Evangelisatie onder Refojongeren

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor henkie » 31 okt 2016 09:45

Holst schreef:Ik open dit topic omdat onder het kopje nieuws nogal wat discussie is over de evangelisatie in de reformatorische kringen.
Stichtingen als Jijdaar en Heartcry en recent de bezinningsavonden in Nunspeet laten veel stof opwaaien in de reformatorische gezindte. Dit is wel te zien in de artikelen van Refoweb:
http://www.refoweb.nl/nieuws/1512/-ywe- ... voceren-y/
http://www.refoweb.nl/nieuws/1516/bezin ... -nunspeet/

Zelf vind ik het goed dat er met name onder de reformatorische jongeren wordt geëvangeliseerd. Waarom? Toen ik zo'n 16 jaar oud was had ik veel vragen over het geloof, maar vanuit de kerk ben ik hier niet mee geholpen. De catechisatie en jongerenvereniging was onpersoonlijk, en er was geen plaats voor persoonlijke vragen. Als ik aan een dominee iets vroeg, bijvoorbeeld over volwassendoop of de eindtijd kreeg ik meestal een ontwijkend antwoord. Tenslotte ben voor mijzelf in de bijbel gaan onderzoeken, en uiteindelijk heb ik mij bij een evangelische gemeente aangesloten.

Ik geloof dat de huidige koers van veel kerken niet actueel is. Veel jongeren die ik ken hebben veel vragen en krijgen geen antwoorden. Deze jongeren gaan gaan meestal een van deze kanten op:
1. Ze laten de kerk voor wat het is en gaan hun eigen leven lijden.
2. Ze gaan onderzoeken

Door te evangeliseren onder jongeren en bezinningsavonden te houden worden er veel refo jongeren in aanraking gebracht met het evangelie. Ik geloof dat zonder deze initiatieven veel jongeren zich van het christendom zouden verwijderen, en daarom vind ik het belangrijk dat deze initiatieven doorgaan.

Wat vinden jullie van evangelisatie onder jongeren?


Je geeft zelf munitie voor deze kritiek door over te stappen naar een evangelische gemeente. Dat heb ik zelf ook vaak gezien. Dat is een van de bezwaren en een hele terechte dus.
Door het 'evangelisatie' te noemen, helpt ook niet echt goed voor het onderlinge begrip.
Daar komt bij dat er in de begintijd van een de genoemde stichtingen misschien weinig werd georganiseerd maar tegenwoordig heeft elke jeugdbond diverse avonden en conferenties.

Mocht door het bovenstaande een verkeerde indruk ontstaan...ik denk niet dat er iets mis is met het organiseren van avonden waar jongeren rondom het Woord bij elkaar komen ;-)

Gebruikersavatar
Holst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2016 15:05

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Holst » 31 okt 2016 11:41

Henkie schreef:Je geeft zelf munitie voor deze kritiek door over te stappen naar een evangelische gemeente


Het is nooit mijn bedoeling geweest om een discussie reformatorisch vs evangelisch uit te lokken.
Ik heb het zelf ook liever anders zien gaan. Maar het lijkt dat de kerk zich niet richt op jongeren. Ik heb verschillende vrienden die om de zelfde reden naar andere gemeentes zijn gegaan. Ook ken ik jongeren die volledig zijn gestopt met het geloof. En daarom vind ik het spijtig dat sommige kerken zich niet merkbaar voor jongeren inzetten, maar wel klagen over de secularisatie of zeggen dat anderen in hun vijver vissen.
Please, correct me if i'm wrong!

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Speedy » 31 okt 2016 11:47

Holst schreef:
Het is nooit mijn bedoeling geweest om een discussie reformatorisch vs evangelisch uit te lokken.
Ik heb het zelf ook liever anders zien gaan. Maar het lijkt dat de kerk zich niet richt op jongeren. Ik heb verschillende vrienden die om de zelfde reden naar andere gemeentes zijn gegaan. Ook ken ik jongeren die volledig zijn gestopt met het geloof. En daarom vind ik het spijtig dat sommige kerken zich niet merkbaar voor jongeren inzetten, maar wel klagen over de secularisatie of zeggen dat anderen in hun vijver vissen.


Grote onzin als je het jongerenwerk ziet wat in veel gemeenten wordt gedaan. Alleen bij groot aantal jongeren smaakt het niet zoals ze willen (even los of dat terecht of onterecht is), ze zoeken het elders waar ze kunnen halen wat ze willen. Dat is een feit waar de kerken mee bezig zijn om er mee om te leren gaan.

Maar waarom zo focussen op de jongeren aan de refokant? Exact hetzelfde gebeurd binnen de evangelische kant. Er zijn groot aantal gemeenten waar de jongeren wegtrekken omdat ze er niks mee hebben. Gemeenteverlating door jongeren bij evangelischen is ook een groot probleem. En het valt niet op als je naar de megagemeenten gaat zoals in B'veld de Doorbrekers en in Veenendaal bij Mozaiek. Jongeren vallen voor de sfeer, komen daar en na verloop van tijd, komen ze daar ook niet meer. Maar daar valt het niet op met de wereldgelijkvormigheid. Refo's vallen op en de ex-refo's moeten dan gaan evangeliseren onder die jongeren.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor BladeStraight » 31 okt 2016 11:57

Ik deel absoluut de mening van Ds. Schot in deze kwestie. Ik vind het eveneens verbijsterend dat er in de reacties wordt gezegd dat hij geen aanbod van genade predikt en bang zou zijn dat er mensen tot bekering komen. Als dit het uitgangspunt van het gesprek is dan houdt het wat mij betreft op. Het feit dat de organisatoren van deze bijeenkomst ook helemaal geen aansluiting met de kerkenraad van Nunspeet hebben gezocht geeft ook al het een en ander aan. Ik weet zeker dat Ds. Schot, of misschien een andere predikant of een ouderling, er geen enkele moeite mee zou hebben om op een heldere manier voor jongeren vragen over de uitverkiezing te behandelen. Hier wordt echter een karikatuur geschetst, en dat is bijzonder kwalijk.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Speedy » 31 okt 2016 12:03

BladeStraight schreef:Ik deel absoluut de mening van Ds. Schot in deze kwestie. Ik vind het eveneens verbijsterend dat er in de reacties wordt gezegd dat hij geen aanbod van genade predikt en bang zou zijn dat er mensen tot bekering komen. Als dit het uitgangspunt van het gesprek is dan houdt het wat mij betreft op. Het feit dat de organisatoren van deze bijeenkomst ook helemaal geen aansluiting met de kerkenraad van Nunspeet hebben gezocht geeft ook al het een en ander aan. Ik weet zeker dat Ds. Schot, of misschien een andere predikant of een ouderling, er geen enkele moeite mee zou hebben om op een heldere manier voor jongeren vragen over de uitverkiezing te behandelen. Hier wordt echter een karikatuur geschetst, en dat is bijzonder kwalijk.


Inderdaad. En dat het in Nunspeet zo specifiek op de GG wordt gericht en dat er ook leugens worden verspreid hoe het zou toegaan in de gemeente, is verwerpelijk.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor naamloos » 31 okt 2016 13:34

Holst schreef:Het is nooit mijn bedoeling geweest om een discussie reformatorisch vs evangelisch uit te lokken.
Ik heb het zelf ook liever anders zien gaan.
Oww, dan moet je nooooooiiitt het e-woord gebruiken (evangelisch). En je moet het helemáál niet hebben over zaken als geloofsdoop en eindtijd.
Dan staan de hakken direct in het zand. De (ver)oordelingen hebben rooms en refo altijd paraat, en zonodig vullen ze uit eigen vooroordeel aan wat je niet hebt gezegd en bedoelt. :roll:
En als ze eventueel geen argumenten meer hebben, dan beginnen ze gewoon over je toon of je woordkeus o.i.d. :mrgreen:
Holst schreef: Maar het lijkt dat de kerk zich niet richt op jongeren.
Hmm, dat geloof ik niet.
Holst schreef:Ik heb verschillende vrienden die om de zelfde reden naar andere gemeentes zijn gegaan.
O, onze gemeente bestaat ook voor ongeveer de helft uit ex-gereformeerden.
Niet omdat er niet gepraat werd in hun gemeente, maar omdat de argumenten hun vragen niet wegnamen.
Holst schreef:Wat vinden jullie van evangelisatie onder jongeren?
Ik vind het dikke prima zolang het over hoofdzaken gaat: redding door Jezus Christus uit genade door geloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor naamloos » 31 okt 2016 18:24

Soow. even een time out voor het 'christelijke' privé feestje van Yoshi en Rotterdam.
En dan is het weer tijd om met beide benen op de grond te staan, want in de linken bij de openingspost gaat het over het evangelie van verlossing voor gereformeerden door gereformeerden.
En welke 'christen' kan er nu wat op tegen hebben dat mensen het evangelie gaan begrijpen en aannemen!
Volgens mij alleen de zuurpruimen, oudste broers die altijd wat hebben te zeuren.
De rest is blij, en viert feest. Eet, drinkt en danst. :D =; :D =; :D =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor BladeStraight » 31 okt 2016 20:47

naamloos schreef:Soow. even een time out voor het 'christelijke' privé feestje van Yoshi en Rotterdam.
En dan is het weer tijd om met beide benen op de grond te staan, want in de linken bij de openingspost gaat het over het evangelie van verlossing voor gereformeerden door gereformeerden.
En welke 'christen' kan er nu wat op tegen hebben dat mensen het evangelie gaan begrijpen en aannemen!
Volgens mij alleen de zuurpruimen, oudste broers die altijd wat hebben te zeuren.
De rest is blij, en viert feest. Eet, drinkt en danst. :D =; :D =; :D =;


Ik heb er iets op tegen omdat de overduidelijke implicatie is dat er in de Gereformeerde Gemeenten niet het evangelie van verlossing en bekering wordt gepredikt, terwijl dat wel zo is. Dat werpt natuurlijk een stigma op zo'n plaatselijke gemeente, die onterecht is. Zoals nu dus het geval is bij de Ger. Gem. te Nunspeet, en hun predikant, die ik toevallig vrij veel heb gehoord en waarvan ik kan zeggen dat de aanklacht zeer oneerlijk is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor naamloos » 31 okt 2016 21:01

BladeStraight schreef:Ik heb er iets op tegen omdat de overduidelijke implicatie is dat er in de Gereformeerde Gemeenten niet het evangelie van verlossing en bekering wordt gepredikt, terwijl dat wel zo is. Dat werpt natuurlijk een stigma op zo'n plaatselijke gemeente, die onterecht is. Zoals nu dus het geval is bij de Ger. Gem. te Nunspeet, en hun predikant, die ik toevallig vrij veel heb gehoord en waarvan ik kan zeggen dat de aanklacht zeer oneerlijk is.
Toch blijkt dat tenminste een deel van de gemeenteleden maar weinig van het evangelie begrijpt.
Hoe dat komt is vraag twee. Maar gaat het daar om? Volgens mij niet.
Het doel is om het evangelie duidelijk te maken -ik neem aan met andere woorden- aan hen die het niet begrijpen.
En als die dominee slim is dan trekt hij daar lering uit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor lekkerbek » 31 okt 2016 22:18

@BladeStraight ik ben het totaal met je eens, ook over de betreffende predikant die wet en evangelie predikt op een liefdevolle manier! Ik kan slecht tegen dit soort discussies, ik meng me er dan ook niet in want meestal gaan dit soort discussies er liefdeloos aan toe. Maar ik denk dat evangelisatie onder refojongeren niet de bedoeling is. Houdt jongerenavonden van het kerkverband zelf, of wat goed aansluit. En ik weet ook echt wel dat er refo's zijn die met hun armen over elkaar zitten en denken: moet ik zalig worden dan word ik dat heus wel. Een volstrekt verkeerde gedachtengang. Waar ook echt op gewezen wordt in de prediking. Daar hoef je geen evangelisatieavond voor te beleggen. Er is zondags en vaak ook doordeweeks onderwijs genoeg!
Als je als evangelisch persoon hier gaat evangeliseren kom je met een andere boodschap dan in de (bv) gg geleerd wordt. In de gg leer je dat iedereen zalig kan worden, en dat de bekering een éénzijdig Godswerk is. Dat we niet moeten wroeten in de uitverkiezing want dat het niet aan God ligt als we niet bekeerd worden maar dat dit onze eigen onwilligheid is! In andere kerken leer je hoe je zelf de hand kunt uitstrekken. Ik zou t niet eerlijk vinden om deze jongeren te 'vangen'. Want persoonlijk vind ik dat ze dan bedrogen worden! Logisch, want ik kom uit de gg, achter deze leer sta ik ook! Ben je evangelisch dan sta je ook achter de leer die daar verkondigd wordt! Maar omdat dit dus toch een cruciaal verschil is denk ik: blijf op je eigen terrein! Tuurlijk mag je met iedereen in gesprek! Maar ga niet bewust zulke avonden onder refojongeren organiseren.
Tjoh, toch nog een heel verhaal geworden wat ik eigenlijk niet van plan was :wink:

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor benefietdiner » 01 nov 2016 20:38

lekkerbek schreef: Waar ook echt op gewezen wordt in de prediking. Daar hoef je geen evangelisatieavond voor te beleggen. Er is zondags en vaak ook doordeweeks onderwijs genoeg!
Als dat waar zou zijn waren er inderdaad geen jongerenavonden nodig. Maar het is gewoon niet waar zelfs een leugen.
lekkerbek schreef: Als je als evangelisch persoon hier gaat evangeliseren kom je met een andere boodschap dan in de (bv) gg geleerd wordt. In de gg leer je dat iedereen zalig kan worden, en dat de bekering een éénzijdig Godswerk is.
De Bijbelse medaille heeft twee zijde Godswerk en mensenwerk. Bij de gg wordt dit losgekoppeld en blijft de medaille plat op de grond liggen.
lekkerbek schreef: Dat we niet moeten wroeten in de uitverkiezing want dat het niet aan God ligt als we niet bekeerd worden maar dat dit onze eigen onwilligheid is! In andere kerken leer je hoe je zelf de hand kunt uitstrekken.
Weer zo iets ongrijpbaars. Eerst zeg je dat we er niet in moeten wroeten en vervolgens doe je het wel om te zeggen dat het onze onwilligheid is en dat we ons hand niet uit kunnen strekken, puur een verkeerd inzicht van de uitverkiezing.
lekkerbek schreef: Ik zou t niet eerlijk vinden om deze jongeren te 'vangen'. Want persoonlijk vind ik dat ze dan bedrogen worden!
Zij hoeven in principe niet gevangen te worden. Zij komen vanzelf met vragen waar zij in de gg geen antwoord op krijgen.
lekkerbek schreef: Logisch, want ik kom uit de gg, achter deze leer sta ik ook!
Nodig tijd dat je ook eens naar een jongerenavond komt
lekkerbek schreef: Ben je evangelisch dan sta je ook achter de leer die daar verkondigd wordt! Maar omdat dit dus toch een cruciaal verschil is denk ik:
Weer veel onkunde. Het is inderdaad een cruciaal verschil namelijk het volle evangelie wat onthouden wordt in de gg met veel voorwaarde zoals eerst een diep zonde besef.
lekkerbek schreef: blijf op je eigen terrein! Tuurlijk mag je met iedereen in gesprek! Maar ga niet bewust zulke avonden onder refojongeren organiseren.
Hard en hard nodig, dat zie in weer hier in het schrijven van een gg-er.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor rotterdam » 02 nov 2016 12:47

naamloos schreef:Toch blijkt dat tenminste een deel van de gemeenteleden maar weinig van het evangelie begrijpt.
Hoe dat komt is vraag twee. Maar gaat het daar om? Volgens mij niet.
Het doel is om het evangelie duidelijk te maken -ik neem aan met andere woorden- aan hen die het niet begrijpen.
En als die dominee slim is dan trekt hij daar lering uit.


Nou nou dan zullen ze vast wel blij zijn bij de G.G. dat jullie het eindelijk een keer goed komen uitleggen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor rotterdam » 04 nov 2016 17:03

Holst schreef:de evangelisatie in de reformatorische kringen.

Wat vinden jullie van evangelisatie onder jongeren?


vandaag op refoweb/dwars :
Afgelopen zaterdag waren we met elkaar erop uit om kleding te kopen. Een ‘grootgrutter’ in kledij had ons verlokt om naar Almere te komen. Hoewel ik echt wel van winkelen houd, is het niet mijn grootste liefhebberij om in zo’n grote winkel tussen al het (veelal wat agressief) zoekende publiek rond te waren. Tassen slepen, meningen geven en daarna lang in de wachtrij voor de kassa. Zucht. Goed, maar daar bij de kassa werd wel veel goedgemaakt. Het geeft mij een dankbaar gevoel: we hebben nog de mogelijkheid om volop kleding te kopen.

Aan de andere kant: bij deze ‘grootgrutter’ zijn heel wat ethische vragen te stellen. Waar komt deze kleding vandaan en wie heeft het geproduceerd? Doe ik er wel goed aan hier te zijn? Het duizelt je soms. Maar eerlijk gezegd duizelde het mij al voordat wij de winkel waren binnengegaan.

Vlak voor de ingang van deze kledingwinkel was een evangelisatieactie bezig. Ook ik werd aangesproken door een mw. die mij vroeg of ik het evangelie van Jezus Christus kende. Ik zei haar dat ik dat evangelie al jaren mag verkondigen op vele kansels. Je zou verwachten dat er dan toch een soort van herkenning komt. Maar zij zette volop de aanval in. Of ik wel een wedergeboren christen ben. En of ik wel wist dat daar een heel duidelijk teken van is. Want als je een wedergeboren christen bent, kan je altijd spreken in tongentaal. En kan je dat niet, dan ben je niet wedergeboren, dan ken je Christus niet en in mijn geval zou ik dus ook een dwaalleraar zijn. Zo binnen drie minuten was het oordeel klaar. Nu ben ik ondertussen wel gewend dat ik predikant binnen de Protestantse Kerk in Nederland door sommige delen van het kerkelijke leven al vrij snel ben ‘afgeschreven’, maar deze ervaring was toch nieuw voor mij. Verbijsterd liep ik door.

Zeker, ook ik moet mijzelf ernstig onderzoeken want ook mijn hart is arglistig. ‘Ook een dominee kan zich voor de eeuwigheid vergissen’, dacht ik. Maar deze agressieve, veroordelende benadering -met tongentaal als allesbeslissend kenmerk- verwarde mij. Ik besloot na tien minuten shoppen om terug te keren. Ik wachtte even tot deze mw. haar gesprek had afgerond met andere mensen. Ik benaderde haar vriendelijk, en vroeg haar om toch wat nadere uitleg te geven over haar mening. Maar deze tweede ontmoeting liep uit op een nog diepere deceptie. Ik zal u de details besparen.

Wat moet je daar nu weer mee? Want dit lijkt mij toch niet de manier om het evangelie van Jezus Christus te verkondigen in een stad die het toonbeeld is van secularisatie. En het leek wel alsof op dat moment alle vragen over onze kerkelijke verdeeldheid bovenop mij vielen. Het was een soort dijkdoorbraak die een stroom van zorgen, verdriet en teleurstellingen rondom het kerkelijke leven op gang bracht. Wat stralen we eigenlijk uit in deze wereld, welke boodschap geven we door aan de mensen, wat hebben we te zeggen in deze tijd? Wie zijn ‘we’ eigenlijk? Hebben we niet alle reden om ons diep te verootmoedigen voor de Heere en voor elkaar, met al onze hooghartige, veroordelende woorden en gedachten? Ik kon geen rust meer vinden. Er zat blijkbaar een heel stuwmeer van kerkelijke vragen achter die dijk van relativering. Totdat de woorden van de apostel Paulus uit de Filippenzenbrief naar boven kwamen. Dat is waarschijnlijk Paulus’ laatste brief, een epistel dat getuigt van diep doorleeft geloof. Wat schrijft hij daar, te midden van zoveel gemeentelijke verwarring en kerkelijke wanstaltigheid?

"Sommigen prediken ook wel Christus door nijd en twist, maar sommigen ook door goedwilligheid. Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen. Doch dezen uit liefde, dewijl zij weten dat ik tot verantwoording des Evangelies gezet ben. Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden."

Zo is het. En dat geloof geeft rust: de Heere staat Zelf voor Zijn Kerk in. Ik hoop dat er afgelopen zaterdag velen in Almere tot geloof en bekering zijn gekomen.

Ds. A. Goedvree

Yoshi

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Yoshi » 04 nov 2016 17:17

Het is spijtig dat de predikant overrompelt werd. Wel heel begrijpelijk overigens. Indien dat niet het geval geweest zou zijn had hij/zij deze evangelisten van een aardig weerwoord kunnen voorzien. Het gebeurd overigens wel vaker dat enthousiaste jonge mensen worden opgehitst tot zo'n evangelisatie evenement en hun, veelal prille, geloof verliezen door de antwoorden die ze krijgen. Ze worden ook gewoon voor de leeuwen geworpen en krijgen vaak zowel voor als na nauwelijks ondersteuning.

mohamed

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor mohamed » 09 nov 2016 23:34

Ja, ze worden zonder kennis van de geschriften in het diepe gegooid en maken het evangelie tot een schande. Wat ze zich niet realiseren is dat het duur betaald is met het duurste bloed! [-X


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten