Remonstranten en Arminianen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor Speedy » 26 okt 2016 21:06

Ik zeg het is allemaal de schuld van de vervangingsleer. :-({|=
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor benefietdiner » 26 okt 2016 21:23

Chaya schreef:Als je mij liefdeloos noemt, omdat ik niet wil marchanderen met de Waarheid - de kerkleer dus - prima, maar dan houdt wat mij betreft de discussie op.
Marnix schreef:De Waarheid vind je in Gods Woord, de Bijbel. Niet achter in je Psalmboek. De Dordtse leerregels maken niet zalig. Of je gelooft in een verwerping van eeuwigheid of daar moeite mee hebt is niet bepalend voor je zaligheid. Jezus Christus is de Waarheid. Niet de kerkleer. En jij verdraait die waarheid door te stellen dat wie de volledige door mensen opgestelde DL niet onderschrijft en met bepaalde aspecten moeite heeft, niet thuishoort in de kerk. Dat is liefdeloos omdat je de kerkleer en menselijke leerregels tot de Waarheid verheft. Op die dwaling wil ik je wijzen en als je daar niets mee doet zijn we inderdaad snel klaar. Omdat je dan andere dingen tot waarheid maakt dan Jezus Christus en dingen gelijk gaat stellen aan het Woord van God.

Dordtse leerregels besluit:
Veel onschuldige kinderen van de gelovigen rukt God van de moederborst weg en werpt ze als een tiran in het helse vuur, zonder dat het bloed van Christus, de doop of het gebed van de kerk bij de doop hen kan helpen.

En zo is er nog veel meer, dat de gereformeerde kerken niet alleen niet belijden, maar ook van harte en vol afschuw verwerpen. Daarom bezweert deze synode van Dordrecht in de naam van de Here allen die de naam van onze Verlosser Jezus Christus godvrezend aanroepen, dat zij over het geloof van de gereformeerde kerken niet moeten oordelen op grond van lasterpraat, die van hier en daar bijeen geraapt is. Ook niet op grond van persoonlijke uitspraken van sommige oude of nieuwe leraren; dergelijke uitspraken worden vaak ook nog te kwader trouw aangehaald, verminkt en verkeerd uitgelegd. Maar over het geloof van de gereformeerde kerken moeten zij oordelen op grond van de publieke belijdenisgeschriften van de kerken zelf en op grond van deze uiteenzetting van de rechtzinnige leer, die door alle leden van de hele synode met volledige eenstemmigheid is vastgesteld. Vervolgens vermaant deze synode de lasteraars ernstig, om te bedenken wat voor zwaar oordeel van God zij op zich laden, wanneer zij tegen zoveel kerken en de belijdenisgeschriften van zoveel kerken een vals getuigenis spreken, de gewetens van de zwakken in het geloof verontrusten en proberen de gemeenschap van de ware gelovigen bij velen verdacht te maken. Tenslotte spoort deze synode alle mededienaars in de prediking van het evangelie van Christus aan, zich bij het behandelen van deze leer in scholen en kerken godvrezend en vroom te gedragen. Zij dienen zich daarbij, zowel mondeling als schriftelijk te richten op de eer van God, de heiliging van het leven en de vertroosting van de verslagen harten van de gelovigen. Zij behoren zich in hun denken en spreken over deze leer te houden aan de Schrift naar de overeenstemming van het geloof. Zij dienen zich tenslotte van elke manier van spreken te onthouden, die de grenzen van de duidelijke boodschap van de Heilige Schrift te buiten gaat en die aan de mensen die brutaal spitsvondige redeneringen verzinnen, goede grond zou kunnen geven, om de leer van de gereformeerde kerken te beschimpen of te belasteren. Wij bidden dat de Zoon van God, Jezus Christus, die gezeten is aan de rechterhand van zijn Vader, aan de mensen gaven schenkt, ons in de waarheid heiligt; dat Hij hen die afgedwaald zijn, tot de waarheid terugbrengt; dat Hij de lasteraars van de gezonde leer de mond snoert en dat Hij aan de trouwe dienaars van zijn Woord de Geest van wijsheid en inzicht geeft, zodat alles wat zij zeggen, zal strekken tot eer van God en tot opbouw van hun hoorders. Amen.

Yoshi

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor Yoshi » 26 okt 2016 21:38

Hoeveel jaar is het geleden? Een jaar of 400? Volgens mij speelt het verschil enkel nog bij theologen en een select groepje. Steek de hand uit naar elkaar en ga eens bij elkaar aan de tafel zitten voor een goed en gemoedelijk gesprek om te kijken of de kleine verschillen niet overwonnen of overkomen kunnen worden. Dat denk ik dan.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor benefietdiner » 27 okt 2016 08:23

Yoshi schreef:Hoeveel jaar is het geleden? Een jaar of 400? Volgens mij speelt het verschil enkel nog bij theologen en een select groepje. Steek de hand uit naar elkaar en ga eens bij elkaar aan de tafel zitten voor een goed en gemoedelijk gesprek om te kijken of de kleine verschillen niet overwonnen of overkomen kunnen worden. Dat denk ik dan.

Tja misschien een goed idee, maar heb jij wel eens met streng gereformeerde te maken gehad. Nu, in dit topic komen ze duidelijk openbaar.

Hier wordt iets gezegd in de D.L. waar de Arminianen het niet mee eens zijn:

D.L. ARTIKEL 6

God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt. Dit vloeit voort uit zijn eeuwig besluit. Want de Schrift zegt, "dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn" (Hand. 15, 18), en "dat Hij alles werkt naar de raad van zijn wil" (Ef. 1, 11). Overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt Hij ze om te geloven. Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn. Dit is het besluit van de uitverkiezing en de verwerping, dat in het Woord van God geopenbaard is. Terwijl slechte, verdorven en onstandvastige mensen dit besluit verdraaien tot hun eigen verderf, ontvangen heiligen en godvrezenden daardoor een onuitsprekelijke troost.

Antwoord van een Arminiaan:
Duidelijk komt we willekeur van God hier openbaar en onjuist.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor Speedy » 27 okt 2016 08:42

benefietdiner schreef:
Hier wordt iets gezegd in de D.L. waar de Arminianen het niet mee eens zijn:

D.L. ARTIKEL 6

God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt. Dit vloeit voort uit zijn eeuwig besluit. Want de Schrift zegt, "dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn" (Hand. 15, 18), en "dat Hij alles werkt naar de raad van zijn wil" (Ef. 1, 11). Overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt Hij ze om te geloven. Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn. Dit is het besluit van de uitverkiezing en de verwerping, dat in het Woord van God geopenbaard is. Terwijl slechte, verdorven en onstandvastige mensen dit besluit verdraaien tot hun eigen verderf, ontvangen heiligen en godvrezenden daardoor een onuitsprekelijke troost.

Antwoord van een Arminiaan:
Duidelijk komt we willekeur van God hier openbaar en onjuist.


Weet jij wel wat een Arminiaan is? Je bedoelt hier namelijk de remonstrant.

Als iedereen eens niet gefocussed zou zijn om de contraremonstranten aan de schandpaal te nagelen en terug te keren naar het verschil tussen Remonstranten en Arminianen, dan wordt het weer wat helder. Maar ik vermoed dat dit geen enkel nut heeft als ik dit topic over zie.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2016 09:04

Volgens mij is dat prima mogelijk als er wel ruimte is voor vragen en bedenkingen, je niet de kerk uit wordt gewenst als je niet voor 109% de DL durft te onderschrijven en er iets objectiever wordt gevraagd wat de verschillen zijn. ;)

Ik heb aangegeven dat het grootste verschil van oorsprong volgens mij zit in de uitverkiezingsleer, worden mensen van eeuwigheid uitverkoren en verworpen of is het wat complexer dan dat? Maar als ik daar wat over zeg krijg ik gelijk te horen dat ik maar beter mijn kerk/kerkverband kan verlaten. Dan komen me niet verder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor benefietdiner » 27 okt 2016 09:22

Speedy schreef:Weet jij wel wat een Arminiaan is? Je bedoelt hier namelijk de remonstrant.
Wat is een arminiaan? Een volgeling van Arminius. Wikipedia

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor Speedy » 27 okt 2016 09:33

Marnix schreef:Volgens mij is dat prima mogelijk als er wel ruimte is voor vragen en bedenkingen, je niet de kerk uit wordt gewenst als je niet voor 109% de DL durft te onderschrijven en er iets objectiever wordt gevraagd wat de verschillen zijn. ;)

Ik heb aangegeven dat het grootste verschil van oorsprong volgens mij zit in de uitverkiezingsleer, worden mensen van eeuwigheid uitverkoren en verworpen of is het wat complexer dan dat? Maar als ik daar wat over zeg krijg ik gelijk te horen dat ik maar beter mijn kerk/kerkverband kan verlaten. Dan komen me niet verder.


Beste Marnix dat de DL de uitverkiezing een plaats geeft, komt omdat de remonstranten de uitverkiezing compleet onderuit haalt. In de leer van de remonstranten is geen plaats voor de uitverkiezing, de keuze ligt bij de mens. Arminius daarentegen wees wel op de uitverkiezingsleer. Daarom wilden de afgevaardigden in Dordt de plaats van de remonstranten weten. Als je enigszins het huidige onderzoek mbt de synode van Dordt ziet, dan kom je onder de indruk van de moeite en inspanningen die gedaan zijn om helder te krijgen wat nu de standpunten van de remonstranten waren. Ze waren gericht om het gesprek gaande te krijgen (zelfs zonder veroordelingen). Echter de remonstranten vertraagden de gesprekken door elke keer allerlei nieuwe zaken te noemen, waarbij afgeweken werd van de eerdere afspraken. Uiteindelijk wilden de remonstranten niet erkennen wat sinds de reformatie duidelijk was dat de mens sinds de zondeval geen vrije wil meer had en dan krijg je die onzinnige uitspraken en betichtingen als van dat God willekeur zou willen doen. En de uitverkiezing is iets wat de gemiddelde mens niet wil accepteren, want dan moet je het uit handen geven in de handen van een genadige God, maar dat wil de mens niet, de mens wil zelf bepalen of hij/zij zalig kan worden of dat een ander een schaap of een bok is. Binnen het remonstrantisme is het zelfbeschikkingsrecht het grootste punt.

Als je de huidige discussies ziet, dan kan je beter stoppen met discussieren. Je bent al bij voorbaat veroordeeld, zoals een collega vaak zegt 'er wordt niet geluisterd wat iemand zegt, maar wie het zegt'.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor Speedy » 27 okt 2016 09:35

benefietdiner schreef:Wat is een arminiaan? Een volgeling van Arminius. Wikipedia


Ja en wat jij allemaal roept zeiden de remonstranten en zover is Arminius nooit gegaan, maar tja dat vermeld Wikipedia niet.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor benefietdiner » 27 okt 2016 11:06

Speedy schreef:Beste Marnix dat de DL de uitverkiezing een plaats geeft, komt omdat de remonstranten de uitverkiezing compleet onderuit haalt. In de leer van de remonstranten is geen plaats voor de uitverkiezing, de keuze ligt bij de mens. Arminius daarentegen wees wel op de uitverkiezingsleer. Daarom wilden de afgevaardigden in Dordt de plaats van de remonstranten weten. Als je enigszins het huidige onderzoek mbt de synode van Dordt ziet, dan kom je onder de indruk van de moeite en inspanningen die gedaan zijn om helder te krijgen wat nu de standpunten van de remonstranten waren. Ze waren gericht om het gesprek gaande te krijgen (zelfs zonder veroordelingen). Echter de remonstranten vertraagden de gesprekken door elke keer allerlei nieuwe zaken te noemen, waarbij afgeweken werd van de eerdere afspraken. Uiteindelijk wilden de remonstranten niet erkennen wat sinds de reformatie duidelijk was dat de mens sinds de zondeval geen vrije wil meer had en dan krijg je die onzinnige uitspraken en betichtingen als van dat God willekeur zou willen doen. En de uitverkiezing is iets wat de gemiddelde mens niet wil accepteren, want dan moet je het uit handen geven in de handen van een genadige God, maar dat wil de mens niet, de mens wil zelf bepalen of hij/zij zalig kan worden of dat een ander een schaap of een bok is. Binnen het remonstrantisme is het zelfbeschikkingsrecht het grootste punt.

Dat is volgens mij niet juist. :D
De remonstrant erkent de uitverkiezing wel dus ‘Gods besluit van eeuwigheid’ maar daar moten wij van afblijven. Wij weten niet van Gods raad in eeuwigheid en daarom moeten wij het van onze kant bekijken. Wij moeten dus niet op Gods stoel gaan zitten overeenkomstig de remonstranten.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor rotterdam » 27 okt 2016 11:53

benefietdiner schreef:De remonstrant erkent de uitverkiezing wel dus ‘Gods besluit van eeuwigheid’ maar daar moten wij van afblijven. Wij weten niet van Gods raad in eeuwigheid en daarom moeten wij het van onze kant bekijken. Wij moeten dus niet op Gods stoel gaan zitten overeenkomstig de remonstranten.


Artikel 1

Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig[1] te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor benefietdiner » 27 okt 2016 12:05

benefietdiner schreef:De remonstrant erkent de uitverkiezing wel dus ‘Gods besluit van eeuwigheid’ maar daar moten wij van afblijven. Wij weten niet van Gods raad in eeuwigheid en daarom moeten wij het van onze kant bekijken. Wij moeten dus niet op Gods stoel gaan zitten overeenkomstig de remonstranten.
rotterdam schreef:Artikel 1

Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig[1] te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus.
inderdaad de erkenning.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor Speedy » 27 okt 2016 12:11

benefietdiner schreef: inderdaad de erkenning.


Dat is wel wat anders .. want de DL verwerpen van de remonstranten:

Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).

en
3. Die leren: Dat het welbehagen en voornemen Gods, van hetwelk de Schrift in de leer van de verkiezing gewag maakt, niet daarin bestaat dat God enige bijzondere mensen boven anderen heeft uitverkoren; maar daarin dat God uit alle mogelijke voorwaarden (onder welke ook zijn de werken der wet), of uit de gehele orde van alle dingen, de uit haar aard onverdienstelijke daad des geloofs en zijn onvolmaakte gehoorzaamheid tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen, welke Hij voor een volkomen gehoorzaamheid genadiglijk zou hebben willen houden, en der beloning des eeuwigen levens waardig achten.
Want met deze schadelijke dwaling wordt het welbehagen Gods en de verdienste van Christus krachteloos gemaakt, en de mensen door onnutte vragen van de waarheid der genadige rechtvaardigmaking en van de eenvoudigheid der Schrift afgetrokken, en deze uitspraak van den apostel van onwaarheid beschuldigd: God heeft ons geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen (2 Tim. 1:9).
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor MoesTuin » 27 okt 2016 12:20

Chaya schreef:Als je mij liefdeloos noemt, omdat ik niet wil marchanderen met de Waarheid - de kerkleer dus - prima, maar dan houdt wat mij betreft de discussie op.


de Waarheid is niet de kerkleer.
Jezus zegt, "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij"

Marnix schreef:De Waarheid vind je in Gods Woord, de Bijbel. Niet achter in je Psalmboek. De Dordtse leerregels maken niet zalig. Of je gelooft in een verwerping van eeuwigheid of daar moeite mee hebt is niet bepalend voor je zaligheid. Jezus Christus is de Waarheid. Niet de kerkleer. En jij verdraait die waarheid door te stellen dat wie de volledige door mensen opgestelde DL niet onderschrijft en met bepaalde aspecten moeite heeft, niet thuishoort in de kerk. Dat is liefdeloos omdat je de kerkleer en menselijke leerregels tot de Waarheid verheft. Op die dwaling wil ik je wijzen en als je daar niets mee doet zijn we inderdaad snel klaar. Omdat je dan andere dingen tot waarheid maakt dan Jezus Christus en dingen gelijk gaat stellen aan het Woord van God.


eens met Marnix

benefietdiner schreef:Dordtse leerregels besluit:
Veel onschuldige kinderen van de gelovigen rukt God van de moederborst weg en werpt ze als een tiran in het helse vuur, zonder dat het bloed van Christus, de doop of het gebed van de kerk bij de doop hen kan helpen.

En zo is er nog veel meer, dat de gereformeerde kerken niet alleen niet belijden, maar ook van harte en vol afschuw verwerpen. Daarom bezweert deze synode van Dordrecht in de naam van de Here allen die de naam van onze Verlosser Jezus Christus godvrezend aanroepen, dat zij over het geloof van de gereformeerde kerken niet moeten oordelen op grond van lasterpraat, die van hier en daar bijeen geraapt is. Ook niet op grond van persoonlijke uitspraken van sommige oude of nieuwe leraren; dergelijke uitspraken worden vaak ook nog te kwader trouw aangehaald, verminkt en verkeerd uitgelegd. Maar over het geloof van de gereformeerde kerken moeten zij oordelen op grond van de publieke belijdenisgeschriften van de kerken zelf en op grond van deze uiteenzetting van de rechtzinnige leer, die door alle leden van de hele synode met volledige eenstemmigheid is vastgesteld. Vervolgens vermaant deze synode de lasteraars ernstig, om te bedenken wat voor zwaar oordeel van God zij op zich laden, wanneer zij tegen zoveel kerken en de belijdenisgeschriften van zoveel kerken een vals getuigenis spreken, de gewetens van de zwakken in het geloof verontrusten en proberen de gemeenschap van de ware gelovigen bij velen verdacht te maken. Tenslotte spoort deze synode alle mededienaars in de prediking van het evangelie van Christus aan, zich bij het behandelen van deze leer in scholen en kerken godvrezend en vroom te gedragen. Zij dienen zich daarbij, zowel mondeling als schriftelijk te richten op de eer van God, de heiliging van het leven en de vertroosting van de verslagen harten van de gelovigen. Zij behoren zich in hun denken en spreken over deze leer te houden aan de Schrift naar de overeenstemming van het geloof. Zij dienen zich tenslotte van elke manier van spreken te onthouden, die de grenzen van de duidelijke boodschap van de Heilige Schrift te buiten gaat en die aan de mensen die brutaal spitsvondige redeneringen verzinnen, goede grond zou kunnen geven, om de leer van de gereformeerde kerken te beschimpen of te belasteren. Wij bidden dat de Zoon van God, Jezus Christus, die gezeten is aan de rechterhand van zijn Vader, aan de mensen gaven schenkt, ons in de waarheid heiligt; dat Hij hen die afgedwaald zijn, tot de waarheid terugbrengt; dat Hij de lasteraars van de gezonde leer de mond snoert en dat Hij aan de trouwe dienaars van zijn Woord de Geest van wijsheid en inzicht geeft, zodat alles wat zij zeggen, zal strekken tot eer van God en tot opbouw van hun hoorders. Amen.


Amen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor JongeLeerling » 27 okt 2016 14:27

Dies schreef:Ik protesteer tegen deze conclusie. Ook weer typisch gereformeerd om alle mensen of gelovigen gelijk te schakelen onder een bepaalde ondeugd of ketterij.
JongeLeerling schreef:En waarom ben je het niet met deze uitspraak eens? Wat klopt er volgens jou niet? Herken je jezelf er niet in? Of vind je het overtrokken? Als ik je dus goed begrijpt vind je dat niet alle mensen remonstrantisme leeft? En waarom dan niet?

Dies schreef:Het is niets anders dan bevindelijke retoriek. Als ik het serieus moet nemen dan vind ik het overdreven om er zomaar van uit te gaan dat ieder mens of iedere gelovige behept is met remonstrantisme. Ik herken dat ook niet bij mezelf. Okay, ik wijk af van de calvinistische definities van verkiezing en verwerping maar daarmee ben ik nog geen remonstrant. En het leeft ook niet in mijn hart.

Ah wat een flauwekul. Omdat het niet in je straatje past is het gelijk bevindelijke retoriek. Jij herkent het niet in/bij anderen (althans je wil niet iedere gelovige eronder schalen) en je ziet herkent het ook niet bij jezelf, dus dan is het onwaar of overtrokken. Weet je eigenlijk wel wat remonstrantisme is? Dat zijn doe-het-zelvers. Mensen die het beter (willen) weten dan God, niet van een God afhankelijk willen zijn, en zelf de keuzevrijheid willen hebben of ze wel in God gaan geloven of niet. Als jij afwijkt van de calvinistische verkiezingsleer of zelf verwerpt, dan mag je jezelf een remonstrant noemen. Dat is namelijk het hele discussieverhaal geweest tussen Gomarus (Verkiezingsleer) en Arminius ('Ik wil zelf doen').


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten