
En is heel mijn vraag inzake hoe we Op.22:15 moeten zien, jou ontgaan?
Binnen de theologie waar ik aan onderworpen ben komen gelovigen in de hemel en ongelovigen in de hel. punt uit.

Van iemand op jouw niveau had ik zoiets constructiefs verwacht als jawel, de dood is gekomen door de zonde en de zonde is gekomen door de wet en de wet bestond aanvankelijk slechts uit niet eten van die ene boom en díé boom wordt op de nieuwe aarde niet meer gevonden en zonder die bepaalde boom is er geen wet en door het ontbreken van die wet, is er ook geen zonde meer, of i.v.g.s. (dat zou nog íéts geweest zijn) :?

Overigens heb ik vanmiddag de geschiedenis van de reformatie zitten lezen, vertolkt door dr. Armin Sierszyn, Zwitserse theoloog en em. prof. STH Bazel. Maar dan is er zoveel 'gevloekt' in de kerk en nog!, daar kan eventueel -(als 't waar is)- dat mogelijk beetje van mij nog wel bij. :wink:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 26 feb 2017 20:28

Geachte Ben, ik twijfel zeker niet aan de eerlijkheid van uw vraag, maar was verbaasd, vandaar in eerste instantie mijn reactie. Maar onderzoek alles en behoudt het goede.
Als het waar zou zijn dat er zonde mogelijk is op de nieuwe aarde
* zou Christus offer voor dit leven niet genoeg geweest zijn
* zou een heilig God te midden van de zonde wonen (Op.21)
* zou er dus weer sprake moeten zijn van dood als straf op de zonde
* hier in dit leven moeten we gered worden, de Bijbel leer geen tweede leven waarin redding mogelijk zou zijn
etc. wat ik maar laat liggen.

Op.21:
1 En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.
2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid die voor haar man versierd is.
3 En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Zie, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn.
4 En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.
5 En Die op den troon zat, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide tot mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en getrouw.

2 Petrus 3:
(...)
13 Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
14 Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u dat gij onbevlekt en onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede;

Op.22:15 gaat mijns inziens over allen die niet bij Christus horen.

Het belangrijkste is dat we gered zijn!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geheiligd?

Berichtdoor gravo » 27 feb 2017 01:08

ben db bd schreef:@ Marnix, als de Bijbel waar mag zijn zoals de Heere het liet opschrijven, dan zien we in Op.21 dat het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel op de nieuwe aarde neerdaalt een kubusvorm heeft van over de 10miljard km3 en tegen de 5miljoen km2 grondoppervlak, van hier naar Moskou en van hier naar Rome of zoiets. Dit uitgaande van 185 meter voor elk van de 12000 stadiën. De BGT rekent zelfs met stadiën van 200 m.
Waar het grondoppervlak van heel de wereld over de 500miljoen km2 telt en we er wel van uit mogen gaan dat de nieuwe aarde -(vernieuwde aarde zou de grondtekst ook kunnen bedoelen, zegt onze dominee)- niet kleiner zal zijn als nu, dan zal het Nieuwe Jeruzalem met tevens haar hemelfunctie dus +/- 1% van heel het droge aardoppervlak beslaan, omdat de zee dan ook niet meer bestaat (zie vers 1).

Nou moeten we ons geen massieve steenklomp voorstellen, vaak nog als een piramide getekend ook (zou ook zo richting Nieuw Zeeland zakken en onderweg smelten :? ), maar heel transparant ruimtelijk als een prachtige volière of vlinderkas, waarvan alleen de onderste +/- 65 meter ommuurd is, met 12 sierlijke poorten rondom. De grondlaag (maaiveldniveau) zal m.i. wel eeuwig voor Gods volk Israël bestemd zijn, als we de profeten lezen, toch?

Waarom geen liften? Bouwhoogten zijn voorlopig beperkt tot +/- één kilometer. Dat zal best nog wat toenemen met slimmere materialen, maar 2200 km. hoog blijf voor gewone mensen onbereikbaar. En de nieuwe aarde bewoners zijn volgens mij gewone mensen, weer levend geworden bij de eerste of bij de tweede opstanding (Op.20). De zielen van de zogenoemde 'schare die niemand tellen kan' zijn wel eerst in de hemel geweest, maar zij krijgen toch een aardse bestemming in het 1000jarig vrederijk. Zelfs op de nieuwe aarde zullen mensen niet volmaakt zijn, ondanks dat de dood niet meer bestaat (vs.14), want ze blijken de bomen des levens en het water nog wel nodig te hebben net als Adam en Eva destijds in de hof van Eden. Ze kunnen dus nog wel ziek worden. Ze worden ook nog geregeerd. (21:24) ik verwacht zelfs dat onze moderne technieken dan nog gewoon zullen voortbestaan.

Maar de mensen welke de Heere Jezus verwacht hebben en de opname van de gemeente meegemaakt en daar m.i. dus ook in geloofd hebben, die noemen we bruiden, die krijgen tijdens de opname een nieuw verheerlijkt hemels opstandingslichaam, vrij van tijd en plaats, net als de engelen en de Heere Jezus als eersteling Zelf. Dat hemels lichaam hebben ze dus ook nodig om die derde dimensie te kunnen overwinnen, hoogte. Daar horen dus geen liften meer bij. Met hun nieuwe lichaam kunnen ze ook door materie heen gaan, zoals de Heere Jezus na Zijn opstanding ook door dichte deuren en muren kwam. Maar net als onze missionair werker mij voorbije week zei, gelooft ook gravo niet in het boek Apocalyps zoals het er staat. Hoe dan wel? Ach daar heb ik eigenlijk nog nooit een ander antwoord op gekregen dan neerkomend op niet zo erg veel.
Of dat nou erg is als je toch in de heiliging niet voor de hoogste prijs gaat, restloos beschikbaar, zoals waar Paulus ook naar zijn zeggen naar streefde, ach de aarde wordt wel ook weer paradijselijk hoor.....


Knettergek stukje natuurlijk.
Maar wat me wel fascineert is de hier opduikende tweedeling in gelovigen:

Binnen afzienbare tijd (het is immers altijd vijf voor twaalf bij de apocalyptici) hebben we nieuwe aarde-bewoners, die weer levend geworden zijn bij de eerste of tweede opstanding (op zich al cryptisch genoeg om de wenkbrauwen te fronsen): dat zijn de gelovige stumpers die nog steeds een lift nodig hebben om zich verticaal door de Nieuwe Jeruzalem Kubus te verplaatsen (hoe potsierlijk wordt Gods Woord als je het letterlijk gaat nemen).

En je hebt dan ook nog een stelletje, die bruiden genoemd worden: dat zijn dan mensen die geloofd hebben in de opname van de gemeente en ook daadwerkelijk opgenomen zijn.
Bruiden. Waar denk je dan aan: in maagdelijk wit getooide meisjes? Het wordt ons uit de doeken gedaan via de grenzeloze fantasie van de letterlijke Bijbellezers: Bruiden, dat zijn wezens, net als engelen, die een hemels opstandingslichaam hebben, waardoor ze geen liften meer nodig hebben, maar zich een beetje zwevend door de Nieuwe Hemel En Aarde Kaaba voortbewegen. Een soort nymphen, vrouwelijke doorschijnende kwalletjes die in een aquarium op en neer gaan (die heb ik een keer in Blijdorp gezien, dus dat beeld staat me helder voor ogen).

Die tweedeling zit me niet lekker. Ik vind er in de Bijbel nergens iets van terug. De huidige betreurenswaardige verdeeldheid van wat toch Eén Heilige Algemene Christelijke Kerk zou moeten zijn, wordt kennelijk zelfs in het Nieuwe Jeruzalem nog niet overwonnen. Tja.

En ik vraag me ook af bij deze voorstelling van zaken: Zitten we nou in Disneyland met onze gedachten of zijn we terechtgekomen in Droomvlucht op de Efteling? Zwevende bruiden en opgestane, maar zieke mensen, samen in een heule grote kubus.
Wat een toestand, zeg. En ook zo benauwd als je dat 1000 jaar moet volhouden.

Als er al een opname van de gemeente moet plaatsvinden, laat het dan alstublieft een gedwongen opname zijn van de gemeente die deze voorstelling van zaken hanteert. Een opname welteverstaan, die vooral tot doel heeft om de geestelijke gezondheid niet verder achteruit te laten gaan.
Want veel gekker zal het toch hopelijk niet worden?

gravo
(missionair werker op het gebied van de geestelijke Bijbellezing)

Tip
Als we het woord "bruiden" in de Bijbel tegenkomen, heeft dat misschien wel een andere betekenis dan wat ons in dit goedkope SF-verhaaltje wordt aangeboden. Ik zie nu alleen maar een soort "witte wieven" voor me die de Veluwse heide onveilig maken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2017 09:45

Marleen1987 schreef:Ik ben altijd iemand die uren ergens over kan piekeren en denken. Tot frustratie van veel mensen die eigenlijk nooit een antwoord op mij vragen weten.

Maar kijk als er geen zonden en geen dood is etc en God bij ons op de aarde is want zo is het toch? Waarom is er dan ook een hemel? Dan zou je toch zeggen dat alles in een is zeg maar?



Hey, ik heb hier ook wel eens over nangedacht en ook preken over gehoord. Ik wil dat heel basaal met je delen, hopelijk heb je er wat aan.

De tekst die Chaya noemt uit Openbaring 21:

En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde (vers 1)
En ik zag het nieuwe Jeruzalem neerdalen uit de hemel, bij God vandaan (vers 2)
En ik hoorde een luide stem uit de hemel: Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen (vers 3)

Het nieuwe Jeruzalem neerdalen uit de hemel, bij God vandaan. vroeger aan dacht zag ik voor me het nieuwe Jeruzalem aan touwen vanuit de hemel naar beneden zakken en ergens stoppen. Boven was dan de hemel. Daar is God. Beneden is de aarde. Maar hoe kan er dan direct daarna worden gezegd: Gods woonplaats in onder de mensen, hij zal bij Hem wonen? Het woord dat wordt gebruikt voor "neerdalen" betekent niet zoiets als "zakken" alsof het uit de lucht naar beneden komt zakken. Wat er het meer betekent is zoiets als "aflopen". De beste manier om het te begrijpen is door te kijken naar het oude Jeruzalem dat op een berg gebouwd was. Bovenop de tempelberg staat de tempel, waar God woonde. En langs te hellingen naar beneden daalde de stad af tot in het dal. Als we Openbaring 21 nog een keer lezen op die manier is het denk ik een stuk duidelijker. Als een berg en het nieuwe Jerzalem daalt neer uit de hemel, bij God vandaan. De hemel en de aarde zijn niet meer gescheiden door ruimte en is niet meer onbereikbaar. God woont onder de mensen. Zie ook vers 10 van Openbaring 21: Hij nam mij mee naar een heel hoge berg en liet mij de heilige stad Jeruzalem zien die neerdaalde bij God vandaan. Het verklaart ook waarom de stad niet alleen dezelfde lengte en breedte hebben maar ook dezelfde hoogte. En boven op die berg staat geen tempel zoals in het oude Jeruzalem maar de troon van God, hij woont onder zijn mensen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Geheiligd?

Berichtdoor ben db bd » 27 feb 2017 13:26

Nou, dat spettert hier hoor. Er schijnen grote wellicht 'geheiligde' emoties los te komen, wel boeiend voor de meelezers, dunkt mij zo.
Zouden mensen op de nieuwe aarde in Gods Koninkrijk anders met elkaar communiceren dan ik hier zo van gravo lees, vraag ik heel zachtjes?
Zouden mensen daar niet ook nog wel een mening mogen hebben, misschien wel zelfs een klein beetje andere?
Met het oog op elbert zijn motto, merk ik op dat er nog geen voor mij voorheen onbekende informatie bij zit, laat staan dat ik mij bedreigd zou kunnen gevoelen inzake mijn gewoon Bijbellezen zoals de Allerhoogste het liet opschrijven, laten we er ook nog maar bij zeggen: ... gerust in de vertaling van de Bijbel in Gewone Taal, de BGT. voor de zalig verklaarde simpelen van geest... Doen die straks niks meer beetje fout?

De Middernachtsroep van deze maand begint met een voorwoord van de voorzitter, die zegt:
'Onlangs had ik een gesprek waarin er echt getornd werd aan Gods Woord. De oorzaak was traditie. Ik herkende dit uit mijn eigen leven, geloven wat de ander zegt, zonder er echt Gods Woord op na te slaan'.
Dan verbindt hij daar ook nog een conclusie aan: 'Eigenlijk missen we dan veel van de heerlijkheid en grootheid van God. Graven - (dat is m.i. anders dan verdraaien, b) - in de schatten van Gods Woord geeft ons vaak nieuwe inzichten, die ons rijker en rijper maken in ons geloofsleven. Het is een bijzondere genade dat wij heel de Bijbel als de onfeilbare Bron mogen kennen.'

Als het waar zou zijn dat er zonde mogelijk is op de nieuwe aarde
* zou Christus offer voor dit leven niet genoeg geweest zijn
* zou een heilig God te midden van de zonde wonen (Op.21)
* zou er dus weer sprake moeten zijn van dood als straf op de zonde
* hier in dit leven moeten we gered worden, de Bijbel leert geen tweede leven waarin redding mogelijk zou zijn
etc. wat ik maar laat liggen.


ad *1: Christus stierf voor alle zonden van alle mensen van alle tijden. Zijn offer kwam niets tekort!! En wie dat aanneemt heeft eeuwig leven in Zijn Koninkrijk. Is die gelijk geheiligd? vraag ik (zie alleen al dit forum, en dat zijn nog de besten :wink: ). God ziet hem/haar wel in Christus aan als Geheiligd. Daar zit hem m.i. de kneep Johan!!

ad*2: Dat doet Hij al 6000 jaar. Maar op de nieuwe aarde zijn de antichrist en de valse profeet van de valse-(alle-reliegisch-op-een-hoopje)-kerk, en de duivel zelf met zijn trawanten, in het eeuwige vuur geworpen. En ook alle verdorven mensen, wiens namen niet in het boek der levenden staan, zijn daar dan ook bij geworpen. Overigens troont de Allerhoogste met de Zijnen nog altijd in een >2000 km. hoge hemelse locatie.

ad*3: Zie onder *1; daar was dus al voor betaald. Het zijn nog wel dezelfde mensen hè?!
ad*4: Dat ben ik helemaal met je eens. In de eeuwigheid worden ook geen kindjes meer geboren (jammer voor die 7 kerels van die ene vrouw :?
Zijn we er zo weer een beetje?

welling82

Re: Geheiligd?

Berichtdoor welling82 » 27 feb 2017 19:36

Aangezien ik in de discussie over rechtvaardigmaking wel beland ben op antwoorden die ik daar ook probeer te delen, aangaande ook dit onderwerp dezelfde zeer duidelijke antwoorden;

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=31&t=29853&p=2060624#p2060624


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron