Remonstranten en Arminianen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor naamloos » 27 okt 2016 16:06

benefietdiner schreef:Wat is een arminiaan? Een volgeling van Arminius. Wikipedia
Toch best gek dat we spreken van arminianen, remonstranten, contra-remonstranten, calvinisten, lutherianen .... enz. enz.
Een christen is een volgeling van Christus. Verschil van inzicht in bepaalde dogma's zal er altijd blijven, maar hou gewoon in gedachten dat niemand de waarheid in pacht heeft. We kennen allemaal ten dele, ook de voormannen van de hierboven genoemde groepen mensen.
Je kunt er ook gewoon met elkaar van gedachten wisselen zonder de ander te gaan veroordelen omdat ie het wat meer eens is met Arminius dan met Gomarus, of andersom. (Of een andere variant) Arminius was evengoed een christen als Gomarus.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JongeLeerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 sep 2016 18:52

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor JongeLeerling » 27 okt 2016 16:34

naamloos schreef:Toch best gek dat we spreken van arminianen, remonstranten, contra-remonstranten, calvinisten, lutherianen .... enz. enz.
Een christen is een volgeling van Christus. Verschil van inzicht in bepaalde dogma's zal er altijd blijven, maar hou gewoon in gedachten dat niemand de waarheid in pacht heeft. We kennen allemaal ten dele, ook de voormannen van de hierboven genoemde groepen mensen.
Je kunt er ook gewoon met elkaar van gedachten wisselen zonder de ander te gaan veroordelen omdat ie het wat meer eens is met Arminius dan met Gomarus, of andersom. (Of een andere variant) Arminius was evengoed een christen als Gomarus.


Dit is veel te makkelijk gedacht en geredeneerd, sorry. En dat gaat mij niet over iemand staat of stand beoordelen; of iemand wel of geen christen is/was. Dat weet God alleen en dat zal de eeuwigheid ons openbaren. Daar hebben wij van af te blijven, wij moeten en hebben alleen zorg te dragen voor onze eigen ziel.
Ik vind het te makkelijk geredeneerd dat je hier loopt te beweren dat je verschil in leerstellingen maar moet accepteren. Je zegt het niet letterlijk, maar dat haal ik uit je opmerking 'verschil zal blijven'. Het geloof zoekt te verstaan (Augustinus). Te verstaan wat het geloof inhoud, dat is waar het omgaat. En dat heeft wel degelijk te maken met wat wel of geen waarheid is. Paulus streed tegen de dwalingen en zei niet 'ach, verschil zal er blijven'. Je bent als Christen verplicht de meest zuivere vorm van het Christelijke geloof na te jagen, te verdedigen en te onderzoeken. De meest zuivere vorm is de leer die het meest overeenkomt met Gods Woord; daar het meest recht aan doet. En als je beweert een gereformeerde te zijn, heb je de leer van de remonstranten af te wijzen en te ontkrachten. Lees goed: de leer! Niet de persoon erachter. Nee want met het bestrijden van de dwaling, moet je het behoud van de ander op het oog hebben. Dat is Bijbels.

Overigens zijn er in de gereformeerde traditie maar twee dogma's: het christologische en het trinitarische

Honesty

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor Honesty » 27 okt 2016 17:38

*Off topic over Augustinus*

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor naamloos » 27 okt 2016 18:11

JongeLeerling schreef:Dit is veel te makkelijk gedacht en geredeneerd, sorry. En dat gaat mij niet over iemand staat of stand beoordelen; of iemand wel of geen christen is/was. Dat weet God alleen en dat zal de eeuwigheid ons openbaren. Daar hebben wij van af te blijven, wij moeten en hebben alleen zorg te dragen voor onze eigen ziel.
Ik vind het te makkelijk geredeneerd dat je hier loopt te beweren dat je verschil in leerstellingen maar moet accepteren. Je zegt het niet letterlijk, maar dat haal ik uit je opmerking 'verschil zal blijven'. Het geloof zoekt te verstaan (Augustinus). Te verstaan wat het geloof inhoud, dat is waar het omgaat.
Huh, eerst geloven en dan gaan onderzoeken wat de inhoud van je geloof is? Dat doe ik andersom hoor!
JongeLeerling schreef: En dat heeft wel degelijk te maken met wat wel of geen waarheid is. Paulus streed tegen de dwalingen en zei niet 'ach, verschil zal er blijven'.
1. Paulus had rechtstreeks van God onderwijs gehad, hij wist dus prima wanneer iemand fout zat. Voor ons ligt dat heel anders. We moeten het ten eerste al met vertalingen doen, en we moeten ook de vertaalslag van een geheel andere cultuur en tijd maken.
2. Dwaalleer die om de hoofdzaak gaat moet altijd bestreden worden. Zoals bij de Galaten, waar ze wet en genade wilde mengen.
Dwaalleer is een leer die van God afvoert. Leerverschillen buiten de hoofdzaak hoeven helemaal niet van God af te voeren.
Sterker nog, het is zelfs mogelijk dat iemand in theorie de juiste (sub)leer heeft, maar in zijn strijd om die bij iedereen door de strot te duwen (al dan niet onder bedreiging van de eeuwige verdoemenis) komt hij zelf steeds verder van God af te staan, simpelweg vanwege de manier waarop hij er mee omgaat. Anderzijds is het goed mogelijk iets verkeerd te zien en toch dicht bij God te leven.
3. Paulus zelf zei dat wij ten dele kennen, dat is inclusief hijzelf. Dus ja, accepteer maar dat er altijd verschillen blijven bestaan.
JongeLeerling schreef:Je bent als Christen verplicht de meest zuivere vorm van het Christelijke geloof na te jagen, te verdedigen en te onderzoeken. De meest zuivere vorm is de leer die het meest overeenkomt met Gods Woord; daar het meest recht aan doet. En als je beweert een gereformeerde te zijn, heb je de leer van de remonstranten af te wijzen en te ontkrachten. Lees goed: de leer! Niet de persoon erachter. Nee want met het bestrijden van de dwaling, moet je het behoud van de ander op het oog hebben. Dat is Bijbels.
Hmm, niet uit plicht maar uit interesse wil ik zoveel mogelijk over God weten.
En verder is het probleem natuurlijk dat iedereen denkt dat de leer die hij gelooft het meest overeenkomt met de bijbel.

Whitefield neigde meer naar Calvijn en Wesley naar Arminius (ik hoop dat ik de namen goed onthouden heb), maar toen iemand aan Whitefield vroeg ''denk je dat je John Wesley in de hemel tegenkomt?'' zei ie ''dat denk ik niet, wat J.W. zal zo dicht bij Gods troon staan dat ik hem amper zien kan''. Op zich hou ik niet van dat soort gefantaseer, maar het ademt wel de geest uit van "de ander uitnemerder achten dan jezelf".
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor Johan100 » 27 okt 2016 21:20

naamloos schreef:

Whitefield neigde meer naar Calvijn en Wesley naar Arminius (ik hoop dat ik de namen goed onthouden heb), maar toen iemand aan Whitefield vroeg ''denk je dat je John Wesley in de hemel tegenkomt?'' zei ie ''dat denk ik niet, wat J.W. zal zo dicht bij Gods troon staan dat ik hem amper zien kan''. Op zich hou ik niet van dat soort gefantaseer, maar het ademt wel de geest uit van "de ander uitnemender achten dan jezelf".

Inderdaad. Ik heb dit ook weleens benoemd in een ander topic, want er zijn al meerdere topics over.
Toen heb ik deze link geplaatst. De 'moeite' waard om te lezen. https://gereformeerden.wordpress.com/john-wesley/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor naamloos » 27 okt 2016 22:48

Johan100 schreef:Inderdaad. Ik heb dit ook weleens benoemd in een ander topic, want er zijn al meerdere topics over.
Toen heb ik deze link geplaatst. De 'moeite' waard om te lezen. https://gereformeerden.wordpress.com/john-wesley/
Dank voor de link.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor Marnix » 28 okt 2016 09:03

En dat is een ontzettend gekleurd verhaal dat totaal niet klopt. Als je dat roept over Arminius heb je totaal geen kennis van wat er toen speelde. Sowieso, als ze niet afhankelijk wilden zijn van God, waarom geloofden ze dan in Hem? Lees de 5 artikelen van Arminius, die op pagina 1 staan nog eens even. Misschien dat je er dan iets meer van gaat begrijpen. Onderzoeken wat juist is is belangrijk, maar dan moet je het wel objectief doen. En dan kan je moeilijk van Arminius zeggen dat hij wijzer wilde zijn dan God, groter dan God en onafhankelijk van God. Of dat hij de Bijbel niet serieus nam. Dat deed hij absoluut wel.

Als je je er dan verder in verdiept kom je twee lijnen tegen. Die van Gomarus die zei: alles is al beschikt en jok kan er niets aan veranderen. Je bent uitverkoren of verworpen en je volvoert Gods plan. En de lijn van Arminius die zei: ja maar de Bijbel roept ook op tot geloof en bekering, er wordt wat van je gevraagd en wat je doet, doet er wel degelijk toe.

Beide lijnen kom je volop tegen in de Bijbel. Arminius zei overigens niet: het begint bij de mens, je moet je redding verdienen. Het zijn dus verschillen in het leggen van accenten die op zich beiden Bijbels zijn. En dan is "jij hebt gelijk of ik heb gelijk" altijd gevaarlijk. Als je het een benadrukt wat de Bijbel noemt moet je het andere niet marginaliseren. Beide Bijbelse zaken moet je volledig naast elkaar laten staan. Niet het een tegen het ander wegstrepen of uitspelen. Dat heb ik van het onderzoeken van het geloof waar Augustinus toe oproept en wat jij herhaalt op dit vlak wel geleerd en wil ik graag delen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor BladeStraight » 28 okt 2016 18:00

Ik zou willen dat de huidige Remonstranten nog eens goed naar hun eigen artikelen zouden kijken. Een serieuze Remonstrant is mij veel liever dan een verharde calvinist.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Remonstranten en Arminianen

Berichtdoor Marnix » 28 okt 2016 22:39

Mee eens. We hebben het vooral over vroeger. Vrijzinnigheid heeft er inderdaad wel hard toegeslagen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten