Vragen bij de erfzonde

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8818
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor elbert » 27 jan 2017 22:29

Johan100 schreef:Wat bedoel je hier precies mee, Elbert?
Ik heb geprobeerd om dat in mijn vervolgposts onder woorden te brengen. Volgens mij vallen de leer van de erfzonde en die van de plaatsbekleding onder hetzelfde principe, nl. dat van het hoofdschap.
Adam is het hoofd van de oude wereld die in zonde ligt -> zijn zonde is daarmee ook onze persoonlijke zonde en in de gevolgen (straf, de dood) delen we dan ook.
Christus is het Hoofd van de nieuwe wereld die met Zijn heilshandelen aan het licht is gekomen -> Zijn gerechtigheid is ook onze persoonlijke gerechtigheid geworden en in de gevolgen (genade, eeuwig leven) mogen wij dan ook delen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2017 09:15

elbert schreef:Ik heb geprobeerd om dat in mijn vervolgposts onder woorden te brengen. Volgens mij vallen de leer van de erfzonde en die van de plaatsbekleding onder hetzelfde principe, nl. dat van het hoofdschap.
Adam is het hoofd van de oude wereld die in zonde ligt -> zijn zonde is daarmee ook onze persoonlijke zonde en in de gevolgen (straf, de dood) delen we dan ook.
Christus is het Hoofd van de nieuwe wereld die met Zijn heilshandelen aan het licht is gekomen -> Zijn gerechtigheid is ook onze persoonlijke gerechtigheid geworden en in de gevolgen (genade, eeuwig leven) mogen wij dan ook delen.


Ik vind dat wel een mooie parallel. :D

‘Hoofdschap’ is dat eigenlijk wel een goed woord? uhhh-smile

Het woord ‘erfzonde’ komt bij mij niet goed over. ?:| =;

Erfzonde <> Adam Erfverlossing <> Christus :roll:

Hoofdschap <> Adam (zonde) Hoofdschap <> Christus (verlossing) d:)b

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Johan100 » 28 jan 2017 09:33

elbert schreef: Ik heb geprobeerd om dat in mijn vervolgposts onder woorden te brengen. Volgens mij vallen de leer van de erfzonde en die van de plaatsbekleding onder hetzelfde principe, nl. dat van het hoofdschap.
Adam is het hoofd van de oude wereld die in zonde ligt -> zijn zonde is daarmee ook onze persoonlijke zonde en in de gevolgen (straf, de dood) delen we dan ook.
Christus is het Hoofd van de nieuwe wereld die met Zijn heilshandelen aan het licht is gekomen -> Zijn gerechtigheid is ook onze persoonlijke gerechtigheid geworden en in de gevolgen (genade, eeuwig leven) mogen wij dan ook delen.


Ja, bij sommige stromingen zie je dan ook dat er heel makkelijk over de zonde heen gestapt wordt en ze nemen zo Jezus aan (al klopt het dat dit geen uitstel kan lijden), zonder de aard en het karakter van de zonde te kennen. Niet heel toevallig heeft in zulke stromingen ook de verdraaide theïstische-evolutieleer ingang gevonden waar(in) het bestaan van Adam een mythische verbeelding is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor MoesTuin » 28 jan 2017 12:24

Johan100 schreef:
Ja, bij sommige stromingen zie je dan ook dat er heel makkelijk over de zonde heen gestapt wordt en ze nemen zo Jezus aan (al klopt het dat dit geen uitstel kan lijden)


Altijd lastig natuurlijk, ivm alle mogelijke varianten en uitwerkingen hierop. Het oordeel is aan God!
Maar in het goede geval (oprechtheid hierin, Geloof, berouw, schuldbesef en opnieuw in Christus beginnen)
Mag best aangenomen worden dat dit echt klopt.
Denk aan de moordenaar aan het kruis als goed voorbeeld hierbij.
Vanuit een grote zondaar in 1 keer stapt hij wijze van spreken de Hemel in omdat zijn geloof in Christus hem heeft behouden.
Het kan dus wel degelijk! (stel dat het niet kan, dan was de moordenaar aan het kruis verloren geweest, maar dat is niet het geval.
Wat een Wonder, wat een Genade toch.
En wat zondig als we hier aan twijfelen, of nog van alles vanuit de mens (dit moet je en dat moet je en hier moet je aan voldoen) gaan toevoegen wat puur ongehoorzaamheid aan God is hierin.
"Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult Eeuwig Leven"
en dat lezen we in de bijbel en zo is het.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Johan100 » 28 jan 2017 12:42

MoesTuin schreef:

Altijd lastig natuurlijk, ivm alle mogelijke varianten en uitwerkingen hierop. Het oordeel is aan God!
(....)

Dat vind ik/is een dooddoener. Je kunt het toch zien in de lectuur e.d. Maar laten we daar op deze plek geen discussie over beginnen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 02 feb 2017 08:59


learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 02 feb 2017 09:06


Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Arco » 03 feb 2017 14:43

Hartelijk dank aan degenen die hier een bijdrage hebben geleverd.

Nu heb ik de laatste dagen, met jullie reacties in gedachten, verder nagedacht over dit onderwerp. Toch blijf ik wat moeite hebben met de formulering van de ‘erfzonde’ en de weinige Bijbelse basis ervoor. Daarom hier mijn overdenkingen:

Voor mij is en blijft het allerbelangrijkste dat er Bijbelse grond moet zijn voor welke leer dan ook. De term en uitwerking moeten daarin bevestigd worden. Dus wat zegt de Bijbel, binnen haar context? In de openingspost heb ik al wat Bijbelteksten genoemd, die gangbaar worden aangehaald.

Ps. 51:7:
“Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.”

Dit psalmvers is een sterke heenwijzing naar de gedachte dat David wel de zoon was van Isaï, maar niet van dezelfde moeder als de andere zonen van Isaï. Dat verklaart onder andere het vreemde gedrag van Isaï dat bij de komst van Samuël om een koning te zalven, waarbij David in eerste instantie ontbreekt. Later zien we dat niet de (half)broers van David op hoge posities terechtkomen, maar zijn neven. Het opvallende is dat de naam ‘David’ (דוד) in het Hebreeuws sterke overeenkomsten heeft met het Hebreeuwse woord voor tante (דודה).

Eerder heb ik ook al aangegeven dat het baseren van een leer op een poëtische tekst niet verstandig is. De poëtische vrijheid kan ook een poëtische overdrijving zijn. De bedoeling van de schrijver is niet altijd even duidelijk.

Ps. 143:2:
“want niemand die leeft, is voor Uw aangezicht rechtvaardig”

Ook dit is een poëtische tekst, waarbij ik niet stel dat er geen waarheid in kan zitten. Echter, de verwijzing naar zonden zien we hier niet, wel naar rechtvaardigheid. Toch is het dan vreemd als er staat: “Jozef, haar man, wilde haar onopgemerkt verlaten, omdat hij rechtvaardig was” (Mat. 1:19) en “In de dagen van Herodes, de koning van Judea, was er een priester van de afdeling van Abia, van wie de naam Zacharias was. En zijn vrouw behoorde tot de dochters van Aäron en haar naam was Elizabet. Zij waren beiden rechtvaardig voor God en wandelden onberispelijk volgens alle geboden en verordeningen van de Heere.” (Luk. 1:5-6).

Ik zou niet willen stellen dat er een tegenstrijdigheid tussen Psalm 143 en die andere teksten zit, maar ook hier zou een poëtische vrijheid een rol kunnen spelen.

Job 9:2:
“want hoe zou een sterveling rechtvaardig kunnen zijn voor God?”

Eigenlijk hetzelfde als bij Psalm 143. Er lijkt een tegenstrijdigheid te zitten tussen teksten. Job is hevig in debat, zou hij daarin niet kunnen gaan overdrijven?

Job 14:4:
“Wie zal een reine geven uit een onreine?” (Job aan het woord)

Over deze tekst heb ik ook mijn vraagtekens, namelijk voor hoever deze tekst wel te gebruiken is als basis voor een leer. Het boek Job is een moeilijk te doorgronden boek, zelfs het Hebreeuws is bijzonder lastig. Ik heb mij laten vertellen dat de Statenvertalers bij dit boek heel erg de Septuaginta gevolgd hebben, omdat het Hebreeuws zo moeilijk is. Het boek is om een andere reden heel moeilijk, namelijk omdat er allerlei redevoeringen zijn, die wellicht wel waarheden bevat, maar meer dan eens een verwrongen beeld van God presenteren. Uiteindelijk grijpt God in en gaat in debat met Job. De geniale vraag “Waar was u toen Ik de aarde grondvestte?” (Job 38:4) tekent toch dat Job in zijn redevoeringen niet persé het juiste Godsbeeld beschrijft. Daarom heb ik ernstige bedenkingen om een tekst uit Job te zien als fundament voor een leerstelling, buiten dat God zelf die woorden spreekt.

Toch zal ik het feit dat iedere mens zondig is niet willen ontkennen, en daar zijn teksten over:

1 Kon. 8:46 / 2 Kron. 6:36:
“er is immers geen mens die niet zondigt”

Spr. 20:9:
“Wie kan zeggen: Ik heb mijn hart gezuiverd, ik ben rein van mijn zonde?”

Pred. 7:20:
“Voorzeker, er is geen mens rechtvaardig op de aarde, die goeddoet en niet zondigt.”

Rom. 7:5:
“Want toen wij in het vlees waren, waren de hartstochten van de zonden, die door de wet, in onze leden werkzaam om vrucht te dragen voor de dood.”

Efez. 2:3:
“en wij waren van nature kinderen des toorns”

Op deze teksten is duidelijk te concluderen dat de zonde in onze natuur en onze aard zitten. Toch is het geen geaardheid, aangezien wij verlost kunnen worden van onze zonden. “u zult Hem de Naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk verlossen van hun zonden.”- Mat. 1:21.

Wat we zien in de Torah is dat het bloed van onschuldige dieren de zonden van mensen moet verzoenen. Hoewel dat een beeld is voor het echte verlossingswerk van Jezus, lijkt duidelijk te zijn dat het gaat om het bloed. Er moet bloed vloeien om ons van onze bloedschuld te verlossen. Zou zonden dan niet in ons bloed zitten?

Meegenomen het gegeven dat de Torah ons de zonden aanwijst, dus kenbaar maakt. In deze discussie wil ik de wel of niet buiten werking zijn van de Torah, geheel of gedeeltelijk, niet bespreken, maar alleen waar de Torah blijkbaar een rol heeft.

Rom. 3:20:
“Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde.”

Rom. 3:23-24:
“Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.”

Gal. 2:16
“wij weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.”

1 Joh. 1:8-10:
“Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. Als wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot leugenaar en is Zijn woord niet in ons.”

In Gen. 3 is te lezen hoe de mens werd verleid om Gods nadrukkelijke verbod te overtreden. Hierin is geen verschil tussen man en vrouw. Het mag dan de vrouw zijn die als eerste at, haar man, die bij haar was, die greep niet in, die weigerde niet, etc. Dat is precies waar 1 Joh. 3:8 over spreekt: “Wie de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt vanaf het begin. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, dat Hij de werken van de duivel verbreken zou.”

Daartoe kom ik tot de volgende conclusies, waarbij direct aanteken: reageer niet op losse stukjes, het is in samenhang:

- Door de zondeval zijn alle mensen besmet met zonden. Niemand is zonder zonde, behalve Jezus de Messias;
- De besmetting zit in het bloed, waardoor bloed moet vloeien voor verzoening;
- Die verzoening is niet te bewerkstelligen door de Torah (waarmee ik niet stel dat de Torah geheel of gedeeltelijk niet meer nodig zou zijn, maar dat is wel een andere discussie);
- De Torah doet ons de zonden herkennen, zodat we die kunnen belijden;
- De verzoening is enkel door Jezus de Messias, de Zoon van God.

Is het dan nodig om de ‘erfzonde’ als term en als leer te moeten definiëren. En, zoals de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels doen, ook als leerstelling te belijden? Erken je zonden, die je herkent door de Torah, belijd deze voor Jezus Christus en vraag om verzoening. Dan heeft al die theologie over de zonden, de oorsprong daarvan, de termen, etc. helemaal geen meerwaarde.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Johan100 » 03 feb 2017 16:59

Arco schreef:
Job 14:4:
“Wie zal een reine geven uit een onreine?” (Job aan het woord)

Over deze tekst heb ik ook mijn vraagtekens, namelijk voor hoever deze tekst wel te gebruiken is als basis voor een leer. Het boek Job is een moeilijk te doorgronden boek, zelfs het Hebreeuws is bijzonder lastig. Ik heb mij laten vertellen dat de Statenvertalers bij dit boek heel erg de Septuaginta gevolgd hebben, omdat het Hebreeuws zo moeilijk is. Het boek is om een andere reden heel moeilijk, namelijk omdat er allerlei redevoeringen zijn, die wellicht wel waarheden bevat, maar meer dan eens een verwrongen beeld van God presenteren. Uiteindelijk grijpt God in en gaat in debat met Job. De geniale vraag “Waar was u toen Ik de aarde grondvestte?” (Job 38:4) tekent toch dat Job in zijn redevoeringen niet persé het juiste Godsbeeld beschrijft. Daarom heb ik ernstige bedenkingen om een tekst uit Job te zien als fundament voor een leerstelling, buiten dat God zelf die woorden spreekt.

Arco, je hebt er duidelijk over nagedacht. Verder geef je aan dat je het niet fijn vind als er een stukje uit je betoog geciteerd wordt. Daarmee geef je jezelf min of meer het laatste woord (dat gun ik je van harte), tenzij iemand op heel je betoog reageert.
Maar helaas is dat voor mij niet mogelijk. Ik begrijp je betoog, maar ik wil toch even in het bijzonder hier op reageren.
Allereerst is deze leer niet gebaseerd op alleen deze tekst.
Ten tweede kun je naar mijn mening niet zomaar zeggen dat Job hier zomaar even aan het woord is. Ik geloof dat elk woord van de Bijbel geïnspireerd is. Ik zou zeggen dat er a) wel gesprekken gevoerd worden in het boek Job, maar b) de diepere betekenis zit er ook achter. Het is namelijk wel geïnspireerd. Job 38:4, waar jij schrijft over een verwrongen Godsbeeld, kun je naar mijn mening niet als bewijsvoering aanvoeren voor je onderbouwing van Job 14:4.
Als Jobs Godsbeeld ergens anders niet zou kloppen, kun je dit duidelijk uit het verhaal opmaken en ook uit de context van de Bijbel. Dit wordt later wel rechtgezet in het boek Job. De boodschap van zulke vragen kunnen er naar mijn mening mee te maken hebben om aan te geven dat gelovigen erg kunnen worstelen. Maar volgens mij heeft dit niet te maken met Job. 14:4, daar er duidelijk achter staat als antwoord 'Niet één'.
De context van de Bijbel spreekt er m.i. ook van. Het is ook eigenlijk heel logisch dat een onreine geen reine voort kan brengen. De Heere Jezus werd dan ook ontvangen door de Heilige Geest en niet op de natuurlijke wijze.

Wat het volgens mij wel weer wat lastig maakt is dat er verschillende interpretaties zijn van het begrip erfzonde. Is het erfzonde of erfsmet. Welke betekenis geeft men er aan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

welling82

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor welling82 » 04 feb 2017 02:43

@arco;

1. Ja,

De Heere zal komen om te oordelen de levenden en de doden. Zonder de zondeval beschreven in Genesis 3 waren er geen doden. Door de zondeval kan niemand, nog niet tot een toe, en zijn wij allen verdoemelijk van nature, zodat de Heere gezonden is, want niemand komt tot de Vader dan door de Zoon, en die daartoe door God getrokken is, zal tot de levenden gerekend worden.

2. Als de erfzonde niet is, hoe is dan de Bijbel legitiem?

1 Korinthiërs 1:18
Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;

2 Timotheüs 3:
15 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.

Waarom zouden wij wijs kunnen gemaakt worden tot zaligheid, door het geloof? Omdat we het allemaal altijd zijn? Zo gaan er geen verloren, en toch komt de Heere om niet alleen over de levenden maar ook de doden te oordelen.

3. De Zoon van God is geopenbaard omdat Hij de werken van de duivel verbreken zou. Opdat de wereld behouden blijft, die voor God verdoemelijk is, door de zondeval. daarom kunnen de Schriften u wijs maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is, omdat Hij de werken van de duivel zal verbreken, ook bij de rechtvaardig verklaarde zondaar.

4. Als Adam niet wilde zondigen, waarom worden alle mensen dan zondaars genoemd in de Bijbel? Was hij niet een van alle mensen? Wat wordt bedoeld met keuze?

5. Neem niet de erfzonde als leer alleen de Bijbel. De erfzonde is een aspect van deze leer. Het is wel een erg belangrijk aspect;

“Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.”

door de verlossing die in Christus Jezus geboden wordt, worden allen die hebben gezondigd en de heerlijkheid Gods missen om niet gerechtvaardigd door Zijn genade.

Allen die hebben gezondigd EN de heerlijkheid Gods missen

Dat zijn de mensen die van God toebereid zijn om bekeerd te worden, ieder ander mist de heerlijkheid Gods niet en wordt daarom ook niet rechtvaardig verklaart.

Dan hierbij het bewijs dat het stuk van Romeinen 5 wat aangehaald wordt, wel degelijk ontkend dat iedereen bekeerd wordt;

18 Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.

We zien hier dat velen tot zondaars gesteld zijn geworden en ook velen tot rechtvaardigheid gesteld worden, alleen door de gehoorzaamheid van Enen (de Heere), omdat zij zelf vanwege de zondeval niet willen en zelfs niet kunnen!

Je concludeert zelf al "door Hem is rechtvaardiging.", door Hem, niet van nature.

"terwijl Paulus volgens mij de nadruk legt op de rechtvaardiging. Lijkt mij een fundamenteel verschil."

Overal stelt Paulus dat de rechtvaardigmaking het tot de Vader komen door de Heere is. Dus niet nadruk op rechtvaardigmaking in het algemeen, voor iedereen. Als je denkt dat Paulus dat ergens zegt (dat rechtvaardigmaking voor iedereen is), zou ik het graag willen weten want eigenlijk weet ik zeker dat dat niet zo is.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 04 feb 2017 08:11

Arco schreef:In Gen. 3 is te lezen hoe de mens werd verleid om Gods nadrukkelijke verbod te overtreden. Hierin is geen verschil tussen man en vrouw. Het mag dan de vrouw zijn die als eerste at, haar man, die bij haar was, die greep niet in, die weigerde niet, etc. Dat is precies waar 1 Joh. 3:8 over spreekt: “Wie de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt vanaf het begin. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, dat Hij de werken van de duivel verbreken zou.”


In Genesis 3 komen we de eerste zonde tegen.
We krijgen daar dus ook kijk op het.......... "worden uit de duivel".
Adam en Eva vallen in zonde (worden ongehoorzaam aan God's Woord).
Het Woord stelt vast, dat wie de zonde ..........."doet"............"uit de duivel"........... is.
Vanaf die eerste zonde ......"zijn"....... ze dus uit de duivel.

Welke theologiese consequenties kunnen/moeten we daar in het licht van het gehele geopenbaarde Woord m.b.t. Adam en Eva en hun nageslacht uit trekken?


h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 04 feb 2017 09:37

learsi schreef:Het Woord stelt vast, dat wie de zonde ..........."doet"............"uit de duivel"........... is.
Vanaf die eerste zonde ......"zijn"....... ze dus uit de duivel.
Dus, tot kleine kinderen zonden gaan ''doen'' zijn ze nog niet uit de duvel?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Yada » 04 feb 2017 11:26

1 Johannes 3:8
Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 04 feb 2017 11:45

Dat wij niet zien dat een baby voor het "doen" al een zondaar is, ligt aan onze blindheid.
h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 04 feb 2017 12:02

learsi schreef:Dat wij niet zien dat een baby voor het "doen" al een zondaar is, ligt aan onze blindheid.
h.g.
Learsi
Besmet zijn met de zondige natuur is iets anders dan zonden doen.
1Johannes 3: 8 gaat over zonden doen, en niet over (het erven van) de zondige natuur.
Dus kun je aan de hand van die tekst niet concluderen dat babys uit de duvel zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten