Vragen bij de erfzonde

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Johan100 » 07 feb 2017 13:02

Ja, maar als je boven Adam gaat staan dan zeg je in wezen dat je het zelf nooit gedaan zou hebben.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 07 feb 2017 13:10

Johan100 schreef:Ja, maar als je boven Adam gaat staan dan zeg je in wezen dat je het zelf nooit gedaan zou hebben.
Ik zeg niks. Daar ga ik niet boven staan want ik sta daar geheel buiten.
Ik kan me er namelijk geen voorstelling van maken hoe het is om zeer goed te zijn, zonder zonden en neiging tot zonden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Chaya » 07 feb 2017 15:35

naamloos schreef:Tja, ik zie het niet als iets positiefs dat Adams nageslacht zijn zonde-natuur geërfd heeft.

We hebben die natuur niet alleen geërfd, we moeten eraan gekend worden dat wij niets beter zijn dan Adam en precies hetzelfde gedaan zouden hebben. Of nog erger.
De zonde van Eva bestond eruit dat zij naar de slang = satan geluisterd heeft, meer dan naar haar Schepper.
De zonde van Adam bestond eruit dat hij naar Eva geluisterd heeft en niet als hoofd heeft opgetreden.
naamloos schreef:Dat Jezus zich als een Lam heeft laten slachten voor de zonden weet ik ook wel

En juist DAT feit moet doorleefd worden. Dat Christus is gestorven vanwege mij en mijn zonden!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Arco » 07 feb 2017 15:56

Johan100 schreef:Dan begrijp ik je niet goed.


Jij geeft aan dat er meerdere teksten zijn die voor de erfzonde-leer pleiten. Ik heb nergens gesteld dat deze alleen basis zou zijn voor deze leer.

Dit heb je in een eerdere reactie geschreven:
'Over deze tekst heb ik ook mijn vraagtekens, namelijk voor hoever deze tekst wel te gebruiken is als basis voor een leer'.
En deze opmerkingen schrijf je dan na bovenstaande geciteerde opmerking:
'Om die reden alleen al moeilijk om een leer te baseren op een tekst uit dit boek'.
'Dus is daarmee Job 14:4 niet een tekst met een disclaimer? '
'Waarom zou je dan deze tekst moeten gebruiken voor een leerstelling?'


Het lijkt er wel op dat je dat bedoelt. Maar je zegt van niet, daar ga ik dan nu vanuit.


Ik denk dat de tekst uit Job 14:4 niet geschikt is om als basis voor een leer te zijn.

Maar wat de leer betreft. Ik ben niet zo van 'leer'. Ik constateer dat er verschillende visies zijn op het begrip 'erfzonde'.
Er wordt heel veel geredeneerd.
Wat mij betreft kijk ik wat de Bijbel zegt. Daarbij is de Heilige Geest onmisbaar.


Verschillende visies, prima, maar mij gaat het om wat de Bijbel zegt. Maar daarmee kijk ik wel naar context, geadresseerde(n) en spreker.

Johan100 schreef:Daar staat een verwijzing bij naar Ezechiel 18:10-20. Dit zijn in het O.T. de woorden des HEEREN aan Jeremia gericht aan het volk Israël.
Ons heeft het ook wat te zeggen lijkt me. (Ik heb wel een vraagteken hierbij, dit was namelijk nog onder de wet en heeft een geestelijke strekking geloof ik. Niemand is in staat om Gods geboden te onderhouden. Maar onderstreepte geldt wel, is mijn gedachte).

(...)
19 Maar gijlieden zegt: Waarom? Draagt de zoon niet de ongerechtigheid des vaders? Immers zal de zoon die recht en gerechtigheid gedaan heeft, en al Mijn inzettingen onderhouden en die gedaan heeft, gewisselijk leven. i Deut. 24:16. 2 Kon. 14:6. 2 Kron. 25:4.
20 De ziel die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons; de gerechtigheid des rechtvaardigen zal op hem zijn, en de goddeloosheid des goddelozen zal op hem zijn.

In Efeze 2:3 staat dat we van nature kinderen des toorns zijn. We liggen dus vanaf onze ontvangenis onder de vloek.
Maar zijn niet direct schuldig aan/verantwoordelijk voor dadelijke zonden van onze ouders, maar wel onze eigen zondige daden.
Zo begrijp ik het tenminste.


Helemaal eens dat een ieder verantwoordelijk is voor de eigen zonden. Dat is ook niet de erfzonde. Wat mijn punt is, dat de Bijbel leert dat wij allen zondigen, maar moet je dat als leer beschrijven?

Johan100 schreef:Meer helderheid krijgen over het begrip. Duidelijkheid krijgen over het begrip lijkt tot nog toe niet te gebeuren. Misschien is een forum niet hét middel bij uitstek hiervoor.
Het begrip overboord weet ik niet. Dat laat ik in het midden.


Ik bedoelde niet het begrip overboord, maar het overboord gooien van het begrip "erfzonde".

Johan100 schreef:Hoe zie jij het verlossingsprincipe eigenlijk? Dan kom je ook uit bij Rom. 5 en 1 Kor. 15.

Er bestaan wat grondtaalverschillen, schuld is bijv. cursief gedrukt in de SV.
Rom.5. SV.
15 Doch niet gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift. Want indien door de misdaad van één velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods en de gave door de genade, die daar is van één Mens, Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
16 En niet gelijk de schuld (Aramese grondtekst zegt veroordeling) was door den énen die gezondigd heeft, alzo is de gift. Want de schuld (Aramese grondtekst zegt veroordeling) is wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking.
17 Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door dien énen, veel meer zullen degenen die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.
18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld (veroordeling i.p.v. schuld lees ik in de Aramese grondtekst) gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, alzo ook door één rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien énen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Eén velen tot rechtvaardigen gesteld worden.



1 Kor. 15. SV.
21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.


Ik wil het hier maar bij laten overigens.


Helemaal eens. Paulus beschrijft de verlossing/rechtvaardigmaking. Zonder de erfzonde als leer te beschrijven.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 07 feb 2017 16:14

Chaya schreef:We hebben die natuur niet alleen geërfd, we moeten eraan gekend worden dat wij niets beter zijn dan Adam en precies hetzelfde gedaan zouden hebben. Of nog erger.
Van wie moet dat? Waar staat dat?
Chaya schreef:De zonde van Adam bestond eruit dat hij naar Eva geluisterd heeft en niet als hoofd heeft opgetreden.
Er staat nergens dat Adam het hoofd van Eva was. Eva was een hulp (in de grondtekst staat ezer = hulp, hetzelfde woord wat gebruikt wordt voor God ''Hij is onze ezer-hulp). Beweer je dan ook dat wij het hoofd van God zijn?
Trouwens, Adam zegt: ''Eindelijk één gelijk (niet boven) aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees." Maar goed, dat is het onderwerp niet.
Chaya schreef:En juist DAT feit moet doorleefd worden. Dat Christus is gestorven vanwege mij en mijn zonden!
Ook dat is het onderwerp niet. Je wekt nu zonder aanleiding de indruk dat ik dat ter discussie stel.

Graag weer terug naar het onderwerp!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Chaya » 07 feb 2017 17:13

naamloos schreef:Van wie moet dat? Waar staat dat?

22 Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Heere, want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt. Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles.
Efez. 5
God heeft de mens geschapen naar Zijn beeld en het huwelijk is als zodanig een aardse gelijkenis van Christus met Zijn bruid (de Kerk).
Christus is het hoofd van die Kerk.
naamloos schreef:Er staat nergens dat Adam het hoofd van Eva was. Eva was een hulp (in de grondtekst staat ezer = hulp, hetzelfde woord wat gebruikt wordt voor God ''Hij is onze ezer-hulp). Beweer je dan ook dat wij het hoofd van God zijn?

Jawel, dat staat er wel. Misschien niet in de allernieuwste vertaling waarin veel uitgeschaafd is?
naamloos schreef:Ook dat is het onderwerp niet. Je wekt nu zonder aanleiding de indruk dat ik dat ter discussie stel.

Dat deed je wel.
Door bijvoorbeeld dit te schrijven:
naamloos schreef:Het gaat tegen alle rede en recht in om mensen (die niet om hun geboorte gevraagd hebben) te verdoemen voor iets wat een ander gedaan heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Johan100 » 07 feb 2017 17:24

gewist door Johan.
Elders gereageerd inmiddels, hier ging er iets fout.
Zie mijn reactie>>08 Feb 2017 13:39
Laatst gewijzigd door Johan100 op 08 feb 2017 13:41, 3 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 07 feb 2017 17:35

Chaya schreef:We hebben die natuur niet alleen geërfd, we moeten eraan gekend worden dat wij niets beter zijn dan Adam en precies hetzelfde gedaan zouden hebben. Of nog erger.
naamloos schreef:Van wie moet dat? Waar staat dat?
Chaya schreef:22 Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Heere, want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt. Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles.
Efez. 5
God heeft de mens geschapen naar Zijn beeld en het huwelijk is als zodanig een aardse gelijkenis van Christus met Zijn bruid (de Kerk).
Christus is het hoofd van die Kerk.
Helder! :roll: Wij moeten gekend worden dat we hetzelfde of erger zouden doen dan A en E, en dat vinden we dus terug in Ef 5 volgens jou.
(overigens, is het je opgevallen dat dit eeuwen na het paradijsverhaal geschreven is? Hoe moesten A en E dat weten? Nog afgezien van het feit dat hoofd een totaal andere betekenis heeft)
Chaya schreef:Jawel, dat staat er wel. Misschien niet in de allernieuwste vertaling waarin veel uitgeschaafd is?
Het staat er niet, in geen enkele vertaling en ook niet in de grondtekst.
Chaya schreef:Dat deed je wel.
Door bijvoorbeeld dit te schrijven:
''Het gaat tegen alle rede en recht in om mensen (die niet om hun geboorte gevraagd hebben) te verdoemen voor iets wat een ander gedaan heeft.''

Lijkt het je niet handig om in het verband te lezen? Op deze manier kun je mensen van alles in hun schoenen schuiven. Chique hoor! :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor elbert » 08 feb 2017 08:34

benefietdiner schreef:Als dat waar zou zijn is de algemene verzoening ook waar dat we allen in christus behouden zijn. Dat is dan omgekeerd evenredig evident.
Nee, want de tekst in Rom. 5 is niet omgekeerd evenredig en spreekt niet over algemene verzoening. De tekst zegt wel dat allen gezondigd hebben. Iedereen is een zondaar en valt dus onder de zonde van Adam.
benefietdiner schreef:De Apostel spreekt helemaal niet over een activiteit of handeling.
Zondigen is een werkwoord. Dat werkwoord wordt hier gebruikt.
benefietdiner schreef:De Apostel spreekt over een toerekening zonder actieve daad!
Met die uitleg heb ik geen moeite omdat die op hetzelfde neerkomt. De zonde van Adam wordt ons in die uitleg toegerekend. Wat betekent dat we schuldig staan en Adam's zonde ook onze zonde is.
naamloos schreef:Dit is een omstreden vertaling van Rom. 5: 12 door de SV en HSV. O.a. de NBV, NBG51, Naardense e.a. doen het beter.
Betere vertalingen zijn: omdat, want, doordat, aangezien alle mensen gezondigd hebben. (actieve daden van de mens dus)
Omdat Adams zonde-natuur aan ons is doorgegeven, dus in ons doorleeft is het eerder ''Adam in ons'' dan ''wij in Adam.
Ook met die andere vertaling komt het op hetzelfde neer. Als Adam in ons is, dan staan we onder de beheersing van alles wat bij Adam hoort: zijn zonde, de gevallen natuur, de dood enzovoorts. Dus oorzaak (zonde) en gevolg (de dood) zijn dan in ons aanwezig. Daarmee is Adam van nature ons hoofd (want om die 2 hoofden, Adam en Christus, gaat het om in Rom. 5) en dan is er sprake van zijn zonde die ook de onze is. Dus erfzonde, of misschien wel beter gezegd in het Engels: "original sin".
naamloos schreef:Door het rechtvaardigheidsgevoel dat we hebben kunnen we goed en kwaad onderscheiden.
Het gaat tegen alle rede en recht in om mensen (die niet om hun geboorte gevraagd hebben) te verdoemen voor iets wat een ander gedaan heeft.
Je bedoelt dat rechtvaardigheidsgevoel dat juist de neiging heeft om alle schuld bij de ander neer te leggen?
Adam zei: "de vrouw die U mij gegeven heeft".
Eva zei: "de slang heeft mij verleid".
Wij: "ja, maar dat hebben Adam en Eva gedaan, daar kun je mij toch niet de schuld van geven?"
Bedoel je dat rechtvaardigheidsgevoel?
Dat rechtvaardigheidsgevoel is helemaal niet zo rechtvaardig als we soms voor waar willen hebben. Na de zondeval is dat rechtvaardigheidsgevoel juist ernstig aangetast. Dat is dan ook een rechtstreeks gevolg ervan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 08 feb 2017 09:32

elbert schreef:Ook met die andere vertaling komt het op hetzelfde neer. Als Adam in ons is, dan staan we onder de beheersing van alles wat bij Adam hoort: zijn zonde, de gevallen natuur, de dood enzovoorts. Dus oorzaak (zonde) en gevolg (de dood) zijn dan in ons aanwezig. Daarmee is Adam van nature ons hoofd (want om die 2 hoofden, Adam en Christus, gaat het om in Rom. 5) en dan is er sprake van zijn zonde die ook de onze is. Dus erfzonde, of misschien wel beter gezegd in het Engels: "original sin".
Door overerving hebben wij Adams zonde-natuur, maar dat is niet onze schuld ook al ondervinden we de gevolgen ervan.
elbert schreef:Je bedoelt dat rechtvaardigheidsgevoel dat juist de neiging heeft om alle schuld bij de ander neer te leggen?
Nee, ik bedoel precies wat ik zeg.
elbert schreef:Adam zei: "de vrouw die U mij gegeven heeft".
Eva zei: "de slang heeft mij verleid".
Ze gingen voorbij aan hun eigen verantwoordelijkheid, maar verder is het wel precies zo gegaan, niet?
God spreekt dat ook helemaal niet tegen.
elbert schreef:Wij: "ja, maar dat hebben Adam en Eva gedaan, daar kun je mij toch niet de schuld van geven?"
Dat klopt helemaal, en dat is ook volkomen recht en billijk om de schuld van de schuld te laten bij wie hem gemaakt heeft.
Het was onze verantwoordelijkheid niet. Wij hebben die keuze niet gemaakten die daad niet begaan, we bestonden niet eens.
Eva had nee kunnen zeggen, Adam had nee kunnen zeggen, maar wij hadden en hebben daarin geen enkele stem.
elbert schreef:Bedoel je dat rechtvaardigheidsgevoel?
Dat rechtvaardigheidsgevoel is helemaal niet zo rechtvaardig als we soms voor waar willen hebben. Na de zondeval is dat rechtvaardigheidsgevoel juist ernstig aangetast. Dat is dan ook een rechtstreeks gevolg ervan.
Vóór de zondeval was er geen rechtvaardigheidsgevoel, want A en E kenden het verschil niet tussen goed en kwaad.
Ná de zondeval is dat anders geworden: Nú is de mens aan ons gelijk geworden, heeft hij kennis van goed en kwaad.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 08 feb 2017 11:13

elbert schreef:Even een vraag om over na te denken:
- kunnen wij de gerechtigheid van Christus wel ontvangen (erven) als de ongerechtigheid van Adam ons niet kan worden toegerekend (kunnen erven)?

Anders gezegd: kon Christus wel namens ons aan het kruis hangen voor onze zonden (of was dat eigenlijk wel nodig?), als Adam niet namens ons in de hof van Eden stond?
Erven is nooit een verdienste, of het nu om een positieve of een negatieve erfenis gaat.
Het is meten met twee maten als je het erven van Adams ongerechtigheid onze persoonlijke schuld noemt, terwijl je het erven van de gerechtigheid van Christus enkel aan pure genade toe schrijft.
Dat laatste klopt natuurlijk, maar wees dan consequent en maak van het eerste ook geen persoonlijke activiteit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 08 feb 2017 11:32

naamloos schreef:Trouwens, Adam zegt: ''Eindelijk één gelijk (niet boven) aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees." Maar goed, dat is het onderwerp niet.


Adam zegt:...."deze is nu eindelijk (vergel.Genesis2: 20, hij wilde een hulp maar vond haar niet) been van mijn benen en vlees van mijn vleesch; men zal haar manninne heten, omdat zij uit de vrouw genomen is".

In de Hebreeuwse grondtekst wordt het woordje "gelijk" in het geheel niet genoemd.
Daar kun je niets aan doen. In wezen zou het net als ze in de SV doen, ff schuingedrukken om aan te geven dat het niet in de grondtekst staat.
Je interpreteert dat woordje ook nog als "niet boven".
Maar het het woordje "gelijk" staat er niet!
Het woordje "gelijk" is dus in de vertaling die jij gebruikt, een interpretatieve toevoeging aan wat er werkelijk staat.
De vertaling zet je dus op een verkeerd been.
Je ontleent zo een denkwijze aan de Schrift, die niet in de Schrift gevonden wordt.
NB, daar geef ik jou de schuld niet van hoor, maar wél de vertalers.
Ik raad je aan, om waar je woont een Hebr. leraar te zoeken.
Dit zeg ik trouwens tegen iedereen. Zeker als je interesse hebt om Gods Woord te bestuderen. En zeker als je jong bent.
Met een Hebr. alfabet en een een stapeltje nuttige tips en een dag oefenen ben je in staat om de Hebr. woorden te herkennen en een Hebr. woordenboek op te zoeken.
Ik spreek uit eigen ervaring. Zelf heb ik 3 jaar les gehad en mijn vrouw nu al weer meer dan 20 jaar. Die kan gewoon echt goed vertalen, ze is echt als een hulpe tegenover :idea: . Het is een heel bijzondere taal.

Dan ivm dit draadje een vraag:

waarom denk jij, dat de slang zich tot Eva richt?
Of denk jij dat het om het even was dat hij bij Adam begon?

bvd
hg Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 08 feb 2017 11:52

elbert schreef:Even een vraag om over na te denken:
- kunnen wij de gerechtigheid van Christus wel ontvangen (erven) als de ongerechtigheid van Adam ons niet kan worden toegerekend (kunnen erven)?
Anders gezegd: kon Christus wel namens ons aan het kruis hangen voor onze zonden (of was dat eigenlijk wel nodig?), als Adam niet namens ons in de hof van Eden stond?

naamloos schreef:Erven is nooit een verdienste, of het nu om een positieve of een negatieve erfenis gaat.
Het is meten met twee maten als je het erven van Adams ongerechtigheid onze persoonlijke schuld noemt, terwijl je het erven van de gerechtigheid van Christus enkel aan pure genade toe schrijft.
Dat laatste klopt natuurlijk, maar wees dan consequent en maak van het eerste ook geen persoonlijke activiteit.


Die erfenis van God's genade komt tot ons door de persoonlijke activiteit van Christus.
Dat heeft de Vader besloten dat het zó gaat en niet anders..
En op dezelfde wijze komt de erfenis van Adam tot ons.
Dat heeft de Vader zo besloten dat het zó gaat en niet anders.

Daarom accepteert het geloof(!) de erfenis van Christus en accepteert het ook(!) de erfenis van Adam.

h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 08 feb 2017 12:31

learsi schreef:Adam zegt:...."deze is nu eindelijk (vergel.Genesis2: 20, hij wilde een hulp maar vond haar niet) been van mijn benen en vlees van mijn vleesch; men zal haar manninne heten, omdat zij uit de vrouw genomen is".

In de Hebreeuwse grondtekst wordt het woordje "gelijk" in het geheel niet genoemd.
Daar kun je niets aan doen. In wezen zou het net als ze in de SV doen, ff schuingedrukken om aan te geven dat het niet in de grondtekst staat.
Je interpreteert dat woordje ook nog als "niet boven".
Maar het het woordje "gelijk" staat er niet!
K'neged (als tegen hem over) = recht tegenover (dus niet boven of onder) gelijkwaardig, recht voor, parallel aan ....
Ik gebruik nooit 1 vertaling, en ik heb de Hebreeuwse en Griekse tekst met de woorden erachter waarmee het nog meer vertaald kan worden, en tijdens mijn studie krijg ik ook nog het één en ander mee.
learsi schreef:waarom denk jij, dat de slang zich tot Eva richt?
Of denk jij dat het om het even was dat hij bij Adam begon?
Het staat er niet bij, dus er kan alleen maar over gespeculeerd worden.
Mijn gedachte is dat Adam Eva niet kwijt wilde, dus als de duvel haar had had hij hem ook.
learsi schreef:Die erfenis van God's genade komt tot ons door de persoonlijke activiteit van Christus.
Dat heeft de Vader besloten dat het zó gaat en niet anders..
En op dezelfde wijze komt de erfenis van Adam tot ons.
Dat heeft de Vader zo besloten dat het zó gaat en niet anders.

Daarom accepteert het geloof(!) de erfenis van Christus en accepteert het ook(!) de erfenis van Adam.
Volgens mij mis je mn punt, ik zie in ieder geval niet hoe jouw antwoord erop aansluit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 08 feb 2017 12:38

Ik mis jou punt niet, ik zeg met andere woorden wat @elbert bedoelt te zeggen
h.g.
learsi


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten