De gemeente, een bijbelse opdracht

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor Chaya » 23 nov 2016 16:23

Dies schreef:Ik had zojuist een zinnetje tussengevoegd in mijn vorige reactie. Het is een vorm van thuis avondmaal vieren zoals de Joden thuis Pesach/Seideravond vieren. Totaal niet te vergelijken met de traditie van thuislezen. Hoewel ik graag geloof dat het serieuze mensen zijn die dat doen.

O, zo. Maar jij bent niet joods, toch?
Ik sprak mensen die op Goede Vrijdagavond een maaltijd met het gezin bereiden. Geen feestelijke, maar juist sober, met matzes en kippensoep.
Omdat zij van mening zijn dat dit op die avond gepast is.
Het is een paar jaar geleden besloten omdat het een gemengd gezin is - godsdienstig gesproken -. Evangelisch, hervormd, vrijzinnig.
Voor mezelf zou ik hier niet mee uit de voeten kunnen, ik heb behoefte aan een kerkdienst op die avond.
Juist om 2 dagen later Pasen te kunnen vieren. Begrijp je?
Het spreekwoord is: geloven doe je in de kerk, maar geloven doe je natuurlijk juist buiten de kerk. En thuis.
Als dochter van tijdelijke thuislezers heb ik beide meegemaakt. Van mijn ouders was het toen een noodsprong, maar zodra zij zich weer aan konden sluiten bij een gemeente, hebben ze dat toch weer gedaan hoor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dies

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor Dies » 23 nov 2016 16:58

Dies schreef:Ik had zojuist een zinnetje tussengevoegd in mijn vorige reactie. Het is een vorm van thuis avondmaal vieren zoals de Joden thuis Pesach/Seideravond vieren. Totaal niet te vergelijken met de traditie van thuislezen. Hoewel ik graag geloof dat het serieuze mensen zijn die dat doen.

Chaya schreef:O, zo. Maar jij bent niet joods, toch?

Nee, het Avondmaal is ook geen Joodse rite. Het Avondmaal is overigens wel afgeleid van het Pesachmaal en dat wordt door de Joden ook in gezinsverband gevierd. Zonder Rabbi erbij. Zo kunnen christenen het Avondmaal volgens mij ook in gezinsverband vieren. Of bijvoorbeeld als bijbelstudiegroep. Jezus vierde de Seideravond ook niet in gezinsverband maar wel met zijn discipelen.

Chaya schreef:Ik sprak mensen die op Goede Vrijdagavond een maaltijd met het gezin bereiden. Geen feestelijke, maar juist sober, met matzes en kippensoep. Omdat zij van mening zijn dat dit op die avond gepast is. Het is een paar jaar geleden besloten omdat het een gemengd gezin is - godsdienstig gesproken -. Evangelisch, hervormd, vrijzinnig.

Dat is een vorm die je ook kan kiezen.

Chaya schreef:Voor mezelf zou ik hier niet mee uit de voeten kunnen, ik heb behoefte aan een kerkdienst op die avond.
Juist om 2 dagen later Pasen te kunnen vieren. Begrijp je?

Hetzelfde argument kan je volgens mij geven voor een viering in een bepaalde vorm in gezins- of vriendenverband.

Chaya schreef:Het spreekwoord is: geloven doe je in de kerk, maar geloven doe je natuurlijk juist buiten de kerk. En thuis.
Als dochter van tijdelijke thuislezers heb ik beide meegemaakt. Van mijn ouders was het toen een noodsprong, maar zodra zij zich weer aan konden sluiten bij een gemeente, hebben ze dat toch weer gedaan hoor.

Je kan zoiets inderdaad als noodoplossing kiezen. Op die manier kan ik me er dus wel wat bij voorstellen. Mijn voorkeur ligt niet bij het preeklezen. Ik lees wel veel vooral met betrekking tot bijbeluitleg en theologie.
Wel kan ik me in het kader van een noodoplossing voorstellen dat ik mijn kerklidmaatschap opzeg. En om de noodoplossing ervan te onderstrepen denk ik dan aan het opvragen van mijn attestatie. De PKN werkt daar niet mee maar misschien moet ik mijn verzoek dan maar zo inkleden dat ze er wel wat op moeten vinden als kerk van de onbegrensde mogelijkheden. 8)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor Chaya » 24 nov 2016 10:18

Dies schreef:Wel kan ik me in het kader van een noodoplossing voorstellen dat ik mijn kerklidmaatschap opzeg. En om de noodoplossing ervan te onderstrepen denk ik dan aan het opvragen van mijn attestatie. De PKN werkt daar niet mee maar misschien moet ik mijn verzoek dan maar zo inkleden dat ze er wel wat op moeten vinden als kerk van de onbegrensde mogelijkheden. 8)

Ik weet niet hoe het kerkrechtelijk geregeld is bij de PKN. Het is jammer voor je, dat je zo teleurgesteld bent geraakt. Ik wens je wijsheid van Boven op je zoektocht en hoop dat je straks onder een goed kerkelijk dak zult zitten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor MoesTuin » 26 nov 2016 20:41

Chaya schreef: het lukt jou of mij persoonlijk echt niet om de boel te keren.


Chaya schreef:Ik ontmoet wel eens mensen die over van alles en nog wat te klagen hebben in de kerk, maar als ik vraag wat ze er daadwerkelijk aan doen, is dat vaak niets. Lijdzaamheid dus, zo van, het zal mijn tijd wel duren.


Het geen je hier in beide reacties schrijft is hetzelfde of toch niet? Misschien wil je het eens nader toelichten....

Chaya schreef:Zolang ik merk dat de Heere ook in onze gemeente spreekt, kan ik niet weggaan.
De moeder van JeeWee zegt altijd: doe maar als de kippen, pik op wat goed voor je is. Ben ik het mee eens, maar als je dit maand in maand uit moet doen, krijg je wel honger, geestelijk gesproken.

Denk je er weleens over om weg te gaan?
Hoe herken je hierin de Stem van de Heere?
want je geeft wel iets specifieks aan mbt de pikkende kippen (eenzijdig en / of onvolledig voer is ongezond voor kippen)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De gemeente, een bijbelse opdracht

Berichtdoor mona » 26 nov 2016 21:43

Dies schreef:Wel kan ik me in het kader van een noodoplossing voorstellen dat ik mijn kerklidmaatschap opzeg. En om de noodoplossing ervan te onderstrepen denk ik dan aan het opvragen van mijn attestatie. De PKN werkt daar niet mee maar misschien moet ik mijn verzoek dan maar zo inkleden dat ze er wel wat op moeten vinden als kerk van de onbegrensde mogelijkheden.


Je kerklidmaatschap opzeggen bij gebrek aan alles, is inderdaad een hele voorstelbare optie.
Maar je kan dat nooit zonder bidden doen.
Soms heeft de Heere een taak voor jou binnen een gemeente, waar je het allerliefst weg zou willen. liever gister dan vandaag.
Maar toch....
Zoek eerst uit wat Hij wil!
Als God zegt: Ga, vertrek dan met een gerust geweten!
Maar als Hij zegt: Ik wil je hier hebben, om Mijn plan te volvoeren, blijf dan alsjeblieft.
God werkt door onmogelijkheden heen. Ook al zijn wij er al lang klaar mee.

Dit wil ik je heel graag mee geven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten