Akte van Wederkeer nog actueel?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

gerefunie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:37

Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor gerefunie » 11 nov 2016 12:52

Mijn post heeft betrekking op de Akte van Afscheiding/wederkeer die in 1834 opgesteld is.

Onderstaande vraag kwam ik tegen op deze website en het antwoord van de desbetreffende dominee vond ik jammer. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/216 ... ndse-kerk/

Voor mijn gevoel heerst de noodzaak om terug te keren naar de vaderlandse kerk en de eenheid te zoeken met elkaar niet in elk kerkgenootschap. Het heeft er alle schijn van dat zelfs wanneer een kerk zoals de HHK weer terugvalt op de oude wortels van de NHK en daarmee weer terug wilt naar de situatie zoals die was vastgelegd op de Dortse Synode van 1617/1618 dit voor sommigen niet genoeg blijkt te zijn. De akte van wederkeer is hiermee volledig ongeloofwaardig geworden. Althans als men de HHK erkent als voortzetting van de NHK. Mijn reactie komt misschien iets te scherp over maar het komt vanuit het verlangen dat alle gereformeerde belijders elkaar ooit op een dag zullen vinden. Waarbij cultuurverschillen tussen de kerken overbrugt kunnen worden en er één bevindelijk gereformeerde kerk mag zijn die een belangrijke positie in het geseculariseerde landschap mag innemen. Wat moet er nog gebeuren om kerken te doen beseffen dat we elkaar hard nodig hebben?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor Speedy » 11 nov 2016 12:57

De vaderlandse kerk waartoe men terug zou moeten keren, bestaat niet meer. PKN en de HHK heeft zijn wortels, maar het zijn beide nieuwe kerkverbanden. In 2004 werd de akte van afscheiding en wederkeer een dode letter. Het enige wat nog gedaan kan worden is om contacten te leggen. En die verder te intensiveren, maar niet meer obv wat de akte aangeeft.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor Arco » 11 nov 2016 13:01

En toch kan het allemaal veel makkelijker.

Hef in één keer alle kerkverbanden op en sticht samen de Katholieke Gereformeerde Kerk. Weg met de kerkelijke verdeeldheid!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

gerefunie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:37

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor gerefunie » 11 nov 2016 13:03

Speedy schreef:De vaderlandse kerk waartoe men terug zou moeten keren, bestaat niet meer. PKN en de HHK heeft zijn wortels, maar het zijn beide nieuwe kerkverbanden. In 2004 werd de akte van afscheiding en wederkeer een dode letter. Het enige wat nog gedaan kan worden is om contacten te leggen. En die verder te intensiveren, maar niet meer obv wat de akte aangeeft.


Het is maar net hoe je tegen het proces van 2004 aankijkt. De HHK zien zichzelf als wettelijke voortzetting van de NHK. Vandaar ook de naam 'hersteld'. Zij hebben de NHK weer 'hersteld' (terug naar de situatie van 1617) voortgezet. Vanuit dit uitgangspunt is de Akte van Wederkeer dus nog zeker wel van toepassing. Als de kerken van de afscheiding de HHK niet zien als voortzetting van de NHK is de akte inderdaad niet meer van toepassing. Hiermee geeft dus de mening van de afgescheidenen of de HHK een voortzetting is van de NHK of niet de doorslag.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor Speedy » 11 nov 2016 13:08

gerefunie schreef:Het is maar net hoe je tegen het proces van 2004 aankijkt. De HHK zien zichzelf als wettelijke voortzetting van de NHK. Vandaar ook de naam 'hersteld'. Zij hebben de NHK weer 'hersteld' (terug naar de situatie van 1617) voortgezet. Vanuit dit uitgangspunt is de Akte van Wederkeer dus nog zeker wel van toepassing. Als de kerken van de afscheiding de HHK niet zien als voortzetting van de NHK is de akte inderdaad niet meer van toepassing. Hiermee geeft dus de mening van de afgescheidenen of de HHK een voortzetting is van de NHK of niet de doorslag.


De eerste naam die ze zich gaven is juridisch afgekeurd en bij de notaris is een nieuw kerkgenootschap opgericht. Die wettelijke voortzetting klopt niet, want de kerkorde van 1951 wordt gehanteerd en niet de DKO, kortom het is een sentimentele opvatting die in de kern niet klopt. Wel kan je zeggen dat je het Hervormde gedachtengoed tegenkomt in de HHK, maar met al die predikanten die van origine uit de afgescheiden kerken komen, is daar ook wel weer wat op af te dingen.

En de mening van de afgescheidenen doet niet terzake, omdat je niet eens kan zeggen wie er nu werkelijk zich gedraagt naar het afgescheiden gedachtengoed.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

gerefunie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:37

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor gerefunie » 11 nov 2016 13:29

Wat de overheid bepaalt over welke naam men mag dragen vind ik geen valide argument aangezien de overheid puur kijkt vanuit organisatorisch oogpunt. Die kerkorde die men van 1951 handhaaft heeft nog wel een sterk bevindelijke invalshoek.

Gelukkig heeft al één afgescheiden kerkgenootschap de samenwerking met de HHK opgezocht. De CGK doet dit wel vanuit de plaatselijke kerken maar het begin is er. Ik merk alleen bij de ger.gem. dat er elke keer als er bij hun een beroep word gedaan op kerkelijke eenheid ze ontzettend terughoudend zijn. Ik vraag me werkelijk waar af dat als de NHK terug was gegaan naar de DKO of de ger.gem. zich dan daadwerkelijk zou hebben gevoegd naar de NHK. Dit is natuurlijk gissen maar ik mis de wil vanuit deze hoek van bevindelijk gereformeerd Nederland om daadwerkelijk de handschoen op te pakken en werk te gaan maken van kerkelijke eenheid.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor Speedy » 11 nov 2016 13:51

gerefunie schreef:Wat de overheid bepaalt over welke naam men mag dragen vind ik geen valide argument aangezien de overheid puur kijkt vanuit organisatorisch oogpunt. Die kerkorde die men van 1951 handhaaft heeft nog wel een sterk bevindelijke invalshoek.


Onzin, de rechter heeft gesproken en de HHK moest bakzijl halen, terwijl er al velen hadden aangegeven doe het niet. En ben je echt hervormd dan wil je een overheid die hervormd is. Zoals eind 1900 men het graag had gewild, en dezelfde overheid heeft aangegeven het kan zo niet. Kortom in Hervormd oogpunt heeft de overheid een belangrijke positie. Die kerkorde van 1951 is een onding, dat geeft ook aan waarom de vrije herv. gemeente van IJsselmuiden met moeite dan HHK zal worden. Het Barthiaanse van de kerkorde moest nog wel even aangewezen en eruit gehaald worden.

gerefunie schreef:Gelukkig heeft al één afgescheiden kerkgenootschap de samenwerking met de HHK opgezocht. De CGK doet dit wel vanuit de plaatselijke kerken maar het begin is er. Ik merk alleen bij de ger.gem. dat er elke keer als er bij hun een beroep word gedaan op kerkelijke eenheid ze ontzettend terughoudend zijn. Ik vraag me werkelijk waar af dat als de NHK terug was gegaan naar de DKO of de ger.gem. zich dan daadwerkelijk zou hebben gevoegd naar de NHK. Dit is natuurlijk gissen maar ik mis de wil vanuit deze hoek van bevindelijk gereformeerd Nederland om daadwerkelijk de handschoen op te pakken en werk te gaan maken van kerkelijke eenheid.

De CGK is ook maar eenzijdig omdat maar een deel van CGK zich verwant voelt met de HHK. En wat ds Heemskerk ook zei: we zien wel cgk'ers op de preekstoel van de HHK, maar heel weinig HHK'ers op de preekstoel van de CGK. Daarnaast vind je het gek dat GG de boot afhoudt? De laatste jaren zijn er vrij veel GG'ers naar de HHK overgegaan en moet je dan toenadering zoeken?

Laten ze het maar mooi plaatselijk proberen om in gesprek te raken, al dat overkoepelende leidt tot niets. Je ziet het bij CGK-GKV ook.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Dies

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor Dies » 11 nov 2016 16:53

Kort na de kerkscheuring van 2004 sprak ik een lid van de GerGem die bijzonder enthousiast was over het ontstaan van de HHK. Naar aanleiding van dat enthousiasme veronderstelde ik dat ik dus binnenkort een fusie mag verwachten van de GerGem met de HHG in plaats x. Daar kon echter geen sprake van zijn omdat de beide kerkgenootschappen qua leer van het verbond niet door één deur kunnen. Aldus mijn gesprekspartner.

Alles hangt dus af van de definitie van wat "de rechte leer" heet. De GerGem hanteert blijkbaar niet dezelfde definitie als de HHK.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor Speedy » 11 nov 2016 16:56

Dies schreef:Kort na de kerkscheuring van 2004 sprak ik een lid van de GerGem die bijzonder enthousiast was over het ontstaan van de HHK. Naar aanleiding van dat enthousiasme veronderstelde ik dat ik dus binnenkort een fusie mag verwachten van de GerGem met de HHG in plaats x. Daar kon echter geen sprake van zijn omdat de beide kerkgenootschappen qua leer van het verbond niet door één deur kunnen. Aldus mijn gesprekspartner.

Alles hangt dus af van de definitie van wat "de rechte leer" heet. De GerGem hanteert blijkbaar niet dezelfde definitie als de HHK.


Of je kan dat van de desbetreffende GG zeggen :wink:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor rotterdam » 11 nov 2016 17:04

Speedy schreef:De vaderlandse kerk waartoe men terug zou moeten keren, bestaat niet meer.


De Gereformeerden zijn praktisch gezien teruggekeerd naar de Hervormde kerk.
OK het heet nu P.K.N. - so what ?

Opmerkelijk is de opmerking van de dominee "Ik denk dat we daar alleen om kunnen bidden. God kan alleen op een goede basis samenbrengen".
Dit begrijp ik nooit, eerst zelf afscheiden (of gaat de dominee ons wijsmaken dat alle protestante afscheidingen "Gode welgevallig" waren?) en dan moet God het weer samenbrengen.
Nee dus, opruimen de eigen troep die we er zelf gemaakt hebben.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor rotterdam » 11 nov 2016 17:07

Dies schreef:
Alles hangt dus af van de definitie van wat "de rechte leer" heet. De GerGem hanteert blijkbaar niet dezelfde definitie als de HHK.


IJdelheid der ijdelheden, zegt de prediker; ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid.

Dies

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor Dies » 11 nov 2016 17:55

Dies schreef:Kort na de kerkscheuring van 2004 sprak ik een lid van de GerGem die bijzonder enthousiast was over het ontstaan van de HHK. Naar aanleiding van dat enthousiasme veronderstelde ik dat ik dus binnenkort een fusie mag verwachten van de GerGem met de HHG in plaats x. Daar kon echter geen sprake van zijn omdat de beide kerkgenootschappen qua leer van het verbond niet door één deur kunnen. Aldus mijn gesprekspartner.

Alles hangt dus af van de definitie van wat "de rechte leer" heet. De GerGem hanteert blijkbaar niet dezelfde definitie als de HHK.


Speedy schreef:Of je kan dat van de desbetreffende GG zeggen :wink:


Eigenlijk weet ik niet goed hoe dat nu werkt binnen de GG. Er zijn liggingsverschillen maar ik heb soms de indruk dat alleen buitenstaanders dat er in horen en dat het bij de eigen kerkgangers van de GG helemaal niet zo over komt. Terwijl een degelijke HHK-preek wel als een te ruime verkondiging over komt en dus niet overeenkomt met "de prediking" binnen de GG.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor Optimatus » 19 nov 2016 09:23

Arco schreef:En toch kan het allemaal veel makkelijker.

Hef in één keer alle kerkverbanden op en sticht samen de Katholieke Gereformeerde Kerk. Weg met de kerkelijke verdeeldheid!


En hoe moet zo'n kerk er organisatorisch uit gaan zien? Bisschoppen of niet? Altaar of niet? Welke Bijbelvertaling? Mag de pastoor of dominee nog gehuwd zijn? Wel of geen paus? Wel of geen vrouwelijke ambtsdragers?

Of bedoel je dat alle kerken van de reformatie weer bij elkaar gevoegd moeten worden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor Arco » 22 nov 2016 15:31

Optimatus schreef:En hoe moet zo'n kerk er organisatorisch uit gaan zien? Bisschoppen of niet? Altaar of niet? Welke Bijbelvertaling? Mag de pastoor of dominee nog gehuwd zijn? Wel of geen paus? Wel of geen vrouwelijke ambtsdragers?

Of bedoel je dat alle kerken van de reformatie weer bij elkaar gevoegd moeten worden?


Laten we terug gaan naar wat de Bijbel zegt. Daarin tref ik aan:
- apostelen, zoals Paulus, die in hun eigen levensonderhoud voorzien. Dus dat voorgangers betaald worden door de kerk, dat hoeft dus niet.
- ouderlingen en diakenen. Daarbij treffen we tenminste één dame aan die een diaken is (vaak vertaald als dienares, maar het Griekse woord is diaconos).
- bisschoppen treffen we niet in de Bijbel, wel in de vroege kerkgeschiedenis. De rol van een bisschop is sinds die tijd wel veranderd. Terug naar de oorspronkelijke bedoeling.
- geen paus, de Here Jezus heeft Zelf gezegd dat je geen vader boven je mag stellen, want er één Vader.
- geen gekibbel over liturgie, bijbelvertaling, hoedjes, etc. Laten we ons focussen op de kern: Jezus Christus, de Verlosser, de Koning der Joden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Dies

Re: Akte van Wederkeer nog actueel?

Berichtdoor Dies » 22 nov 2016 15:55

Arco schreef:Laten we terug gaan naar wat de Bijbel zegt. Daarin tref ik aan:
- apostelen, zoals Paulus, die in hun eigen levensonderhoud voorzien. Dus dat voorgangers betaald worden door de kerk, dat hoeft dus niet.
- ouderlingen en diakenen. Daarbij treffen we tenminste één dame aan die een diaken is (vaak vertaald als dienares, maar het Griekse woord is diaconos).
- bisschoppen treffen we niet in de Bijbel, wel in de vroege kerkgeschiedenis. De rol van een bisschop is sinds die tijd wel veranderd. Terug naar de oorspronkelijke bedoeling.
- geen paus, de Here Jezus heeft Zelf gezegd dat je geen vader boven je mag stellen, want er één Vader.
- geen gekibbel over liturgie, bijbelvertaling, hoedjes, etc. Laten we ons focussen op de kern: Jezus Christus, de Verlosser, de Koning der Joden.

Dan nog blijft er genoeg over om ruzie over te maken:

1. Waar staat in de Bijbel dat apostelen opgevolgd moeten worden?
2. In 1 Tim 3:1 gaat het over episcopès = bisschoppen. Dus welke functieomschrijving hoort er bij dit ambt?
3. De samenkomst van de gemeente zal toch een bepaalde vorm moeten hebben. Welke 'liturgie?' wordt het dan?
4. We zoeken toch een zo zuiver mogelijke weergave van de Bijbel. We moeten toch weten wat er echt staat geschreven?
5. Wat is de taak van de vrouw in de gemeente?
etc
etc
etc


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 19 gasten