Leg eens uit wat in jou ogen de "besmetting" is.
bvd
Learsi
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
De neiging om verkeerde dingen te doen. Op jezelf gericht zijn.learsi schreef:Leg eens uit wat in jou ogen de "besmetting" is.
bvd
Learsi
1 Johannes 3:8
Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
14 Toen zeide de HEERE God tot die slang: Dewijl gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen uws levens.
15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.
16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
20 Voorts noemde Adam den naam zijner vrouw Heva, omdat zij een moeder aller levenden is.
22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.
naamloos schreef:De neiging om verkeerde dingen te doen. Op jezelf gericht zijn.
naamloos schreef:1Johannes 3: 8 gaat over zonden doen, en niet over (het erven van) de zondige natuur.
Dus kun je aan de hand van die tekst niet concluderen dat babys uit de duvel zijn.
naamloos schreef:De neiging om verkeerde dingen te doen. Op jezelf gericht zijn.
Oneens. Mensen zijn heel goed in staat om goede dingen te doen, gelukkig zien we dat ook dagelijks gebeuren.learsi schreef:Welling28 zegt dat het niet alleen maar een neiging is om verkeerde dingen te doen, maar dat het een geneigdheid is, die er de oorzaak van is, dat de mens zoals hij geboren wordt niets goeds kán doen.
Kun je dat met Welling28 eens zijn ?
Als je het niet met hem eens bent, leg dan eens uit wat je precies onder de "neiging tot zonde" verstaat.
Je zegt dat de mens "op zichzelf gericht" is.
Geldt dat altijd of maar af en toe?
We hebben een keuze, en kennen het onderscheid tussen goed en kwaad. Ja, ik zie nog veel goede dingen.Chaya schreef:Als je het zo zegt - de neiging - betekent dat dat er toch iets goeds in een mens zit, van nature?
M.a.w. we doen af en toe wel eens een zonde, maar we zijn geen zondaars.
In Johannes staat: Zie het Lam van God, Dat de zonde (enkelvoud = zondige natuur) van de wereld wegneemt!welling82 schreef:Dus ja, naamloos, voor een baby 'zonde gedaan' heeft in iemands ogen, is deze baby al zondig, want alle mensen zijn slecht, besmet door de erfzonde.
Noem je iemand die nog nooit gelogen heeft een leugenaar? Ik niet want dat heeft met woorden-daden te maken.Yada schreef:Over zonde zijn (zondige natuur hebben) en zonden doen:
Even over nadenken: Zijn wij leugenaars omdat we liegen? Of liegen wij omdat we leugenaars zijn?
In Johannes staat: Zie het Lam van God, Dat de zonde (enkelvoud = zondige natuur) van de wereld wegneemt!
Mattheüs 20:16
Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Marcus 13:27
En alsdan zal Hij Zijn engelen uitzenden, en zal Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het uiterste der aarde, tot het uiterste des hemels.
Johannes 15:16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
Johannes 15:19
Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.
Romeinen 11:7
Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.
1 Petrus 2:4
Tot Welken komende, als tot een levenden Steen, van de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en dierbaar;
Johannes 16:
7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
O ow, nou had ik er nog speciaal bijgezet dat zonde (enkelvoud) hier erfzonde betekent. (erven van de zonde-natuur)welling82 schreef:De Heere zal komen om te oordelen de levenden en de doden omdat dus niet alle zonde van iedereen weggenomen is, maar de zonde der wereld verbroken is door de Heere.
Met de erfzonde bedoel ik de zondige natuur. Persoonlijke zondenschuld kun je niet over-erven, je kunt er wel de consequenties van ervaren.welling82 schreef:Dus naamloos, als velen geroepen zullen zijn en weinigen uitverkoren, wat betekend dan dat de Heere de zonde der wereld wegneemt?
De zonde is trouwens niet de zondige natuur. Dat is de erfzonde, de zondeval. De zonde is het kwaad, alles wat schuld is bij God. Dat is alles tegen God, dus alles wat God niet wil Geloven. De zondeval is een consequentie van de eerste zonde van de mens, dat is wat je zondige natuur noemt, een oorzaak waarom wij de zonde dienen en zondigen, allemaal, van nature, en waarom wij door de Zoon tot de Vader moeten komen.
Ik geloof in de Heer Jezus Christus hoor, maar gelukkig niet met formeel theologisch dogmatisch geloof, waarin precies voorgeschreven wordt hoe, wat, waar, in welke volgorde, met welke gevoelens daarbij horen blablabla.welling82 schreef:Als je namelijk in God gelooft, kan dat niet een ander Geloof zijn dan van, voor, door en tot God. Zo iemand wordt rechtvaardig verklaart, tijdens de Rechtvaardigmaking. Daar wordt zijn schuld hem vergeven om niets van hun mensenrekening, om Gods wil, daar zijn ook alle zondes in de Naam van de Heere geschied. Dat is Geloof. Daarom wordt het ook wel een Getuigendienst genoemd, Christen zijn. Als men de Heere niet heeft mogen omarmen, gelooft men God niet, is men verloren en zondigd slechts. Als men de Heere heeft mogen omarmen, Gelooft men God, is men uitverkoren en daar dient zelfs de zonde van deze mensen God, zo worden ze door de Heere gedragen.
Spreuken 16:4 De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.
Openbaring 13:
8 En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.
9 Indien iemand oren heeft, die hore.
Oke. Wat mij betreft, zover mijn herinnering reikt heb ik altijd al bij Jezus willen horen, ik kan me werkelijk geen andere tijd in mijn leven heugen. Dat houdt niet in dat ik altijd automatisch wil wat God wil (nou ja, ergens wel maar het past me niet altijd).
Daarom worden we ook opgeroepen onszelf te verloochenen, af te sterven aan de oude mens.
Maar naar Gods wil gaan leven (levensheiliging) is fase 2, en ik meen dat we het over fase 1 hadden. (bekering-geloof)
1 Korinthiërs 15:18
Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.
(trouwens, de mens bekeert zichzelf dat doet God niet voor hem)
Johannes 12:40
Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze.
2 Korinthiërs 3:16
Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen.
Marcus 2:17
En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Lukas 15:7
Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.
Handelingen 5:31
Deze heeft God door Zijn rechter hand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker, om Israël te geven bekering en vergeving der zonden.
Handelingen 11:18
En als zij dit hoorden, waren zij tevreden, en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook den heidenen de bekering gegeven ten leven!
Galaten 5:6
Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.
naamloos schreef:Er valt niets uit te leggen aan ''de neiging om verkeerde dingen te doen''. Ik bedoel gewoon precies wat er staat.
En verder, zelfs een narcist is niet 24/7 op zichzelf gericht. Dus nee, ik geloof niet dat we continu voor 100% op onszelf gericht zijn.
naamloos schreef:Besmet zijn met de zondige natuur is iets anders dan zonden doen.
1Johannes 3: 8 gaat over zonden doen, en niet over (het erven van) de zondige natuur.
Dus kun je aan de hand van die tekst niet concluderen dat babys uit de duvel zijn.
Ik zeg niet dat iedereen behouden wordt. Helaas zijn er mensen die de aangeboden verzoening afwijzen, maar dat betekent niet dat Jezus' bloed niet genoegzaam is. Dat hij niet betaald heeft voor alle zonden.welling82 schreef:@naamloos;
Niet iedereen wordt bekeerd, dat Christus gestorven aan het kruis voor de zonde der wereld, betekend niet dat ieder mens uitverkoren is, er zijn ook verlorenen;
Weet je, in mijn bijbel staat dat degenen die bij Jezus horen God en elkaar liefhebben: "Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben." Lees de eerste brief van Johannes eens op je gemakkie: "Wij zijn uit God. Wie God kent, luistert naar ons; wie niet uit God is, luistert niet naar ons. Hieraan herkennen wij de geest van de waarheid en de geest van de dwaling."welling82 schreef:Als je werkelijk bij Jezus wilt horen herken je het volgende;....
Oww, ik meende dat je me vroeg hoe ik erover dacht. Maar geen nood, want wat ik geloof kom ik in de bijbel óók tegen.learsi schreef:Je zegt hier, dat een narcist slecht is als hij zich op zichzelf concentreert, maar dat hij goed is als hij zich op een ander richt. Maar als een narcist zich op een ander richt dan komt dit voort uit zijn narcisme. Hij misbruikt de ander om aan zijn narcistische verslaving te kunnen voeldoen. Een narcist is 24/7 voor 100% altijd een narcist. Zo is het ook met de zondige natuur. Niets wat de zondige natuur voortbrengt kan de toets van God's heilige wet doorstaan. Het Woord maakt duidelijk, dat de natuurlijke mens 24/7 God's helige wet overtreedt. Het gaat er niet om wat jij gelooft, maar het gaat er om dat je Zijn Woord gelooft.
naamloos schreef:Besmet zijn met de zondige natuur is iets anders dan zonden doen.
1Johannes 3: 8 gaat over zonden doen, en niet over (het erven van) de zondige natuur.
Dus kun je aan de hand van die tekst niet concluderen dat babys uit de duvel zijn.
Onlosmakelijk? In jouw theologie misschien, maar niet in het woord.learsi schreef:Zaken die door het Woord onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn ga jij van elkaar los maken. De begeerte die uit onze natuur opkomt, wordt door het Woord ook zonde genoemd.
Zeg, ik ontken het verband tussen de zonden en de zonden-natuur niet. En ook niet dat wedergeboorte noodzakelijk is.learsi schreef:Als je hoofdstuk 3 leest, dan zul je zien, dat hier ongelovigen en gelovigen naast elkaar gezet worden. Het gaat over natuurlijke en geestelijke mensen.
Johannes 3 gaat dús over de gevolgen van de zondeval. Alle teksten in God's Woord hebben direct verband met de zondeval! Alles in OT en NT is opgeschreven vanwege die zondeval. Vers 8a gaat over de natuurlijke, de gevallen mens. Die de zonde doet is niet uit God geboren. De zondige natuur is de bron waaruit de zonden voortkomen. De natuurlijke mens is dood in zijn misdaden en zonden. Geestelijk dood. Anders was er geen wedergeboorte nodig (zie vers 9).
Jij misbruikt in zekere zin een baby om zaken uit elkaar te halen die bij elkaar horen.
Ook een baby die in de hemel komt, komt er door wederbarende genade.
Dan kunnen we er vanuit gaan, dat zo een kleine geen bewuste weet van Adam én geen bewuste weet van Christus gehad heeft en nochthans God's genade deelachtig geworden is.
De duivel gaat rond als een briesende leeuw, het woordje "duvel" rekent daar te weing mee!
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten