@mona
Nog even een toelichting op mijn opmerking dat Jezus zich waarschijnlijk in de kring van de Farizeeën heeft begeven. Dat kun je uit een aantal dingen afleiden. Ten eerste dat Hij een degelijke en grondige religieuze opvoeding heeft gekregen. Jezus was in de tempel te vinden. Dus Hij zal zeker Sadduceeën gehoord hebben, maar Hij kwam uit Galilea en aangezien het de Farizeeën waren die dichter bij het volk stonden, zal Hij met name hen goed hebben gekend. Naast de tempel was er een uitgebreid netwerk van plaatselijke synagogen en daar vond het religieuze gesprek plaats.
Ten tweede kennen we zeer veel gesprekken, debatten en confrontaties van Jezus met de Farizeeën. Hij was eigenlijk constant met hen in gesprek. Op straat, maar ook privé (Nicodemus). Het feit dat Jezus een heel eigen interpretatie had van de wet, leidde wel tot veel verhitte discussie, maar het wil niet zeggen dat Hij daarmee buiten het gewone patroon van de typisch Joodse leerpraktijk trad. Het was zeer gebruikelijk om uitvoerig en intensief van mening te verschillen over de kleinste details van de wet. Lees Matth. 23 er maar op na. Daarin roept Jezus zelfs op om alles wat de Schriftgeleerden en Farizeeën zeggen te doen. Hij verwijt hun niet dat wat ze zeggen, maar Hij verwijt hun dat ze niet doen wat ze zeggen. Er liepen heel wat predikers rond. Van een Johannes de Doper, een Choni de cirkeldraaier tot allerhande charismatici en apocalyptici. Maar Jezus leek meer op deze degelijke joodse Schriftgeleerden en Farizeeën en hanteerde hun vertel- en debatkunst. Je ziet dat ook terug in het latere rabbijnse jodendom. De rabbijnen hebben na de verwoesting van Jeruzalem die typische leer en debat-praktijk van de Farizeeën overgenomen en juist niet die van de Sadduceeën, de wat elitaire tempel-religieuzen. Toen de tempel verwoest was, was de positie van die laatste groep ook weg.
En tenslotte, het lijkt natuurlijk alsof Jezus en de Farizeeën de grootste vijanden waren van elkaar, maar je moet wel bedenken dat we dat beeld vooral uit de Evangeliën hebben. Maar die zijn niet tijdens het leven van Jezus geschreven. Ze zijn pas tientallen jaren later samengesteld. Uiteraard uit overgeleverde verhalen uit de tijd van Jezus, maar ze dragen de sfeer bij zich van de tijd dat ze op schrift gesteld zijn. Het oudste Evangelie (Marcus) is op z'n vroegst in het jaar 65 ontstaan. Daarom zijn de verschillen tussen Jezus en de Farizeeën in de verhalen van de Evangeliën waarschijnlijk scherper en zwaarder op papier gekomen dan ze in werkelijkheid waren. Inmiddels was er een controverse aan het ontstaan tussen joden en christenen en dat proef je in de Evangeliën uit die tijd.
Verder ben ik, ondanks je waarschuwende opmerking, content met mijn eigen woordkeuze.
Volgens mij zijn mijn topics heel begrijpelijk. Uiteraard hoef je het niet met me eens te zijn. Maar dat is wat anders.
Ik zie daarom geen aanleiding om mijn woordkeuze aan te passen.
gravo