In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor de passant » 07 nov 2016 08:47

Kijk, dit bedoel ik nou!, en ik durf te wedden dat er iets van een reclamebureau of iets dergelijks bij is gehaald, nee ik zie mij alleen maar bevestigt in mijn beslissing 30 jaar geleden om de toenmalige gereformeerde kerk ( nu PKN) te verlaten,zeker als je naar de huidige koers kijkt waarin God de grote afwezige is, en dan durven ze er nog nog bij te zetten : "'Om het imago van de kerk bij te stellen.' ach jongens ga toch vissen!!!!

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... agne.dhtml

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor de passant » 07 nov 2016 08:51

de passant schreef:Kijk, dit bedoel ik nou!, en ik durf te wedden dat er iets van een reclamebureau of iets dergelijks bij is gehaald, nee ik zie mij alleen maar bevestigt in mijn beslissing 30 jaar geleden om de toenmalige gereformeerde kerk ( nu PKN) te verlaten,zeker als je naar de huidige koers kijkt waarin God de grote afwezige is, en dan durven ze er nog nog bij te zetten : "'Om het imago van de kerk bij te stellen.' ach jongens ga toch vissen!!!!

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... agne.dhtml


Waar gaat het dan om? of snappen ze dat niet? :( :shock: :oops: :?: #-o ](*,)

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor GDK » 07 nov 2016 12:44

de passant schreef:Waar gaat het dan om?

Tsja.
Ik lees even je postings terug:
30 jaar geleden ben je baptist geworden. 20 jaar geleden ben je Vol Evangelie geworden. 4 jaar geleden daar weer mee gebroken. Nu lid van twee gemeentes.
Zeg nou zelf eens : waar gaat het om?
Vooruit met de geit!

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor de passant » 07 nov 2016 13:40

GDK schreef:Tsja.
Ik lees even je postings terug:
30 jaar geleden ben je baptist geworden. 20 jaar geleden ben je Vol Evangelie geworden. 4 jaar geleden daar weer mee gebroken. Nu lid van twee gemeentes.
Zeg nou zelf eens : waar gaat het om?

GDK schreef:"30 jaar geleden ben je baptist geworden.¨
Goh daar was ik zelf niet van op de hoogte, klopt ook niet: 38 jaar geleden "bewust tot geloof gekomen", of welke woorden men daarvoor ook gebruikt.
Me inderdaad plusminus 31 jaar geleden bij een baptisten gemeente aangesloten , de eis om baptist te worden heb ik nooit gehoord , Christen zijn was voldoende.
GDK schreef:"20 jaar geleden ben je Vol Evangelie geworden"
tjsa ik streef ernaar, maar het wil maar niet lukken :wink: , ik ben eerlijk gezegd onbekend met de richting "Vol Evangelie", maar toegegeven : ik weet ook niet alles!
GDK schreef:"4 jaar geleden daar weer mee gebroken"
, Ja joh , was een complete oorlog, je weet toch wel hoe dat toegaat onder "evangelisen!, bedreigingen over en weer , elkaar het ziekenhuis inslaan , elkaars autobanden lek prikken enzovoort :( :D :lol: ......niets van dat al , integendeel ik kom regelmatig in die gemeente en de verhoudingen zijn meer dan goed!
GDK schreef:"Nu lid van twee gemeentes."
Lidmaat van het Lichaam van Christus is voldoende!
een cursus lezen zou je goed doen , in plaats van notoire onzin neer te plempen! [-X

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor rotterdam » 07 nov 2016 14:51

de passant schreef:
Waar gaat het dan om? of snappen ze dat niet? :( :shock: :oops: :?: #-o ](*,)


Jaja de grootste protestante kerk van ons land snapt het niet.
En jij wel ? Lol. Zie je je eigen dwaasheid nog in ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor rotterdam » 07 nov 2016 14:53

de passant schreef:Lidmaat van het Lichaam van Christus is voldoende!


O maar dan had je dus gewoon gereformeerd kunnen blijven.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor ben db bd » 08 nov 2016 12:39

O maar dan had je dus gewoon gereformeerd kunnen blijven.

Trouw of ontrouw aan het evangelie lijkt me een persoonlijke waarneming en zeker niet objectief te onderbouwen.

kijk, daarom is de KPN (of zoiets) er nou voor iedereen :!: :wink:
En daarom ben ik persoonlijk al > 3/4 eeuw reeds lid van de PKN.
Edoch, uiteraard wel ook tevens lid van de Gereformeerde Bond tot verdediging, bewaring, bevordering, handhaving, verzorging, uitbreiding en verduurzaming -(deze is van m'n vrouw, als toegevoegde waarde)- van de Waarheid, alles Waarheid, niets dan Waarheid in de hervormde kerk. (of iets in dier voege) :D
Stelling: wiskundig aantoonbaar -(daar moet je dus niet modern-alfa-filosofisch doch nuchter-bèta-mathematisch voor opgeleid zijn)- is er altijd slechts één waarheid! :)
Persoonlijk schaar ik mij dan, zoals sommigen uwer weten, bij de Bijbelgetrouwen- zoals- de- Heere- Zijn- heilig- Woord- liet- aantekenen.
Dat is tegenwoordig ook in normaal Nederlandse vertalingen beschikbaar gesteld, ook door het NBG. (wellicht jammer en spijtig voor de indrukwekkende jargonnisten onder ons :( ) Voorts laat ik de kwaliteit van de vertalingen over aan de theologisch gepromoveerde doctoren.
(ieder zijn/haar eigen competentiegebied)
Een weldaad van naderbijbrenging! :) ("waarom zou je het moeilijk zeggen als het makkelijk kan?" zo begint Het Levende Woord.)

Kijk, al het bovengestelde mág binnen de PKN. (het lijkt refoweb wel) :D , daarom ben ik er ook na grondige evangelische Maranatha bijscholing gewoon nooit weggelopen, zoals zovelen om mij heen, waarvan sommigen, -gelijk hier- hun +/- 5e kerkje reeds aan het verslijten zijn. :wink:

Antwoord op de vraag derhalve: de PKN is arbitrair toenemend deels niet trouw gebleven aan het Evangelie, MAAR DAT MAG NOG STEEDS WEL !!

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor elburger » 17 nov 2016 11:07

De passant schreef

k ben 30 jaar geleden uit de gereformeerde kerk gestapt , en ben toen overgegaan naar een Baptistengemeente waar ik mij ook heb laten dopen.
Ik vond toentertijd dat de toenmalige Gereformeerde kerk zich langzaam van het Evangelie en de Bijbel verwijderde, het beeld wat ik nu heb is iets genuanceerder, en de Gereformeerde kerk is opgegaan in de PKN, maar eigenlijk zie ik nog steeds geen eenduidige lijn in wat men geloofd in de PKN,
Mijn vraag: In hoeverre vind je of is de PKN volgens jou trouw aan de Bijbel en het Evangelie?


Mijn gevoel is dat de stroming die PKN heet heel langzaam afdwaalt van wat bijv het gebod: En de zevende dag rustte Hij.
Ik zie overal om mij heen dat er uit kerkelijke bronnen in steden weinig tot geen weerstand komt tegen de winkelopening op zondag.
Zie het in mijn eigen stadje, mijn eigen kerk.
Mensen die in de kerkenraad zaten maar er opeens mee stopten omdat op een christelijke feestdag de winkel open moet.
Zijn winkel.
Maar ach, ik zal wel een zwarte kous zijn.
Maar het is wel mede een reden geweest dat ik de PKN verlaten heb
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor MoesTuin » 17 nov 2016 11:22

In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie
In hoeverre is (welke kerk . gemeente) trouw aan het evangelie?
In hoeverre is (ik) trouw aan het evangelie?
In hoeverre is ( ..... ) trouw aan het evangelie?

Denkt iemand dat iets of iemand trouw aan het evangelie kan zijn.
Wie is volmaakt, Wie heeft de gehele wet vervuld?
Geen mens, Christus alleen.

Een gevaarlijk topic is dit, met grote kans op wijzen naar...... (precies, vooral die ander)
Christus verbindt
Christus heeft de Wet vervult
In Christus in waar geloof, enkel dan kun je vrij zijn
Als je in Hem uit Hem alleen zeggen mag, Jezus mijn Heiland......
dan wordt het stil.....
dan reikt je hand uit naar......
dan veranderd de titel van dit topic in "In hoeverre ben ik gekocht en betaald door het Bloed van Christus en weet ik mij in alles geborgen in Hem , en mag ik vanuit dit geloof samen met allen die geloven in Christus en zijn Genade werk, in Vrede en Erkenning leven in de gemeenschap der heiligen"?!



Jezus, mijn Heiland, groot is uwe liefde!
U kwam op aarde tot redding der wereld,
om haar van zonde eeuwig te bevrijden;
dank, Here Jezus!

Jezus, mijn Heiland, groot is Uwe liefde!
U gaf Uw leven ten prijs onzer zielen,
dus is geen vijand nu ooit meer te vrezen
voor Uw verlosten.

Jezus, mijn Heiland, leer ons U te kennen,
leer ons te leven, te lijden, te wachten,
om U voor eeuwig lof en eer te geven,
U en de Vader.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor de passant » 17 nov 2016 12:21

elburger schreef:
Mijn gevoel is dat de stroming die PKN heet heel langzaam afdwaalt van wat bijv het gebod: En de zevende dag rustte Hij. De sabbat dus, zaterdag in onze wereld
Ik zie overal om mij heen dat er uit kerkelijke bronnen in steden weinig tot geen weerstand komt tegen de winkelopening op zondag.ik heb er geen moeite mee, en ik zie nergens in de de Bijbel staan dat het niet mag.
Zie het in mijn eigen stadje, mijn eigen kerk.
Mensen die in de kerkenraad zaten maar er opeens mee stopten omdat op een christelijke feestdag de winkel open moet.
Zijn winkel.
Maar ach, ik zal wel een zwarte kous zijn.kan je zelf controleren, gewoon even je broekspijpen optrekken :D
Maar het is wel mede een reden geweest dat ik de PKN verlaten heb
Is dus ook niet mijn reden geweest.

Dies

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor Dies » 18 nov 2016 17:58

Dies schreef:De PKN is sinds haar ontstaan veranderd. (...) Door toedoen van de scheuring met de HHK voelen veel gemeenten uit de GB niet langer de hete adem van bezwaarden in de nek waardoor vernieuwers nog meer de kans kregen. Hierdoor is er minder sprake van formalisme maar dat is dan ook niet meer dan een uiterlijke verandering. In mijn waarneming heeft die verschuiving bij de GB geen positieve uitwerking gehad in de zin van meer honger naar het Woord van God bij kerkgangers en als gevolg daarvan een dieper geestelijk leven. De preken zijn eerder simpeler en daardoor meer voorspelbaar geworden. Een zelfde trend als die er in dezelfde periode geweest is bij de gemeenten die zich min of meer rekenen tot de CV/CGB.


JeeWee schreef:Je beweert nogal wat!

Daarvan ben ik me ook wel bewust. Ik heb de indruk dat er bij de GB een taboe rust op dit onderwerp. Dat blokkeert een eerlijke analyse van wat er echt aan de hand is in de kerk.

JeeWee schreef:In mijn eigen gemeente zie ik dat heel anders, dus het lijkt me niet goed om te generaliseren!

Ik weet dat er uitzonderingen zijn. Als generaliseren verboden is wordt het onmogelijk om iets te zeggen over de veranderingen in de PKN cq de GB.

JeeWee schreef:Wellicht is door het vertrek van HHK'ers de vorm minder een hoofdrol gaan spelen en gaat het meer om wat Gods Woord nu echt zegt en betekent voor ons als we op weg zijn naar de eeuwigheid.

Dat klinkt inderdaad ouderwets Bonds.

JeeWee schreef:In mijn gemeente bemerk ik steeds meer betrokkenheid, zeker ook van de jongeren. En de prediking zoals ik die waarneem bij vele PKN predikanten gaat juist veel meer de diepte in

Daar merk ik ook wel wat van in mijn omgeving. Echter niet dat het meer diepgang oplevert. Het heeft vaak als gevolg dat de preken erg kinderachtig worden.

JeeWee schreef:Want elke zondag luisteren naar een mooi praatje zonder wezenlijke ontmoeten met de Here God houdt niemand vol.

Ik trouwens ook niet maar veel mensen lijken dit toch wel vol te houden.


Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor Chaya » 31 dec 2016 13:38

Als je de Tien Geboden neemt en de Koran, dan kom je eigenlijk op hetzelfde uit.
Ja ja...
Als ik het wetboek van Nederland pak, kom ik eigenlijk ook op hetzelfde uit. :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor ben db bd » 02 jan 2017 15:14

Zoals eerder gezegd MAG evangeliegetrouw nog steeds binnen de PKN.
Maar zoals hierboven reeds waarneembaar, veranderen instellingen. Dat wordt ook vanuit hogerhand (zeg Brussel) gestuurd.
Zo hebben we sinds kort wat domliberaalfoutlinks 'nepnieuws' noemt. Het verspreiden daarvan kan tot een halfmiljoen euro beboet gaan worden.
Vroeger zou 'nepnieuws' gewoon als ongewenste uitlating kunnen worden omschreven, maar dat is nu dan reeds zelf een vorm van nepnieuws.
Nee hoe waar nepnieuws ook zijn kan, het is ongewenst en moet derhalve onder leugens worden gerekend.
Dat zal ook de PKN zeer gaan belagen, zeker waar er nog lieden gevonden zullen worden welke op de tegenstrijdigheid van bijvoorbeeld evangelie en islam zullen durven blijven wijzen. Dat gaat koppen kosten.
Waar we futurologisch heengaan naar de valse kerk van de eindtijd, zullen ook 'elementen' binnen de PKN welke aan De Waarheid willen blijven vasthouden zeker worden uitgeselecteerd en afgevoerd. Daar heeft de lieve paus reeds voor ons op ingespeeld door alle religies op een algemeen respectabele en respecterende hoop te deponeren. En dit los van wat we buiten kunnen waarnemen aan foute gebeurens.
Kort en goed; trouw aan het zuivere evangelie zal ook aan de PKN meer en meer de kop gaan kosten.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor MoesTuin » 03 jan 2017 21:42

n hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie
In hoeverre is (welke kerk . gemeente) trouw aan het evangelie?
In hoeverre is (ik) trouw aan het evangelie?
In hoeverre is ( ..... ) trouw aan het evangelie?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron