elbert schreef:Laat ik ter verduidelijking eens 2 verschillende hypothetische vragen weergeven:
De eerste vraag is: "wiens schuld is het als een baby bij de geboorte vieze babykleertjes aankrijgt?". Duidelijk antwoord: zijn ouders (of de kraamverzorgster). Daar kan dat kind natuurlijk niets aan doen en dat kun je het niet aanrekenen.
Mijn tweede vraag is: "wiens schuld is het als een baby een karakter heeft dat het later zeker te weten in aanraking zal brengen met de politie?".
Die vraag is wat lastiger te beantwoorden. Je kunt het hebben over DNA en dergelijke (en daar hele debatten over voeren), maar duidelijk is wel dat het ernstiger is dan wat kleertjes die vies zijn. Nu zul je dat laatste ongetwijfeld met me eens zijn, maar mijn indruk bij de wedervraag die je stelt, is dat je het antwoord op de eerste vraag zoekt en dus impliceert dat het alleen iets is dat met vieze babykleertjes te vergelijken is.
Nee hoor, ik snap heus wel dat van karakter veranderen niet zo eenvoudig is als van kleding wisselen.
elbert schreef:Er is niemand anders verantwoordelijk voor iemands eigen karakter dan de persoon zelf waarover het gaat. We kunnen ouders niet verantwoordelijk houden voor het karakter van de kinderen die ze op de wereld hebben gezet. Ongetwijfeld hebben ze daarin hun aandeel gehad. Niet voor niets erven de kinderen het DNA van hun ouders.
Je karakter kun je niet uitkiezen. Ouders niet voor hun kinderen, en de kinderen zelf natuurlijk ook niet.
In die zin ben je niet verantwoordelijk voor je karakter, je bent wél verantwoordelijk hoe je ermee omgaat.
Als jij zegt dat het de schuld van een baby is dat hij een slecht karakter heeft, dan is mijn vraag wat hij verkeerd gedaan heeft en anders had moeten doen. Hij heeft zichzelf niet gemaakt, zijn (voor)ouders niet uitgezocht, en ook niet om zijn bestaan gevraagd.
elbert schreef:Maar toch: wij worden geboren als redelijke en als verantwoordelijke wezens die al vanaf het begin ter verantwoording worden geroepen. Dat kun je niet beperken tot onze daden.
God zal Jood en heiden rechtvaardig oordelen, een ieder vergelden naar zijn
werken. Namelijk hun die met volharding het
goede doen en heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken:
het eeuwige leven. Hun echter die twistziek zijn en ongehoorzaam aan de waarheid, maar gehoorzaam aan de ongerechtigheid, zal gramschap en toorn vergolden worden. Verdrukking en benauwdheid zullen komen over de ziel van ieder mens die het kwade teweegbrengt, eerst over de Jood, en ook over de Griek, maar
heerlijkheid en eer en vrede over ieder die het
goede werkt, eerst over de Jood, en ook over de Griek. (niet dat goede daden het eeuwige leven verdienen, want alle verdiensten liggen in Jezus Christus)
elbert schreef:Want waarom zouden we eigenlijk alleen voor onze daden ter verantwoording moeten worden geroepen, als die toch voortkomen uit ons karakter, onze aard? Waarom het vieze water uit de bron veroordelen, maar de bron waaruit dat water komt niet?
Omdat je alleen controle hebt over je daden. Maar daar volgt niet uit dat ik de bron schoon praat, of dat die niet belangrijk is.
elbert schreef:Daarom: niet alleen onze daden zijn te veroordelen, maar ook ons hart waaruit die daden voortkomen. Met dat hart worden we geboren en vanaf het allereerste begin is ons hart dus te veroordelen.
Bedenk wel: als alleen onze daden ons schuldig stellen, dan hoeven we ons ook alleen maar met de daad te bekeren. Dat kan alleen maar een halfhartige bekering opleveren!
Maar God wil geen halve of halfhartige bekering. De Bijbel zegt dat niet alleen onze daden anders moeten worden, maar ook de bron van die daden: ons hart, ons hele wezen. Het gaat bij ons hart dus niet alleen om een kwestie van onreinheid, maar van zondigheid.
God vraagt van ons geloof, en bekering van denken en doen. En God werkt de wedergeboorte, zodat ons hart verandert wordt.
elbert schreef: Trouwens, hoe kan iets zondeloos en onschuldig zijn als het onrein is? Dat is een Bijbelse contradictio in terminis.
Een baby heeft wel een onrein hart, maar geen zondige daden en is daarom onschuldig. Kinderen zijn het eigendom van de Heer Psalm 127. En als zij jong sterven gaan ze naar God door het bloed van het Lam Gods dat de zonde (enkelvoud) van de wereld wegnam.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)