In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor de passant » 02 nov 2016 14:49

Ik ben 30 jaar geleden uit de gereformeerde kerk gestapt , en ben toen overgegaan naar een Baptistengemeente waar ik mij ook heb laten dopen.
Ik vond toentertijd dat de toenmalige Gereformeerde kerk zich langzaam van het Evangelie en de Bijbel verwijderde, het beeld wat ik nu heb is iets genuanceerder, en de Gereformeerde kerk is opgegaan in de PKN, maar eigenlijk zie ik nog steeds geen eenduidige lijn in wat men geloofd in de PKN,
Mijn vraag: In hoeverre vind je of is de PKN volgens jou trouw aan de Bijbel en het Evangelie?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor benefietdiner » 02 nov 2016 16:26

de passant schreef:Ik ben 30 jaar geleden uit de gereformeerde kerk gestapt , en ben toen overgegaan naar een Baptistengemeente waar ik mij ook heb laten dopen.
Ik vond toentertijd dat de toenmalige Gereformeerde kerk zich langzaam van het Evangelie en de Bijbel verwijderde, het beeld wat ik nu heb is iets genuanceerder, en de Gereformeerde kerk is opgegaan in de PKN, maar eigenlijk zie ik nog steeds geen eenduidige lijn in wat men geloofd in de PKN,
Mijn vraag: In hoeverre vind je of is de PKN volgens jou trouw aan de Bijbel en het Evangelie?
Misschien kun je iets specifieker zijn in je vraag want de PKN is nogal een grote denominatie. In welk opzicht veranderede de gereformeerde kerk zich van de Bijbel?

Dies

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor Dies » 02 nov 2016 19:29

De PKN is sinds haar ontstaan veranderd. De vraag of die verandering een positieve is daar zullen de meningen over verschillen. Zelf ben ik van mening dat de veranderingen niet positief zijn. Het mag er op lijken dat de verhoudingen tussen recht- en vrijzinnigheid verschoven zijn ten gunste van de rechtzinnige stromingen in de PKN: de CV/CGB, de GB en het Evangelisch Werkverband. Tegelijkertijd zie je binnen die bewegingen ook weer verschuivingen. Zelfs de GB heeft in de loop van de tijd een 'stille evolutie' doorgemaakt. Door toedoen van de scheuring met de HHK voelen veel gemeenten uit de GB niet langer de hete adem van bezwaarden in de nek waardoor vernieuwers nog meer de kans kregen. Hierdoor is er minder sprake van formalisme maar dat is dan ook niet meer dan een uiterlijke verandering. In mijn waarneming heeft die verschuiving bij de GB geen positieve uitwerking gehad in de zin van meer honger naar het Woord van God bij kerkgangers en als gevolg daarvan een dieper geestelijk leven. De preken zijn eerder simpeler en daardoor meer voorspelbaar geworden. Een zelfde trend als die er in dezelfde periode geweest is bij de gemeenten die zich min of meer rekenen tot de CV/CGB.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor gravo » 02 nov 2016 21:22

de passant schreef:Ik ben 30 jaar geleden uit de gereformeerde kerk gestapt , en ben toen overgegaan naar een Baptistengemeente waar ik mij ook heb laten dopen.
Ik vond toentertijd dat de toenmalige Gereformeerde kerk zich langzaam van het Evangelie en de Bijbel verwijderde, het beeld wat ik nu heb is iets genuanceerder, en de Gereformeerde kerk is opgegaan in de PKN, maar eigenlijk zie ik nog steeds geen eenduidige lijn in wat men geloofd in de PKN,
Mijn vraag: In hoeverre vind je of is de PKN volgens jou trouw aan de Bijbel en het Evangelie?


Eigenlijk een hele vreemde vraag. Wie zou nu van zijn eigen christelijke opvatting doelbewust willen zeggen dat hij niet trouw is aan de Bijbel en het Evangelie. Je kunt andere christenen hierom wel veroordelen, maar die denken daar zelf uiteraard heel anders over. Vrijzinnigen lezen de Bijbel anders, maar doen dat niet minder trouw dan rechtzinnigen. De inhoud, de betekenis en de consequenties van het Evangelie zijn ook niet voor elk christen hetzelfde. Er zijn stromingen in het christendom. We moeten niet steeds blijven doen alsof dat een grote verrassing is. Het christendom in Nederland wordt juist gekenmerkt door een enorme fragmentatie. We weten toch zo langzamerhand wel, dat het christendom zich in veel gedaanten vertoont? Moeten we nu echt doorgaan met de vraag wie de beste is, wie de eerst zal zijn in het Koninkrijk, wie er aan de rechterhand van Christus zal mogen zitten. Wat kinderachtig. Er zijn nog andere schapen die van deze stal niet zijn.

Ik heb geleerd om echt anders te kijken. Ik heb mezelf gedwongen om me in andere christenen in te leven en te leren begrijpen waarom ze de Bijbel soms zo enorm anders hanteren. Ik kan met die open houding begrip opbrengen voor christenen van uiterst vrijzinnige tot uiterst rechtzinnige zijde. Wat je dan ook ziet (en helaas zijn de fanatieke eiland-christenen daar niet zo sterk in) is dat álle stromingen van het christendom voortdurend aan het veranderen zijn. Dat geldt van links tot rechts. Niemand kan ontsnappen aan de tijd en aan de daarbij behorende verschuivingen, ook op theologisch gebied. Als er dan geklaagd wordt over de teloorgang bij andere kerkverbanden, wordt dan wel gezien hoe nieuwe generaties in de eigen denominatie voor net zo grote verschuivingen in eigen gelederen zorgen? Volgens mij is al dat geklaag op "de andere christenen" vaak meer een generatie-probleem. Een ouderdomskwaal. Vroeger was alles beter. Men kan dan de veranderingen niet meer meemaken en neemt zijn toevlucht tot gemopper en afkeuring. Het is een geestelijke starheid en stramheid, die vaak tot veroordelingen van nieuwe inzichten leidt. En vaak nauwelijks inhoudelijk.

Mijn pleidooi is daarom om een open blik te hebben en te houden voor het gehele christendom. En om kennis te blijven nemen van het totale christendom, in zeer ruime kringen rond de eigen stal. Kijk niet alleen naar eigen kerk of naar de kerk aan de overkant van de straat, maar leg je oren ook eens te luisteren bij mensen, kerken, voorgangers van verder weg gelegen christelijke groepen. Kijk eens over de grenzen van rechtzinnig/ vrijzinnig, kijk eens verder dan alleen gereformeerd, verder dan alleen protestant (de Paus nog gezien bij de herdenking van de Reformatie in het Lutherse Zweden?), betrek het wereldwijde christendom er eens bij, zoek eens wat op van de rijke christelijke historie, wie en wat zich allemaal heeft gegroepeerd rond de Bijbel, het Evangelie en met name Jezus Christus.
Dat levert je kennis, wijsheid en mildheid op. Je zult dan niet zo snel meer op de vierkante millimeter oordelen. Je krijgt wellicht een beter en vruchtbaarder zicht op de Kerk van alle tijden en alle plaatsen, op het lichaam van Christus.
In dat licht is de PKN ook niet zo groot en bepalend meer. Laat staan een klein kerkgenootschapje dat zich stampvoetend tegen die PKN keert.

In Christus is noch west noch oost,
in Hem noch zuid noch noord,
Eén broederschap rust in zijn troost,
Eén wereld in zijn woord.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor de passant » 03 nov 2016 11:00

[quote="gravo"]

Gravo, ik zet geen stelling neer ,en het is zeker mijn bedoeling niet om te (ver)oordelen!!, ik stel een vraag, inderdaad van uit een positie buiten de PKN, toch blijft het mijn interesse houden omdat de gereformeerde kerk vroeger de kerk was waar ik als kind ben opgegroeid, en daar goede herinneringen aan heb, verder heb ik van jou commentaar ,dat je mij ergens in de behoudende (rechtse) hoek vermoed/neerzet, geeft niet vergissen is menselijk en het valt niet mee om een beeld te vormen van iemand die je nog nooit ontmoet hebt en nog maar 151 berichten heeft gepost , vooruit dan maar: politiek/maatschappelijk ben ik enigszins links ,maar niet progressief, ik ben de laatste 20 jaar naar een gemeente gegaan die tot 9 jaar geleden als volle evangelie te boek stond ,maar in 2007 besloot als Gewoon evangelische gemeente door het leven te gaan , in 2012 heb ik mij na lang te hebben getwijfeld daar als lid uitlaten schrijven , omdat er toch dingen waren waar ik moeite mee had , "we zijn toen met elkaar op de vuist gegaan :shock: ,hebben elkaar het ziekenhuis ingeslagen met de nodige verwensingen" :shock: ,O,nee sorry dat kwam uit een film :D , nee de relatie is beter dan ooit , want ik kom er nog regelmatig , ook kom ik met enige regelmaat in een andere gemeente waar ik mij zeer toe voel aangetrokken namelijk een naar vorm betreft moderne gemeente met semi professionele band met drums gitaar ,versterkte zang enzovoort , heeft mijn "oude gemeente" ook ,maar op een wat lager niveau. ik vind in beide gemeenten geestelijk voedsel , al zijn ze verschillend van karakter de een is klein (100 mensen), de ander is groot(1500 mensen), O , ja ik was van 1980 tot 2000 fervent bezoeker van het flevofestival georganiseerd door Youth-for-Christ https://nl.wikipedia.org/wiki/Flevo_Festival
misschien krijg je mijn plaatje dan wat helderder. (later ingevoegd)

Dus mocht je denken dat ik in een zeer behoudende gemeente zit , en dat zelf ook ben , dan is het antwoordt nee, ik ben al jaren geen orgel meer gewend.

Dan waar mijn visie en die van de PKN uiteengaan, daar heb je al direct een probleem, wat benefietdiner ook al aankaart: wat is de PKN ?, er is voor zover ik kan zien en wat ook door Wikipedia wordt bevestigd een grote variatie aan richtingen, van vrijzinnig tot orthodox/bevindelijk.
Het gaat mij miet om veroordelen, het gaat mij om meer duidelijkheid te krijgen , en die ontbreekt naar mijn mening bij de PKN
ook zoiets als modaliteiten, van vrijzinnig via evangelies tot gereformeerde bond, van mensen die het huwelijk een zaak tussen man en vrouw vinden , tot mensen die zelfs heel boos worden als ze horen dat je het homohuwelijk afwijst, dus ondanks dat we 1 Bijbel hebben , is de PKN een kerk die voor mijn gevoel innerlijk verdeelt is , en daar ook moeilijk uit lijkt te komen, prima wat uiterlijk en vormen mag er variatie zijn , maar wat de inhoud van het geloof betreft daar moet toch een eenheid te zien zijn , en als mensen jou veroordelen (gebeurd!)omdat je niet achter het homohuwelijk staat ,is er toch iets mis????

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor schaapje » 03 nov 2016 11:35

In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?
Er worden zelfs zaken bij gehaald die verder gaan ....onder het motto "er is meer"

Ik proef bij veel christenen een diep verlangen naar meer van de Heere Jezus. Om Hem beter te leren kennen en meer te worden zoals Hij is. Het verlangen naar ‘Er is meer!’ heeft het Evangelisch Werkverband als thema (‘There is more’) gekozen voor haar leiderschapsconferentie van 8 tot 10 september in Ede. In dit thema kan ik me helemaal vinden. Toch heb ik bedenkingen bij deze conferentie. Dat betreft de sprekers die zijn uitgenodigd.
Wat kun je ernaar verlangen dat er meer van God zichtbaar zal worden in onze kerken en gemeenten, en ook in onze samenleving. Soms kun je je zo onmachtig voelen, onmachtig om zelf mensen te veranderen. En dat kunnen wij ook niet, dat kan God alleen, door Zijn Woord en door Zijn Geest.
Wonderen en tekenen
Toch heb ik wel bedenkingen bij deze conferentie. Dat betreft de sprekers die zijn uitgenodigd: Randy Clark en Paul Martine. Twee Amerikanen, verbonden aan de organisatie Global Awakening.
Beide sprekers hebben een indrukwekkend verhaal. Hun bediening maakt grote indruk op velen. Door de wonderen en tekenen die tijdens en na hun bijeenkomsten plaatsvinden. Niet bij enkelen, maar bij velen, zeer velen.

Bron Dirks visie



Randy Clark die nauwe banden heeft met de Toronto blessing en o.a. Tos Bently
https://www.youtube.com/watch?v=MHZDEbJrIps

Op 1.44 min. is hij te zien dat bespaart u het aanhoren van het gewauwel van TB
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor JeeWee » 03 nov 2016 15:29

Dies schreef:De PKN is sinds haar ontstaan veranderd. (...) Door toedoen van de scheuring met de HHK voelen veel gemeenten uit de GB niet langer de hete adem van bezwaarden in de nek waardoor vernieuwers nog meer de kans kregen. Hierdoor is er minder sprake van formalisme maar dat is dan ook niet meer dan een uiterlijke verandering. In mijn waarneming heeft die verschuiving bij de GB geen positieve uitwerking gehad in de zin van meer honger naar het Woord van God bij kerkgangers en als gevolg daarvan een dieper geestelijk leven. De preken zijn eerder simpeler en daardoor meer voorspelbaar geworden. Een zelfde trend als die er in dezelfde periode geweest is bij de gemeenten die zich min of meer rekenen tot de CV/CGB.

Je beweert nogal wat!
In mijn eigen gemeente zie ik dat heel anders, dus het lijkt me niet goed om te generaliseren!
Wellicht is door het vertrek van HHK'ers de vorm minder een hoofdrol gaan spelen en gaat het meer om wat Gods Woord nu echt zegt en betekent voor ons als we op weg zijn naar de eeuwigheid.
In mijn gemeente bemerk ik steeds meer betrokkenheid, zeker ook van de jongeren.
En de prediking zoals ik die waarneem bij vele PKN predikanten gaat juist veel meer de diepte in.
Want elke zondag luisteren naar een mooi praatje zonder wezenlijke ontmoeten met de Here God houdt niemand vol.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2016 16:11

JeeWee schreef:Wellicht is door het vertrek van HHK'ers de vorm minder een hoofdrol gaan spelen en gaat het meer om wat Gods Woord nu echt zegt en betekent voor ons als we op weg zijn naar de eeuwigheid.

JeeWee schreef:Je beweert nogal wat!

Inderdaad!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor rotterdam » 03 nov 2016 18:35

de passant schreef:Mijn vraag: In hoeverre vind je of is de PKN volgens jou trouw aan de Bijbel en het Evangelie?


De P.K.N. bestaat niet.

Modaliteit Aantal kerkleden Aandeel kerkleden
Vrijzinnig 140.000 8%
Midden-orthodox 740.000 42%
Anders 350.000 20%
Evangelisch 140.000 8%
Confessioneel 460.000 26%
Hervormd-gereformeerd 280.000 16%
Totaal 1.762.000 100%

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor elbert » 03 nov 2016 21:10

@rotterdam: toch knap dat je van iets wat niet bestaat de ledentallen op kunt noemen.

Maar het is inderdaad wel zo dat het per gemeente afhangt in hoeverre de PKN trouw is aan het evangelie. Maar is dat zo vreemd? In het bijbelboek Openbaring vinden we brieven aan 7 gemeenten van Klein-Azie en wat blijkt: ook daar hangt het er per gemeente vanaf in hoeverre men trouw is aan het evangelie. Laten we dus maar niet te massief naar een kerkverband kijken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor Yoshi » 03 nov 2016 23:05

Het is ook maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Veel mensen van de wat kleinere stromingen zullen al vrij snel zeggen dat bepaalde andere stromingen het evangelie niet trouw zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor rotterdam » 04 nov 2016 06:46

elbert schreef:@rotterdam: toch knap dat je van iets wat niet bestaat de ledentallen op kunt noemen.

Maar het is inderdaad wel zo dat het per gemeente afhangt in hoeverre de PKN trouw is aan het evangelie. Maar is dat zo vreemd? In het bijbelboek Openbaring vinden we brieven aan 7 gemeenten van Klein-Azie en wat blijkt: ook daar hangt het er per gemeente vanaf in hoeverre men trouw is aan het evangelie. Laten we dus maar niet te massief naar een kerkverband kijken.


Niet zo knap hoor, de cijfers zijn afkomstig van een onderzoek uit 2011 van de PKN zelf.
In ieder geval is duidelijk dat meer van de helft van de PKN bestaat uit midden orthodox/confessioneel.
De flanken, vereniging van vrijzinnig protestanten en de gereformeerde bond zijn marginaal.
Zo is de PKN een echte opvolger van de hervormde volkskerk, het veel in het midden.
Trouw of ontrouw aan het evangelie lijkt me een persoonlijke waarneming en zeker niet objectief te onderbouwen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor elbert » 04 nov 2016 08:45

rotterdam schreef:De flanken, vereniging van vrijzinnig protestanten en de gereformeerde bond zijn marginaal.
Die flanken zijn anders groter dan menig kerkverband. De gemeenten die als gereformeerde bondsgemeenten bekend staan, zijn samen groter dan bijvoorbeeld de GG, GGiN, HHK, CGK, of GKV, om nog maar te zwijgen van de NGK. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor rotterdam » 04 nov 2016 08:59

elbert schreef:Die flanken zijn anders groter dan menig kerkverband. De gemeenten die als gereformeerde bondsgemeenten bekend staan, zijn samen groter dan bijvoorbeeld de GG, GGiN, HHK, CGK, of GKV, om nog maar te zwijgen van de NGK. ;)


En da's ook helemaal correct.
Uiteraard lagen in de oude hervormde kerk die verhoudingen iets anders.
Door de instroom van de gereformeerden en (een handje vol) lutheranen is het aandeel van de midden orthodoxie/confessionelen vergroot.
Het aandeel vrijzinnigen en bonders in percentage werd kleiner.
Daarbij hadden de bonders ook nog te maken met de uitstroom naar de H.H.K. (toch altijd nog, naar schatting dik 50.000 leden).
Maar ja, dat waren met name z.g. "gekrookte riet" gemeentes waarbij je je kan afvragen of dat echte hervormden (in de betekenis van volkskerk) waren. Gedeeltelijk waarschijnlijk wel omdat er ook G.R. dominees meegingen naar de P.K.N.
Het merendeel van de hervormde dominees (ook van de bonders) was toch al jaren niet welkom in de G.R. kerken.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: In hoeverre is de PKN trouw aan het evangelie?

Berichtdoor Arco » 04 nov 2016 10:00

We moeten niet gaan denken dat de PKN iets volledig nieuws is. De Nederland Hervormde Kerk (NHK) was ook al een kerkgenootschap waarbij diverse verschillende stroming samen waren. Binnen die NHK waren die stroming ook behoorlijk gescheiden van elkaar. Zo heb ik gezeten in de NHK te Zoetermeer, de kerk die tevens uitging van de Gereformeerde Bond. Letterlijk 150 meter verderop staat de kerk van de confessionelen, ook NHK. Hoewel de gebouwen uitgewisseld werden, was er nooit uitwisseling van predikanten. Tegenwoordig zijn beide kerken van de PKN. Aan de situatie is verder niets veranderd. Wel uitwisseling van de gebouwen, maar niet van predikanten.

In mijn huidige woonplaats zijn er vier wijkgemeenten, die allemaal NHK waren en nu PKN, allemaal van de GB. Daarnaast waren nog andere gemeenten van de NHK, die nu ook PKN zijn. En er zijn twee HHK, waarvan één gevormd is uit die vier wijkgemeenten. De kerkelijke verdeeldheid is enorm in het kleine dorp. De vraag is echter: hoe groot zijn nu de verschillen echt?

Toen de HHK in mijn woonplaats ging opstarten, kwamen de initiatiefnemers ook bij mij langs. Hele verhalen over hoe slecht het was dat de PKN werd gevormd. Toen ik vroeg naar concrete voorbeelden, kwam men bijvoorbeeld het homohuwelijk. Dat kan gesloten worden onder de paraplu van de PKN. Toen ik hun wees op het Convenant van Alblasserdam, dat die regelt dat de gemeenten die dat getekend hebben, geen homohuwelijken zullen sluiten, toen was men even stil. Andere concrete voorbeelden, voor zover die niet vallen onder het Convenant van Alblasserdam, had men niet en men verviel in termen als de besturing van bovenaf en zo meer.

Nu wat jaren verder, is die besturing van bovenaf niet zo direct aanwezig. Behalve dat, door het vertrek van leden naar de HHK, het bestaan van vier wijkgemeenten niet lang houdbaar is. Dat zorgt voor behoorlijke onrust.

En dan, de prediking. Is de prediking in die jaren veranderd? Misschien dat één of twee predikanten die voor de vorming van de PKN bij ons voorgingen nu niet meer voorgaan. De boodschap van de prediking is niet echt veranderd. Het is wel zo dat één van de wijkgemeenten, waarbij veel leden zijn vertrokken naar de HHK en andere leden vertrokken naar een andere wijkgemeente, is qua vorm veel veranderd. Dat zie je in de muziekinstrumenten, andere liederen dan psalmen alleen, en zo meer.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten