Artikel 5 Dordtse leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Honesty

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Honesty » 09 sep 2016 08:38

Chaya schreef:Het is bij mij zo Marnix: Ik geloof Heere, maar kom mijn ongelovigheid te hulp.
Ik voel mij dan ook geestelijk zeer verwant met Petrus.


De tijd waarin Petrus zijn "ongelovigheid" etaleerde , door de golven zakte door twijfel, en Jezus zelfs verraadde, staat toch in schril contrast met de heel andere, bekeerde Petrus die na de uitstorting van de Heilige Geest 3000 joden tot bekering bracht in Handelingen 2.

Op dat moment moest gewacht worden te Jeruzalem, het is DE scheidslijn.
De 3 maal herhaalde vraag of Hij Jezus kende en vervolgens verloochende, wordt later nog 3 keer gesteld, "weid Mijn lammeren" is dan Jezus' antwoord.

"En de Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe; Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders."

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor hans0166 » 09 sep 2016 09:08

Honesty schreef:
De tijd waarin Petrus zijn "ongelovigheid" etaleerde , door de golven zakte door twijfel, en Jezus zelfs verraadde, staat toch in schril contrast met de heel andere, bekeerde Petrus die na de uitstorting van de Heilige Geest 3000 joden tot bekering bracht in Handelingen 2.


dit hoeft helemaal niet zo te zijn, de leerlingen hebben geloof sinds ze Jezus gingen volgen. Dat er niets meer na Pinksteren over twijfel en zo geschreven is, zegt niet zoveel, alleen maar dat er niet over geschreven is. En dat het voor de schrijvers niet relevant was, want ze willen juist de kracht van de jonge kerk"leiders" benadrukken, niet de zwakheden.

Als hij werkelijk zo anders geweest was, had hij ook met Paulus nooit in de clinch gelegen, en waren er geen verschillende meningen geweest tijdens het eerste concilie in Jeruzalem. De eensgezindheid geldt alleen in geloof... niet in meningen, en je kunt je gefundeerd afvragen... was er wel zo'n eensgezindheid ....?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2016 09:24

Dies schreef:Ik ben me van geen kwaad bewust. Ik gaf alleen het verschil aan tussen een Joodse en een christelijke definitie van uitverkiezing. Als doordenkertje.


Oh ik bedoelde jou ook niet. Ik bedoelde dat sommigen dat geloven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Honesty

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Honesty » 10 sep 2016 09:39

hans0166 schreef:
dit hoeft helemaal niet zo te zijn, de leerlingen hebben geloof sinds ze Jezus gingen volgen. Dat er niets meer na Pinksteren over twijfel en zo geschreven is, zegt niet zoveel, alleen maar dat er niet over geschreven is. En dat het voor de schrijvers niet relevant was, want ze willen juist de kracht van de jonge kerk"leiders" benadrukken, niet de zwakheden.

Als hij werkelijk zo anders geweest was, had hij ook met Paulus nooit in de clinch gelegen, en waren er geen verschillende meningen geweest tijdens het eerste concilie in Jeruzalem. De eensgezindheid geldt alleen in geloof... niet in meningen, en je kunt je gefundeerd afvragen... was er wel zo'n eensgezindheid ....?


Tijdens het apostelconvent te Jeruzalem ging het over de verschillen tussen Joden en niet-joden die zich totChristus bekeerd hadden, hoe zij werden geacht te even etc.
Petrus heeft geschreven over de ware genade van God en zegt tot zijn lezers: "daarin moet u vaststaan" (1 Petr. 5:12), een ernstige vermaning tegen twijfel.Twijfel is ongeloof, zegt Paulus ergens.
Voordat Jezus alles volbracht had en de heilige Geest was uitgestort zonk Petrus nog in de golven door twijfel en ongeloof.
"Kleingelovige, waarom waarom hebt u getwijfeld?"

We moeten wat minder wroeten in onszelf en allerlei wind van leer en wat meer vertrouwen (want dat is geloof) op Hem.
Paulus:
"Ik vertrouw erop dat Hij Die in u een goed werk begonnen is, dat voltooien zal tot op de dag van Jezus Christus" . "Alle dingen zijn mij mogelijk door Christus, Die mij kracht geeft".

Dies

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Dies » 10 sep 2016 10:39

Honesty schreef:We moeten wat minder wroeten in onszelf en allerlei wind van leer en wat meer vertrouwen (want dat is geloof) op Hem.
Waarschijnlijk is hier niet zozeer allerlei wind van leer de kwade genius. Het probleem zit veel meer in de kern van de aloude gereformeerde leer: de belijdenis van 'verkiezing en verwerping', de zogenoemde dubbele praedestinatie heeft veel kwaad=twijfel gesticht.
Uitverkiezing van eeuwigheid is een bijbelse notie. Verwerping van eeuwigheid is geen bijbelse notie. Dat moet in elk geval te denken geven.
We komen er niet onder uit dat er sinds 19 eeuwen kerkgeschiedenis, sinds de tijd van de Apostelen heel veel meningsverschillen onder christenen zijn gegroeid die we misschien wat minder serieus moeten gaan nemen. Christenen dienen zich te oriënteren op de essentie van het Christelijk geloof. En dan is het niet belangrijk dat we allemaal de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels uit ons hoofd kennen. Evenmin is het dan relevant dat we allemaal de kinderdoop aanhangen en zo zijn er nog wel meer gereformeerde shibbolets te noemen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor ben db bd » 10 sep 2016 14:18

We zullen dit artikel er even bij halen:
De oorzaak of schuld van dat ongeloof, evenals van alle andere zonden, ligt volstrekt niet in God, maar in de mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem is een genadegave van God, zoals geschreven is: Uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit uzelf, het is Gods gave (Ef. 2:8). Evenzo: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filipp. 1:29

hebben we al een verschil gemaakt tussen bewust gekozen, afwijzend ongeloof tegenover ongeloof door gewoon onbekendheid?
M.i. wordt dat in de kerken veel te weinig gedaan. (ik wacht daar eigenlijk mijn hele leven al op)
Daarom zie ik niet in dat een mens altijd begint met door geboorte voer voor het onuitblusbaar vuur te zijn. Dat las ik zo niet in Gods Woord !!

Zelf deel ik onze toekomstige bestemming in in een hemelse óf een nieuwe aardse óf een eeuwig verloren zijnde in het helse vuur.
De gereformeerde kerk waar ik al mijn hele leven deel van uitmaak, gooit die hemelse en nieuwe aardse m.i. te veel op één hoop.
Verloren zijn heeft voor mij betrekking op het Koninkrijk der hemelen. Wie niet in Christus gelooft komt niet in de hemel. Daar zit dezelfde logica in als wie geen kaartje heeft mag de ....... niet in. (vul maar in: feesttent, dierentuin, theater, trein, enz.)
Wie niet in de hemel komt, wordt aan het einde van deze wereldtijd weer levend en moet dan verschijnen voor Gods grote witte troon, waar hij/zij rechtvaardig geoordeeld wordt naar zijn/haar werken; goed of kwaad. Daar valt dan de beslissing: nieuwe aarde - daar zijn zichtbaar minder-volmaakten dan in de hemel - of poel van vuur. Daar komt het geloof dus niet meer ter sprake.
'Oneindig' vele malen heb ik aan moeten horen dat ongelovigen in de hel komen, zoals ook Op.21:8 in onze HSV m.i. onzorgvuldig vertaald is.
Daar zou een ontstellende ongerechtigheid in besloten liggen, wat we dan maar onder Gods soevereiniteit schuiven, zodat wij ons daarvan vroom kunnen distantiëren en onze onrechtvaardige voorstelling kunnen handhaven, tot grote ergernis van allen welke we uit angst willen binden.

Weet u, ik geloof in kosmische (het heelal betreffende) gerechtigheid, gebonden zijnde aan de Allerhoogste Majesteit. ik geloof in arme Lazarussen, (nergens staat dat hij zo gelovig was) zielige slachtoffers van deze boze wereld, in zachtmoedigen welke het aardrijk zullen beërven en in heidenen zoals in Rom. 2, met Gods wil in hun geweten, waarnaar zij luisteren. Die ben ik ook velen tegengekomen, niet bang zijnde ook voor hun sterven, zelfs rust hebbende dienaangaande. Dat durf ik geen valse vrede te noemen hoor.
ik weet dat de Heere Jezus betaald heeft voor de zonden van alle mensen uit alle tijden, ook van die ver buiten mijn kerkje 'met uiteraard toevallig het enige Grote Gelijk' aan haar kant. Hij en Hij alleen zal oordelen zoals in de boeken opgetekend staat. (Op.20)

Dan ben ik voor mijzelf met mijn keurige kerkelijke status van 3/4 eeuw wel gered voor de eeuwigheid, weet ik uit Geloof, maar het 'niveau van Bruid' heb ik niet, vind ik eerlijk zelf. Dan verwacht ik vooralsnog geen eeuwige hemelse bestemming. Hoewel ik sterk uitzie naar de opname van de Gemeente van Christus, met die vooral heerlijke éénmalige metamorfose tot hemeling met een vernieuwd opstandingslichaam, vrij van ruimte en tijd, verwacht ik dat daarvoor een verwachtingsniveau met liefde en toegenegenheid van een bruid nodig is. En ik ben maar een gewoon Christen, zoals al die anderen van die schare die niemand tellen kan.

Ja, dan zijn de Dordtse (niet zover hier vandaan) Leerregels misschien toch wel gewoon 'wat verder van mijn bed' als Gods onversneden Woord zelf.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2016 09:00

ben db bd schreef:Ja, dan zijn de Dordtse (niet zover hier vandaan) Leerregels misschien toch wel gewoon 'wat verder van mijn bed' als Gods onversneden Woord zelf.

Onbekend maakt onbemind. In die kerken wordt er te weinig of geen aandacht aan geschonken. De formulieren worden ook niet afgedrukt in de gebruikte Bijbels.
En dat snap ik dus niet, want google ik op nut en noodzaak van de D.L. kom ik als eerste een link van de PKN tegen!

De belijdenis als middel om de zuivere leer te bewaren
‘De voorstelling, dat een prediker niet aan een belijdenis mag worden gebonden, maar alleen aan Gods Woord, leidt, zoals de historie leert, tot een overheersing van de gemeente door de predikanten, die leervrijheid vragen om hun eigen meningen aan de gemeente op te dringen’. Zo schrijft Bouwman in zijn Gereformeerd Kerkrecht (II. blz.559).

Een kerkelijke belijdenis is een onmisbaar kenmerk van de christelijke kerk. In volstrekte zin is voor de kerk alleen de Heilige Schrift nodig. Door het Woord en de bediening van Zijn Geest formeert Christus Zijn kerk op aarde en Hij draagt zorg door Woord en Geest voor de volmaking der heiligen, voor de opbouw van Zijn lichaam. Gods Woord is dan enige regel des geloofs ‘om ons geloof daarnaar te regelen, daarop te gronden en daarmede te bevestigen’, (art. 5 N.G.B.) Maar gelijk ieder afzonderlijk christen geroepen is de Naam des Heeren te belijden, zo is het ook de roeping van de kerk om duidelijk te formuleren wat God in Zijn Woord openbaart en voor de mensen de zuivere leer der waarheid te belijden. Daarmede beoogt de kerk in geen geval om naast de Schrift een andere kenbron te stellen, zoals Rome doet met haar traditie, maar uit te spreken wat de Heilige Schrift omtrent de hoofdzaken leert. De kerk heeft ook de taak de zuivere waarheid te bewaren in dagen van afval. ‘Bewaar het goede pand, dat u toebetrouwd is door de Heilige Geest, Die in ons woont’ (2 Tim. 1: 14).

Bron: http://www.kerkrecht.nl/node/1793

De mening om de formulieren dus terzijde te schuiven als niet belangrijk, komt dus voort uit een gebrek aan kennis van de kerkgeschiedenis kennelijk, of onderschatting van de buitenkerkelijke invloeden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2016 11:10

Dat gaat over predikanten / ambtsdragers. Niet over gemeenteleden. Daarnaast moet je wel altijd blijven onderzoeken bij menselijke geschriften, in hoeverre ze Bijbels en duidelijk zijn. We hebben hier bijvoorbeeld een punt besproken waarover nogal wat verdeeldheid en onduidelijkheid bestaat. Dat hoort ook bij de taak om dezuivere waarheid te bewaren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dies

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Dies » 12 sep 2016 12:00

De belijdenis als middel om de zuivere leer te bewaren
‘De voorstelling, dat een prediker niet aan een belijdenis mag worden gebonden, maar alleen aan Gods Woord, leidt, zoals de historie leert, tot een overheersing van de gemeente door de predikanten, die leervrijheid vragen om hun eigen meningen aan de gemeente op te dringen’. Zo schrijft Bouwman in zijn Gereformeerd Kerkrecht (II. blz.559).

Dit is in strijd met Matth 13:52. Op deze manier worden predikanten verhinderd om uit de Schrift ook de 'nieuwe dingen tevoorschijn te brengen'.
En daarbij komt dat overheersing van de gemeente door de dominee nu al erg vanzelfsprekend is. Juist in kringen die zich hechten aan wat 'de ware leer' wordt genoemd. Dan gebeurt het al heel snel dal de dominee de enige is die weet van de hoed en de rand. Ook al zijn het in theorie de gezamenlijke ambtsdragers die deze verantwoording hebben.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2016 12:21

Dies schreef:En daarbij komt dat overheersing van de gemeente door de dominee nu al erg vanzelfsprekend is. Juist in kringen die zich hechten aan wat 'de ware leer' wordt genoemd. Dan gebeurt het al heel snel dal de dominee de enige is die weet van de hoed en de rand. Ook al zijn het in theorie de gezamenlijke ambtsdragers die deze verantwoording hebben.

Dit is absoluut onwaar! Bovendien is kritiek van de toehoorders niet nieuw, dat deed men al in de Bijbel.
Uit een antwoord van ds. Harinck (GerGem) in de vragenrubriek:
Laat ik bij uw predikant beginnen. Een predikant moet Gods Woord prediken. Hij mag daar niet aan toedoen en niet aan afdoen. De eigen mening moet aan de mening van de Schrift worden onderworpen. Hij mag zich verder richten op onze Gereformeerde Belijdenis. Wanneer hij dat doet, zullen alle mensen niet altijd staan juichen, maar kan hij zeggen: Alzo zegt de Heere. Er staat ook geschreven: Wee u, als alle mensen wel van u spreken!

Wat de mensen betreft die kritiek hebben op de prediking en het optreden van de ambtsdragers, is het naar de Schrift om dit broederlijk met de betreffende personen te bespreken. Zij moeten een eerlijk gesprek zoeken met hun predikant en de ambtsdragers. Zij mogen hun zorgen kenbaar maken, maar wel met inachtneming van enkele dingen. Hun bezwaren moeten waar zijn en gegrond op de Schrift en de belijdenis. Het moeten maar geen loze kreten zijn, maar dingen die op feiten berusten en die men dus kan aantonen. Zij moeten ook open staan voor correctie naar hun zijde en bedenken dat een predikant en ouderling een ambt bekleden. De Schrift is hier koning in en beslist over wat waar is. De liefde is de belangrijkste voorwaarde voor een gesprek dat zowel predikant als leden tot nut is. Zulk contact zou beide partijen tot zegen kunnen zijn.

=====

De tijd waarin het ambt de dominee droeg, is voorbij. Predikanten krijgen steeds meer te maken met kritiek. De vraag is hoe ze daar op een goede manier mee om kunnen gaan.
Dr. G. W. Marchal, hervormd predikant in Beekbergen, stond stil bij enkele passages in de Bijbel waarin het gaat over kritiek op voorgangers. De ene plaats is Numeri 20:1-13, waar het volk tegen Mozes in opstand komt. Het andere tekstgedeelte is 1 Korinthe 4:1-5. "De verhouding tussen Paulus en Korinthe was uiterst gespannen. Korinthe was een plaats met excessen op moreel gebied. Paulus had hen in een brief gewaarschuwd en hij had Timótheüs gezonden, maar het had allemaal niet geholpen. De gemeente had zowel kritiek op de persoon van Paulus als op zijn prediking, voorgangers werden tegen elkaar uitgespeeld. Mensen gooiden met modder, maar ze raakten daarmee zelf de grond kwijt. Paulus gaat dan niet meer in debat om zijn gelijk te halen, maar hij gaat in hoger beroep. Hij wist zich boven het verziekte en ziekmakende circuit uitgetild en gaf het oordeel uit handen, ook het oordeel over zichzelf. Soms hebben we geen andere keus dan in hoger beroep te gaan en dus het oordeel op te schorten. Je ziet ervan af om elkaar te bestoken met dingen die zo veel energie vreten, teneinde deze kostbare energie in te zetten voor wat werkelijk van je verwacht wordt."
bron: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... et-kritiek

Citaat uit een serie preken over de DL:

Dan hoop ik dat we straks stil de kerk uit gaan. Verslagen dat we nog het Evangelie mochten horen. Verslagen dat God in een volkomen Zaligmaker heeft voorzien. Verslagen dat God nog naar ons vraagt. Dat Hij ons nog opzoekt. Dat Hij eigener beweging als de Beledigde en de Onteerde, dat Hij eenzijdig goed genade laat verdienen voor zondaren, door Zijn Zoon, Jezus Christus.
Mensen, ik weet niet of u ooit in uw leven weleens stil bent geweest. Misschien van een klap die u kreeg, in welke vorm dan ook. Maar ik zou u eerlijk willen vragen: bent u weleens stil van het Evangelie geworden? Hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld, die verdoemeniswaardige wereld, die wereld van mijn vloek en ongerechtigheid, gezonden heeft, opdat een ieder… Dat is niet beperkend. Dat zal straks
nog wel blijken. Dat ligt ook niet in de wil van de mens. Dat zal straks ook nog wel blijken. Maar opdat een ieder die in Hem gelooft… Dus het geloof is noodzakelijk.

Bron: 30 PREDIKATIES OVER D.L.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor ben db bd » 12 sep 2016 13:15

Chaya, waar het mij om ging in mijn laatste posting, is het feit dat formulieren aangepast zijn aan de tijd waarin ze werden geformuleerd.
Die tijd, maar ook die formulering kan achterhaald zijn op diverse punten.
Wat ik schreef is waar ik persoonlijk, maar wel samen met miljoenen andere christenen meer, mee bezig ben in ons kerkelijk leven.
Op die voor ons actualiteiten gaan de formulieren doorgaans niet in.
Kijk, om maar een voorbeeld te noemen, op waar de Maranathabeweging gericht is; Bijbelse o.i. nabije toekomst n.a.v. de profetieën naast de krant, laten de wel op onze Rooms Katholieke broeders en zusters nog steeds afgevende formulieren het m.i. grotelijks afweten. Dat komt uiteraard, omdat bedoelde toekomst in sneltreinvaart op ons af komt en daar vroeger nog geen kijk op was, nog niet zo actueel zijnde.

Als ik dat hier ook even op mag merken; ons in onze groeiende gemeente vrijwel maandelijks voorkomende doopformulier is m.i. van een slaap- en aandachtsverflauwing verwekkende breedsprakigheid en dus -lengte. Daar komen dan ook nog eens reeds 68 jaar aanwijsbaar achterhaalde uitspraken in voor, waar onze lieve dominee dan maar met hulpgrepen als 'vervulling' i.p.v. 'vervanging' onderuit tracht te kruipen. Want gebonden aan die ouderwetse formulieren blijft hij wel door het instituut, als Bijbelgetrouw predikant.
‘Bewaar het goede pand, dat u toebetrouwd is door de Heilige Geest, Die in ons woont’ (2 Tim. 1: 14).

Dat ben ik helemaal met u en Paulus en de formulieren eens. Maar wat renovatie, hernieuwing van de leerregels zou m.i. wel fris zijn.

Ps: n.a.v. uw laatste posting: u haalt daar ds. Harinck aan. In mij laatste posting onder 'theologisch interpreteren versus gewoon lezen' haal ik ook ds. Harinck aan n.a.v. eisegese of zoiets, zoals jullie jargon dat dan noemt. Dan is er voor mij nog meer te repareren aan ons kerk zijn dan ik reeds wist. Niet alleen aan de formulieren dus, maar breed aan wat jullie hermeneutisch noemen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor ben db bd » 12 sep 2016 13:33

nou, dat had ik - nog even naziende - uiteraard ook al fout, het ging over allegorese. ik heb gewoon niks met academisch jargon. (verhulling)

Dies

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Dies » 12 sep 2016 14:41

Dies schreef:En daarbij komt dat overheersing van de gemeente door de dominee nu al erg vanzelfsprekend is. Juist in kringen die zich hechten aan wat 'de ware leer' wordt genoemd. Dan gebeurt het al heel snel dal de dominee de enige is die weet van de hoed en de rand. Ook al zijn het in theorie de gezamenlijke ambtsdragers die deze verantwoording hebben.


Chaya schreef:Dit is absoluut onwaar! Bovendien is kritiek van de toehoorders niet nieuw, dat deed men al in de Bijbel.
Uit een antwoord van ds. Harinck (GerGem) in de vragenrubriek: Laat ik bij uw predikant beginnen. Een predikant moet Gods Woord prediken. Hij mag daar niet aan toedoen en niet aan afdoen. De eigen mening moet aan de mening van de Schrift worden onderworpen. Hij mag zich verder richten op onze Gereformeerde Belijdenis. Wanneer hij dat doet, zullen alle mensen niet altijd staan juichen, maar kan hij zeggen: Alzo zegt de Heere. Er staat ook geschreven: Wee u, als alle mensen wel van u spreken!

Ik begrijp ook wel dat een GerGem dominee niet buiten de GG-definities om kan gaan. Daarbij heb ik wel de indruk dat er een is-gelijk teken staat tussen Schrift en Belijdenis. En daar zit nu juist het probleem. Op die manier kunnen predikanten nooit de nieuwe dingen uit de Schrift oppakken zoals dat zo mooi in Matth. 13:52 staat. Want dan zou hij wellicht dingen gaan zeggen die niet in de 3FvE staan.

Het gaat dus niet zozeer over de overheersing door de dominee. Wel over de overheersing door de 3FvE, waar niet aan toegevoegd mag worden. Elke GG predikant zal zich daar aan gebonden weten. En dan gaat het dus om een buiten-bijbelse binding.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2016 15:41

ben db bd schreef:Chaya, waar het mij om ging in mijn laatste posting, is het feit dat formulieren aangepast zijn aan de tijd waarin ze werden geformuleerd.
Die tijd, maar ook die formulering kan achterhaald zijn op diverse punten.

Nee dat is niet zo. Dit is ook ter sprake gekomen in diverse andere topics, alsof men in 2016 opeens het licht zou zien en alle christenen in de voorgaande eeuwen hebben zitten suffen. (citaat van Elbert :D )
ben db bd schreef:Op die voor ons actualiteiten gaan de formulieren doorgaans niet in.

Het doopformulier is wel inmiddels qua taalgebruik aangepast hoor.
En de formulieren is geen verkeersreglement voor christenen, in de zin van dit mag niet en dit moet wel.
ben db bd schreef:Als ik dat hier ook even op mag merken; ons in onze groeiende gemeente vrijwel maandelijks voorkomende doopformulier is m.i. van een slaap- en aandachtsverflauwing verwekkende breedsprakigheid en dus -lengte.

Ik heb een aantal keren een doop- en H.A.dienst bijgewoond in een kerk waaronder jouw kerk valt, maar ik merkte dat de formulieren behoorlijk ingekort zijn.
Dan zul je waarschijnlijk ook indutten als je op de universiteit een promotie bij zou wonen.
Ik ben zelf een groot liefhebber van geschiedenis, omdat je van de geschiedenis kunt leren.
En ja, dat kost soms doorzetting en inspanning, de oudere Nederlandse taal is niet altijd gemakkelijk.
Ik was een tijdje geleden in de grote kerk in Dordrecht, waar het allemaal begonnen is. Geweldig indrukwekkend om daar rond te lopen.
Dies schreef:Wel over de overheersing door de 3FvE, waar niet aan toegevoegd mag worden.

Er is geen overheersing van formulieren, hoe kom je daar nu toch bij?
Van de tien preken die ik het laatst gehoord heb, gingen er 2 over de H.C. en geen één keer werd iets uit de D.L. aangehaald.
De rest was vrije stof.
Dies schreef:Elke GG predikant zal zich daar aan gebonden weten. En dan gaat het dus om een buiten-bijbelse binding.

Dat is toch logisch?
Maar diezelfde leer zul je ook in een andere reformatorische kerk horen.
Een voetbaltrainer zal zijn ploeg niet de regels van de korfbalclub voorhouden, toch? :wink:

Ik merk telkens dat er een bepaalde onwetendheid is, of een wijdverbreid misverstand is of karikatuur-instand houding plaats vindt.
Dies, woon eens diensten bij in verschillende reformatorische kerken.
Laat je verrassen. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dies

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Dies » 12 sep 2016 16:30

Chaya schreef:Er is geen overheersing van formulieren, hoe kom je daar nu toch bij?
Van de tien preken die ik het laatst gehoord heb, gingen er 2 over de H.C. en geen één keer werd iets uit de D.L. aangehaald.
De rest was vrije stof.

Ik beweer ook niet dat er alleen uit de HC of welk ander belijdenisgeschrift dan ook gepreekt wordt. De 3FvE bepalen de leer en dat heeft natuurlijk altijd zijn invloed op wat jij noemt de vrije stof.

Dies schreef:Elke GG predikant zal zich daar aan gebonden weten. En dan gaat het dus om een buiten-bijbelse binding.

Chaya schreef:Dat is toch logisch?

Voor een GerGem predikant is dat inderdaad logisch.

Chaya schreef:Maar diezelfde leer zul je ook in een andere reformatorische kerk horen.

Als het om binding aan belijdenissen gaat staat de GerGem inderdaad niet alleen. Elke denominatie hanteert het eigen smaakje. Een HC preek in de GKV klinkt anders dan een HC preek in de GerGem. Maar z'n preek heeft niet mijn voorkeur. Er moet uit de Bijbel gepreekt worden en niet uit een buitenbijbels geschrift.

Chaya schreef:Een voetbaltrainer zal zijn ploeg niet de regels van de korfbalclub voorhouden, toch? :wink:

Inderdaad. En daarom is het vreemd dat er kerken zijn die zeggen dat zij zich onvoorwaardelijk aan de Schrift gebonden weten en zich tegelijkertijd binden aan een buitenbijbels geschrift. Ik kan me trouwens een artikel in de NGB herinneren waarin staat vermeld dat geen enkel menselijk geschrift gelijkgeschakeld mag worden met de Schrift. Dat artikel is gericht tegen de RK traditie maar het lijkt er op dat de Reformatorische kerken in dat opzicht boter op hun hoofd hebben.

Chaya schreef:Ik merk telkens dat er een bepaalde onwetendheid is, of een wijdverbreid misverstand is of karikatuur-instand houding plaats vindt.
Dies, woon eens diensten bij in verschillende reformatorische kerken. Laat je verrassen. :D

Ik ben ook maar een PKN'er :lol:
Al ben ik dan opgegroeid in de GerGem maar dat is al een ruim 40 jaar geleden. Een refo-opvoeding blijft natuurlijk jeuken... :wink:
Vandaar dat ik sinds die tijd toch wel diverse GerGem preken, zelfs GGiN preken heb gehoord. Naast preken van dominees uit andere gereformeerde denominaties. Maar ècht verrassend kon ik het niet noemen al is de ene GerGem dominee niet de andere.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten