Vragen bij de erfzonde

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 04 feb 2017 12:14

Leg eens uit wat in jou ogen de "besmetting" is.
bvd
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 04 feb 2017 12:26

learsi schreef:Leg eens uit wat in jou ogen de "besmetting" is.
bvd
Learsi
De neiging om verkeerde dingen te doen. Op jezelf gericht zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

welling82

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor welling82 » 04 feb 2017 13:28

@learsi;

bedankt, zo duidelijk staat het wel in de Bijbel.

@naamloos;

1 Johannes 3:8
Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.


Door de zondeval zijn wij allen uit de duivel, van nature, dat is de betekenis van zondeval. Zo is in Genesis 3 door God gezegd;

14 Toen zeide de HEERE God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.

15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.

19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.

20 Voorts noemde Adam den naam zijner vrouw Heva, omdat zij een moeder aller levenden is.


Daartoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat de mens tot God komen zou, door de Heere, zodat hij van de banden der duisternis en de vloek der Wet Verlost is, en de wereld behouden blijft in Christus, Zijn eniggeboren Zoon, ons gegeven omdat God de wereld, zijn Schepping, liefhad.

Het is de Heere, daartoe geopenbaard, omdat geen enkel mens wil of zelfs maar kan, omdat alle mensen zondaars zijn.
Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne

waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt

Adam doet hier zonde, is daarmee uit de duivel, niet meer uit God. Zo is het aardrijk om Adams wil vervloekt, dat heet de zondeval, ook beschreven in "En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.", waar wij de zondeval beerven als bijvoorbeeld de kinderen de kleur van de ogen van hun ouders erven. Daarom wordt de zondeval ook wel de erfzonde genoemd

Dus ja, naamloos, voor een baby 'zonde gedaan' heeft in iemands ogen, is deze baby al zondig, want alle mensen zijn slecht, besmet door de erfzonde.

Besmet zijn met de zondige natuur maakt dat wij uberhaubt zonden doen, niemand doet zonde uit God om Hem te dienen, waren wij niet besmet met de zondige natuur, zoals voor de zondeval in het paradijs, neigde ons hart niet naar alle slechte dingen en zegden wij niet tegen God 'wijkt van ons want van de kennis Uwer wegen heb ik geen lust'. Wat beschreven staat in;

"en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens." Daarover staat verder in het hoofdstuk;

22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.


De mens wordt gezegd door God dat door het breken van het gebod over kennis van het goed en het kwaad, de mens zijn hand niet uitsteke om ook nog van de boom de eeuwige levens te eten, hiermee van nature onze blindheid bepalend.

23 Zo verzond hem de HEERE God uit den hof van Eden, om den aardbodem te bouwen, waaruit hij genomen was.

En werd de mens verstoten uit het leven met God, in het leven met de zondeval.

24 En Hij dreef den mens uit; en stelde cherubim tegen het oosten des hofs van Eden, en een vlammig lemmer eens zwaards, dat zich omkeerde, om te bewaren den weg van den boom des levens.

Hier zien we een dubbele bevestiging dat ons van nature de weg tot de boom des levens is afgesneden en dat het paradijs Gods door cherubim beschermd wordt.

Dat is de besmetting, de zondeval, de erfzonde. op jezelf gericht zijn, eigenliefde, is daar een van, dat ons hart neigt naar alle kwaad betekend niet 'neiging om verkeerde dingen te doen', dat betekend dat 'onze neiging alleen maar naar kwaad uitgaat en niets anders', veel meer nog dan slechts verkeerde dingen willen doen, eigenlijk zelfs alleen maar verkeerde dingen te kunnen, de erfzonde weer, de besmetting!

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 04 feb 2017 14:02

naamloos schreef:De neiging om verkeerde dingen te doen. Op jezelf gericht zijn.


Welling28 zegt dat het niet alleen maar een neiging is om verkeerde dingen te doen, maar dat het een geneigdheid is, die er de oorzaak van is, dat de mens zoals hij geboren wordt niets goeds kán doen.
Kun je dat met Welling28 eens zijn ?
Als je het niet met hem eens bent, leg dan eens uit wat je precies onder de "neiging tot zonde" verstaat.
Je zegt dat de mens "op zichzelf gericht" is.
Geldt dat altijd of maar af en toe?
h.g.
bvd
Learsi

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Yada » 04 feb 2017 14:07

naamloos schreef:1Johannes 3: 8 gaat over zonden doen, en niet over (het erven van) de zondige natuur.
Dus kun je aan de hand van die tekst niet concluderen dat babys uit de duvel zijn.


Job 14
4 Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.

Psalm 51
7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.

Romeinen 3
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; 11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe. 13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen. enz.

Romeinen 5
12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben. Lees ook de rest van het hoofdstuk.

Johannes 3
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

Over zonde zijn (zondige natuur hebben) en zonden doen:
Even over nadenken: Zijn wij leugenaars omdat we liegen? Of liegen wij omdat we leugenaars zijn?

Mattheus 7
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten. 18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen. 19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.

Mattheus 21
19 En ziende, een vijgeboom aan den weg, ging Hij naar hem toe, en vond niets aan denzelven, dan alleenlijk bladeren; en zeide tot hem: Uit u worde geen vrucht meer in der eeuwigheid! En de vijgeboom verdorde terstond.

Ezechiel 16:
5 Geen oog had medelijden over u, om u een van deze dingen te doen, om zich over u te erbarmen; maar gij zijt geworpen geweest op het vlakke des velds, om de walgelijkheid van uw ziel, ten dage, toen gij geboren waart.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Chaya » 04 feb 2017 14:18

naamloos schreef:De neiging om verkeerde dingen te doen. Op jezelf gericht zijn.

Als je het zo zegt - de neiging - betekent dat dat er toch iets goeds in een mens zit, van nature?
M.a.w. we doen af en toe wel eens een zonde, maar we zijn geen zondaars.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 04 feb 2017 15:39

learsi schreef:Welling28 zegt dat het niet alleen maar een neiging is om verkeerde dingen te doen, maar dat het een geneigdheid is, die er de oorzaak van is, dat de mens zoals hij geboren wordt niets goeds kán doen.
Kun je dat met Welling28 eens zijn ?
Als je het niet met hem eens bent, leg dan eens uit wat je precies onder de "neiging tot zonde" verstaat.
Je zegt dat de mens "op zichzelf gericht" is.
Geldt dat altijd of maar af en toe?
Oneens. Mensen zijn heel goed in staat om goede dingen te doen, gelukkig zien we dat ook dagelijks gebeuren.
Iets anders is het dat die goede werken nooit helemaal zuiver zijn voor God, en ook nooit een grond (ook niet gedeeltelijk) kunnen zijn voor ons behoud.

Er valt niets uit te leggen aan ''de neiging om verkeerde dingen te doen''. Ik bedoel gewoon precies wat er staat.
En verder, zelfs een narcist is niet 24/7 op zichzelf gericht. Dus nee, ik geloof niet dat we continu voor 100% op onszelf gericht zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 04 feb 2017 15:47

Chaya schreef:Als je het zo zegt - de neiging - betekent dat dat er toch iets goeds in een mens zit, van nature?
M.a.w. we doen af en toe wel eens een zonde, maar we zijn geen zondaars.
We hebben een keuze, en kennen het onderscheid tussen goed en kwaad. Ja, ik zie nog veel goede dingen.
Vind jij in baby's, kleine kinderen, pubers, volwassenen en bejaarden dan niks anders dan zonden? Helemaal niks goeds?

Wie weinig zonden doet net zo goed een zondaar als wie veel zonden doet. Iemand die weinig steelt is net zo goed een dief als iemand die veel steelt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 04 feb 2017 16:04

welling82 schreef:Dus ja, naamloos, voor een baby 'zonde gedaan' heeft in iemands ogen, is deze baby al zondig, want alle mensen zijn slecht, besmet door de erfzonde.
In Johannes staat: Zie het ​Lam van God​, Dat de ​zonde​ (enkelvoud = zondige natuur) van de wereld wegneemt!
Yada schreef:Over zonde zijn (zondige natuur hebben) en zonden doen:
Even over nadenken: Zijn wij leugenaars omdat we liegen? Of liegen wij omdat we leugenaars zijn?
Noem je iemand die nog nooit gelogen heeft een leugenaar? Ik niet want dat heeft met woorden-daden te maken.
Op het moment dat iemand zonden gaat doen komt zijn zondige natuur openbaar die daarvoor al latent aanwezig was.

Op al die losse teksten ga ik maar niet in. Zo eenzijdig.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

welling82

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor welling82 » 04 feb 2017 16:28

@naamloos;

In Johannes staat: Zie het ​Lam van God​, Dat de ​zonde​ (enkelvoud = zondige natuur) van de wereld wegneemt!


De zonde van de wereld wordt door de Heere weggenomen omdat God de wereld liefhad. Liefhad, Zijn Schepping, voor die verdoemlijk werd voor God.

Omdat de wereld nu verdoemelijk is voor God, heeft God in Zijn Heilige Raad Zijn Zoon de wereld gegeven, zodat Hij de wereld behouden heeft door de zonde te dragen!

De Heere staat er voor iedereen, alleen niemand wil, nog niet tot een toe, daarom heeft God Zich de uitverkorenen bereid. Niemand kan door de Heere tot de Vader komen dan die daartoe van God uitverkoren is, dus niet uit zichzelf, uit zichzelf zijn zij net zulke zondaars als alle verlorenen. De Heere zal komen om te oordelen de levenden en de doden omdat dus niet alle zonde van iedereen weggenomen is, maar de zonde der wereld verbroken is door de Heere.

Mattheüs 20:16
Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Marcus 13:27
En alsdan zal Hij Zijn engelen uitzenden, en zal Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het uiterste der aarde, tot het uiterste des hemels.

Johannes 15:16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Johannes 15:19
Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.

Romeinen 11:7
Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.

1 Petrus 2:4
Tot Welken komende, als tot een levenden Steen, van de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en dierbaar;


Dus naamloos, als velen geroepen zullen zijn en weinigen uitverkoren, wat betekend dan dat de Heere de zonde der wereld wegneemt?

De zonde is trouwens niet de zondige natuur. Dat is de erfzonde, de zondeval. De zonde is het kwaad, alles wat schuld is bij God. Dat is alles tegen God, dus alles wat God niet wil Geloven. De zondeval is een consequentie van de eerste zonde van de mens, dat is wat je zondige natuur noemt, een oorzaak waarom wij de zonde dienen en zondigen, allemaal, van nature, en waarom wij door de Zoon tot de Vader moeten komen.

Johannes 16:
7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:

9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;

11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.


9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; Zie je? De zonde is alle schuld aan God, dat is die 'in Mij niet geloven'. Iedereen die gelooft, is door de Zoon tot de Vader gekomen, die dient God. Wie God niet dient, dient de Mammon.

Als je namelijk in God gelooft, kan dat niet een ander Geloof zijn dan van, voor, door en tot God. Zo iemand wordt rechtvaardig verklaart, tijdens de Rechtvaardigmaking. Daar wordt zijn schuld hem vergeven om niets van hun mensenrekening, om Gods wil, daar zijn ook alle zondes in de Naam van de Heere geschied. Dat is Geloof. Daarom wordt het ook wel een Getuigendienst genoemd, Christen zijn. Als men de Heere niet heeft mogen omarmen, gelooft men God niet, is men verloren en zondigd slechts. Als men de Heere heeft mogen omarmen, Gelooft men God, is men uitverkoren en daar dient zelfs de zonde van deze mensen God, zo worden ze door de Heere gedragen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 04 feb 2017 17:51

welling82 schreef:De Heere zal komen om te oordelen de levenden en de doden omdat dus niet alle zonde van iedereen weggenomen is, maar de zonde der wereld verbroken is door de Heere.
O ow, nou had ik er nog speciaal bijgezet dat zonde (enkelvoud) hier erfzonde betekent. (erven van de zonde-natuur)
Maar voor de zonden (meervoud) die wij zelf begaan vertelt Johannes ook de oplossing: "en Hij is een verzoening voor onze ​zonden​; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de ​zonden​ van de hele wereld."
Of, zoals Paulus het zegt: "als Eén voor allen gestorven is, dan zijn zij allen gestorven. En Hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven ... "
God is met ons verzoend, en hij heeft de bediening der verzoening gegeven; en vraagt nu ons (die vijanden zijn) met hem te laten verzoenen: ... "en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft. God was het namelijk Die in ​Christus​ de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd. Wij zijn dan gezanten namens ​Christus​, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens ​Christus​ smeken wij: laat u met God verzoenen."
welling82 schreef:Dus naamloos, als velen geroepen zullen zijn en weinigen uitverkoren, wat betekend dan dat de Heere de zonde der wereld wegneemt?

De zonde is trouwens niet de zondige natuur. Dat is de erfzonde, de zondeval. De zonde is het kwaad, alles wat schuld is bij God. Dat is alles tegen God, dus alles wat God niet wil Geloven. De zondeval is een consequentie van de eerste zonde van de mens, dat is wat je zondige natuur noemt, een oorzaak waarom wij de zonde dienen en zondigen, allemaal, van nature, en waarom wij door de Zoon tot de Vader moeten komen.
Met de erfzonde bedoel ik de zondige natuur. Persoonlijke zondenschuld kun je niet over-erven, je kunt er wel de consequenties van ervaren.
Het oordeel van God gaat nadrukkelijk over je eigen daden:
* Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus verschijnen, zodat ieder van ons krijgt wat hij verdient voor wat hij in zijn leven heeft gedaan, of het nu goed is of slecht.
* De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden.
* God beloont (vergeldt) ieder mens naar zijn daden op de dag dat hij zijn rechtvaardig vonnis uitspreekt en uitvoert.

Er is een topic over de uitverkiezing. Hoe naamloos dat ziet kun je daar lezen. viewtopic.php?f=30&t=29637&p=2053875&hilit=voor+de+grondlegging#p2053875
welling82 schreef:Als je namelijk in God gelooft, kan dat niet een ander Geloof zijn dan van, voor, door en tot God. Zo iemand wordt rechtvaardig verklaart, tijdens de Rechtvaardigmaking. Daar wordt zijn schuld hem vergeven om niets van hun mensenrekening, om Gods wil, daar zijn ook alle zondes in de Naam van de Heere geschied. Dat is Geloof. Daarom wordt het ook wel een Getuigendienst genoemd, Christen zijn. Als men de Heere niet heeft mogen omarmen, gelooft men God niet, is men verloren en zondigd slechts. Als men de Heere heeft mogen omarmen, Gelooft men God, is men uitverkoren en daar dient zelfs de zonde van deze mensen God, zo worden ze door de Heere gedragen.
Ik geloof in de Heer Jezus Christus hoor, maar gelukkig niet met formeel theologisch dogmatisch geloof, waarin precies voorgeschreven wordt hoe, wat, waar, in welke volgorde, met welke gevoelens daarbij horen blablabla.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

welling82

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor welling82 » 04 feb 2017 23:59

@naamloos;

Niet iedereen wordt bekeerd, dat Christus gestorven aan het kruis voor de zonde der wereld, betekend niet dat ieder mens uitverkoren is, er zijn ook verlorenen;

Spreuken 16:4 De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.

Openbaring 13:
8 En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.

9 Indien iemand oren heeft, die hore.


Uit uw andere bericht geciteerd, via de link die u opgeeft;

Oke. Wat mij betreft, zover mijn herinnering reikt heb ik altijd al bij Jezus willen horen, ik kan me werkelijk geen andere tijd in mijn leven heugen. Dat houdt niet in dat ik altijd automatisch wil wat God wil (nou ja, ergens wel maar het past me niet altijd).
Daarom worden we ook opgeroepen onszelf te verloochenen, af te sterven aan de oude mens.
Maar naar Gods wil gaan leven (levensheiliging) is fase 2, en ik meen dat we het over fase 1 hadden. (bekering-geloof)


Als je werkelijk bij Jezus wilt horen herken je het volgende;

1 Korinthiërs 15:18
Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.


en zul je dus eerst je totale waardeloosheid, zondigheid hebben komen te bekennen, dat zou je ergens moeten heugen, gezien mensen dit moment nooit weer vergeten.

Als we afsterven aan onszelf, tijdens ons leven, worden we daarna bekeerd. Als we deze dood ondergaan aan het einde van ons leven, zonder tijdens ons leven aan onszelf gestorven te zijn, dus zonder als verloren door de Zoon tot de Vader gebracht zijnde, worden wij niet tot het Christendom gerekend. In het laatste geval waren we niet uit God maar uit het kwaad.

Wie zien hier ook je dwaling verder in wat je schrijft;

(trouwens, de mens bekeert zichzelf dat doet God niet voor hem)


Waarvan de Heere zegt;

Johannes 12:40
Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze.

2 Korinthiërs 3:16
Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen.

Marcus 2:17
En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Lukas 15:7
Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.

Handelingen 5:31
Deze heeft God door Zijn rechter hand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker, om Israël te geven bekering en vergeving der zonden.

Handelingen 11:18
En als zij dit hoorden, waren zij tevreden, en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook den heidenen de bekering gegeven ten leven!


Zo zien we dat de mens zichzelf niet bekeerd, maar dat van God geroepen wordt!

Dan aangaande het laatste wat geheel onderaan geschreven is;

Er is maar 1 Geloof, dat is in Christus, zo komt men tot de Vader, door het Lam Gods, de Middelaar, de Heiland, de tweede Adam, Jezus Christus, Gods Zoon. Niet een geloof op die manier of een geloof op zus manier, 1 Geloof. Voor die tijd neigt het hart naar alle kwaad, nadat we dat Geloof hebben gekregen, jagen we het Wit na en wassen we alleen nog maar in ons Geloof. Het ene dient de Mammon (onbekeerd) en het andere dient God (bekeerd). Als men begenadigd is dient men de Mammon tot aan de bekering ter ere van God. Door de Rechtvaardigmaking wordt dat door God verklaard, dan zijn namelijk alle die werken van die mens in God geschied, dus werkt het dan ter Vrijmaking, omdat God dan bepaald heeft dat zulks inhoudelijk nodig was om die mens aan zich te ontdekken en God te doen leren kennen.

Het Woord is Christus Jezus, de Bijbel. God is de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. God kent men niet dan in de volledige drie-eenheid, dus moet men tot de Vader door de Zoon om de Geest te krijgen.

Wanneer men de Geest heeft is men bekeerd.
Wanneer men begenadigd is heeft men de Bijzondere Werking van de Heilige Geest.
Wanneer men tot de verlorenen behoort heeft men de algemene werking van de Heilige Geest, dat is de conscientie, waar bij verlorenen de Geest als getuige tegen de mens werkt (zo staat in de Bijbel dat de Geest ze alle hun werken zal oordelen), ter veroordeling, zo werkt de Geest bij begenadigden ter Vrijmaking, om tot God te komen, Hem te kennen en de Geest te verkrijgen.

Daarom staat er dat mensen die onbekeerd zijn, 'de Geest niet hebben'. Nee zij hebben een werking van de Geest en dienen in feite gewoon de Mammon. Men dient of God, of de Mammon. Dat is waarom we allemaal diep van binnen wel voelen dat God bestaat, of we willen of niet, en dat is ook waarom sommigen zeggen 'ik voel dat God gelijk heeft', 'ik ben daarom van God'. Zelfs in de hel, staat in de Bijbel, zijn mensen die God gelijk zullen geven, dat wil niet zeggen dat ze bekeerd zijn, dan waren ze daar niet geweest.

Het moet in het hart zitten naamloos, dan wordt de Schrift vervuld in alles wat het daar voorzegd heeft, over gevoelens, over alles, dan staat men onder God, Zijn Woord, niet erboven.

Galaten 5:6
Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 05 feb 2017 08:51

naamloos schreef:Er valt niets uit te leggen aan ''de neiging om verkeerde dingen te doen''. Ik bedoel gewoon precies wat er staat.
En verder, zelfs een narcist is niet 24/7 op zichzelf gericht. Dus nee, ik geloof niet dat we continu voor 100% op onszelf gericht zijn.

Je zegt hier, dat een narcist slecht is als hij zich op zichzelf concentreert, maar dat hij goed is als hij zich op een ander richt. Maar als een narcist zich op een ander richt dan komt dit voort uit zijn narcisme. Hij misbruikt de ander om aan zijn narcistische verslaving te kunnen voeldoen. Een narcist is 24/7 voor 100% altijd een narcist. Zo is het ook met de zondige natuur. Niets wat de zondige natuur voortbrengt kan de toets van God's heilige wet doorstaan. Het Woord maakt duidelijk, dat de natuurlijke mens 24/7 God's helige wet overtreedt. Het gaat er niet om wat jij gelooft, maar het gaat er om dat je Zijn Woord gelooft.

naamloos schreef:Besmet zijn met de zondige natuur is iets anders dan zonden doen.
1Johannes 3: 8 gaat over zonden doen, en niet over (het erven van) de zondige natuur.
Dus kun je aan de hand van die tekst niet concluderen dat babys uit de duvel zijn.

Zaken die door het Woord onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn ga jij van elkaar los maken. De begeerte die uit onze natuur opkomt, wordt door het Woord ook zonde genoemd.
Als je hoofdstuk 3 leest, dan zul je zien, dat hier ongelovigen en gelovigen naast elkaar gezet worden. Het gaat over natuurlijke en geestelijke mensen.
Johannes 3 gaat dús over de gevolgen van de zondeval. Alle teksten in God's Woord hebben direct verband met de zondeval! Alles in OT en NT is opgeschreven vanwege die zondeval. Vers 8a gaat over de natuurlijke, de gevallen mens. Die de zonde doet is niet uit God geboren. De zondige natuur is de bron waaruit de zonden voortkomen. De natuurlijke mens is dood in zijn misdaden en zonden. Geestelijk dood. Anders was er geen wedergeboorte nodig (zie vers 9).
Jij misbruikt in zekere zin een baby om zaken uit elkaar te halen die bij elkaar horen.
Ook een baby die in de hemel komt, komt er door wederbarende genade.
Dan kunnen we er vanuit gaan, dat zo een kleine geen bewuste weet van Adam én geen bewuste weet van Christus gehad heeft en nochthans God's genade deelachtig geworden is.
De duivel gaat rond als een briesende leeuw, het woordje "duvel" rekent daar te weing mee!

h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2017 11:57

welling82 schreef:@naamloos;

Niet iedereen wordt bekeerd, dat Christus gestorven aan het kruis voor de zonde der wereld, betekend niet dat ieder mens uitverkoren is, er zijn ook verlorenen;
Ik zeg niet dat iedereen behouden wordt. Helaas zijn er mensen die de aangeboden verzoening afwijzen, maar dat betekent niet dat Jezus' bloed niet genoegzaam is. Dat hij niet betaald heeft voor alle zonden.

welling82 schreef:Als je werkelijk bij Jezus wilt horen herken je het volgende;....
Weet je, in mijn bijbel staat dat degenen die bij Jezus horen God en elkaar liefhebben: "Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar ​liefhebben​." Lees de eerste brief van Johannes eens op je gemakkie: "Wij zijn uit God. Wie God kent, luistert naar ons; wie niet uit God is, luistert niet naar ons. Hieraan herkennen wij de geest van de waarheid en de geest van de dwaling."
Aan de vruchten kent men de boom zegt Jezus, niet aan de weg die leidde tot bekering en geloof. Dat is meer een refo-feestje.

Je doet niet veel meer dan teksten of stukjes tekst bij je eigen theologie zoeken, en dat totaal uit het verband en selectief.
Als ik de bijbel lees zijn er heel wat dingen waar ik rekening mee hou. Is het poëzie, proza, history, profetie, wet, wijsheidboeken, brieven.
De historisch culturele achtergrond, het thema van een bepaald boek of gedeelte, de aanleiding en het doel ervan.
Over wie het gaat: Israël, de Gemeente of de Griek (heidenen); over gelovigen of ongelovigen.
De vertalingen. Is het beschrijving of voorschrijving. Een onderwerp waarover op meerdere plaatsen wordt geschreven met elkaar vergelijken enz.

Neem nou de tekst uit Spreuken die je aanhaalt i.v.m. de uitverkiezing: De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads. NBV De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven, de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd.
Duidelijk toch? In de hemel is geen plaats voor goddelozen, want daar is God en derhalve is het onmogelijk om daar God-loos te zijn.
De goddelozen zijn bestemd voor de ondergang, maar niets in die tekst verplicht een mens om goddeloos te blijven.
God roept goddelozen juist tot bekering en geloof, maar wie daar geen gehoor aan geeft wordt veroordeeld.

Volgens jou moet ik een losse flodder uit 1 Korinthe 15 herkennen (zo zijn dan ook verloren die in Christus ontslapen zijn) als ik echt gelovig zou zijn. Heb je wel door hoe je de bijbel laat buikspreken? ](*,) Het thema is de opstanding uit de doden (dat gaat niet over de geestelijke dood).

Ik stel voor om van Gods stoel af te gaan (als God willen zijn was de oorzaak van de zondeval, toch?), en te stoppen om mensen te veroordelen die zich niet herkennen in jouw blauwdruk van de weg tot bekering en geloof, en bij het onderwerp te blijven ''de erfzonde''.
Laatst gewijzigd door naamloos op 05 feb 2017 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 05 feb 2017 13:03

learsi schreef:Je zegt hier, dat een narcist slecht is als hij zich op zichzelf concentreert, maar dat hij goed is als hij zich op een ander richt. Maar als een narcist zich op een ander richt dan komt dit voort uit zijn narcisme. Hij misbruikt de ander om aan zijn narcistische verslaving te kunnen voeldoen. Een narcist is 24/7 voor 100% altijd een narcist. Zo is het ook met de zondige natuur. Niets wat de zondige natuur voortbrengt kan de toets van God's heilige wet doorstaan. Het Woord maakt duidelijk, dat de natuurlijke mens 24/7 God's helige wet overtreedt. Het gaat er niet om wat jij gelooft, maar het gaat er om dat je Zijn Woord gelooft.
Oww, ik meende dat je me vroeg hoe ik erover dacht. Maar geen nood, want wat ik geloof kom ik in de bijbel óók tegen.
Een stukje uit Deuteronomium 30: 11 De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 13 Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 14 Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen. 15 Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen voorspoed en tegenspoed, tussen leven en dood.

De bijbel leert niet dat iedereen 24/7 100% verkeerd is en doet. Je moet gaan schrappen om dat vol te houden.
naamloos schreef:Besmet zijn met de zondige natuur is iets anders dan zonden doen.
1Johannes 3: 8 gaat over zonden doen, en niet over (het erven van) de zondige natuur.
Dus kun je aan de hand van die tekst niet concluderen dat babys uit de duvel zijn.
learsi schreef:Zaken die door het Woord onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn ga jij van elkaar los maken. De begeerte die uit onze natuur opkomt, wordt door het Woord ook zonde genoemd.
Onlosmakelijk? In jouw theologie misschien, maar niet in het woord.
Iedereen wordt geoordeeld naar wat ie persoonlijk heeft gedaan, en hij heeft zichzelf geen zonde-natuur gegeven.

Een baby die sterft heeft geen zonden gedaan, en ook geen zondige begeerten gehad. 1 Joh. 3: 8 gaat daar dus niet op (waarom zou je dat willen, alleen bang dat je theologie niet overeind blijft?) Psalm 127 Zie, ​kinderen​ zijn het eigendom van de HEERE!
learsi schreef:Als je hoofdstuk 3 leest, dan zul je zien, dat hier ongelovigen en gelovigen naast elkaar gezet worden. Het gaat over natuurlijke en geestelijke mensen.
Johannes 3 gaat dús over de gevolgen van de zondeval. Alle teksten in God's Woord hebben direct verband met de zondeval! Alles in OT en NT is opgeschreven vanwege die zondeval. Vers 8a gaat over de natuurlijke, de gevallen mens. Die de zonde doet is niet uit God geboren. De zondige natuur is de bron waaruit de zonden voortkomen. De natuurlijke mens is dood in zijn misdaden en zonden. Geestelijk dood. Anders was er geen wedergeboorte nodig (zie vers 9).
Jij misbruikt in zekere zin een baby om zaken uit elkaar te halen die bij elkaar horen.
Ook een baby die in de hemel komt, komt er door wederbarende genade.
Dan kunnen we er vanuit gaan, dat zo een kleine geen bewuste weet van Adam én geen bewuste weet van Christus gehad heeft en nochthans God's genade deelachtig geworden is.
De duivel gaat rond als een briesende leeuw, het woordje "duvel" rekent daar te weing mee!
Zeg, ik ontken het verband tussen de zonden en de zonden-natuur niet. En ook niet dat wedergeboorte noodzakelijk is.
Ik ontken wél, op grond van de bijbel, dat God mensen veroordeeld voor de zonden van anderen.
De zonde van Adam en Eva is onze zonde niet, en zonde-natuur is geen persoonlijke zonde van ons, hun nageslacht.

* Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus verschijnen, zodat ieder van ons krijgt wat hij verdient voor wat hij in zijn leven heeft gedaan, of het nu goed is of slecht. (persoonlijke zonden of goede daden)
* De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. (alweer persoonlijke daden)
* God beloont (vergeldt) ieder mens naar zijn daden op de dag dat hij zijn rechtvaardig vonnis uitspreekt en uitvoert. (en nogmaals persoonlijke daden)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten