Evangelisatie onder Refojongeren

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelisatie onder Refojongeren

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2016 08:33

Holst schreef:Ik open dit topic omdat onder het kopje nieuws nogal wat discussie is over de evangelisatie in de reformatorische kringen.
Stichtingen als Jijdaar en Heartcry en recent de bezinningsavonden in Nunspeet laten veel stof opwaaien in de reformatorische gezindte. Dit is wel te zien in de artikelen van Refoweb:
http://www.refoweb.nl/nieuws/1512/-ywe- ... voceren-y/
http://www.refoweb.nl/nieuws/1516/bezin ... -nunspeet/

Zelf vind ik het goed dat er met name onder de reformatorische jongeren wordt geëvangeliseerd. Waarom? Toen ik zo'n 16 jaar oud was had ik veel vragen over het geloof, maar vanuit de kerk ben ik hier niet mee geholpen. De catechisatie en jongerenvereniging was onpersoonlijk, en er was geen plaats voor persoonlijke vragen. Als ik aan een dominee iets vroeg, bijvoorbeeld over volwassendoop of de eindtijd kreeg ik meestal een ontwijkend antwoord. Tenslotte ben voor mijzelf in de bijbel gaan onderzoeken, en uiteindelijk heb ik mij bij een evangelische gemeente aangesloten.

Ik geloof dat de huidige koers van veel kerken niet actueel is. Veel jongeren die ik ken hebben veel vragen en krijgen geen antwoorden. Deze jongeren gaan gaan meestal een van deze kanten op:
1. Ze laten de kerk voor wat het is en gaan hun eigen leven lijden.
2. Ze gaan onderzoeken

Door te evangeliseren onder jongeren en bezinningsavonden te houden worden er veel refo jongeren in aanraking gebracht met het evangelie. Ik geloof dat zonder deze initiatieven veel jongeren zich van het christendom zouden verwijderen, en daarom vind ik het belangrijk dat deze initiatieven doorgaan.

Wat vinden jullie van evangelisatie onder jongeren?


Evangelisatie is altijd goed. Ik heb zelf ervaren dat het als kerk soms lastig is (zeker als wat behoudender gemeente) om jongeren aan te spreken. Het is goed dat ze het evangelie ook in hun "eigen taal" horen. Ik ben zelf na een periode van lauwheid op een gegeven moment via "jeugdkerken" door God stilgezet, is het geloof weer gaan leven. En sindsdien ga ik ook weer met plezier naar eigen kerk en sindsdien is men ook wel meer aan het nadenken hoe je jongeren ook bij de kerkdienst kan betrekken en ze kan aanspreken. Ik denk dat wat nu gebeurt via bezinningsavonden etc ongeveer het zelfde is. Toen werd het ook gezien als concurrentie van de kerk maar dat is nooit de intentie. De intentie is om jongeren dichter bij Christus te brengen en dan ook weer bij de kerk. En geloof me, er zijn zat jongeren die met zin of tegenzin naar de kerk gaan maar wie het niets zegt. Wat zou het mooi zijn als die een echt, levend geloof krijgen. Nogmaals, ik heb dat ook meegemaakt en er waren mensen die er moeite mee hadden. Dan vertelde ik maar gewoon wat het in me had veranderd, hoe God het had gebruikt. Wat hebben mensen liever: Dat ik ongeïnteresseerd naar hun kerk ga of geïnteresseerd en dat ik daarvoor af en toe een jeugddienst bezoek? Wiens belang hebben we eigenlijk voorop staan?

Overigens vind ik dat wat anders dan evangeliseren. Evangeliseren is mensen die het evangelie niet kennen, het vertellen. Dit is het evangelie uitleggen aan mensen die het als het goed is wel kennen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten